onko huimaus kenenkään muun imettävän vaivana??
olen 7 viikoisen vauvan äiti, ja ongelmani on päivittäin ilmenevä huimaus.
Järjellä ajattelen, että se on normaalia, koska niskat ovat jumissa, enkä aina muista juoda tarpeeksi, mutta välillä pelottaa, että kyse onkin jostain vakavammasta...
paljonko te imettävät juotte vuorokaudessa, ja onko kenelläkään ollut vastaavaa vaivaa kuin minulla??
Kommentit (9)
muistaakseni ekan 2 kk ajan. niskat oli jumissa jne. usein imettäessäni, päässä suhisi ja silmissä sumeni, koskaan en kuitenkaan pyörtynyt mutta lähellä oli. mulla vaiva oli vaan imettäessä. nyt se on kuitenkin jo mennyt ohi.
itse en juo oikeastaan enempää kuin aikaisemminkaan, tai juon aina kun on jano, mutta on " tahallani" yritä juoda enempää, ehkä pitäisi ehkä ei, mutta juon normaalistikkin aika paljon.
minä en tiedä mistä tuo tarkalleen ottaen johtui (siis huimaus), mutta täällä se ainakin meni ohi onneksi!
viivi ja vaavi 5 kk
Vauva kohta 3 kk. Mulla ei ainakaan raudan puutteesta pitäis johtua, Hb 146...
Itseäni huimaa erityisesti makuulla tai joskus sohvalla istuessa. Tunne on kiertävää, ei kovin voimakasta eikä liity pahoinvointia. Tosi tyypillinen niskaperäinen huimaus...
Oikestaan nyt on tuo huimaus alkanut helpottaa ja vain silloin tällöin oikein kunnolla huimaa.
Pari viikkoa synnytyksestä alkoi siis minulla huimaus ja sattuipa muutama oikein kova huimaus " kohtaus" tulemaan. Kerran olimme miehen ja lasten kanssa kaupassassa ja niin kovin huimasii että pelkäsin tuupertuvani siihen paikkaan... kärryistä pidellen äkkiä vain kaupasta pois ja vielä kotonakin oli ihan heikko olo... siitä se sitten pikkuhiljaa ohi meni ja muuttui etovaksi oloksi... siis aina huimauksen jälkeen minulle tuli paha olo.
En tiedä mistä johtui... voi olla että unenpuutteesta tai liian vähäisestä juomisesta... tai sitten niskoista jotka ihan jumissa... tai ehkä noista kaikesta yhdessä.
Kamalasti se vaan säikytti kun noita kunnon huimauksia oli muutama ja saattoi huimata istuessakin... pelkäsin että pyörtyisin vielä vauva sylissä tai jotain... mutta onneksi niin ei käynyt kertaakaan!
että hemoglobiinista ei voinut johtua sillä minulla ollut jo 3vk synnytyksestä hemoglobiini 148 ja verenpaineetkin oli ihan kunnossa kun vanhemmilla kävin mittaamassa niiden mittarilla...
Mistä lie siis johtunut ?!
mutta etomista kylläkin. Olen aprikoinut uutta raskauttakin syyksi! Mutta en tiettävästi ole. Että kaipa se on sitten ihan imetystä.
mutta jos asia sinua vaivaa pidempään niin kannattaa käydä vaikka neuvolassa verenpaine, hemoglobiini ja verensokeri tarkistuttamassa
Mulla oli loppuraskaudesta korvaperäistä asentohuimausta. Oli rajuntuntuista. Piti oksentaakin. Alkoi yöllä, kun käänsin kylkeä. Koko maailma pyöri karusellia! Tutkimuksissa todettiin, että korvan kaarikäytävissä oleva " sakka" valuu väärään paikkaan ja aiheuttaa tuon, vaarattoman, mutta tosi ilkeäntuntuisen huimauksen. Sain lekurilta ohjeet miten " kieputtamalla" päätä sakka siirtyy oikeaan paikkaan ja vaiva helpottui nopeasti.
Olen itse miettinyt asian johtuvan suuresta energiantarpeesta, pitäisi siis syödä ja juoda enempi. Ja mahdollisesti raudan puutteesta. Nyt rautakuurilla kokeen vuoksi, en tiedä veriarvojani, mutta ne oli alimmillaan jossain alle sadan synnytyksen jälkeen, eikä vielä jälkitarkastuksessakaan (8vk jälkeen) olleet kuin 117... välissä jätin raudat pois jo, kun ajattelin niiden vaikuttavan vauvankin koliikkiin pahentavasti. Otan myös multivitaa päivittäin nyt, kun huimaus taas on pahentunut. Ja verenpaineet ovat myös alhaiset, varsinkin kun ei liiku kovin paljon. Pitäisi käydä ahkerammin kävelyllä oikealla lenkillä ulkona ja tuulettaa sisällä, niin veriarvot olisi paremmat. Ei se sen vakavampaa siis tarvitse olla.