Vanhana ADHD-diagnoosin saaneet. Onko teitä?
Olen jo yli 50-vuotias mamma. Poikani sai juuri ADHD-diagnoosin ja asiaan perehdyttyäni sama vaiva taitaa olla minullakin. Haluaisinkin tietää miten varttuneemmalla iällä diagnoosin saaneet ovat hyötyneet diagnoosista ja miten elämä on muuttunut? Minkä ikäisenä sait diagnoosin?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää mitä kautta poikasi sai diagnoosin ? Yksityistä tai kunnallista ja minkälaiset testit ym. oli ?
t 50v.N jonka poika nyt hakeutumassa lääkäriin adhd epäilyn takia.
Yliopisto-opinnot eivät luonnistuneet kun olisi pitänyt itse olla vastuussa opintojen etenemisestä. Pelaaminen kiinnosti enemmän. Sen jälkeen oli kuntouttavassa työtoiminnassa jonka yhteydessä tehdyillä lääkärikäynneillä alettiin epäilemään ADHD:tä. Sieltä sitten keskussairaalaan tutkimuksiin. Siellä kävi useamman asiantuntijan luona tutkimuksissa ja diagnoosi tuli. Myös minä täytin DIVA 2.0-testin lapsuuden osalta.
https://paivitasala.wordpress.com/testeja/adhd-aikuisen-diva-2-0-testi/
On aina ollut villi ja lapsenakin oli lastentarhan opettajan ja opettajan kanssa puhetta että pitäisikö lähettää tutkimuksiin, mutta olivat sitä mieltä että koska on kuitenkin kiltti niin ei voi olla ADHD. Siihen aikaan ei osattu epäillä.
Onko muita varttuneemmalla iällä diagnoosin saaneita?
Vierailija kirjoitti:
Olen jo yli 50-vuotias mamma. Poikani sai juuri ADHD-diagnoosin ja asiaan perehdyttyäni sama vaiva taitaa olla minullakin. Haluaisinkin tietää miten varttuneemmalla iällä diagnoosin saaneet ovat hyötyneet diagnoosista ja miten elämä on muuttunut? Minkä ikäisenä sait diagnoosin?
Itse olin jonkin verran yli 50 kun sain diagnoosin, en pystynyt syömään adhd-lääkkeitä. Olisi pitänyt jättää ahdistuslääkitys pois.
Olen kärsinyt helvetillisesti koko ikäni.
Mitään hyötyä en diagnoosilla tavoitellut, kysymys oli tältä osin aika outo. Miksi niin hyötyä?
Olin työelämässä 65-vuotiaaksi saakka, eri aloilla ja ammateissa. Työssä olen pärjännyt. Koulussa ja opiskelussa en. Meni yli 20 vuotta hukkaan turhassa koulunkäynnissä ja olo oli erittäin ahdistunut ja itsetunto no0llassa. Olen erittäin katkera, etti kukaan kiinnittänyt huomiota oppimisvaikeuksiini, eihän silloin tietenkään koko diagnoosia tunnettu.
Kiinnostaisi tietää mitä kautta poikasi sai diagnoosin ? Yksityistä tai kunnallista ja minkälaiset testit ym. oli ?
t 50v.N jonka poika nyt hakeutumassa lääkäriin adhd epäilyn takia.