Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elarit lapsen tilille vai exälle

Vierailija
08.09.2017 |

Laittaako joku muu exän maksamat elarit kokonaan tai osittain lapsen tilille? Itse podin pitkään huonoa omatuntoa miehen maksamista elareista (minimi) ja yritin aina tuhlata kaikken pennilleen lapseen. Sitten ymmärsin, ettei siinä ole suoranaista järkeä. Päädyin laittamaan aina ylimääräisen osan suoraan muksujen tilille. Jos sitten isompana tulee jotain esim. mopokorttihankintaa tai vastaavaa. Mielestäni ihan fiksu ratkaisu. Nyt kuitenkin kerroin tästä kaverilleni, joka oli sitä mieltä, etten saa niin tehdä. Minun pitäisi kuulemma ilmoittaa exälle, etten tarvitse niin suuria elareita.

Exä on aikoinaan halunnut itse, että elarit määrätään. Ero oli riitaisa, eikä halunnut tapelua rahasta. Niin oli kuulemma helpompi. Elarit määriteltiin kelan minimin mukaan, vaikka periaatteessa olisin saanut vaatimalla enemmän. Elareita ei ole koskaan muutettu, vaikka lasten kustannukset ovat kasvaneet ja omat tuloni pienentyneet. Rahasta ei ole koskaan tapeltu. Olen pyrkinyt maksamaan kaikki lasten tarpeet.

Exällä on paremmat tulot, mutta elarit ja lapsilisä tasaavat tilannetta paljon. Hän pitää lapsia paljon. Olen laskenut, että käytännössä mulla menee lasten perustarpeisiin ehkä noin 200€ kuussa enemmän. Sitten tietenkin vaatteet, lääkkeet, harrastusvälineet ym., mutta niihinkään ei joka kuukausi rahaa mene. Saan kuitenkin elareita sen 300€ +lapsilisät. Käytännössä tuo koko elari on usein täysin turha.

Pitäisikö mun ilmoittaa exälle, etten enää halua elareita? Vai jatkanko säästämistä lapsille? Jos olisit itse maksava exä, suuttuisitko siitä, että sulta ns. viedään rahaa turhaan? Exä aikoinaan ilmoitti, "että ymmärränhän mä, että oon sitten jatkossa vastuussa kaikista menoista". Lapsiin tulee menemään vuosi vuodelta enemmän rahaa jatkossa, kokisiko hän elareiden perumisen nyt niin, että joutuu taas maksamaan jatkossa enemmän (vaatteita kuluu, harrastukset kallistuu, tulee mopot ja opiskelut, tietokoneet ym.), jos ehdottaisin, että maksetaan jatkossa menot tasan?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kaverisi mielipiteen, koska jos saamasi elatusmaksu olisi Kelan minimielatustuki se olisi noin 156 euroa kuussa. Sinä saat 300 euroa kuussa eli käytännössä tuplaten, joten joko lastenvalvoja on ottanut laskelmissa mukaan eksäsi runsaat tulot tai sitten sinut on todettu käytännössä tulottomaksi elareita laskettaessa. Joku ei täsmää tarinassasi.

Kaverisi on tavallaan oikeassa siinä, että elatusmaksun tarkoitus on kattaa lapsen elättämisen jokapäiväiset kulut, mutta ei varautua tulevaisuuteen. Siinä mielessä olisi reilua ottaa yhteyttä eksään ja kysyä kumpi hänestä olisi parempi ratkaisu. Silloin hän saa itse päättää.

Toki kannattaa muistaa, että elareitten muuttaminen jälkeenpäin ilman yhteisymmärrystä voi olla hankalaa ja vaatia oikeusreissun jos lapsen elatuksen vaatima rahamäärä kasvaa.

Vierailija
2/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästäisin. Kyllä se lapsi jossain vaiheessa haluaa tonnin tietokoneen, tonnin kännykän ja ajokortin. Nyt kun säästät, niin ei tule riitaa rahasta myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt vittu ala säätämään. Ootko huomioinut, paljonko lasten asumiskulut on? Vuokra/sähkö/vesi? Eikä vaan juomavesi, vaan esim. Pyykinpesun ja astianpesun kulut?

Lasten kulut vain 100e/naama??? Taisit jättää jotain pahasti laskematta.

Mä laskin joskus meidän 10-vuotiaan osuuden kuluista: 530e/kk. Eikä oo mikään jääkiekkoilijaratsastaja. Minimielari 150e+lähivanhemman sama panostus 150e+lapsilisä yh-korotuksella 150e. Yhteensä 450e, eli ei riittäis, lähivanhempi maksaa enemmän.

Vierailija
4/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain äidiltä opiskelemaan lähtiessä 10000 mk pankkikirjan, oli kuulemma elatusmaksuja viimeisiltä vuosilta. Sama se kai milloin sen rahan käyttää ja typerää ostaa 20. paita vain sitä varten että raha pitäisi tuhlata. Jos ex nyt jo maksaa minimiä, niin en lähtisi alentamaan, ylennettyä et niitä enää myöhemmin saa vaikka tilanteet muuttuisivat. Ja totta tosiaan se 150 per vanhempi ja lapsilisä on alakanttiin mitä lapseen keskimäärin kulutetaan perheessä.

Vierailija
5/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole tyhmä. Tietenkin otat elatusmaksut ja maksat niillä lasten elatusta ja säästät heille loput jos jotain jää. Epäilen kyllä ettei mitään jää yli on se asuminen, ruoka jne sen verran kallista

Ystäväsi ei ole ystäväsi vaan kateellinen *aska.

Vierailija
6/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tahtois olla sun lapsi, jos mun osuus kuluista olisi vain 100e/kk. Oma huone pahvilaatikossa keittiön pöydän alla, ruuaksi puuroo ja harrastuksena kivien keräys?

Vierailija
7/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä ainakin on lapsen rahaa, ja kuuluu kokonaisuudessaan laittaa lapsen tilille säästöön. Saa sitten täysi ikäisenä käyttää summan vaikka autokouluun. Näin meillä tehdään ja rahaa on jo aika sievoinen summa. Mielellään elaritkin saisi käyttää kokonaisuudessaan lapsen tarpeisiin ja j tarvikkeisiin, siksihän sitä maksetaan.

Vierailija
8/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuikkis kirjoitti:

Lapsilisä ainakin on lapsen rahaa, ja kuuluu kokonaisuudessaan laittaa lapsen tilille säästöön. Saa sitten täysi ikäisenä käyttää summan vaikka autokouluun. Näin meillä tehdään ja rahaa on jo aika sievoinen summa. Mielellään elaritkin saisi käyttää kokonaisuudessaan lapsen tarpeisiin ja j tarvikkeisiin, siksihän sitä maksetaan.

Juu, tokihan ne voi laittaa mutta ainakin meillä lapset saisivat sanoa hyvästit harrastuksilleen, hopolop yms. käynneille jne. 

Vierailija
9/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuisi kirjoitti:

Ymmärrän kaverisi mielipiteen, koska jos saamasi elatusmaksu olisi Kelan minimielatustuki se olisi noin 156 euroa kuussa. Sinä saat 300 euroa kuussa eli käytännössä tuplaten, joten joko lastenvalvoja on ottanut laskelmissa mukaan eksäsi runsaat tulot tai sitten sinut on todettu käytännössä tulottomaksi elareita laskettaessa. Joku ei täsmää tarinassasi.

Kaverisi on tavallaan oikeassa siinä, että elatusmaksun tarkoitus on kattaa lapsen elättämisen jokapäiväiset kulut, mutta ei varautua tulevaisuuteen. Siinä mielessä olisi reilua ottaa yhteyttä eksään ja kysyä kumpi hänestä olisi parempi ratkaisu. Silloin hän saa itse päättää.

Toki kannattaa muistaa, että elareitten muuttaminen jälkeenpäin ilman yhteisymmärrystä voi olla hankalaa ja vaatia oikeusreissun jos lapsen elatuksen vaatima rahamäärä kasvaa.

Ap puhuu lapsista, monikossa. Lapsia on siis (ainakin) 2. Eli ei ne elarit silloin mitkään järkyttävät ole. Ihan kelan minimiä, jopa hiukan sen alle.

Vierailija
10/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuikkis kirjoitti:

Lapsilisä maksetaan lapsen vanhemmille, ei lapselle. Ja esim. verottaja katsoo sen lahjaksi jos se menee lapsen tilille. Se kun ei maksajan mielestä ole lapsen rahaa vaan lapsen vanhempien.

Vierailija
11/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuikkis kirjoitti:

Puhut vähän, mutta sontaa. LOdilidä ei ole lapsen rahaa.

Ota ap huomioon, että kun lapset lähtee lukioon/amikseen, se elari ei riitä tarvittaviin koulutarvikkseisiin ja muuhun. On viisasta varautua siihen aikaan jo nyt.

Vierailija
12/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarit on elatusapu ja jos siitä jää säästöön eksäsi voi alentaa elatusmaksua vedoten siihen ettei lasten kulut ole sen suuruiset kuukaudessa. Näihin kuluihin lasketaan siis myös asuminen joten 300 euroa edes yhdestä lapsesta kuukaudessa on todella nolo summa. Tiedän yksittäisiä tapauksia joissa elatusmaksun suuruutta on pienennetty koska rahaa on jäänyt säästöön. Sitä rahaa ei kuulu missään nimessä laittaa lapsen tilille vaan se on tarkoitettu huoltajan käytettäväksi lapsesta koituviin menoihin hammastahnasta ja sähkönkulutuksesta lähtien.

Vierailija
13/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuisi kirjoitti:

Kelan elatusmaksu on 156€/kk/lapsi ja ap. puhuu kuitenkin lapsista, joiden elatusmaksut ovat 300€/kk eli hänellä on kaksi tai useampi lapsi, jolloin elatusmaksu on enimmillään 150€/lapsi, jos kolme, niin vielä vähemmän.

Lapsen molemmat vanhemmat ovat elatusvelvollisia eli ap. tuskin tarvitsee kantaa huonoa omatuntoa, kun yhtähyvin voit laittaa vastaavan summan tilille lapsen lapsilisät tai mitä elatusmaksuista jää käyttämättä, suurempia hankintoja varten.

Tai jos maksat ap. 200€, niin miksi et tuota summaa laita säästöön ja maksatte kulut puoliksi.

Vierailija
14/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut sanomista kun lapsilisä menee lapsen tilille.

Vierailija
15/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuikkis kirjoitti:

Puhut vähän, mutta sontaa. LOdilidä ei ole lapsen rahaa.

Ota ap huomioon, että kun lapset lähtee lukioon/amikseen, se elari ei riitä tarvittaviin koulutarvikkseisiin ja muuhun. On viisasta varautua siihen aikaan jo nyt.

*lapsilisä

Vierailija
16/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elarit on elatusapu ja jos siitä jää säästöön eksäsi voi alentaa elatusmaksua vedoten siihen ettei lasten kulut ole sen suuruiset kuukaudessa. Näihin kuluihin lasketaan siis myös asuminen joten 300 euroa edes yhdestä lapsesta kuukaudessa on todella nolo summa. Tiedän yksittäisiä tapauksia joissa elatusmaksun suuruutta on pienennetty koska rahaa on jäänyt säästöön. Sitä rahaa ei kuulu missään nimessä laittaa lapsen tilille vaan se on tarkoitettu huoltajan käytettäväksi lapsesta koituviin menoihin hammastahnasta ja sähkönkulutuksesta lähtien.

Niin ja nämä säästötapaukset ovat tulleet esiin kun isä on valittanut elatusapujen suuruudesta ja ollut tietoinen tästä " säästämisestä"

Vierailija
17/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos exä on nyt valmis laskemaan elaria, niin voidaanko olla varmoja,että hän on myös valmis nostamaan summaa kun kulut teini-iässä nousevat?

Vierailija
18/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuikkis kirjoitti:

Lapsilisä ei ole lapsen rahaa, eikä sitä voi edes maksaa lapselle, vaan se maksetaan vanhemmalle. Se on tulonsiirto lapsellisten hyväksi ihan samalla tavalla jos verotuksessa olisi lapsivähennys, joka on monessa maassa käytössä ja niin oli ennen myös Suomessa.

Vierailija
19/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos exä on nyt valmis laskemaan elaria, niin voidaanko olla varmoja,että hän on myös valmis nostamaan summaa kun kulut teini-iässä nousevat?

No yksi näistä tapauksista olin minä joten sanoin eksälle että ottaa lapset sitten omiin hoiteisiinsa jos kerran meinaa että raha jonka hän maksaa kuukaudessa on liian suuri. Näin tehtiin. Kummasti ei ollut liikaa kun maksoin saman verran kuukaudessa hänelle. Nyt lapset ovat just muuttaneet omilleen ja olen pitänyt heihin hyvän yhteyden koko tämän ajan vaikka on haukuttu vaikka millaiseksi äidiksi. Olen tosiaan ottanut rusinat päältua tästä äitiydestä. Se 300 euroa kahdesta lapsesta kuukauisttain oli naurettava summa ja kun lapset muuttivat isälleen niin en edes tiennyt mitä kaikkea teen sillä palkalla josta ennen maksoin kolmihenkisen perheen menot. Olen jatkuvasti pystynyt kustantamaan lapsille tietsikkaa, puhelinta, ulkomaanmatkoja ja merkkivaatteita eikä ole tehnyt tiukkaa vaikka välillä ollut työtön:) Nyt annoin heille säästämäni pesämunat pieniin yksiöihin ( Helsingin ulkopuolella) Eksä ei ole saanut säästöön mitään vaikka on myös tehnyt töitä hullun lailla:) Et kyllä me naisetkin osataan olla, kun vaan tajuaa ettei niitä lapsia tarvitse omistaa yksin:)

Vierailija
20/29 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo elari edes riitä, kun lapsi on teini-ikäinen (varsinkin poika syö jo enemmän kuin tuo 150e/kk).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi