Olen koeajalla pienessä firmassa ja sain juuri tietää olevani raskaana
Edelliset menkat tuli normaalisti, joten tämä raskaus on kestänyt sitten vasta pari viikkoa. Ja erittäin odotettu raskaus onkin, yritetty on kolme vuotta jo. Mutta olen juuri aloittanut uudessa työssä eräässä pk-firmassa, koeaikaa jäljellä 3 kk, ääh. Mitähän tässä nyt sitten teksi. Yrittäjä on vielä jonkunlainen kaverini, tai siis olimme ennestään jo tuttuja ennen kuin palkkasi minut. Voivoi.
Kommentit (21)
Mä syrjisin raskaana olevia, eikun toivon että ihmiskunta kuolee sukupuuttoon. Voi voi voi.
Onneksi olkoon, nyt sua ei ainakaan irtisanota koska jos niiin tehtäisiin voisit vedota että irtisanomisesti on johtunut raskaudesta. Kerro siis heti pomollesi asiasta!
Jos kerrot niin et varmaan saa jatkaa ja jos et kerro niin siinä voi pikkufirma mennä polvilleen kun jäät äitiyslomalle ja joutuu palkkaamaan toisen työntekijän.
No älä nyt vielä ainakaan kerro, sehän voi mennä kesken näin alussa, valitettavasti. En kertoisi ennen kuin on ainakin 12 viikkoa tullut täyteen. Tietysti jos on paljon pahoinvointia ja heikotusta tai alavatsan turvotusta, niin moni saattaa jo tajuta. Jos joku kysyy suoraan niin en valehtelisi.
Tiedän että yrittäjälle vaikea paikka ja kova taloudellinen isku. Olen joskus kauan sitten hetken ollut itsekin yrittäjänä, ja tiedän millaista se on. Toisaalta itselleni irtisanoutuminen tyhjän päälle olisi myös aika vaikea paikka. Ap.
Kerro asiasta suoraan ja rehellisesti kun pomo kerran on tuttusikin. Mikään velvollisuus sinulla ei tietenkään ole, mutta välit muihin voivat tulehtua jos et kerro, ja haluatko silloin olla siellä enää töissäkään? Hyvin voi olla ettei sinua irtisanota raskaudesta huolimatta. Vaikea tilanne tietysti, mutta itse kertoisin. Eipähän tarvitse peitellä ja kärvistellä.
Joo. Siis firma maksaa sulle 9 kk palkan ja sille toiselle kans, eli jos sun palkka on 50 000 vuosi, menee firmalta 100 000 palkkoihin. Sit vakuutukset ym niin 200 000 on pystyä ja firma kaatuu siihen.
Miltä tuntuu viedä leipä suusta sadoilta kun ite lisäännyt????
Mäkin oon yrittäjä. Oon menettäny kymmeniä firmoja naisen takia joka tuli paksuksi.
Jos kaadat firman, sä viet työn ja leivän monilta! Tee abortti ja heti!
Onneksi olkoon. Valitettavasti pomo antaa sulle kenkää. Kun yksi ovi sulkeutuu, niin ikkuna avautuu. Sinulla on suuri elämänmuutos on edessäsi. Heittäydy täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Siis firma maksaa sulle 9 kk palkan ja sille toiselle kans, eli jos sun palkka on 50 000 vuosi, menee firmalta 100 000 palkkoihin. Sit vakuutukset ym niin 200 000 on pystyä ja firma kaatuu siihen.
Eikä maksa. Kela maksaa äidille ja jos yrittäjä maksaa niin kela maksaa yrittäjälle sen osuuden.
Mä toivon todella että ihmiskunta kuolee niin tää ongelma poistuu.
Isyyslomalla ja äitiyslomalla olevat pitää voida erottaa. Samoin sairaslomalaiset.
Olin pitkään työttömänä ja tämä oli se työpaikka jonka sain. Jos olisin saanut töitä vaikka valtiolta, niin olisin mennyt. Ja en nyt sentään lapsettomaksi halunnut jäädä työpaikan takia, vaan kyllä me sitä pitkään haaveiltua ja pitkään yritettyä lasta yritettiin lisää vaikka töitä sainkin. Olisiko minun pitänyt jättäytyä työttömäksi vaikka sain hyvän työpaikan? Ap.
Ihme jengiä täällä. Maailmassa on ollut monia yrityksiä, jotka ovat selvinneet työntekijän raskaudesta ja vanhempainvapaista, ja monte näistä on ollut pk- jopa mikroyrityksiä.
Kerrot sitten, kun sinusta asialliselta tuntuu - eli mitään syytä ei ole kertoa aikaisemmin kuin kertoisit jollekin muulle hyvän päivän tutulle. Paljon ehtii vielä tapahtua.
Onnea raskauden ja työpaikan johdosta ja hyvää odotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä maksa. Kela maksaa äidille ja jos yrittäjä maksaa niin kela maksaa yrittäjälle sen osuuden.
Ei maksa pikkuyrittäjille.
Ja kuitenkin tonnien vakuutusmaksut tappaa pikkuyrittäjän. Ja toisen työntekijän palkkaus on tuskaa.
Raskauden takia työsuhdetta ei voi purkaa. Työnantaja voi keksiä muun syyn, mutta hyvin täytyy osata perustella. Syyn täytyy olla todellinen ja osoitettavissa, ettei tule epäilys siitä että raskaus on todellinen syy.
Kerro ekan ultran jälkeen todistettavasti työnantajalle, eli ensin kasvokkain ja lähetä sitten heti keskustelun jälkeen esimiehelle vielä meili, jossa tulee ilmi että olet raskaana. Viestitä esim. seuraavan neuvolakäynnin ajankohta. Jos saat kenkää koeaikana, on kirjallinen ilmoitus raskaudesta tehty työnantajalle ja hänen pitää osoittaa ettei irtisanominen johdu raskaudesta.
Voivoi. Sovitaanko niin, että minä en aio tuntea mitään tunnon tuskia tilaisuuden tullen sanoessani, että lapsia ei ole tulossa. Tämä on kuulemma epäsolidaarista muita naisia kohtaan. Pah. Aion kärsiä muiden aiheuttamista ennakkoluuloista mahdollisimman vähän.
Kertoisin avoimesti pomolle, kun kerran tuttukin on. Päättäköön sitten itse, mitä tekee.