Tissille nukahtaminen / tissillä nukuttaminen, jatko...?
Hei!
Tässä nukutusrumban keskellä, onkohan meitä moniakin...
Meillä nukahdetaan lähes poikkeuksetta tissille. Alkuun nukahtaminen sattui vahingossa, yksinkertaisesti vain simahti tissi suuhun, kesken syönnin. Sittemmin homma jäi jo päälle ja nykyään se on tapa. Vauva on 5 kk ja ravintona on vielä pelkkä tissi.. Useinkin yritän irroittaa rinnasta kun alkaa olemaan väsähtämisen merkkejä. Tuloksena on maailman virkuin tai kiukkusin vauva:) Siispä kierre on jatkunut: uni tulee pääsääntöisesti vain tissillä nukuttaen. Kun tissiltä nostan pystyasentoon (jos vaikka sattuisi röyhy tulemaan, usein tulee unessakin) ja kuljetan omaan sänkyyn herääminen tapahtuu usein kun pääsee patjalle ja huuto on kova. Yöunille, kun on jo vallan väsynyt, nukahtaa myös sylissä tyynnyteltäessä mutta päiväunet saattavat siirtyä lähes koko päivän. En pidä tätä juurikaan ongelmallisena enkä ajattele että vauvan pitää nukahtaa tietyillä kelloajoilla MUTTA mitä sitten kun olisi aika jo tulla toimeen ilman tissiäkin... Olisiko viisasta jo alkaa ennakoimaan sitä aikaa?
SIIS: jotta vauva oppisi nukahtamaan muutenkin kuin vain tissillä niin onko jollain kokemuksesta viisastuneella neuvoja hihassa?
Taustaa vielä sen verran että vauva nukahtaa hyvin vaunuihin sekä autossa. Nukahtaa myös öisin syönnin jälkeen vierelle ilman tissiäkin. Joskus harvoin myös omaan sänkyyn, johon aina lasken ensin - otan viereen vasta kun olen yöllä yrittänyt nukuttaa noin tunnin. Olen aina ajatellut että en halua nukuttaa vauvaani itkun kanssa ja kaipaisin rohkaisuja joiltakin, joilla on ollut sama " ongelma" mutta joiden vauvat sittemmin ovat hyvinkin alkaneet nukahtamaan itsenäisesti. Niin ja mobilet, unilelut, unirätit, hämäryys, hiljaisuus... kaikkia on kokeiltu maltillisesti useamman illan ajan.
Neuvoja / rohkaisuja tulemaan, kitoooos:)
Kommentit (5)
Meillä on sama juttu, tyttö lähes 5 kk. En ole myöskään kokenut tissillä nukuttamista ongelmaksi. Aivan kuten edellinenkin kirjoitti: ihana, turvallinen ja lämmin paikka pikkuiselle nukahtaa. Olen ajatellut että pitäisihän sitä vieroittaa aikanaan muistakin mahdollisista kommervenkeistä, tutista (jota meillä ei syödä), heijaamisesta jne. Nauttikaa yhteisestä tissiajasta:))
Aloitettiin kiinteät kyllä jo 4 kk iässä ja sen jälkeen kun maidontulo pikkuhiljaa väheni ja samoihin aikoihin muu maailma rupesi poikaa kiinnostamaan, niin jotenkin siinä samalla poika iltamaidon nautittuaan irrotti vapaaehtoisesti rinnasta ja tutti rupesi kelpaamaan (aiemmin ei siis tuttia syönyt vaan minä olin tutti). Sittemmin poika on nukahtanut yleensä tutti suussa syliin tai omaan sänkyynsä. Joskus nukahtaa jo iltapullolle (lopetin imettämisen kuukausi sitten) ja joskus taas jopa ilman tuttiakin. Eli ainakin meillä tapa hävisi " itsekseen" .
77mm ja poika vajaa 9 kk
aina ennen nukkumaanmenoa, ei ole tullut mieleenkään herättää tissittelyn päätteeksi. Vauvoina (alle 4kk) eivät heränneet sänkyyn siirrettäessä. Isompana kylläkin, mutta onneksi nukahtivat hetimiten pienen kitinän ja ihmettelyn jälkeen.
Neuvoni: älä turhia stressaa, anna vauvan nukahtaa syliisi lämpöön. Vauvan kasvaessa asiat muuttuvat ja niin myös sinun toimintasi. Varmasti tulevaisuudessakin keksit lempeä keinon tukea vauvasi nukahtamista.
Täällä taas yksi sekanukahtelija. Tai siis nukutamme miten vauva nyt ikinä sattuukin nukahtamaan. Pääsääntöisestihän se yöuni tulee tissiä syödessä, josta sitten sänkyyn kantaminen (pystyasennossa) onnistuu ihan kivasti. Vauva nukkuu omassa pienessä pinnasängyssä meidän sängyn vieressä. Makuulteen en ole imettänyt enää aikoihin -mun mielestä se lisäksi meillä puklailua ja itkuja.
Vauva on tosin tottunut nukahtamaan myös muuten, sillä välillä yöuneen nukuttaa isä tuttipullon kanssa tai jos on hoidossa niin sitten siellä myös apuna tuttipullo ja hyssyttely.
Itse olen ajatellut, että on hyvä että on jo ihan pienestä oppinut nukahtamaan ilman äitiä ja tissiä, että se helpottaisi sitten tulevaisuudessa kun tissittely aikanaan loppuu. En sitten tiedä, kuinka tieteellinen tämä ajatus on, mutta näin minä siis henk.koht.ajattelen. Lisäksi minua helpottaa tieto, että vauvan saa tosiaan nukkumaan ilman meikäläistäkin niin voin sitten huoletta olla vaikka leffassa kaverin kanssa tms.
Kun minä olen kotona niin olen antanut aivan huoletta nukahtaa tissille. Jotenkin se on niin rentoutunut ja söpö siinä tissiä syödessään -kai se on pienelle ihmiselle ihana paikka? Päiväunet nukutaan meillä ulkona eli vaikka silloinkin olisi tissitelty uneen asti niin herää vaatteita pukiessa ja itku kajahtaa. Itku loppuu sitten kun vaunut lykätään liikkeelle ja uni tulee.
Tuttia ei meilläkään syödä, tosin teen kaikkeni jotta oppisi. Poika on niin kovin itkuinen ja ne pienet hetket kun tutti kelpaa ovat paljon rauhallisempia ja poikakin rentoutuu kun saa jotain imettävää.
meillä ainakin poika (nyt 2 v+) nukahti vauvana aina tissille illalla ja siitä kannoin sänkyyn, (2 kk:n vanhasta nukkui yönsä läpi aamuun)..
iltatissistä luovuttiin 1 v 2 kk iässä, jonka jälkeen vietiin omaan sänkyyn nukkumaan (lopetin tuolloin imetyksen), protestoi viikon verran ja huuteli tissiä(noin puoli tuntia ennen kun nukahti..en mennyt ikinä huoneeseen vaikka huutelikin äitiä ja isiä vuorotellen..sanoin vaan toisesta huoneesta hyvän yön toivotukset pariin kertaan)..sen jälkeen on nukkunut yöt läpeensä ja mitään nukutusrumbaa ei ole ollut/tullut meillä..
koskaan ei ole syönyt tuttia eikä tuttipulloa..ja ihan hyvin on oppinut nukkumaan rauhassa yönsä vaikka nukahtikin aina tissille vauvana..
eli näin meillä..
meinaan kyllä tän seuraavankin antaa nukahtaa tissille..onhan se niin turvallinen ja ihana paikka lapselle nukahtaa :)
t.anni 37+