Yhdityksessä tuli vaatimus, että kaikkien pitää olla Facebookissa
No mä en sitten enää tee vapaaehtoistyötä tuossa yhdistyksessä. Homma on toiminut tähänkin asti ilman. Varmaan se helpottaa jonkin elämää, mutta muutama meistä jää nyt pois. Lähdin muutama vuosi sitten facesta pois ja en ole katunut. Lisäksi tiedän, että sisäisiä ristiriitoja on ratkottu perustelemalla ryhmiä, joihin ei kaikkia oteta mukaan, näitä ryhmiä on useampi ja mua pyydetään mukaan kaikkiin. Ei kiitos. Onpahan tämä hyvä syy lopettaa, kun kerran ovat alkaneet riidellä. Itse olen vain iloisena tehnyt töitä ja tullut toimeen kaikkien kanssa. Katseet uuteen kohteeseen. En tee tästä numeroa, aion vain kadota ja en enää ota "nakkeja". Ehkä seurakunnilla ei ole facepakkoa? Tää on ollut pieni paikallinen.
Kommentit (15)
En tekisi profiilia vaikka käskettäisiin. Työpaikalla kävisin esimiehen kanssa vastaavassa tilanteessa keskustelun siitä olisiko asiaan parempia ratkaisuja. Vapaaehtoistyössä näyttäisin henkistä keskisormea.
En ole facessa, mutta voisin tuossa tilanteessa ajatella tekeväni tunnarit feikkinimellä, vaikkapa "Opintien oppilaan huoltaja". Ei siellä facessa tarvitse sen enempää olla kuin siinä ryhmässä minkä kanssa haluaa olla ajantasalla.
.
Meillä kyllä vanhempainyhdistyksen yhteysope laittaa tiedotteet Wilmaan, ihan toimiva systeemi.
En pidä siitä että työnantaja velvoittaisi jotenkin olemaan feisbuukissa tai että työjuttuja pitäisi sieltä tutkia ja seurailla... vaikkakin työnantajallani VSSHP:ltä tällaista viestiä on tullut.
Mutta yhdistysten toiminta on ihan jees ja okei. Olen fb:ssä, ja parin harrastusryhmän asioissa fb on ollut erittäin hyvä ja käytännöllinen ratkaisu. Jos joku yhdistyksessäni ei halua tällaiseen liittyä, se on ok, hänen ei tarvitse. Menköön muualle sitten. Yhdistyksen hallitus tms. toimielin päättää mitä kautta informaatio kulkee, eikä siinä sitten mitään sooloilijoita ja sähköallergikkoja tai foliohattuja erikseen palvella. Piste.
FB verrattavissa vaikka pankkipalveluihin netissä. Kuinka moni vaihtaisi ne pankissa ravaamiseen? Fb EI tarvitse laittaa jokaista paskalla käyntiä, jokaista sairautta ja oiretta, vaihtaa profiilikuvaa puolen tunnin välein jne... Ihan fiksu väline ja jokainen voi päättää miten sitä käytetään.
"En halua käyttää puhelinta. Ei minulla ole puhelinnumeroa, eikä minulle voi soittaa"
"En halua käyttää postia. Minulla ei ole osoitetta, eikä minulle voi lähettää mitään kirjeitä"
"En halua käyttää whatsappia. Etsikää minut jostain kadunkulmalta jos on jotain asiaa."
"En halua käyttää facebookkia. Olen vaikea ihminen."
Miksi kukaan haluaisi tehdä yhteistyötä tämänlaisen ihmisen kanssa?
Muiden ihmisten kanssa toimiessa täytyy olla järki mukana. Nämä on vain välineitä ihmisten väliseen kanssakäymiseen. Ei ole työkalun vika jos sitä käytetään joskus väärin.
Jos haluaa eristäytyä muusta maailmasta niin on aivan turha valittaa sitten yksinäisyyttään.
FB on aikansa elänyt
Nyt käytetään whatsappia, Instaa
Jep. Kun harrastusryhmä alkoi, osa vanhemmista antoi kyllä spostiosoitteen muttei koskaan käynyt lukemassa viestejä. Parilla oli posti aivan tukossa ja viestit tulivat bumerangina takaisin. Älypuhelinten aikakaudella spostin päivittäinen tarkastus vie minuutin. Lapset hukkaavat laput ja liput, ja jonkun ne täytyy omalla kustannuksella tulostaakin. Tai käydä harrastuksen toimipaikassa tulostamassa, mutta vaivaa siitäkin on, kun pitää ottaa oma kone mukaan. Yksi äiti ehdotti tekstareiden lähettämistä, ja väitti myös tuon että kyllä ne sisältyvät kuukausimaksuun. Ehkä sinulla, minulla ei. Enkä muutenkaan nauti tekstareiden näpyttelystä jos kyseessä on esim. harrastuksen syyskauden aikataulu ja ohjelma.
Se nyt vain on niin, että nykyaikana täytyy käyttää sähköisiä viestintävälineitä jos haluaa pysyä tiedotuksessa mukana. Muuten saa jäädä harrastuksesta pois.
Facebookia ei todellakaan voi verrata verkkopankkiin. Facebook omistaa oikeudet tuottamaasi sisältöön. Facebook profiloi sinut ja luovuttaa tietojasi eteenpäin. Facebook jää vakoilemaan taustalle, vaikka kirjaudut ulos, minne seuraavaksi selaimellasi suuntaat. Jne.
Vain äärimmäisen tyhmä ihminen käyttää Facebookia.
Vierailija kirjoitti:
Facebookia ei todellakaan voi verrata verkkopankkiin. Facebook omistaa oikeudet tuottamaasi sisältöön. Facebook profiloi sinut ja luovuttaa tietojasi eteenpäin. Facebook jää vakoilemaan taustalle, vaikka kirjaudut ulos, minne seuraavaksi selaimellasi suuntaat. Jne.
Vain äärimmäisen tyhmä ihminen käyttää Facebookia.
Just näin!
Vierailija kirjoitti:
"En halua käyttää puhelinta. Ei minulla ole puhelinnumeroa, eikä minulle voi soittaa"
"En halua käyttää postia. Minulla ei ole osoitetta, eikä minulle voi lähettää mitään kirjeitä"
"En halua käyttää whatsappia. Etsikää minut jostain kadunkulmalta jos on jotain asiaa."
"En halua käyttää facebookkia. Olen vaikea ihminen."
Miksi kukaan haluaisi tehdä yhteistyötä tämänlaisen ihmisen kanssa?
Muiden ihmisten kanssa toimiessa täytyy olla järki mukana. Nämä on vain välineitä ihmisten väliseen kanssakäymiseen. Ei ole työkalun vika jos sitä käytetään joskus väärin.
Jos haluaa eristäytyä muusta maailmasta niin on aivan turha valittaa sitten yksinäisyyttään.
Olipas idioottimainen lista. Melkein kaikilla on puhelin lähtökohtaisesti. Jonkin osoite on käytännössä pakko olla. Whatsapp on taas yksi sovellus ja jos ei normi viestit kelpaa, niin ei sitten viestitellä.
Ja sinun mielestä on vaikea ihminen, jos ei ole Facessa. Oletko sinä 12-vuotias? Ei, kun se ei ole enää muodissa, kuin mummojen keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
FB verrattavissa vaikka pankkipalveluihin netissä. Kuinka moni vaihtaisi ne pankissa ravaamiseen? Fb EI tarvitse laittaa jokaista paskalla käyntiä, jokaista sairautta ja oiretta, vaihtaa profiilikuvaa puolen tunnin välein jne... Ihan fiksu väline ja jokainen voi päättää miten sitä käytetään.
Tai olla käyttämättä.
Huvittavia nämä tyypit, joiden mielestä kaikki tekniikka on vierasta, jos ei halua olla facebookissa. En oikein tiedä, ovatko tyhmiä vain lapsellisia. Ap on insinööri, joka huolehtii työpaikkansa koneista sivutöinä ja tekee tietokoneavusteista suunnittelua päivät pitkät. Mutta ei vain kiinnosta mennä omalla nimellä Facebookiin, kun ei tarvitse. Yhdistystoiminnassa kyllä kipeästi kaivataan vapaaehtoisia, se on kautta linjan mummoutumassa ja ukkiutumassa, nuorisoa ei paljon kiinnosta.
Yhdistyksen facebook-sivut voi ihan hyvin olla julkiset. Minulla on vakiohommat ja olen vastaavalle ilmoittanut, jos en pääse ja hommannut usein itse "sijaisen" muista. VAin sen takia sinne liittymistä vaaditaan, että halutaan nakkilistat nettiin ja että voidaan keskustella asioista = riidellä ja haukkua toisia. Ei kiitos. Kuitenkin lopulliset päätökset tehdään kokuksissa.
Vierailija kirjoitti:
FB ja verkkopankki ovat hieman eri asia. Ja mikä helkutin tarve on tehdä profiili jotain viestejä varten? Viestittelyyn on monta vaihtoehtoa ja itse en ota vastaan kuin sähköposteja. En liity mihinkään harrastus/työryhmän whatsappi ryhmään. Kerran opiskelijat ehdottivat että kommunikoisin heidän kanssa whatsapilla ja naurahtaen totesin, että viestintä hoidetaan sähköpostilla minun kursseilla.
Lasten koulun yhdistys ehdotti tehdään oma fb ryhmä.
Mikä valitusten määrä. Mikä onkaan helpompi paikka saada valokuvia kaikkien näkyville jne.
Yksikin äiti kävi erikseen kysymässä jos voisin lähettää hänelle kuvan, en tiedä termiä, mutta tämä kuva minun pitäisi lähettää hänelle tekstiviestinä aina kun tulee jotain. Ja jos päätetään jotain, soittaa. Katsoin ihan outona ja vastasin pitäisikö minun lähettää sinulle maksullisia viestejä, koska sinä et voi liittyä fb.hen jonku periaatteen vuoksi ? Kuulemma nämä sisältyy kk maksuun. Minun puhelimeni kk maksu on 4 e kk, ei todellakaan sisälly.
Ehdotti, että vaihtaisin liittymään, jossa sisältyy. Joka maksaa 25 e kk. Vrt minun 4 e. Kysyin paljonko aikoo maksaa, että liityn.. en nyt noin tyhmä ole.
Ei siellä fb.ssä tarvitse asua.
Riittää, että käyt kerran viikossa katsomassa. Jos tämä on liikaa, jää pois.
Fb.ssä on todella paljon hyvääkin. Ihan riippuu mitä teen ja missä olet.