Käyttöraha teinille
Kiistaa 16v pojan kk -rahasta. Olen maksanut 50€, muuta pojan mielestä ei riitä. Joka kuukausi hellyn antaan lisää esim leffalippuun. Rahasta pojan pitäisi maksaa mopon bensa, leffat ja ulkona syömiset. Isompia mopo-osahankintoja olen maksanut. Poika sanoo, että muut saa rahaa enemmän. Olen yrittänyt kysellä mitä nämä muut joutuu rahoistaan kustantaan, mutta ei tunnu tietävän. Mielestäni pojan rahat hupenee bensan lisäksi päivittäiseen karkkiin ja limuihin. En haluaisi tuollaista kustantaa.
Kommentit (7)
Me päätettiin kokeilla nyt kun 16v aloitti amiksen että siirrän joka kk lapsilisän hänen tililleen. Ruuan ja muun ylläpidon saa kotoa mut kaikki muut hankinnat esim meikit, mopobensat ja vaatteet hän ostaa omalla rahalla.
Meillä annetaan teineille 100€ arkipäivää kohden ja 500€ viikonlopuksi. Maksamme koulukirjat ja tarvikkeet, meikit ja muut, puhelimet tietokoneet ja niihin liittyvät laskut ja mopoautot kuluineen. Pitää sitä keskituloisenkin yrittää helliä lapsia. Itse tienaan 5800€ verojen jälkeen ja isäntä 6050€ verojen jälkeen. annettaisiin enemmän mutta on tiukkaa.
Käydään koko perheen voimin ulkomailla enää korkeintaan neljä reissua vuodessa. Yleensä 2-3viikkoa mutta joulun alla ollaan kuukausi.
Tuon ikäisen pitäisi tehdä kesätöitä ja sillä rahalla sitten elää talven yli maksaen siitä bensat sun muut
50€ minusta ihan riittävä, ainakin vapaa-ajan menoihin. Itse sain yläasteaikana 10€ kk-rahaa, mikä kyllä oli mielestäni vähän ja kateellinen olin hemmotelluille luokkakavereille jotka saivat esim. kaikki lapsilisärahat omaan käyttöönsä. Eivät ne niillä mitään järkevää tuntuneet ostavan kuitenkaan.
Jos vanhemmat kustantaa ruoan ja tarpeelliset vaatteet, 50€ pitäisi riittää vallan mainiosti. 16-vuotiashan voi jo mennä kesätöihin, sieltä voi tienata lisää käyttörahaa itselleen. Itse sain lukiossa myös opintotukea, taisi olla joku 70€ kuukaudessa mutta sillä jo sai ostettua kaikkea kivaa. Ammattikoululainenkin käsittääkseni oikeutettu tukeen.
Ehdota pojallesi, että pitää yhden kuukauden ajan kirjaa menoistaan. Saa hyödyllistä harjoitusta budjetoinnista mikä auttaa tulevaisuudessakin kun muuttaa omilleen. Jos käykin ilmi, että esim. bensakulut vie enimmät rahat voit miettiä, kustantaisitko hänelle esim. koulumatkojen osuuden. Olen kyllä samoilla linjoilla kanssasi siitä, että todennäköisesti rahat menevät ruokakauppaan kun halutaan kouluruokaa "parempaa" evästä.
Stadin Friidu kirjoitti:
Meillä annetaan teineille 100€ arkipäivää kohden ja 500€ viikonlopuksi. Maksamme koulukirjat ja tarvikkeet, meikit ja muut, puhelimet tietokoneet ja niihin liittyvät laskut ja mopoautot kuluineen. Pitää sitä keskituloisenkin yrittää helliä lapsia. Itse tienaan 5800€ verojen jälkeen ja isäntä 6050€ verojen jälkeen. annettaisiin enemmän mutta on tiukkaa.
Käydään koko perheen voimin ulkomailla enää korkeintaan neljä reissua vuodessa. Yleensä 2-3viikkoa mutta joulun alla ollaan kuukausi.
Meillä samaten:D Miks teillä on tiukkaa? Meillä kyllä riittää ihan hyvin ja jää vielä säästöönkin! Tosin yhteiset nettotulot 13 000. Ps. tuntuu ihan hirveän pahalta, kun naapurissa asuva tytön kaveri ei millään voi lähteä tyttäreni kanssa Karibialle, koska äidillään ei muka ole varaa maksaa yhtä 600 euroa, vaikka olisimme tarjonneet puolet matkasta!!!
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mitään säännöllistä viikko- tai muutakaan rahaa. Harkinnan mukaan annetaan joitain euroja, tai ostetaan mitä katsotaan tarpeelliseksi. 16-vuotias saa olla kyllä tyytyväinen jos pystymme lukiokirjat maksamaan. Mopoja ei ole eikä tule jollei itse hanki rahoja, ei ole mahdollisuutta, ulkona syömisiä ja leffoja voimme kustantaa kerran pari vuodessa.
Meilläkään ei anneta mitään rahoja, ei ole annettu kellekään (kolmas teini nyt 16). Mopoa ei ole ollut. Bussilipun ostan. Joskus saavat rahaa esim. SynttäriLahjaksi rahaa, jolla ostaa jotain esim. Hyvää koulun jälkeen. Kustannan kaiken, mitä tarvitsee. Teini osti just tietokoneen omilla säästöillään ( niistä lahjarahoista)
Meillä ei ole mitään säännöllistä viikko- tai muutakaan rahaa. Harkinnan mukaan annetaan joitain euroja, tai ostetaan mitä katsotaan tarpeelliseksi. 16-vuotias saa olla kyllä tyytyväinen jos pystymme lukiokirjat maksamaan. Mopoja ei ole eikä tule jollei itse hanki rahoja, ei ole mahdollisuutta, ulkona syömisiä ja leffoja voimme kustantaa kerran pari vuodessa.