Olisiko ison koiran kanssa parempi matkustaa junalla vai bussilla?
Olen matkustamassa ison koiran (n. 100 kg) ja matkatavaroiden kanssa pitkän matkan. Kulkuvälineenä olisi juna tai linja-auto. Kumpihan olisi parempi? Pitääkö koiralle varata oma paikka? Junassa olisi lemmikkivaunu. Istuuko koira penkillä vai lattialla? Osa matkasta tapahtuu yöllä. Pääseekö koiran kanssa junan makuuvaunuun?
Kommentit (10)
Junalla. Ainakin osissa junia on ison koiran paikka, joten se kannattaa varata. Uusimmissa vaunuissa se on käytäväpaikan vieressä ikkunapaikalla, joka ainakin omasta mielestäni on vielä mukavampi kuin se vanhempi versio, jossa koiralle on tilaa vikan penkkirivin päässä.
Voit varata myös oman makuuhytin koiran kanssa matkustaessa. Itse ehdottomasti valitsisin sen. Siihen ei tule teidän lisäksenne muita matkustajia ja saat itsekin levätä matkan aikana.
Ehdottomasti junalla. - Junassa on erillinen lemmieläin vaunu kun taas bussissa ei sellaista tietääkseni ole. - Ja minusta kuskin pitäisi silloin kieltää (isojen) koirien pääsy matkustamaoon. - Et sitten tullut ajatelleeksi, että matkaa saattaa taittaa samalla kertaa myös joku jolla on allergia.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti junalla. - Junassa on erillinen lemmieläin vaunu kun taas bussissa ei sellaista tietääkseni ole. - Ja minusta kuskin pitäisi silloin kieltää (isojen) koirien pääsy matkustamaoon. - Et sitten tullut ajatelleeksi, että matkaa saattaa taittaa samalla kertaa myös joku jolla on allergia.
miksi allerginen on etuoikeutetumpi matkustamaan, kuin koiran omistaja?
Jos koirakko kerkeää bussiin ennen allergista, niin heillä on oikeus matkustaa pääteasemalleen allergisesta huolimatta.
Mutta tässä ja ylipäänsä lemmikin kanssa matkustaessa, jos vaihtoehtoina on juna tai bussi niin ehdottomasti suosisin junaa. Bussissa matkustustila on todella rajallinen ja pääsääntöisesti siis koiran pitäisi mahtua omistajan jalkoihin. Ja jos matka on pitkä, niin mitä väljempi matkustusmuoto, sen parempi koiralle. Yöjunaa kannattaa suosia kun se vaan on mahdollista ja nimenomaan omalla hyttipaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi allerginen on etuoikeutetumpi matkustamaan, kuin koiran omistaja?
Jos koirakko kerkeää bussiin ennen allergista, niin heillä on oikeus matkustaa pääteasemalleen allergisesta huolimatta.
Mutta tässä ja ylipäänsä lemmikin kanssa matkustaessa, jos vaihtoehtoina on juna tai bussi niin ehdottomasti suosisin junaa. Bussissa matkustustila on todella rajallinen ja pääsääntöisesti siis koiran pitäisi mahtua omistajan jalkoihin. Ja jos matka on pitkä, niin mitä väljempi matkustusmuoto, sen parempi koiralle. Yöjunaa kannattaa suosia kun se vaan on mahdollista ja nimenomaan omalla hyttipaikalla.
- Kiitos kun suosit junaa. Minun mielestäni allerginen on siksi oikeutetumpi matkustamaan, että allergia on sairaus - ei itse aiheutettu vaiva tai este. (Kyse ei vain ole siitä,että jostain ei pidä, vaan allergisen terveydestä) Kun taas koira on yleensä lemmikki, ellei esimerkiksi opaskoira. Jos ja kun on vain lemmikin ottaa, niin samalla on tiedostettava, että lemmikistä saattaa toisinaan aiheutua "ylimääräistä" vaivaa.
Konduktööri häätää koiran penkiltä alas, mutta tuskinpa noin iso koira siihen junanpenkkiin ahtautuisikaan.
Mua koira-allergisena ja isoja koiria pelkäävänä henkilönä ahdistais tosi paljon jos samaan bussiin iskis joku 100 kg koira. Junassa on omat paikat tälläselle eläimelle. Valitse juna anyways, paljon ekologisempi.
Vierailija kirjoitti:
Mua koira-allergisena ja isoja koiria pelkäävänä henkilönä ahdistais tosi paljon jos samaan bussiin iskis joku 100 kg koira. Junassa on omat paikat tälläselle eläimelle. Valitse juna anyways, paljon ekologisempi.
Vähän ohis, mutta tuntuuko sinustakin kuin aina kaikki lemmikkien omistajat eivät tahdo ymmärtää, että kaikki eivät heidän lemmikeistään ole ihan niin riemuissaan. Uskon toisaalta myöt että esimerkiksi moni allerginen saattaisi periaatteessa tykätäkkin ja pitääkin monesta (lemmikki)eläimestä, mutta allergia estää oleasta eläinten lähellä. Valitettavasti vain tätä eivät kaikki tajua.
Junalla ja se ison koiran paikka, jossa on tilaa. Ei 100kg koira muuten mahdu. Bussiin ja junan tavalliselle paikalle ei mahdu.