Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako opettaja suuttua lapselle jos tämä ei osaa jotain?

Vierailija
07.09.2017 |

Saako opettaja purkaa kiukkuaan oppilaaseen jos tämä ei osaa jotain asiaa?
Meille kävi näin, asia oli myös sellainen, että lapsi ei voinut sitä osata kun ei oltu opetettu.
En kuullut, että opettaja olisi lapselta pyytänyt anteeksi asiaa.
Minusta edes anteeksipyyntö olisi paikallaan.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olit luokassa siis katsomassa tilannetta?

Vierailija
2/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei saa

Ite muistan vieläkin kun 2 luokalla menin pyytämään opettajalta apua matikan tehtävissä, koska en ollut ymmärtänyt kun asia oli käyty yhdessä taululla läpi. Tää opettaja sitte suuttu ja väitti etten muka kuunnellut ja yrittänyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. On todella huono opettaja, jos noin toimii.

Itse aina rohkaisen oppilaitani kyselemään hölmöjäkin kysymyksiä ja muistutan että kysymällä oppii parhaiten.

Vierailija
4/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen oli alkanut itkeä ranskan tunnin jälkeen ja ope oli suuttunut siitä.

Vierailija
5/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua tuossa asiassa kiukutti ,se että kuittasi asian sanomalla, että opettajatkin ovat ihmisiä.

Sen olisi voinut kuitata anteeksipyynnöllä.

Minua häiritsee tässä se, että vaikka oppilaalle olisikin asia opetettu niin eivät kaikki silti muista osaa ja silti siitä ei saa lapselle suuttua.

Vierailija
6/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä saisi suuttua. Joskus on kyllä tapauksia että melkein mieli tekisi, kun oppilas ei ole näköjään ollenkaan kuullut tai lukenut annettuja ohjeita vaan ihan jotain muuta niiden aikana puuhannut, ja sitten valittaa ettei osaa. Ja kun tämä toistuu monta kertaa. Mutta aloittajan kuvaamassa tapauksessa todellakaan ei. Ja ehkä tuossa minunkin kuvaamassani tapauksessa on jokin syy, miksi oppilas käyttäytyy kuten käyttäytyy, ja minun opettajana pitäisi osata se selvittää.

Yleensä kun oppilas ei osaa, pistää kyllä miettimään, olenko muistanut kertoa kaiken ja missä kohtaa opetus ei ole ollut ymmärrettävää. Haluankin kannustaa oppilaita kertomaan, jos eivät jotakin tajua.

T. ope

Vierailija
7/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla sais suuttua aika usein tuolla perusteella. 

t: thymä fucski

Vierailija
8/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä saisi suuttua. Joskus on kyllä tapauksia että melkein mieli tekisi, kun oppilas ei ole näköjään ollenkaan kuullut tai lukenut annettuja ohjeita vaan ihan jotain muuta niiden aikana puuhannut, ja sitten valittaa ettei osaa. Ja kun tämä toistuu monta kertaa. Mutta aloittajan kuvaamassa tapauksessa todellakaan ei. Ja ehkä tuossa minunkin kuvaamassani tapauksessa on jokin syy, miksi oppilas käyttäytyy kuten käyttäytyy, ja minun opettajana pitäisi osata se selvittää.

Yleensä kun oppilas ei osaa, pistää kyllä miettimään, olenko muistanut kertoa kaiken ja missä kohtaa opetus ei ole ollut ymmärrettävää. Haluankin kannustaa oppilaita kertomaan, jos eivät jotakin tajua.

T. ope

Miten minun sinusta pitäisi toimia tässä tilanteessa?

En pitänyt vähättelystä asian suhteen ja lapsi oireili tapahtuman jälkeen, ei halunnut mennä kouluun .

Toisaalta opettaja myönsi virheensä joka on minusta kuitenkin hyvä asia.

Mutta lapselle tuo oli raskas kokemus eikä opettaja tunnu tajuavan kuinka se tuntui pahalta lapsesta.

Vierailija
9/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilas nakkelee niskojaan, jopa haistattelee, räplää kännykkää, kun asiaa opetetaan: oho, lapsi ei jostain syystä oppinut asiaa! Kyllä opettajankin kupissa on reunat. Kuinka moni työpaikallaan sietäisi sellaista käytöstä, kitä opettajat työssään päivittäin kohtaavat? Opettaja saa hermostua ja korottaa ääntään sietämättömästä käytöksestä, ei käymällä oppilaan persoonaan. Myös hyvästä käytöksestä tulee antaa kiitosta ja osaamisen parantamisesta, tietenkin.

Vierailija
10/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ope

En pitänyt vähättelystä asian suhteen ja lapsi oireili tapahtuman jälkeen, ei halunnut mennä kouluun .

Mutta lapselle tuo oli raskas kokemus eikä opettaja tunnu tajuavan kuinka se tuntui pahalta lapsesta.

En tunne tuota tapauksen opettajaa (tietääkseni ainakaan), joten paha sanoa. Hän kuitenkin on myöntänyt virheensä. Mutta olet mielestäni oikeassa siinä, että lapseltakin pitäisi pyytää anteeksi. Myös siksi, että lapsi sillä tavoin itse oppii anteeksi pyytämistä. Sitten tietysi opettaa se asia, jos se on tärkeä. Mutta en minä sinulle osaa sanoa, miten voit opettajalle ehdottaa tuota toimintamallia. Jos tilanne on jo ohi niin voi olla ettei siihen kannata enää palata, ainakaan ruveta vaatimaan opettajalta mitään. Itse ehkä voisit lapsen kanssa jutella tapauksesta, miettiä sitä etteivät aikuisetkaan aina toimi kuten pitäisi, ja että opettaja on kyllä sanonut erehtyneensä. Ja rohkaise lasta edelleen kysymään aina jos hän ei jotakin ymmärrä, eli asetu tässä asiassa hänen puolelleen. 

T. sama ope kuin edellä

Vierailija
11/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni näistä "asiaa ei ole opetettu" on itse asiassa "en kuunnellut vaan häsläsin", "en viitsinyt tehdä läksyjä" tai joku muu vastaava.

Jos asiaa ei oikeasti ole opetettu, ei tietenkäön pidä suuttua. Noista "ei ole opetettu" taas saa, tai ainakin puuttua siihen miksi oppilas ei kuuntele tms.

Vierailija
12/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilas nakkelee niskojaan, jopa haistattelee, räplää kännykkää, kun asiaa opetetaan: oho, lapsi ei jostain syystä oppinut asiaa! Kyllä opettajankin kupissa on reunat. Kuinka moni työpaikallaan sietäisi sellaista käytöstä, kitä opettajat työssään päivittäin kohtaavat? Opettaja saa hermostua ja korottaa ääntään sietämättömästä käytöksestä, ei käymällä oppilaan persoonaan. Myös hyvästä käytöksestä tulee antaa kiitosta ja osaamisen parantamisesta, tietenkin.

Kyse ei ole teinistä eikä huonosta käytöksestä.

Tilanne oli siis puhtaasti opetustilanne.

Omastakin mielestä opettaja saa suuttua jos luokassa riehutaan ja häiriköidään.

Vierailija
13/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on just se hidas kyselijä. Saattaa kysellä todella outoja kysymyksiä ja junnata hassussa kohdassa.

Kun hän sitten on sen jutun prosessoinut päässään, hän osaa sen sataprosenttisesti ja aina.

Prosessinsa vain on mikä on.

Meillä hän on joutunut ranskan opettajan hampaisiin. Opettajadta hän on tyhmä, laiska ja rasittava eli mitään ymmärrystä ei ole sille, että tapoja oppia on erilaisia.

Vierailija
14/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten entisessä koulussa eka luokan opettaja karjui oppilaille niin että loppupäivästä oli kähissyt kurkku kipeänä ja valittanut miten ääntä ei enää lähde kun taas teille piti huutaa. Oma lapsi ei enää tykännyt koko koulunkäynnistä opettajan takia. Muutkin vanhemmat olivat ihmeissään tästä opettajasta.

Samaisessa koulussa toinen opettaja tarttui lastani kiinni niin että kyljessä oli sormien jäljet. Lapsi oli toisella luokalla. Tapahtuneesta on nyt kulunut joitain kuukausia ja vaikka lapset eivät enää kyseistä koulua käy, tapahtumat painavat mieltäni niin että haluaisin tehdä poliisille ilmoituksen pahoinpitelystä. Minulla on myös kuvia todisteena.

Että kaikkea siellä koulumaailmassa tapahtuu eivätkä kaikki opettajat todellakaan kuuluisi työskentelemään mihinkään missä on lapsia.

Vierailija
15/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni näistä "asiaa ei ole opetettu" on itse asiassa "en kuunnellut vaan häsläsin", "en viitsinyt tehdä läksyjä" tai joku muu vastaava.

Jos asiaa ei oikeasti ole opetettu, ei tietenkäön pidä suuttua. Noista "ei ole opetettu" taas saa, tai ainakin puuttua siihen miksi oppilas ei kuuntele tms.

Tässä kyse oli siitä, että opettaja ei muistanut että ei ollut opettanut asiaa.

Asia ei mikään perusjuttu ja minusta joskus aikuisillekin vaikea. Siis jos olisi opetettu aiemmin niin silti ei olisi saanut suuttua.

Opettaja saa palkkaa juuri siksi koska opettaminen on välillä raskasta työtä.

Vierailija
16/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ope

En tunne tuota tapauksen opettajaa (tietääkseni ainakaan), joten paha sanoa. Hän kuitenkin on myöntänyt virheensä. Mutta olet mielestäni oikeassa siinä, että lapseltakin pitäisi pyytää anteeksi. Myös siksi, että lapsi sillä tavoin itse oppii anteeksi pyytämistä. Sitten tietysi opettaa se asia, jos se on tärkeä. Mutta en minä sinulle osaa sanoa, miten voit opettajalle ehdottaa tuota toimintamallia. Jos tilanne on jo ohi niin voi olla ettei siihen kannata enää palata, ainakaan ruveta vaatimaan opettajalta mitään. Itse ehkä voisit lapsen kanssa jutella tapauksesta, miettiä sitä etteivät aikuisetkaan aina toimi kuten pitäisi, ja että opettaja on kyllä sanonut erehtyneensä. Ja rohkaise lasta edelleen kysymään aina jos hän ei jotakin ymmärrä, eli asetu tässä asiassa hänen puolelleen. 

T. sama ope kuin edellä

En jaksa alkaa asiaa viemään eteenpäin. Olen vain pettynyt ja surullinen lapseni puolesta. Luottamukseni kuitenkin opettajiin on mennyt. Opettajan työ on opettaa eikä se ole aina kivaa siksi siitä se palkka maksetaan.

Vierailija
17/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne opet huutaa ihan jatkuvasti. Meidänkin lapsen 3 lk:n ope huutaa jokapäivä. Pari ekaa koulupäivää menee ihan ok ja sitte se alkaa. Ja yläadteella vain pahenee. Ei ihme jos oppilaat haluaa kuvata rääkyviä opettajia. Tavan duunareita ne opetkin vain on. Raksamiesten tasoa kaikin puolin.

Vierailija
18/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni on just se hidas kyselijä. Saattaa kysellä todella outoja kysymyksiä ja junnata hassussa kohdassa.

Kun hän sitten on sen jutun prosessoinut päässään, hän osaa sen sataprosenttisesti ja aina.

Prosessinsa vain on mikä on.

Meillä hän on joutunut ranskan opettajan hampaisiin. Opettajadta hän on tyhmä, laiska ja rasittava eli mitään ymmärrystä ei ole sille, että tapoja oppia on erilaisia.

Näinpä. Mietin välillä, että eikö opettajille opeteta, että oppimis tavoissa on eroja.

Vierailija
19/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ope

Sinun pitää asettua lapsen puolelle ja selittää että kyseinen opettaja on huono opettaja ja että tämän asian kanssa vaan pitää elää.

Opettajan on tosiaankin turha pyydellä anteeksi lapselta koska ei kiukkuista luonnettaan pääse pakoon ja tekee saman vielä uudestaankin.

Vierailija
20/37 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarvisi vähän tarkennusta siihen millainen tilanne on ollut. Vai onko taas näitä että lapsi kertoi open suuttuneen ja äiti on heti sotajalalla. Muistapa ap että monesti samalla tavalla kertovat koulussa että "äiti vaan ragee kotona" vaikka kotona eletään aivan normaalia arkea. Ei me opettajatkaan pidetä kaikkia juttuja joita kertovat kotoa absoluuttisina totuuksina. Vähän värittyvät lapsilla jutut matkan varrella. Jos pidettäis niin aika monta lasua saisi viikossa tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi