Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketään Mammaa Englannissa tai Walesissa?

04.04.2006 |

Heippa!

Olemme muuttamassa ensi vuoden alusta Englantiin (tai mahdollisesti Walesin puolelle) kahden poikamme, 3- ja 1-vuotiaiden kanssa. Kertokaa millaista on elää Englannissa lasten kanssa. Onko kellään teistä ollut Au Pairia?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ceri!

Asun Cheltenhamissa ja minulla on poika 1v2kk. Jos olet kiinnostunut tapaamaan, laita sahkopostia ehha1@yahoo.com!

Vierailija
2/10 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin asun kahden lapsen ja miehen kanssa tällä hetkellä Keski-Englannissa miehen työkomennuksen vuoksi. Meillä on muuten au pair.

Laitatko vielä minkälaisista asioista olet kiinnostunut kuulemaan ja kenties miten pitkäksi aikaa tulette tänne, menetkö itse töihin jne.? Vaikea nimittäin ihan noin laveasti vastata, että minkälaista elämä on, kun se niin riippuu siitä tarvitseeko miettiä lasten hoitopaikkoja, asuuko maalla vai kaupungissa, tuleeko tänne pysyvästi vai väliaikaisesti jne.

Noin yleisesti voin sanoa, että pidän Englannista kovasti eikä Walesikaan ole hassumpi paikka. Olen siellä aikanaan (Cardiffissa) yhden vuoden opiskellut. Iso Britanniassa ihmiset ovat yleisesti ystävällisiä ja huumori on vertaansa vailla. Ulkomaalaisiin suhtaudutaan luontevasti, onhan meitä täällä todella paljon. Lapsille löytyy monenlaista kerhoa ja leikkiryhmää, ainakin täällä meillä päin. Isompihan sulla menee sitten jo kohta kouluunkin. Pre school toimintaan kannattaa laittaa mukaan hetimmiten ja siihen saa rahallista tukeakin, kun lapsi täyttää kolme.

Ainakin omalta osalta ei ole ollut mitään valittamista. Hommat hoituu ja esimerkiksi julkiseen terveydenhuoltoon olen täällä ollut enemmän kuin tyytyväinen. Lääkärin päivystyksissä ei ole tarvinut jonotella ja oma lääkäri on tullut tarvittaessa kotikäynnillekin. Lasten reseptilääkkeet ovat tässä maassa ilmaisia (kuulemma, me ei onneksi ole tarvittu *koputtaa puuta*), muutamia hienoja asioita mainitakseni.

Nämä nyt näin äkkiseltään tuli mieleen. Kerron mielelläni omista kokemuksistani enemmänkin, kun vain kerrot mitkä asiat kiinnostaa. Tällä palstalla on myös monia pysyvästi täällä asuvia, joilla on vielä enemmän tietämystä :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempi lapsesi täyttää ennen syyskuuta neljä ja haluat hänet syksyllä kouluun niin sulla on tosi kiire selvittää alueen koulut. Mikä on hyvä ja missä on tilaa. Ota yhteyttä asuinkuntasi viranomaisiin. Itse sain tosi kattavat infopaketit postissa. Kouluissa kannattaa myös käydä ihan paikan päällä käymässä kuin myös päiväkodeissa. Johonkin osapäiväiseen pre school -ryhmään minäkin suosittelen vanhemman laittamista. Kotona ei kielitaito kartu ja ilman kielitaitoa on hankala leikkiä toisten lasten kanssa. Aluksi taatusti takkuista ja itkuista mutta muuttuu varmasti kun vaan sinnikkäästi jatkatte ja palkintona kielitaitoinen ja toisten lasten kanssa itsenäisesti leikkivä lapsi. Kouluista ja hoitopaikoista kannattaa kysellä naapureilta jos niillä näyttää olevan kouluikäisiä lapsia. Ja jos naapureilla on samanikäisiä lapsia niin pyydä vaan reippaasti äitejä kahville ja saat heti lapsille vähän leikkikavereita. Kolmivuotias kaipaa taatusti lapsiseuraa ja äiti aikuista juttukaveria!

Vierailija
4/10 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla vasta kuin ihan alkuvaiheessa näissä muuttosuunnitelmissa, ja vasta vuodenvaihteessa ollaan lähdössä. (Näin siksi että itse valmistun joulukuussa sosionomiksi, pitää siis saada koulu loppuun ensin.) Tarkoitus on olla vuosi tai kaksi, vaikka eihän sitä koskaan tiedä.. suomen asunto pistetään vuokralle, ja huonekalut aiotaan tänne jättää, kun sieltä kumminkin saa niitä kalustettuja asuntoja aika helposti.

Tosiaan ollaan vasta katselleet työpaikkoja, miehelle ainakin (Dental hygienist) tuntuu töitä englannista löytyvän. Ja ketseltu tietysti asuntoja ja niiden hintoja. Ja laskeskeltu että paljonko rahaa mahtaa riittää elämiseen siellä...

Olen itse asunut Englannissa kolme kesää, au pairina aikoinaan, mies on englannissa vain pari kertaa käynyt.

No, aloitetaanpas: Tarkentakaahan noista koulujutuista: Vanhempi poikamme täyttää vasta ensi vuonna neljä, joten vasta sitten syksyllä -07 hällä alkaisi koulu, vai mitä? Siis nelivuotiaana(ko)? Missä vaiheessa noihin kouluihin sitten pitää ilmoittautua? Onko koulupäivät ensin vähän lyhyempiä?

Sitten noista tuista, kun noita rahoja tosiaan täällä laskeskellaan... oonko jostain saanut oikean kuvan että lapsilisät olisi 60 puntaa? Mites nuo vanhempainrahat/äitiyspäivärahat? Ajattelin siis että jos meille mahdollisesti kolmas lapsi syntyy Englannissa asumisen aikana. Miten ne määräytyvät? Onko niin, että pitää olla puoli vuotta töissä ennen äitiyslomalle jäämistä? Riittääkö jos on osa-aikatöissä?

Olen tosiaan yrittänyt etsiskellä osa-aikaista työtä, pari päivää viikossa. Sattuuko kukaan teistä työskentelemään sosiaalialalla? Ihan mielenkiinnosta kyselen.. No, nyt vasta täytellään miehen rekisteröitymis/laillistamishakemuksia(BDC) Jotta saa toimia dental hygienistinä siellä. Joten aikaa on vielä etsiä sitä työpaikkaa..

Kiva että täällä palstalla on useampia sieltä Englannista! Vielä emme tiedä minne pän sinne muutamme, mutta jonnekin kumminkin:-)

Ps. Miten siellä talvella tarkenee lasten kanssa, sisällä siis??

Vierailija
5/10 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joihinkin kouluihin ilmoitetaan lapsi jos syntyessään jos ovat todella hyvän koulun maineessa mutta en ottaisi siitä liikaa stressiä. Kun tiedätte minne muutatte niin ota selvää kouluista ja ehdit ihan hyvin niihin käymään ennen hakua. Ilmoittautuminen valtion (kirkkojen) kouluihin on ainakin meilläpäin edellisessä vuodenvaihteessa kun kouluun mennään.Monilla kouluilla on open days milloin otetaan vastaan vanhempia tutustumaan. Se selviää kouluun soittamalla.

Church of England ja katoliset koulut ovat hyvien koulujen maineessa mutta jos ne kiinnostavat niin kannattaa aloittaa säännöllinen kirkossa käynti. Hakupapereihin tulee paikallisen papin suositus.

Nelivuotiaana aloitetaan ja luokka on nimeltään reception class. Koulupäivät ovat n. 9 - 15 ja monet koulut järjestävät iltapäivätoimintaa.

Vierailija
6/10 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on Church of England-koulussa. Pelmahdimme sinne kesken lukukauden ja meidät toivotettiin tervetulleiksi.

Kirkossa olen käynyt muutamia kertoja eräänlaisessa pyhäkoulussa lapseni kanssa, mutta jumalanpalveluksessa en koskaan. Koulun hartaustilaisuuksiin kirkossa olen osallistunut, siinä kaikki. Tosin kirkkoherra kyllä tuntee minut kylillä tavatessamme. Koulumme on myös suosittu, mutta ilmeisesti aina paikan saanti kirkon koulussa ei edellytä erityistä aktiivisuutta. Olimme kylläkin juuri muuttaneet maahan, joten emme olleet voineetkaan olla vielä aktiivisia seurakuntalaisia.

Vierailija
7/10 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähin CofE koulu on niin suosittu, että alkaa suosituksetkin painaa. Itse en edes koskaan kuulunut suomalaisen kirkkoon.

Vielä siitä sisälämpötilasta lapsille. Meillä on ainakin ihan lämmintä. Sukat tai tossut ehkä herkemmin jalassa kun Suomessa olisi ollut. Pöpöjen saamisen noin muuten kannattaa henkisesti varautua. Meillä ainakin pojat sairasti ensimmäiset kuukaudet jokaisen mahdollisen flunssan ja köhän.

Vierailija
8/10 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei ole käyty kirkossa eikä pyhäkouluissakaan. Joululauluja käytiin laulamassa vanhainkodilla kirkon johdolla, mutta ei muuta. Ja eivät muutkaan vanhemmat vaikuta kirkossa kävijöiltä (ei sillä että siinä mitään pahaa olisi :-)) Kirkkoherraa en ole ikinä nähnytkään.

Me myös pelmahdimme kylään yllätyksenä ja koulua taisimme hakea kuukauden varoitusajalla. Kuulumme koulun " catchment areaan" joten taisi olla niin, että meillä oli oikeus saada sieltä paikka, alueen ulkopuolelta hakiessa olisi voinut olla vaikeuksiakin päästä, mene ja tiedä. Hyvä tuuri, sillä koulu on aivan ihana ja olemme todella tyytyväisiä!

Vierailija
9/10 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon kouluissakin on eroja. Suuri osa kouluista on " voluntary aided" eli opetussuunnitelma on normaali ja myos kunta tai kaupunki paattaa omilla kriteereillaan kuka sinne paasee (uskonnolla ei ole asian kanssa tekemista). Uskonnollisuus nakyy opetuksen painotuksissa, aamunavauksissa jne.

Ainakin meilla voi lapsen nimen laittaa listalle jo heti syntyman jalkeen, mutta silla ei ole mitaan merkitysta. Paikka annetaan ensisijaisesti koulupiiriin kuuluville lapsille ja jos jaljelle jaa paikkoja niin etusijalla ovat ne joilla on sisaruksia samassa koulussa ja sen jalkeen mitataan koulumatkaa.

Myos koulun aloittamisessa voi samallakin paikkakunnalla olla eroja. Omassa koulussamme kaikki aloittavat yhtaaikaa, mutta kevaalla ja kesalla syntyneet kayvat puolipaivaisesti jouluun tai paasiaiseen saakka. Syksylla syntyneet aloittavat heti kokopaivaisesti. Naapurikoulussa sen sijaan aloitetaan heti koko paivaisesti, mutta vasta sen lukukauden alussa kun lapsi tayttaa 5 (eli siis silloin kun alkaa oppivelvollisuus).

Alkuperaiselle viela selvennyksena, etta ensi syksyna aloittavat koulunsa 1.9.2001 - 31.8.2002 syntyneet lapset eli syyskuussa syntyneet ovat aina luokan vanhimpia ja elokuussa syntyneet nuorimpia.

Vierailija
10/10 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne päin olette tulossa.. Asun Gloucestershiressa, niinku lähellä Englannin ja Walesin rajaa. Au Pair on, ja on ollut hyvä vaihtoehto! Lapset on 3 ja 5 vuotta, eli vanhempi aloitti koulun syksyllä. Ilmoittele jos olet tännepöin tulossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän