Millaista on olla työssä päiväkodissa, jos on ammatiltaan aineenopettaja?
Kysyn kokemuksia. Aikeissa saada työtä päiväkodista, tosin epäpätevänä. Olen ammatiltani aineenopettaja. En tiedä ennalta mitään päiväkodista. En ollut lapsena päiväkodissa, eikä omat lapset olleet päiväkodissa. Kuvittelen ja luulen etukäteen, että opettajakokemuksesta on JOTAIN hyötyä. Kuinka on todellisuus?
Kommentit (21)
Tuskin on montakaan aineopea, joka tuhlaisi koulutuksensa menemällä tarhaan töihin... Eli monellakaan ei liene kokemuksia.
Asun paikkakunnalla, missä ei ole työtä minun aineessani. Ei niin millään. Ei ensimmäistäkään paikkaa vapaana. Sijaisuuksia olen tehnyt monta vuotta - nyt ei ole enää niitäkään.
Mutta koska päiväkotityö on "tyhjää parempi", etenkin vuosikausien työttömyyteen, niin - kyllä - todellakin menen töihin päiväkotiin, mikäli saan paikan! Oletteko koskaan kuulleet semmoisesta asiasta kuin "akateeminen työttömyys"?
Onko työn tekeminen päiväkodissa "koulutuksen tuhlaamista"? Siis että aineenopettaja tuhlaa koulutuksensa, jos on töissä päiväkodissa...
Aineenopettajilla on huono työtilanne. Eihän se koulutus hukkaan mee jos sillä edes jotenkin pääsee leivänsyrjään kiinni.
Päiväkodissa opetetaan todella vähän. Enemmän opastetaan toimintoihin ja valvotaan tekemistä. Tuon ikäisten keskittymiskyky on niin vähäinen ettei siellä mitään opiskella.
Ei se murrosikäisten ja uhmaikäisten kanssa toimiminen loppujen lopuksi niin erilaista ole. Samoja taitoja tarvitaan, kärsivällisyyttä ennen kaikkea.
Minulle se olisi kaameaa. En tykkää ollenkaan (pienistä) lapsista, ja se kaaos, meteli ja jatkuva lasten tarpeista huolehtiminen uuvittaisi ja inhottaisi. Päiväkotityössä ei ole mitään niistä ominaisuuksista, joita varten olen opettajaksi ryhtynyt.
Olen lukion aineenopettaja.
Älä mene pilaamaan paikkaa tai mene uudelleen koulutukseen.Lastentarhanopettajankoulutus on muuten niitä harvoja koulutuksia joita arvostan. Se menee kuitenkin hukkaan jos ryhmissä ei ole riittävästi työntekijöitä.
Lastentarhanopettajat eivät pääse hyödyntämään oppimaansa.
Opettajankoulutusta en arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Asun paikkakunnalla, missä ei ole työtä minun aineessani. Ei niin millään. Ei ensimmäistäkään paikkaa vapaana. Sijaisuuksia olen tehnyt monta vuotta - nyt ei ole enää niitäkään.
Mutta koska päiväkotityö on "tyhjää parempi", etenkin vuosikausien työttömyyteen, niin - kyllä - todellakin menen töihin päiväkotiin, mikäli saan paikan! Oletteko koskaan kuulleet semmoisesta asiasta kuin "akateeminen työttömyys"?
Onko työn tekeminen päiväkodissa "koulutuksen tuhlaamista"? Siis että aineenopettaja tuhlaa koulutuksensa, jos on töissä päiväkodissa...
Lapseni päiväkodissa on yliopistonopettaja opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene pilaamaan paikkaa tai mene uudelleen koulutukseen.Lastentarhanopettajankoulutus on muuten niitä harvoja koulutuksia joita arvostan. Se menee kuitenkin hukkaan jos ryhmissä ei ole riittävästi työntekijöitä.
Opettajankoulutusta en arvosta.
Aineenopettajien koulutus on ihan sama kuin muidenkin maisterien paitsi että heillä on aina kasvatustieteet yhtenä sivuaineena. Lastentarhanopettajan koulutus taas on osittain ihan samaa kasvatustiedettä kuin luokanopettajilla. Luulenpa, että et tiedä mistään näistä koulutuksista yhtään mitään. Mutta mututuntumallahan monet elämänsä läpi menevät.
Vierailija kirjoitti:
Ei se murrosikäisten ja uhmaikäisten kanssa toimiminen loppujen lopuksi niin erilaista ole. Samoja taitoja tarvitaan, kärsivällisyyttä ennen kaikkea.
Aineenopettajien työ on vähän monimutkaisempaa kuin lasten kanssa "toimimista". Kyllä se itse oppiaine ja sen didaktiikka ovat ihan keskeisiä asioita. Yläkoulu ja lukio, eli aineenopettajien työpaikat, eivät enää ole mitään leikkipaikkoja, joissa ope pärjää vain kärsivällisyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajien työ on vähän monimutkaisempaa kuin lasten kanssa "toimimista". Kyllä se itse oppiaine ja sen didaktiikka ovat ihan keskeisiä asioita. Yläkoulu ja lukio, eli aineenopettajien työpaikat, eivät enää ole mitään leikkipaikkoja, joissa ope pärjää vain kärsivällisyydellä.
Olen kyllä ihan itse yläkoulun opettaja, joten tiedän mistä puhun. Voi toki olla että jossain eliittikoulussa (ja toki lukioissa) on enemmän opetusta ja vähemmän kasvatusta mutta tämä yläkoulun oppisisältö on aika vähäistä, kasvastustaidoista on enemmän hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa opetetaan todella vähän. Enemmän opastetaan toimintoihin ja valvotaan tekemistä. Tuon ikäisten keskittymiskyky on niin vähäinen ettei siellä mitään opiskella.
Väärin. Suurin osa laadullisesta kehityksestä (aivot, ajattelu, looginen päättelykyky, motoriikka, sosiaaliset taidot) tapahtuu varhaiskasvatusikäisillä. Pienet lapset oppivat jatkuvasti, eivät ainoastaan opetuksen aikana. Lapset toimivat omaehtoisesti ja tutkivat ympäröivää maailmaa aktiivisesti. Opettajan tehtävä on tukea lasten oppimisprosessia. Valitettavasti päiväkodit ovat täynnä matalasti koulutettua tai epäpätevää henkilökuntaa. Aineenopettaja on oiva lisä mihin tahansa pk-ryhmään, jos hän jaksaa edes vähän perehtyä pienten lasten tapaan hahmottaa ympäristöään ja olla sen kanssa vuorovaikutuksessa. Yleensä kirjatehtävien tehtävien teettäminen tai luonnointi ei ole tehokasta tämän ikäisillä, kuten arvata saattaa.
Minusta on hienoa, että suunnittelet hakevasi päiväkotiin töihin. Nämä ketjussa saivartelevat kirjoittajat tuskin tietävät, että meidän aineenopettajien työtilanne tällä hetkellä on KATASTROFAALINEN! Itse olen alistunut pätkätöihin ja työttömyyteen. Tsemppiä sinulle, ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti Suomessa on paljon huonolaatuista varhaiskasvatusta, jossa pärjää pelkällä kärsivällisyydellä, eikä potkuja tule.
Varhaiskasvatussuunnitelma velvoittaa opettajia antamaan opetusta, joten hyvä työntekijä tarvitsee muitakin tietoja ja taitoja kuin lehmän luonteen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle se olisi kaameaa. En tykkää ollenkaan (pienistä) lapsista, ja se kaaos, meteli ja jatkuva lasten tarpeista huolehtiminen uuvittaisi ja inhottaisi. Päiväkotityössä ei ole mitään niistä ominaisuuksista, joita varten olen opettajaksi ryhtynyt.
Olen lukion aineenopettaja.
Etpä taida olla kummoinen aineenopettaja, jos lasten (oppilaiden) tarpeet INHOTTAVAT sinua. Päiväkodissa pyritään ottamaan lasten kognitiivinen hyvinvointi huomioon siinä missä sosiaalinenkin hyvinvointi. Nämä on keskeisiä tarpeita kenen tahansa oppilaan päivässä. Syöminen ja wc-käynnit eivät saa olla varhaiskasvatusikäisen päivän keskeisin sisältö sen enempää kuin kenenkään muunkaan. Järkyttävää lasten aliarvioimista edes yrittää väittää mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajankoulutusta en arvosta.Aineenopettajien koulutus on ihan sama kuin muidenkin maisterien paitsi että heillä on aina kasvatustieteet yhtenä sivuaineena. Lastentarhanopettajan koulutus taas on osittain ihan samaa kasvatustiedettä kuin luokanopettajilla. Luulenpa, että et tiedä mistään näistä koulutuksista yhtään mitään. Mutta mututuntumallahan monet elämänsä läpi menevät.
Höpö höpö.
Sillä on suuri merkitys mihin sinä opinnoissasi keskityt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajankoulutusta en arvosta.Aineenopettajien koulutus on ihan sama kuin muidenkin maisterien paitsi että heillä on aina kasvatustieteet yhtenä sivuaineena. Lastentarhanopettajan koulutus taas on osittain ihan samaa kasvatustiedettä kuin luokanopettajilla. Luulenpa, että et tiedä mistään näistä koulutuksista yhtään mitään. Mutta mututuntumallahan monet elämänsä läpi menevät.
Höpö höpö.
Sillä on suuri merkitys mihin sinä opinnoissasi keskityt.
Mitä pirua edes tarkoitat? Matikan ope keskittyi matikkaan, hissan ope historiaan, bilsan ope biologiaan jne. Ja sinä et sitten arvosta näitä koulutuksia? Esimerkiksi tutkijoilla on sama koulutus, tosin he usein jatkavat vielä tohtoriksi asti.
Voit varmaan avata, mihin esimerkiksi matematiikan opettajan pitää mielestäsi opinnoissa keskittyä, jotta olet tyytyväinen?
Menet varmaankin epäpäteväksi lastentarhanopettajaksi. Tehtävänäsi on perushoidon (ruokailut, ulkoilut, lepohetket, pukemiset) lisäksi vastata ryhmän pedagogiikasta. Eli että lapset harjoittelevat iän ja kehitystason mukaisia taitoja. Laulatat, leikität, luet loruja ja satuja, selvittelee riitoja, vedät jumppia ja taidehetkiä, askarteluja ja käsitöitä. Teet yhteistyötä vanhempien, neuvolan, terapeuttien ym. kanssa. Kannattaa tutustua varhaiskasvatussuunnitelmaan ja lasten kehitysvaiheisiin eri ikäisinä.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Nykyäänhän tuntuu että kasvatusvastuu sysätään päiväkodille ja koko ajan ylemmältä taholta tulee kenttätyöhön enemmän vaatimuksia mitä me päiväkodin työntekijät sitten hiki hatussa koitamme toteuttaa..
Lto
Varmaankin samanlaisista ominaisuuksista - kuten johdonmukaisuudesta, sosiaalisista taidoista jne. - on hyötyä molemmissa töissä, mutta eihän niillä ole muuten mitään tekemistä keskenään. Varsinkin jos olet pienten puolella, niin sehän on käytännössä pyllynpesua ja syömisen vahtimista ja pihalla seisomista yms.
Miksi ihmeessä aineenopettaja haluaisi päiväkotiin? Siinähän bruttopalkka puolittuu!