Onko täällä entisten pikkukeskosten vanhempia? Nukkumisesta kysymys.
Keskosena syntyneet lapsethan tunnetusti nukkuvat tosi huonosti. Mutta kuinka hiton kauan se kestää? Koska teillä on yöt helpottaneet?
Mä olen ihan hajalla nukkumisen/loputtoman heräilyn suhteen. Lapsella on kalenteri-ikää nyt 1v 3kk ja korjattua ikää 11kk. Edelleen lapsi herää jokaikisen unisyklin jälkeen eli käytännössä 30-45 minuutin välein. Itsekseen nukahtaminen on hankalaa.
Joo, ymmärrän, että kaikki se liittyy huomattavaan ennenaikaisuuteen, keskushermoston epäkypsyyteen ja kaikkiin niihin säpsyihin, mutta eikö tässä iässä voisi jo alkaa helpottamaan?
En todellakaan tarjoile mitään palveluksia yöllä, ei tule tuttipulloja, sylittelyjä eikä jutusteluja. Laitan lapsen vaan makuulle ja peiton tiukasti päälle. Kapalosta oli aiemmin vähän apua, ei toki heräilyyn, mutta uudelleen nukahtamiseen, mutta ei kapalo enää noin isolle oikein toimi. Unipussia olen kokeillut myös, mutta ei merkittävää apua. Kädet ja jalat viuhtoo niin paljon, että rauhoittuminen ja nukahtaminen on vaikeaa.
Nousen siis noin 20 kertaa yössä, huoh. Päiväunilla sama heräämissykli, säpsähtää hereille heti, kun unisykli vaihtuu.
Onko teillä kokemusta kuinka helkutin kauan tämä jatkuu? Koska keskosena syntyneet alkavat nukkua yönsä?
Mä olen nimittäin tosi väsy...
Kommentit (5)
Kyllä poika nyt jo liiankin hyvin nukkuu yönsä, välillä on vaikeuksia saada sitä aamulla hereille. 15v täyttää joulukuussa, olisikohan siinä kolmen vuoden iässä alkanut nukkua liki kokonaisia öitä.
Meillä on 11kk ikäinen ja koko ajan menee parempaan suuntaan 😊
Mahtaakohan tuossa vaiheessa en olla kyse keskosuudesta? Mulla on 1-vuotias yliaikaisena syntynyt lapsi ja levotonta on hänenkin nukkumisensa. Noin 1-2 kuukauta sitten oli meilläkin tuota lähes joka unisyklin päätteksi heräämistä ja välillä myös parin tunnin valvomisjaksoja yöllä. Nyt nukkuu hieman paremmin, mutta edelleen heräilee usein. Täälläkin odotellaan, että yöt rauhoittuisivat. :/
Käy lastenlääkärin kanssa keskustelemassa asiasta, eihän tuo tee lapsellekaan hyvää, jos heräilee noin usein.
Jotain kummallista tuossa säpsähtelyssä on.
Keskosteholla keskoset kyllä nukkuivat ihan hyvinkin, ihan pienillä tuli selkäasennossa säpsyjä, mutta vatsallaan yleensä ei, eikä kapalossa.
En siis tarkoita mitään neuvolalääkäriä, vaan joko neonatologia tai neurologia, mieluummin tuota viimeisintä.