Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten paljon elätätte täysiikäisiä lapsianne jos ovat lukiossa?

Vierailija
07.09.2017 |

meillä miehen poika täyttää 18 v ja on lukiossa ( saa kelalta 150 e eläkettä äidistään ja 75 e opintotukea) mieheni maksaa hänen bussi lippunsa , koulukirjansa ja kännykkäliittymänsä. hygieniatuotteet ja lääkkeet ja tietty saa kotoa ruoan. Nyt muutamat sukulaiset ovat sitä mieltä että meidän pitäisi maksaa pojalle vielä jotain käyttörahaa. Minusta se tuntuu hullulta kun täysi ikäinen kyseessä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiko ihmiset kunnolla tuota ap:n viestä? Pojalle siis maksetaan eläminen ja kela maksaa lisäksi 225€. Silti joidenkin mielestä raha ei riitä. Melko iso käyttöraha nuorelle. Tuollaisesta summasta pitäisi pystyä säästämään isompiin hankintoihin.

Vierailija
42/57 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Me maksamme 18v juurikin koulukirjat, kulkemisen, ruuat tietty saa kotona, isommat vaatehankinnat, kännykän, lääkkeet. Mitään huvittelurahaa/kk-rahaa emme anna, sen voi tienata itse, jos haluaa. Eikä ns turhiin vaatteisiin, eli jos haluaa jotain mitä ei tarvitse, hommaa itse rahat. Käy viikonloppuisin töissä tekemässä yhden vuoron, mielestäni ihan hyvä, eikä häiritse lukiota yhtään.

Tuo summa minkä teidän lapsi saa, pitäisi todellakin riittää. Omillaan kun asuu, ei jää läheskään tuota, jos ainoat tulot ovat opintotuki ja asumistuki (ja kyllä, kannustan vanhempia tukemaan opintoja myöhemminkin edes pienillä summilla, jos pystyy).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ihan niinkuin ennenkin, kun lukiolainen kyseessä. 

Eli elätetään. Käy kuitenkin töissä ja on känyt ennenkin. Näillä rahoittaa ylimääräisiä menojaan. 

Mutta peruselatus tietysti kotoa. Ihan itsestäänselvää minulle. 

Vierailija
44/57 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meillä miehen poika täyttää 18 v ja on lukiossa ( saa kelalta 150 e eläkettä äidistään ja 75 e opintotukea) mieheni maksaa hänen bussi lippunsa , koulukirjansa ja kännykkäliittymänsä. hygieniatuotteet ja lääkkeet ja tietty saa kotoa ruoan. Nyt muutamat sukulaiset ovat sitä mieltä että meidän pitäisi maksaa pojalle vielä jotain käyttörahaa. Minusta se tuntuu hullulta kun täysi ikäinen kyseessä.

Vanhempien elätettävä lapsi  2. asteen opintojen loppuun.  NIin miehesi  tekeekin. Se 150+75 euroa on pojan käyttöraha. Sukulaiset ovat väärässä.

Olet väärässä. Koulunkäyntiavustus ei ole sama kuin elättäminen. Se yleisesti kattaa kouluaikaisen asumisen ja kirjat. Amislaisen ollessa kyseessä, avustus määrätään yleisesti pienemmäksi kuin lukiolaiselle, koska amiksen ohella katsotaan, että nuori voi tehdä palkkatyötä. Kouluavustuksen suuruusluokka on noin sama kuin jos olisi maksanut elareita eli ei tosiaan kata nuoren koko elatusta.

Vierailija
45/57 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä edellyttäisin, että tuosta summasta noin puolet pitäisi säästää omilleen muuttoa ajatellen erilliselle säästötilille, jos muuten saa täyden ylläpidon. Yli 200e kuukaudessa vain huvitteluun ihmisellä, joka ei itse tienaa hupirahojaan, on todella paljon.

Vierailija
46/57 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni kävi lukioikäisenä satunnaisesti töissä. Esimerkiksi hänen harrastuksensa tarjosi mahdollisuuksia tähän. Joskus hän myös jakoi mainoksia ja auttoi minua omissa duuneissani (tekstinkäsittely, excel-taulukoiden teko yms.).

Silti lähtökohta oli se, että lapsen eläminen ja koulunkäynti kustannetaan ja hän avitetaan myös jatko-opinnoissa.

Olemme auttaneet häntä esimerkiksi ostamalla kodinkoneita ja laitteita sekä antamalla käyttörahaa. Myös isovanhemmat ovat tukeneet.

Nyt poika on 25-vuotias ja valmistuu yliopistosta ensi keväänä, jollei mitään yllättävää satu. Opintolainaa on 0 euroa ja työpaikan saamisen suhteen ei ole hirveä huoli. Opiskeli alaa, jota monet pitävät "tylsänä" ja on saanut kesätöistä alan työkokemusta.

Itse valmistuin vastaavasta koulutuksesta 26-vuotiaana 100 000 markan velat niskassa.

Vierailija
47/57 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 18-vuotiasta pitää alkaa opettamaan pikku hiljaa pois jatkuvasta elatuksesta. Tämä ei tarkoita, että pitäisi pistää nuori itse maksamaan ruuat tai vuokraa, vaan että kun tulee hankintoja, nuoren edellytetään itse säästävän kasvavaa osaa rahasta. Tai jos haluaa huvittelurahaa.

Osa-aikatyö kerran viikossa ei taatusti rasita liikaa. Vaikka lasten vahtimista yhtenä iltana tai jos pääsee esim kauppaan tai jotain. Täysi-ikäiselle pientä keikkaa yleensä löytyy, juuri jotain satunnaisia vuoroja sieltä täältä. Ainakin täällä pk-seudulla on nuorisotilojen, lukion, erilaisten paikallisyhdistysten jne kautta löytyy nuorille keikkaa, kun aktiivisesti kyselee.

Ei siitäkään oikein mitään tule, että omilleen muuttaessa jatkuvasti nojaa vanhempien apuun. Ei se ole mitään oikeaa itsenäisyyttä ja sitä se nuori kuitenkin sisimmässään haluaa, täyttä riippumattomuutta vanhemmista.

Ja kyllä, tuen omiani ja edelleen, vaikka asuvat jo omissa kodeissaan, mutta opetan samalla irtaantumista ja pärjäämistä.

Vierailija
48/57 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lainkaan. Tyttäreni käy töissä ja saa sen lisäksi tukia sen verran paljon ettei ole ollut tarvetta. En halua lelliä lastani pilalle.

Ihan kuin mun äiti! Nyt kun tilanne on kääntynyt päinvastoin ja mammasta tullut se huolehdittava, en minäkään tahdo häntä lelliä pilalle ja olen jättänyt vierailut hoivakodissa tyystin.

Vierailija
49/57 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se teillä asuu niin luonnollisesti elätätte hänet, ruokitte ym.

jos luit aloituksen niin varmaan ymmärsit että hänet ruokitaan, kyse oli käyttörahoista eli suomeksi maksaisitko itse 18 v lapsesi baarireissut?

Kyllä vaan, ja annan vielä rahaa treffeihin tyttöystävän kanssa.

Ei tietenkään rajattomasti, mutta 100 euroa kuussa saa hassata ihan mihin turhuuteen tykkää, en kysele perään.

Hänen ilo ja hyvä tuuli ei ole minulta pois vaan tekee minut onnelliseksi.

Mutta on oma lapseni, aloituksesta näkee että pitkin hampain äitipuoli tuota toisen kakaraa ruokkii.

Vierailija
50/57 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se teillä asuu niin luonnollisesti elätätte hänet, ruokitte ym.

jos luit aloituksen niin varmaan ymmärsit että hänet ruokitaan, kyse oli käyttörahoista eli suomeksi maksaisitko itse 18 v lapsesi baarireissut?

Kyllä vaan, ja annan vielä rahaa treffeihin tyttöystävän kanssa.

Ei tietenkään rajattomasti, mutta 100 euroa kuussa saa hassata ihan mihin turhuuteen tykkää, en kysele perään.

Hänen ilo ja hyvä tuuli ei ole minulta pois vaan tekee minut onnelliseksi.

Mutta on oma lapseni, aloituksesta näkee että pitkin hampain äitipuoli tuota toisen kakaraa ruokkii.

Et siis lukenut edes aloitusta. Kyse oli siitä, että sukulaisten mielestä pojalle olisi pitänyt maksaa 225€ käyttörahan lisäksi vielä lisää rahaa.

Vierailija
51/57 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiko ihmiset kunnolla tuota ap:n viestä? Pojalle siis maksetaan eläminen ja kela maksaa lisäksi 225€. Silti joidenkin mielestä raha ei riitä. Melko iso käyttöraha nuorelle. Tuollaisesta summasta pitäisi pystyä säästämään isompiin hankintoihin.

Ei. Ne pääsivät kohtaan "miehen lapsi" ja ryntäsivät painamaan alapeukkua ja huutamaan uusperheen ja äitipuolen pahuutta. Perus av:ta.

Ja kyllä, asia kuuluu myös äitipuolelle. Miten niitä hyviä suhteita lapsipuoliin muka luodaan, jos ei saa osallistua kasvatukseen ja päätöksiin omassa kodissaan? Nyt toki kyseessä on lähivuosina itsenäistyvä nuori, mutta niin kauan kuin ollaan perheenä (uus, ydin tai vaikka kirahviperhe), kaikkien asiat kuuluvat kaikille.

Vierailija
52/57 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eivät halua tehdä töitä niin on sitten muuten ihan oikeudenpäätökset, että vanhemmat maksaa KAIKEN kun on lukiossa....

Repikääpä siitä.

Älkääkä valittako, vähällä pääsette jos ette kaikkea vielä maksa...

Vierailija
53/57 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien elätettävä lapsi  2. asteen opintojen loppuun.  NIin miehesi  tekeekin. Se 150+75 euroa on pojan käyttöraha. Sukulaiset ovat väärässä.

Olet väärässä. Koulunkäyntiavustus ei ole sama kuin elättäminen. Se yleisesti kattaa kouluaikaisen asumisen ja kirjat. Amislaisen ollessa kyseessä, avustus määrätään yleisesti pienemmäksi kuin lukiolaiselle, koska amiksen ohella katsotaan, että nuori voi tehdä palkkatyötä. Kouluavustuksen suuruusluokka on noin sama kuin jos olisi maksanut elareita eli ei tosiaan kata nuoren koko elatusta.

Tämä. Kyseessä on noin opintotuen suuruinen summa korkeintaan. Ei mikään täysi elatusvelvollisuus.

Tietenkin fiksu vanhempi, joka taloudellisesti pystyy, elättää myös täysi-ikäistä kunnes pääsee jaloilleen. Mutta samalla myös kannustaen vastuun ottamista omista hankinnoista.

Vierailija
54/57 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tajunnut, että miksi on niin helvetinmoinen tarve pyrkiä potkimaan teini omilleen heti täsi-ikäisyyden kynnyksellä? Luulisi nyt, että lapsen lukio olisi ykkösintressi koko perheelle. Ei lukion aikana kannata tehdä töitä. Kaikki se panostus on pois koulunkäynnistä ja läksyjenteosta taikka vapaa-ajasta. Vapaa-aikakin on tärkeää, että nuori voi kehittää itseään ja harrastaa. Mihin te niitä pennosianne oikein säästätte? Hautaanko? Eikö oman lapsen pärjääminen ole tärkeimpiä tavoitteita elämässä? Ehtii niitä töitä elämässä tekemään ihan riittävästi.

Miksi lukioikäisen vapaa-ajan kuluja ei voisi maksaa? Ymmärrän, jos on rahasta tiukkaa, niin sitten teinikin joutuu tietysti sopeutumaan todellisuuteen, mutta jos on perusvarakas perhe, niin kyllä mä nyt ihmettelen, että ei mukamas voi kohtuullisia vapaa-ajan menoja maksaa.

Itselleni maksettiin kaikki noin parikymppiseksi saakka. Kun muutin omilleni saatuani opiskelupaikan yliopistosta, vanhemmat avustivat siinäkin. Kotoa sai aina tarvittaessa ruokakasseja ja ekat kodinkoneet ja kodin tarvikkeet ostettiin vanhempien rahoilla. Opiskelija-asuntokin oli vanhempien omistama, joten maksoin lähinnä nimellistä vuokraa sen verran, että vastike ja muut kulut kattoivat.  Vielä sitten myöhemmin armeijan aikana sain muuten käyttörahaa, vaikka olin jo 23-vuotias. Eihän niillä intin päivärahoilla oikeasti pärjää.

Vierailija
55/57 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tajunnut, että miksi on niin helvetinmoinen tarve pyrkiä potkimaan teini omilleen heti täsi-ikäisyyden kynnyksellä? Luulisi nyt, että lapsen lukio olisi ykkösintressi koko perheelle. Ei lukion aikana kannata tehdä töitä. Kaikki se panostus on pois koulunkäynnistä ja läksyjenteosta taikka vapaa-ajasta. Vapaa-aikakin on tärkeää, että nuori voi kehittää itseään ja harrastaa. Mihin te niitä pennosianne oikein säästätte? Hautaanko? Eikö oman lapsen pärjääminen ole tärkeimpiä tavoitteita elämässä? Ehtii niitä töitä elämässä tekemään ihan riittävästi.

Miksi lukioikäisen vapaa-ajan kuluja ei voisi maksaa? Ymmärrän, jos on rahasta tiukkaa, niin sitten teinikin joutuu tietysti sopeutumaan todellisuuteen, mutta jos on perusvarakas perhe, niin kyllä mä nyt ihmettelen, että ei mukamas voi kohtuullisia vapaa-ajan menoja maksaa.

Itselleni maksettiin kaikki noin parikymppiseksi saakka. Kun muutin omilleni saatuani opiskelupaikan yliopistosta, vanhemmat avustivat siinäkin. Kotoa sai aina tarvittaessa ruokakasseja ja ekat kodinkoneet ja kodin tarvikkeet ostettiin vanhempien rahoilla. Opiskelija-asuntokin oli vanhempien omistama, joten maksoin lähinnä nimellistä vuokraa sen verran, että vastike ja muut kulut kattoivat.  Vielä sitten myöhemmin armeijan aikana sain muuten käyttörahaa, vaikka olin jo 23-vuotias. Eihän niillä intin päivärahoilla oikeasti pärjää.

Mä en ymmärrä miksi tässä aina nähdään kaksi ääripäätä. Minusta jos vanhemmat maksavat peruselämän ja koulun, nuorelta aikuiselta voi aivan hyvin edellyttää omaa panostaan ns ei-välttämättömään. Satunnaiset työt eivät tee pahaa kenellekään, ja vaikkei rahaa tarvitsisi eli saisi myös käyttörahaa kotoa, voi säästää omaa kotia ajatellen vaikkapa käsirahaan tai omaan autoon tai huonekaluihin tms. Ei ideana ole, että joka päivä koulun jälkeen ryntää töihin, mutta esim viikonloppuna voi tehdä toisena päivänä jotain.

Minusta tämä on aivan kummallinen ajatusmalli, ettei opintojen (oli kyseessä lukio, amis tai kolmas aste) aikana pitäisi tehdä muuta kuin keskittyä opintoihin. Pöh, sehän on juuri parasta aikaa harjoitella työntekoa ilman vielä pakkoa itsensä elättämisestä.

Vierailija
56/57 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa absurdilta. Itse olen varakkaasta perheestä ja kesätöissä ollut 14v saakka. Siitä lähtien olen myös kesätienesteistä maksanut kaiken ylimääräisen eli leffat, ulkona syömiset, kahvittelut, ei-välttämättömät vaatteet, elektroniikan, festarit, baarit (kun ikä riitti) jne.

Toki nykyään alaikäisen on todella vaikeaa löytää kesätöitä. Täysi-ikäisenä onneksi vähän helpottaa, mutta ei se helppoa ole sittenkään.

Mielestäni vanhemman ei todellakaan tarvitse siis maksaa täysi-ikäiselle mitään "shoppailurahaa". Tottakai niin saa tehdä, mutta ei se suoranaisesti valmista siihen, että pärjää itse, kun omaan kotiin muuttaa. Etenkin jos tilanne on se, ettei pysty nuorta aikuista tukemaan useilla satasilla kuukaudessa, kun tämä muuttaa pois, ei siihen kannata lukioaikanakaan totuttaa. Joku satunnainen ruokakassi tai kodinkoneen hankinta ei tosiaan ole sama kuin jatkuvasti esim 200-500 kk-raha omassa kodissa asuvalle nuorelle aikuiselle.

Vierailija
57/57 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, en tiedä oletko vielä linjoilla, mutta meillä hieman samantapaisia pohdintoja. Meillä miehen tytär täytti juuri 18 ja haluaisi muuttaa omaan kotiin. Realiteetti on hivenen hakusessa, eli haluaisi isänsä maksavan hänelle vuokran ja käyttörahaa opintotuen ja asumistuen päälle.

Minä olen sitä mieltä, että asukoot täällä lukion loppuun (ja toki sen jälkeenkin, jos ei omillaan pärjää), sellainen 400-600e/kk pois perheen budjetista ei ihan miellytä. Kulut kuitenkin laskevat käytännössä vain hänen ruokansa osuuden. Mies, joka tekee kaiken, mitä tyttö tahtoo, olisi myöntymässä oman kodin hankkimiseen. Vaikeita juttuja, kun perheenä pitäisi rahankäyttöä miettiä ja sitten kuitenkin yksi sooloilee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi