Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka leikataan pikkupojalle " poikatukka" ?!

04.04.2006 |

Meidän 2-vuotiaalla on perinteinen pitkä pottatukkamalli mutta kun hiuslaatu on niin ohutta että takaraivo on jatkuvasti hapsuinen ja rastoittunut pöheikkö niin olen valmis antamaan periksi ja leikkaamaan tukkaa rankemmalla kädellä. Miten ihmeessä joku järkevä poikatukka saadaan aikaiseksi?? kesällä voisin vetää koneella ihan lyhyeksi koko tukan mutta nyt olis joku välimalli kiva ensin! Vinkkejä? Linkkejä..?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojilla nyt 3 ja 5 on tähän asti ollut vauvatukan jälkeen aina Babyliss-koneella vedetty " kesätukka" . Heillä on kyllä sukuvikana melko isokokoiset päät, joten sopii mielestäni ihan hyvin talvimalliksikin eikä näytä mitenkään vankikarkureilta :-)

Koneella voi myös vetää takaa ja ohimoilta n. 1cm:llä ja päältä jättää aluksi vähän pidemmäksi, jos tuntuu turhan radikaalilta joka puolelta lyhyt malli heti alkuun.

Sen verran ollaan pihejä, ettei voida kuvitellakaan vievämme tuon ikäistä parturiin kerran kuussa. Toisaalta vaikka eivät nyt tukkamalliaan vastustakaan niin voihan olla että tästä jää traumoja ja sit murrosiässä kostavat kasvattamalla pitkän heviletin...

Vierailija
2/22 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä kysymyksen (sori barbamama että sorkin sun aloitusta): MIKÄ on se " kone" jolla vetelette poikien tukkia lyhyiksi?!?! En ihan tosissaan tiedä :) Mistä saa, mitä maksaa...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikani tukan tavallisella hiustenleikkuukoneella. Eka kertaa leikkasin kun poika oli 8kk, nyt puolitoista vuotiaana antaa edelleen tosi hyvin leikata. Aluksi annoin pojalle jotain hyvää syötävää leikkauksen ajaksi mut nyt riittää kun on kädessä jotain tutkittavaa. Riippuu tietysti mallista minkälaisen haluaa, itse olen leikannut aina n. 5 millin sängen koko päähän kun nopeasti se kasvaa. Ei ehkä ainakaan aluksi kannata mitään kovin hankalaa mallia kokeilla kun ei ainakaan meillä poika jaksa olla kovin pitkään parturoitavana, mutta hyvin olen kerennyt joka kerta koko pään ajella tällä yksinkertaisella mallilla.

Vierailija
4/22 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me taidettiin ostaa kone jostain tavaratalosta. Meillä on Philips merkkinen, maksoi muistaakseni lähemmäs 50 euroa. On varmaan halvempia olemassa.

Vierailija
5/22 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin yksi kerta vasta käyty (ikää 2,5 v), kun alkoi tuo tukka kasvaa niin myöhään :)

Poika antoi hyvin leikata ja lopputulos oli tosi hyvä! Maksoi 10 e, eikä varmasti tarvitse kerran kuussa mennä. Pojalla tosi vahva pyörre ja vähän kiharainen tukka, itse en aio edes yrittää. Hiustenleikkuu on asia, jonka jätän ammattilaisille.

Vierailija
6/22 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. meillä yleensä vedetty 3mm siili, kun kasvaa niin nopeasti. Nyt on ehtiny kasvaa ylipitkäksi. Kysyin pojalta 2,5v et mennäänkö ajelemaan pää niin sanoi heti että joo. 7v eskarilainen ei anna enää ajella ja itseä häiritsee kun on jöröjukka koko ajan vaikka hiuksiin on nyt haettu mallia parturista. Nyt tuo lapsi odottaa jo harja käsissä että tule äiti :o)

Vierailija
7/22 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pari vuotta sitten Kodin1:stä Nalle Puh -hiustrimmerin (vieläpä merkkituotteen). Meidän kohta 4-vuotias pitää hiustenleikkuusta, kun siinä on mukana eri Nalle Puh- hahmoin koristellut suoja, kampa, peili jne.. Laite oli puolella hintaa myynnissä ja maksoi 14,90. Mukana seurasi väriesite, jossa on eri malleja ja ohjeet niiden leikkaamiseen/trimmaamiseen. Nyt vähän viistastuneena haluaisin itse kuitenkin mielummin johdottoman eli ladattavan mallin, niin olisi vielä helpompaa leikkaaminen.

Vierailija
8/22 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein itse tykkää siilitukasta, ja meidän kohta kolmivuotiaan hennossa tukassa se näyttäisikin varmaan omituiselta. Oli miten oli, niin olen nyt muutaman kerran leikannut tukan itse saksilla (parturointikoneen mukana tulleilla halpisparturinsaksilla). Taitoja meikäläisellä ei ole yhtään, sen kun leikkelen arviolta sieltä täältä, no tietysti mahdollisimman tasaisesti ympäri päätä... : ), hiukset jotakuinkin samanmittaiseksi. Nostan hiuksia kammalla ja leikkaan siitä päältä, ja sitten erikseen taiteilen korvan yläpuolelta ja niskasta hiukset siistiksi.Lopputulos ei ole ollut ihan tasainen, mutta ei se kyllä paljoa ole haitannut - olen itse ollut yllättynyt kuinka kelvollinen tukasta on tullut. Suosittelen siis kokeilemaan vaikkei parturinkoulutusta olisikaan!

Vierailija
9/22 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan meillä, melkeinpä kammoksun ajatustakin että poikieni kuontalo kynittäisiin säännöllisesti siiliksi tmv.

Käyvät isänsä mukana n.8vkon välein parturissa, tosin varsinkin kuopuksen kuontalo kasvaa siihen tahtiin ja on niin tuuhea ja paksu että pitäis ehkä käydä useamminkin mutta toistaiseksi näin.

Sellanen trimmeri mikä lie on ostoslistalla mutta kyllä tuo jo tutuksi tullut ammattilainen saa hoitaa perheen pikkumiestenkin tukanleikkuut ja mallit sen mukaan mitä saa minultakin " ohjeistusta" . Muksuillani on siis, sanotaan nyt vaikka että hieman kerroksittain leikatut hiukset, korva-ja niska mittaiset.

Vierailija
10/22 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lapsen on hyvä oppia jo pienestä pitäen, että parturi leikkaa hiukset, hammaslääkäri hoitaa hampaat jne., joten poikamme on käynyt 1-vuotiaasta asti parturissa noin 2 kuukauden välein (nyt 5-vuotias). Lopputulos on aina ollut todella nätti.

Kunnioitan lastani sen verran, että ei tulisi mieleenikään kyhäillä saksilla itse jotain ' potta päässä' -tyylistä hiusmallia hänelle - totuus on kyllä se, että lapsen hiuksista näkee heti, onko ne leikannut ammattitaitoinen parturi vai äiti keittiösaksilla... Kotikoneella vedetty viiden millin sänkikin on aika monella lapsella vähän nolon näköinen. Parturikin käyttää toki konetta poikien hiusten leikkauksessa, mutta jättää päältä hiukset usein vähän pidemmiksi (leikkaa saksilla), jolloin ne ovat mukavamman näköiset.

Vierailija
11/22 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilemaan vaan, jos tulos ei tyydytä, niin sitten parturiin perästä.

Ei kaikki mallit ole kaikille sopivia, mutta kyllä sen näkee päästä, miten ne kannattaa leikata tai ajella...

Ja parturissa ei tule sen parempaa jälkeä, ainakaan meidän tytölle, tai sitten pitäisi etsiä joku huippuammattilainen ja maksaa aikuisten leikkaushinnan verran tai enempi (jos verrataan tavallisiin paikkoihin), ja käydä tosissaan ahkerasti.

Vierailija
12/22 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ehkä mallia osaa sanoa, että millaiseksi leikata, mutta aikanaan ajattelin itse kyllä huitasta. Nyt tuota tukkaa ei vielä ihan hirveästi ole 1v3kk iässä. En siis parturi ole, mutta mies on tyytyväinen leikkuujälkeeni omassa päässään ja töissäkin ovat ihmetelleet, kun kertoo, että tuo vaimoke niitä aina välillä leikkelee. Meillä on johdollinen, varmaan 10v vanha Nordica-kone, joka hoitaa homman ja saksetkin siinä mukana. Nyt muuten ottaisin johdottoman mallin, jos saisin valita. Aina sanonkin, että jos menee pieleen, niin vedän kaljuksi. Kerran olen tainnut siihen turvautua ;)

Ja siihen piti sanoa, että minusta tuo vertaus hammaslääkärin ja parturin välillä ei ihan toimi. Tuo siis meikäläisen mielipide

Vierailija
13/22 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tätä ensin ihan hupina ja ajattelin etten kommentoi, mutta alan ammattilaisena on kyllä jo pakko kirjoittaa jokunen sana.

Ensinnäkin mä suosittelen ketjun aloittajalle jotain muuta kuin koneella vetämistä,ainakin ekana tukan leikkuuna. Monet lapset saattaa saada tosi kammon koneesta, etenkin jos kokemusta on vähän " leikkaajalla" ja tukka nipistelee koneeseen kiinni.

Itse olen huomannut että aika suosittu pikkupoikien MUODIKAS ja KÄYTÄNNÖLLINEN malli on sellainen, missä pääliosassa on mittaa mutta se ohennetaan latvasta reilusti, sivut siistit ja lyhyet, eikä mitään rajoja. Sellaisessa mallissa on sitä kasvuvaraa, ettei tartte koko ajan hypätä parturissa ja aina se voittaa noi kaks kotileikkuu- mallia; potta tai sänki...

Ja niille partureillekin voi jutella ihan vapaasti toiveistaan, eli kertoa että haluaa mallin joka ei vaadi koko ajan parturointia.

Musta on tosi surkeeta jo oman leipänikin kannalta ajatukset, että teen sen itse kun osaan ja sit tullaan paikkauttamaan liikkeeseen kun ei osattukaan. Eikä se sitten tietenkään saisi mitään koskaan maksaa! Tosin yleensä ne on niitä kivoja pikku kotivärjäyksiä....;)

Mutta kukin taas tyylillään ja leikkaanhan mä itsekin perheeni hiukset kotona ;)

Vierailija
14/22 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt täytyy sanoa että jokainen tykkää eri jutuista... Miksi ihmeessä maksaisin siitä että käyttäisin poikani joka kuukausi parturissa jos saan ihan saman tuloksen itse? Ehkä voisin tehdä niin jos ois tosiaan ylimääräistä rahaa, mut nyt laitan ne mielumin omaan kampaajaani. Pojan tukkamalli ei muuttuisi leikkaisi sen parturi tai minä...

Vierailija
15/22 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toiminut hyvin sellainen, että sivuilta otan hyvinkin lyhyeksi. kamman kanssa liu' uttelen mahdollimman tasaisesti ylöspäin ja kamman rajaaman mitan leikkaan. Etäisyyttä päänhasta vähän kasvatan ylös tultaessa. Päälle jäävän pitemmän osan ohentelen. Latvasta osio kerrallaan sellaiselle lovelle saksilla.

Ohutta hiusta pojalla on paljon, joten takana ei passaa olla paljon lätkätukkaa, muuten se on koko ajan takussa. Takana sama kohtelu kuin sivuilla, mutta hieman pitemmäksi jätän. Korvien seutu ja niska siistiksi saksilla.

Konetta en osaa käyttää, siilitukan osaisin toki ajella.

En tosiaan ole ammattilainen. Eron näkee käsialassa varmasti, mutta pojan pää on ihan siisti.

Raaskisin viedä pojan parturiin rahan puoleen, mutta raaskisinko tehdä sen tempun parturille, en ole ihan varma. Iltatähden äitinä en ole erityisen kunnianhimoinen varhaiskuriin kasvattaja. Siksi tukanleikkuu on operaatio, joka saatetaan välillä keskeyttää ja jatkaa sitten kun jaksetaan taas kiinnostua jostain niin, että pää pysyy aloillaan.

Miehen tukan parturoin kerran mökillä kun oli päässyt aivan mörrimöykyksi. Itse pyysi, niin ajattelin että menköön sitten parin viikon päästä parturiin... Tuli siitä sellainen, että ilkesi kaupungissa kaupassa käydä. Mutta on niin työläs pää ja vaatii parempaa osaamista, että saa käydä parturissa muuten. Saksenjälkeä vaan näyttää tulevan ammattilaisiltakin siihen.

Vierailija
16/22 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimen omaan siksi etten ole halunnut potta tukkaa lapselleni enkä sitä keskitysleiri lookkia =)

Mutta itse kukin taklaa tylillään.

Meidän parturi on erittäin mukava ja asiansa osaava. varaa lapsen hiusten leikkuuseen tunnin ajan ja tekee kaiken lapsen ehdoilla. Pojalle on aina jäänyt hyvä mieli parturi käynnistä.

Vierailija
17/22 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kyllä olemassa sellainen hiustenleikkuukone, mies leikkaa omat hiuksensa millisiiliksi sillä ja leikkaisi myös poikien hiukset mutta en ole antanut... haluan että pojilla on hiuksissaan kunnon leikkaus eikö mikään armeija-look.

meidän pojille riittää parturissakäynti parin-kolmen kuukauden välein. malli on aina sama, takaata ja sivuilta parturi leikkaa koneella ihan lyhyeksi, päällihiuksia ohennetaan ja ne jäävät vähän pidemmiksi. tuollaisessa hiusmallissa on kasvunvaraa kivasti eikä tarvitse käydä kerran kuukaudessa leikkaamassa. kahden kuukauden leikkuuvälillä hiukset ovat erittäin siistit, jos venähtää kolmeen kuukauteen niin sitten hiukset alkavat olla jo aika pitkät mutta ihan siedettävät kuitenkin.

Vierailija
18/22 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen leikellyt poikien/miesten hiuksia kohtuullisen menetyksekkäästi siten, että ajan koneella ne osat hiuksista, mitkä haluan lyhyiksi ja päällisen leikkaan saksilla. Haluaisin käyttää miehet parturissa, mutta siihen tuhraantuisi kohtuuttomasti aikaa ja vaivaa. Miehen hiukset pitää leikata 2 viikon välein ainakin niskasta ja pojan hiukset vähintään 4 viikon välein. Kotona kun leikkaa, niin siihen ei mene kuin 15 min ja homman voi hoitaa vaikka klo 24 yöllä.

Vierailija
19/22 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse leikkelin poikani hiuksia reilu 2-vuotiaaksi asti, lähinnä vähän lyhentelin takahiuksia ja otsatukkaa. Sitten vein tutulle parturi-kampaajalle ja kyllä oli lopputulos sitten siisti! Itse en ainakaan viitsinyt lähteä tuhertamaan ja leikkelemään ominpäin mihinkään malliin niitä hentoisia hiuksia ja mitään siilitukkaa en meidän pojalle todellakaan halunnut, joten parturi oli ainut vaihtoehto. Ollaan nyt käyty noin 2-3 kk välein sitten leikkuuttamassa niitä hiuksia. Poika 3v, osaa siellä olla tosi hienosti ja ihailee sitten itsekin uusia hiuksiaan parturoinnin jälkeen :)

Vierailija
20/22 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokalla kerralla tulos oli moottorisahalla vedetyn näköinen.

nyt parin viikon sisällä ajattelin vielä ihan parturille :) alkaa olla päältä niin pitkä etten osaa enään itse leikata. hiukset ovat niin ohuet, mutta niitä on kyllä reilusti, etten voi ajatella koneella vetäväni itse ainakaan :D