Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyisitkö hankkimaan kolmekymppienä yksin lähes 400 000 asunnon?

Vierailija
06.09.2017 |

Tuli tässä mieleen, kun mieheni osti meille juuri uuden asunnon, että ei taida olla ihan tavallista, että kolmekymppinen on ihan pelkällä omalla työllään ja säästäväisyydellään pystynyt hankkimaan omaisuutta niin, että nyt pystyi hankkimaan otsikon mukaisen asunnon. Lisäksi on melko hintava velaton auto ja jonkin verran sijoituksia ja säästöjä.

Itse olen vielä opiskelija, ja siis melkein tuloton. Toki tulen tienaamaan ihan ok sitten kun siirryn taas työelämään. Tuntuu ihan hurjalta summalta asunnosta, mutta pk-seudulla hintataso on mitä on. Tuntuu että ollaan aika onnekkaita ainakin näin taloudellisessa mielessä. Mitään perintöjä tms. ei olla saatu.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en. Sain ensimmäisen vakkarityön vasta 35-vuotiaana.

Vierailija
22/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saivartelija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makuja on monia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu. Enkä ostaisi tuon hintaista asuntoa, vaikka onnistuisikin. Aivan liikaa hintaa yhden tai kahden ihmisen asunnosta. Tuolla pitäisi saada jo oma talo. Oma asuntoni maksoi alle 100 000 ja on täysin riittävä minulle.

Ei kaikki halua omaa taloa. Moni asuu paljon keskiverto-omakotitaloa kalliimmassa kerrostaloasunnossa. Jotkut jopa vuokralla, vaikka olisi varaa ostaa oma talo.

Kuka täällä sanoi, että kaikki haluaisivat talon? Tottakai tiedän, että asumismieltymyksiä on monia. Kerroin vain yhden niistä näkemyksistä eli omani. Se ei ole sen oikeampi tai väärempi näkemys kuin muidenkaan näkemykset. Jokainen käyttäköön rahansa tavallaan.

Kirjoitit: "Tuolla pitäisi saada jo oma talo..." Tuosta pitäisi-sanamuodosta tulee mieleen, ettei joku mukamas sillä saisi halutessaan.

Meni kyllä tulkintasi niin metsään kuin olla ja voi. Tarkoitin, että minun mielestäni pitäisi saada. Ja saahan sillä jos haluaa sellaisen summan asuntoon laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin, jos ottaisin omasta mielestäni järjettömän suuren asuntolainan. En halua maksaa itseäni kipeäksi asunnon takia, joten valitsin reilusti yli puolet halvemman asunnon. 

Vierailija
24/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisellä palkka/urakehityksellä joo, todennäköisesti reilu kolmekymppisenä pystyn. Kannatti kouluttautua. Sitä ennen myyn nykyisen ~250k arvoisen asuntoni jonka arvo on noussut hankintahetkestä kohisten. Asuntolainaa toki joutuisin ottamaan n. 60-70% kauppahinnasta.

Vierailija
25/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani 32-v. osti juuri 635.000€ maksavan asunnon. Sai vanhasta 453.000€ ja onaa rahaa päälle 27.000€ ja loput lainoitti pankki.

Tästä saa sen käsityksen että se 435000 oli velaton, eikö siinä muka ollut yhtään lainaa? Mitä poikasi tekee työkseen ja paljonko maksoi siitäkämpästä jonka myi hintaan 435

Vierailija
26/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin, mutta en halua sijoittaa noin paljoa asuntoon. 

Vierailija
27/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla noin kalliita kaksioita tässä kaupungissa edes tarjolla. Ja kaksiota isompaa en yksin lähtisi ostamaan. Enkä myöskään lähtisi pois tästä kaupungista, kun täällä on ns. koko elämä.

Vierailija
28/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikani 32-v. osti juuri 635.000€ maksavan asunnon. Sai vanhasta 453.000€ ja onaa rahaa päälle 27.000€ ja loput lainoitti pankki.

Tästä saa sen käsityksen että se 435000 oli velaton, eikö siinä muka ollut yhtään lainaa? Mitä poikasi tekee työkseen ja paljonko maksoi siitäkämpästä jonka myi hintaan 435

On siitä vielä vähän lainaa jäljellä, mutta ei paljon. Maksoi pari-kolme vuotta sitten 74 m2 kämpästä 226.000€, eli hyvä hinnannousu! Uusi on vähän yli 100m2. Poika on oman alansa hyväpalkkainen spesialisti.

Vierailija
29/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli tässä mieleen, kun mieheni osti meille juuri uuden asunnon, että ei taida olla ihan tavallista, että kolmekymppinen on ihan pelkällä omalla työllään ja säästäväisyydellään pystynyt hankkimaan omaisuutta niin, että nyt pystyi hankkimaan otsikon mukaisen asunnon. Lisäksi on melko hintava velaton auto ja jonkin verran sijoituksia ja säästöjä.

Itse olen vielä opiskelija, ja siis melkein tuloton. Toki tulen tienaamaan ihan ok sitten kun siirryn taas työelämään. Tuntuu ihan hurjalta summalta asunnosta, mutta pk-seudulla hintataso on mitä on. Tuntuu että ollaan aika onnekkaita ainakin näin taloudellisessa mielessä. Mitään perintöjä tms. ei olla saatu.

Sinä olet onnekas, miehesi puolestaan oman "onnensa" seppä jos tosiaan työtä tekemällä asemansa ansainnut.

Vierailija
30/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet onnekas, miehesi puolestaan oman "onnensa" seppä jos tosiaan työtä tekemällä asemansa ansainnut.

En pitäisi rahaa ja omaisuutta onnen mittarina. Tai edes puolison rahoja ja omaisuutta.

Vierailija
31/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos keskipalkka on noin 2500 e käteen per kk niin siitä voi laskea, että kolmekymppisellä on tullut palkkaa käteen alle 300 000 euroa ja jollain on pitänyt elääkin ne kymmenen vuotta. Että tajuat kai itsekin, ettei tilanteenne ole tavanomainen. 

Vierailija
32/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltaisiin saatu miehen kanssa kimpassa 600 k lainaa, ja minulla on meistä tuplasti paremmat tulot, joten veikkaan että olisi ollut mahdollista. Mutta en näe mitään syytä miksi pitäisi yksin ostaa noin kallis asunto. Ostettiin nytkin halvempi, vaikka meillä on lapsiakin. Ja pk-seudulla asutaan mekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi