Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten elää stigman kanssa koko loppuelämä?

Vierailija
06.09.2017 |

Olen sairastunut psyykkisestä sairautta kauan. Vaikka paranisin, niin joudun kantamaan sairaudestani stigmaa. Psyyketietoni luetaan somatiikan puolella, ne tulevat siellä vastaan, samoin esim neuvoloissa, synnärillä jne jne.
Lisäksi ihmisten ilkeät puheet mt-sairaista. Minua kohdellaan ikuisesti erilailla kuin muita. Miten selvitä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastunut psyykkisestä sairautta kauan. Vaikka paranisin, niin joudun kantamaan sairaudestani stigmaa. Psyyketietoni luetaan somatiikan puolella, ne tulevat siellä vastaan, samoin esim neuvoloissa, synnärillä jne jne.

Lisäksi ihmisten ilkeät puheet mt-sairaista. Minua kohdellaan ikuisesti erilailla kuin muita. Miten selvitä?

Voithan aina tunnustaa että teeskentelit kaiken eläkkeiden takia.

Vierailija
2/15 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko tarkentaa, mikä psykiatrinen sairaus on kyseessä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla on jotain vähentämisestä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Stigma_(h%C3%A4pe%C3%A4leima)

Vierailija
4/15 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että stigmautuminen tulisi käytännössä olemaan noin tuntuva. Sinulla on varmaan nyt pelko, joka tuottaa tuollaisen kauhukuvan.

Mt-diagnosoituja on maassamme valtavan suuri määrä, valitettavasti. Luultavasti hukut muiden joukkoon. Mahtaako hoitohenkilökunnalla mainitsemissasi paikoissa edes olla pääsyä, mahdollisuutta tai aikaa tietojesi läpikäymiseen?

Uskoisin, että stigman mahdollinen kielteinen vaikutus on ensisijaisesti siinä, että "stigmattu" itse olettaa muiden näkevän hänet stigmattuna, ja oletus aiheuttaa häpeää joka puolestaan vaikuttaa hänen käyttäytymiseensä. Kyseessä olisi tavallaan itsensä toteuttava ennuste.

En kiistä sosiaalisten stigmojen olemassaoloa sinänsä enkä sitä, että niillä voi olla ihan objektiivisesti havaittava vaikutus siihen, miten tulee muiden taholta kohdelluksi, mutta siinä tapauksessa taas "stigmattu" itse voi voittaa stigman ja osoittaa käytännön tilanteissa olevansa jotain muuta kuin mitä muut ennakkoluuloisesti olettivat.

Kertomasi perusteella uskoisin, että tuo "itsensä toteuttava ennuste" on sinulla se suurin uhka. Ja sen tiedostaminenhan tekee ongelman jo puoliksi ratkaistuksi.

Vierailija
5/15 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut vapaaehtoistyötä?

Vierailija
6/15 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin teini iässä ja vielä tänäkin päivänä kaivelevat sen jostakin tietokannoistaan esiin, joten sympatiat sinne.

Vierailija
7/15 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko tarkentaa, mikä psykiatrinen sairaus on kyseessä? 

Mitä väliä sillä on? Kaikkiin liittyy stigma. Eikä diagnoosi kerro mitään sairauden vakavuudesta. Se kertoo vain oireista.

Vierailija
8/15 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykkisesti sairaat saavat huonompaa hoitoa esim somatiikan sairauksiin.

"Mielenterveysongelmista kärsivät törmäävät usein ennakkoluuloihin ja jopa syrjintään asioidessaan perusterveydenhuollossa.

Suomen Mielenterveysseuran kehitysjohtaja Kristian Wahlbeck kertoo, että monilla psykiatrisista sairauksista kärsivillä on huonoja kokemuksia.

– Oikeus terveydenhoitoon ei toteudu tasapuolisesti. Mielenterveyspotilaat kertovat, että heitä ei kuunnella lääkärin tai hoitajan vastaanotolla. Psyykkinen sairaus leimaa ihmisiä, Wahlbeck sanoo."

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/744043/Mielenterveyspotilaat+tormaavat…

Vierailija
9/15 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet joka päivä tästä aloituksen?

Vierailija
10/15 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta asia on aika tärkeä ja toivoisin itsekin siitä puhuttavan enemmän.

T. 2 vakavaa mt-diagnoosia

Vierailija
11/15 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stigma on stigma joka päivä. Stigma ei lähde päivässä tai parissa.

Vierailija
12/15 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lääkärit ei lue ainakaan lainkaan mun potilashistoriaa ennen vastaanottoa, ei edes viimeisintä käyntiä, eikä edes sitä mitä hoitaja on kirjoittanut miksi olen paikalla. Ei ne ehdi. Siellä saa olla ihan mitä vaan ja ne olettaa että itse osaan kertoa kaiken. Tosi laadukasta terveydenhoitoa...

Vierailija
13/15 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne tiedot voi salata tai jotain ettei esim. terveyskeskuksen lääkäri näe niitä kun menet sinne vaikka korvatulehduksen tai pitkään jatkuneen flunssan takia.

Vierailija
14/15 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

En usko, että stigmautuminen tulisi käytännössä olemaan noin tuntuva. Sinulla on varmaan nyt pelko, joka tuottaa tuollaisen kauhukuvan.

Mt-diagnosoituja on maassamme valtavan suuri määrä, valitettavasti. Luultavasti hukut muiden joukkoon. Mahtaako hoitohenkilökunnalla mainitsemissasi paikoissa edes olla pääsyä, mahdollisuutta tai aikaa tietojesi läpikäymiseen?

Uskoisin, että stigman mahdollinen kielteinen vaikutus on ensisijaisesti siinä, että "stigmattu" itse olettaa muiden näkevän hänet stigmattuna, ja oletus aiheuttaa häpeää joka puolestaan vaikuttaa hänen käyttäytymiseensä. Kyseessä olisi tavallaan itsensä toteuttava ennuste.

En kiistä sosiaalisten stigmojen olemassaoloa sinänsä enkä sitä, että niillä voi olla ihan objektiivisesti havaittava vaikutus siihen, miten tulee muiden taholta kohdelluksi, mutta siinä tapauksessa taas "stigmattu" itse voi voittaa stigman ja osoittaa käytännön tilanteissa olevansa jotain muuta kuin mitä muut ennakkoluuloisesti olettivat.

Kertomasi perusteella uskoisin, että tuo "itsensä toteuttava ennuste" on sinulla se suurin uhka. Ja sen tiedostaminenhan tekee ongelman jo puoliksi ratkaistuksi.

Painu hihhuli vittuun!

Vierailija
15/15 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto