Kun ostat uudet verhot vaikka Ikeasta, niin laitatko ne suoraan ikkunaan ja odotat että oikenevat?
Vai pesetkö ensin ja silität? Ja jos ripustat heti, niin miten ne sais oikeneen? Terkuin silitysraudaton mami
Kommentit (20)
Verhot vain silitän, lakanat esim pesen ennen käyttöä.
Pese ja ripusta paikoilleen kosteina.
Sama ongelma.. ja polyesteriiki niissä on niin tuskin oikenee.
Laitan ikkunaan ja suihkupullolla kostutan. Oikenevat.
Vierailija kirjoitti:
Pesen, kunnon linkouksella ja paikoilleen kuivumaan.
Eikö ne rypisty ja kutistu jollain kauheella linkouksella? ap.
Silitysraudan saa parilla kympillä, ja itse kyllä silitän verhot. Ei kestä silmä katsella ryppyisiä.
Pesen ja silitän. Kaikki (varsinkin edullisemmat) verhot eivät edes oikene pelkällä silittämisellä kun niissä on niin vahvat taitteet ollut pakkauksessa, jos matsku ei kestä todella kuumaa silitystä niin ei niitä saa pelkästään silittämällä suoraksi.
Ikea verhot kannattaa kyllä ehdottomasti pestä ennen käyttöönottoa. Itse kerran päärmäsin ja ompelin verhoparin oikeaan mittaan, ja ripustin ikkunaan. Sitten kun tuli aika pestä verhot, yllätys olikin ikävä, kun ne olivat kutistuneet pituudesta 15cm, vaikka pesin ihan valmistajan ohjeiden mukaan :(
Vierailija kirjoitti:
Laitan ikkunaan ja suihkupullolla kostutan. Oikenevat.
Onnistuu varmaan, jos kyseessä ihan ohuet verhot, mutta entäpä paksummat joissa selvät ruudut paketista näkyvät. Auttaako, jos kastelee tosi märäksi? ap.
Vierailija kirjoitti:
Ikea verhot kannattaa kyllä ehdottomasti pestä ennen käyttöönottoa. Itse kerran päärmäsin ja ompelin verhoparin oikeaan mittaan, ja ripustin ikkunaan. Sitten kun tuli aika pestä verhot, yllätys olikin ikävä, kun ne olivat kutistuneet pituudesta 15cm, vaikka pesin ihan valmistajan ohjeiden mukaan :(
Ompeluhommissa pätee joissain tapauksissa semmoinen juttu, että kankaat kannattaa pestä ennen ompelua, niin saa oikeankokoista aikaiseksi :)
Juu nyt kyllä hankin uuden silitysraudan sitten. ap.
Kaikki kankaat kutistuvat, jos ovat kutistuakseen. Ei siis ainoastaan Ikean kankaat. Euorokangas ja Vallila suosii siksi reiluja kaksinkertaisia verhon alakäänteitä, että on varaa päästää, jos kutistuvat. Tosin joskus kutistuma on niin, iso ettei sekään riitä.
Olen silittänyt verhot nyt silitysaputärkin avulla (ihan marketista saa, sitä dr. Beckmannia) ja en enää ikinä silitä verhoja ilman sitä! Olen kiroillut sitä ennen lukemattomia kertoja verhojen ryppyjen kanssa. Vaikka ne selittäisi kuinka höyryllä tai miten vain, niin ikkunassa ne ovat aivan kamalan näköiset. Olen laittanut kosteana kuivumaan, olen silittänyt seinää vasten silityksen jäljiltä ryppyisimpiä kohtia, olen sumuttanut suihkepullolla verhoja ja nyppinyt niitä olevinaan suoremmaksi ja vaikka mitä, mutta nyt käytän silittäessä sitä tärkeää ja nautin täysin sileistä rypyttömistä verhoista! :) Suosittelen!
En ole ostanut Ikeasta verhoja mutta ostin ihanan lämpöisen peitteen, sorsanhöyheniä sisällä.
Mä pesen ne heti ohjeen muksan ja ripustan märkänä kuivamaan ikkunaan. En jaksa silittää.
En ole pessyt, laittanut suoraan verhotankoon vaan
En koskaan pese verhoja, ellei uudehkoihin verhoihin tule jotain tahraa. Höyrytän molemmin puolin ja tarvittaessa tuuletan.
Pesen, kunnon linkouksella ja paikoilleen kuivumaan.