Lapsettomuusklinikka ja paino
Ollaan menossa ekaa kertaa lapsettomuusklininalle. Esitietolomakkeissa kysytään painoa ja mietin nyt, että jos laitan todellisen painon, niin alkaako ne nurisemaan siitä painosta vaikka paino ei todellakaan ole syy lapsettomuuden taustalla. Vai pitäisikö pyöristää mielummin 5kiloa parempaan suuntaan, niin olisin normaalipainoinen.
Onko muille alettu nipottamaan, jos on vähän alipainoinen? En jaksaisi mistään painosta alkaa vääntämään siellä..
Kommentit (46)
Mä väitän, että ap sä et tiedä onko sun paino yksi syy lapsettomuuteen. Te olette vasta menossa ekaa kertaa lapsettomuusklinikalle, eli syy mahdolliseen lapsettomuuten ei vielä ole tiedossa.
Tämän keskustelun perusteella kävisi mielessäni myös epäillä jotain syömishäiriötä. (en siis sano, että sellainen olisi. Vaan että hoitajana haluaisin tietää enemmän ruokailutottumuksistasi ja asenteestasi ruokaan ja painoon, jotta voisin poissulkra syömishäiriön)
T:hoitaja
Mun mielestä sun kannattaa kertoa rehellisesti painosta ja sanoa että olet yrittänyt saada painoa nousemaan siinä onnistumatta. Ja ehkä kannattaa kokeilla vielä lisätä jotain hyviä rasvoja ja ravinnetiheitä ruoka-aineita ruokavalioon, esim. Pähkinöitä, oliiviöljyä, avokadoa, riittävästi proteiinia jne. Oletko pitänyt ikinä ruokapäiväkirjaa? Ehkä voisit pitää ja näyttää sitä jollekin esim. Ravitsemusterapeutille, joskus sitä on itse vähän sokea omille tavoilleen, ulkopuolinen voi osata antaa hyviä neuvoja. Pieni alipaino ei varmasti kuitenkaan haittaa niin paljon kuin reilu ylipaino, joten jos et ihan riutumispisteessä ole, niin lääkärillekin asia on varmasti ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa hoitoa perusteettomasti, ongelma lapsettomuudesta ei johdu siitä, että olen HIEMAN alipainoinen. Taustalla siis muut syyt lapsettomuuden takana.
Kyse on vain siitä, että en haluaisi haaskata aikaa turhanpäiväiseen painodiibadaabaan, jos lääkäri sattuu olemaan sellainen, kenelle pieni alipaino on ongelma. Mutta jos oikeasti se on tosi merkityksellinen asia niin tottakai kerron rehellisesti.
Sen haluaisinkin tietää, että onko tuohon alipainoasiaan kovasti takerruttu ja miten merkityksellinen asia on kyseessä hoitojen kannalta.
Ap
No onhan se lieväkin alipaino alipainoa. Yleisesti on tiedossa, että raskauden kannalta kannattaa olla normaalipainoinen. En osaa sanoa merkityksellisyyden suuruudesta, mutta sinuna kysyisin ehdottomasti lääkäriltä ja pyytäisin myös vinkkejä painon nostamiseen. En riskeeraisi. Itse olin hoikka, mutta normaalipainon puolella kuitenkin, ja kukaan ei painostani mitään puhunut missään vaiheessa.
Tästä painosta on jo niin monta kertaa puhuttu työterveyslääkärillä ja gynekäyntien yhteydessä. Vaikka syön 3 lämmintä ateriaa +aamupalan ja välipalat, ei paino vaan nouse. Syön siis kyllä, siitä ei ole kyse. Olen vaan läpipaska niin sanotusti. Kyllästyttää jo tämä syömisjankkaaminen, enkä haluaisi tuhlata tätä tulevaa aikaa samaan jankkaamiseen, kun tätä aikaa on jo niin kauan odotettu..
Voin neuvoa, jos oikeasti haluat painoa lisää.
Otan kyllä mielelläni neuvoja vastaan!
Aerobinen liikunta pois joksikin aikaa. Sen sijasta käy kuntosalilla tai voimaharjoittele muulla tavoin painoilla. Syö joka aterialla jotain proteiinipitoista + rasvaa + hiilihydraattia. Katso erityisesti että saat proteiineja paljon, siis esim. kanaa, kalaa, raejuustoa, rahkaa, juustoja. Lorauta valmiiden ruokien sekaan runsaasti pehmeää ruokaöljyä, ainakin puoli desiä päivässä. Syö niin paljon kuin jaksat. Syö aamulla, aamupäivällä, lounaalla, iltapäivällä, päivällä ja illalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä väitän, että ap sä et tiedä onko sun paino yksi syy lapsettomuuteen. Te olette vasta menossa ekaa kertaa lapsettomuusklinikalle, eli syy mahdolliseen lapsettomuuten ei vielä ole tiedossa.
Tämän keskustelun perusteella kävisi mielessäni myös epäillä jotain syömishäiriötä. (en siis sano, että sellainen olisi. Vaan että hoitajana haluaisin tietää enemmän ruokailutottumuksistasi ja asenteestasi ruokaan ja painoon, jotta voisin poissulkra syömishäiriön)
T:hoitaja
Väitä, mitä tykkäät. Syy on selvinnyt jo, minussa on hieman vikaa, mutta miehestä tämä lapsettomuus enimmäkseen johtuu.
Juuri tätä samaa paskaa näistä mun syömistottumuksista jaksaa aina kaikki jauhaa, vaikka syön kuin hevonen. Syön saman kokoisia annoksia, kuin mun mies. Mulla ei ole ongelmaa syömisen kanssa. Juuri tämä sinun syömishäiriökommenttisi on juurikin se syy, miksi tekisi mieli ilmoittaa paino vähän yläkanttiin.
Ymmärrän kyllä, että sinua kyllästyttää vääntää alipainostasi. Mutta toisaalta, olet jo niin tottunut siihen työterveydessä ja gynellä, että selviät siitä keskustelusta nopeasti eteenpäin muihin aiheisiin.
Jos olet "läpipasko", on myös veriarvoillasi yms. merkitystä: ehtiikö ruoka ravita sinua riittävästi "läpikulkumatkallaan"? Jos sinulla todella on hyvin vilkas aineenvaihdunta, luulisi sen jo käyneen ilmi muilla lääkärikäynneillä eikä asiasta tarvitsisi joka kerta vääntää.
Älä valehtele, se on niin lapsellistakin.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan mun kaveri, joka on 42 kg ja yli 170 cm ja sanoo olevansa vain hoikka tai "vähän" alipainoinen. Raivostui, kun kunnallisen lääkäri sanoi, ettei tule raskaaksi noilla mitoilla. elimistö luulee, että on nälänhätä, eikä silloin raskaudu, kun elimistö laskee, että nälänhädän takia vauva ei selviäisi. Kaverini kanssa syö 3 isoa ateriaa omasta mielestään ja paljon välipaloja, on vain klassisesti hyvä aineenvaihdunta.
Puhut paskaa, mites tuolla kehitysmaissakin luurangonlaihoilla naisilla on 10 lasta?
Itse oon ollut reippaasti alipainoinen koko elämäni vaikka syön hyvin, kolme lasta saanut ihan helposti.
Kiitos konkreettisista vinkeistä aiemmin vastanneille. Rasvaa mun pitää kyllä alkaa lisäämään enemmän ruokiin. Ruokapäiväkirjakin hyvä idea, jos sattuu olemaan esimerkiksi sellainen hoitaja, jota mun syömiset kovasti kiinnostaa. Ompahan ainakin mustaa valkoisella, että kyllä minä oikeasti syön aika paljonkin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lisääntyminen ei ole mahdollista ilman "hoitoja" niin eikö olisi hyvä kiinnittää huomiota myös siihen painoon (ap on alipainoinen) Maailma on kyllä jo nyt ylikansoitettu.
Jessus, miten ajattelematon kommentti. Ketä kiinnostaa maailman ylikansoitus, jos haluaa omia lapsia eikä ryhtyä pyhimykseksi!
Olis syytä kiinnostaa.
Sinua olisi syytä kiinnostaa se, että maailmassa on paljon ihmisiä ilman
-työpaikkaa
-sähköä
-nettiyhteyttä
-tietokonetta
-puhelinta
-senttiäkään rahaa
-asuntoa
-vaatteita ja kenkiä
-yhtään mitään irtainta tai ylipäätään omaisuutta
Jos ja kun sinulla on jotain näistä yllä mainituista, miksi sinä et luovu kaikista noista asioista toisten ihmisten hyväksi? Sen sijaan vaadit muita ihmisiä luopumaan elämänsä tärkeimmistä asioista.
Ei sekään iha normaalia ole että syö kuin hevonenmutta on alipainoinen. Onko esim hormonitoiminta todettu normaaliksi?
Kyllä puututaan painoon lapsettomuusklinikalla.
Itse olin vain todella todella lievästi alipainoinen (indeksi melkeinpä normaalipainon alarajalla), ja niinpä vaan sain palopuheen painon saamisesta normaalin rajojen sisälle. No, lupasin paneutua asiaan ja sainkin painon nousemaan parisen kiloa (kovaa työtä se vaati :)).
Ja kappas - olinkin raskaana muutaman kuukauden sisään (eikä ehditty aloittaa hoitoja edes).
Tietää ei tietenkään varmaksi voi oliko tuo se meidän lapsettomuuden syy vaiko ei mutta väliäkö hällä kun lopputulos oli tämä :)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos konkreettisista vinkeistä aiemmin vastanneille. Rasvaa mun pitää kyllä alkaa lisäämään enemmän ruokiin. Ruokapäiväkirjakin hyvä idea, jos sattuu olemaan esimerkiksi sellainen hoitaja, jota mun syömiset kovasti kiinnostaa. Ompahan ainakin mustaa valkoisella, että kyllä minä oikeasti syön aika paljonkin :)
Toiset ovat geneettisesti sellaisia, että ylimääräinen ei tartu helposti. Luultavasti et käytä kauheasti alkoholia? Alkoholi ja limujen juominen kerryttää ihmisten rasvavarastoa. Älä aloita juomista, lisäät vain reippaasti rasvaa ja proteiineja.
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään iha normaalia ole että syö kuin hevonenmutta on alipainoinen. Onko esim hormonitoiminta todettu normaaliksi?
Verikokeet on otettu ja kilpirauhasarvot oli ihan normaalit. Hyötyliikuntaa tulee kyllä huomaamatta, fyysinen työ ja muutenkin olen aika aktiivinen vapaa-ajalla. En sitten tiedä, että johtuuko siitä vain. Vaikka kyllä minä tuolla kakkosasiallakin käyn monta kertaa päivässä. Aamukahvin jälkeen on se 10sek aikaa juosta vessaan, kiire tulee välillä. Että kyllä ajattelen olevani myös läpipasko!
Meillä ostetaan uusi iso öljypullo noin parin viikon välein. Muuten alkaa paino tippua.
Turvallisuudesta siinä on kysymys, jos on paljon ylipainoa niin riskit ja haitat ovat huomattavasti korkeammat kuin hoikalla tai normaalipainoisella, ja ikä vaikuttaa haluttuun lopputulokseen.
Bmi:n pitää olla sallituissa rajoissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset ovat geneettisesti sellaisia, että ylimääräinen ei tartu helposti. Luultavasti et käytä kauheasti alkoholia? Alkoholi ja limujen juominen kerryttää ihmisten rasvavarastoa. Älä aloita juomista, lisäät vain reippaasti rasvaa ja proteiineja.
En juo alkoa ollenkaan. Enkä limuja/mehuja tms. Oikeastaan vettä vaan ja kivennäisvesiä juon. Karkistakaan en oikein välitä, mutta sipseillä ja muilla suolaisilla herkuttelen kyllä viikottain!
Vierailija kirjoitti:
Meillä ostetaan uusi iso öljypullo noin parin viikon välein. Muuten alkaa paino tippua.
Mihin kaikkialle lisäät sitä öljyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juo alkoa ollenkaan. Enkä limuja/mehuja tms. Oikeastaan vettä vaan ja kivennäisvesiä juon. Karkistakaan en oikein välitä, mutta sipseillä ja muilla suolaisilla herkuttelen kyllä viikottain!
Suurikaan herkuttelumäärä ei riitä kattamaan energiantarvettasi. Vaikka söisit suklaata joka päivä, niin ei riitä. Ainakaan minulla ei riittänyt ikinä. Jos on kiire tilanne, niin osta vaikka piimää ja lisää siihen puoli lasia rasvaa ja sitten juo se, menee nopeasti alas. Apteekissa on myös jotain runsasenergisia juomia tarjolla, mutta ovat aika kalliita, en ole ikinä siksi kokeillut. Kannattanee suosia kotikeinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kaikkialle lisäät sitä öljyä?
Melkein mihin tahansa ei-kiinteään voi lisätä. Esim. marjarahkaan, smoothiehen, salaattiin, jogurttiin, laatikoihin, keittoihin, raejuustoon...
Vierailija kirjoitti:
Painolla on merkitys hedelmällisyyteen, joten kun valehtelet niin saat hoitoa perusteettomasti. Ja muut maksaa.
Kyllä mä ainakin ihan itse maksoin.
Sillä ei ole maailman kannalta mitään merkitystä, tekeekö joku suomalainen lapsia vaiko ei. Ja ainakaan minua ei kiinnosta muiden ihmisten tilanne, vaan oma tilanne. Jos sinä kannat huolta maailmasta, voit halutessasi itse jättää lisääntymättä, mutta älä vaadi sitä muilta.