Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempainillat

Vierailija
06.09.2017 |

Mitä mieltä olette siitä, että päiväkodissa/koulussa toiminnallistetaan ja osallistetan vanhempia? Tai opettaja haluaa pitää kahden tunnin syvällisen keskustelun?

Alkoi savu nousta päästä kun eräs äiti sanoi, että on hyvä, että päiväkodissa pannaan leikkimään lapsensa kanssa, koska hän ei muuten osaa leikkiä lapsensa kanssa. Että legoilla leikkiminenkin on niin vaikeaa.

Itse en kertakaikkiaan jaksaisi jotain ryhmätöitä ventovieraiden vanhempien kanssa, temppuratoja, "dialogiharjoituksia" lapsen kanssa jne.

Vain sen infon ja pois.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain info, ei leikkejä tai ryhmätöitä!

Vierailija
2/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty äitityyppi tuntuu olevan sitä mieltä, että siellä vanhempainillassa pitää näytellä sellaista yli-innokasta etupulpetin kympin tyttöä. Olla niin kamalan kiinnistunut kaikesta ja niin hirveän innoissaan ryhmätöistä jne. Koska "he välittävät lapsestaan". Ja tämä sanotaan sillä lailla syyllistäen.

Huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten näitä vanhempieniltoja alkaa olemaan monia vuodessa. Plus muut vaatimukset tulla koululle esim. terveystarkastuksiin. On mennyt kyllä totaalisesti överiksi ja sen muuta mielenkiinto. On neljä lasta eikä kellään ole mitään ns. vaikeuksia ollut. Silti oletetaan että on aikaa rampata koululla vähän väliä. Ihan vaan siksi että osallistutaan. No hemmetti että on yhtä saatanan hyysäämistä nykyään tämä vanhemmuus.

Vierailija
4/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kävis tommosissa.

Vierailija
5/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö mitä: olen opettaja ja aivan samaa mieltä asiasta. Älkää syyllistäkö opettajia tai kouluja, mehän vain noudatamme uutta opetussuunnitelman.

Vierailija
6/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastenhoitaja ja samaa mieltä. Oikeastaan, en edes yleensä osallistu noihin koska en jaksa mitään pelleilyä ja tieto on yleensä sellaista minkä tajuan kertomattakin, siis tyyliin esim. 2-vuotiaan vanhempainillassa kerrottiin mitä kaikkea mitää pakata reppuun mukaan ja millaiset vaatteet millä kelillä.... Ehkä sitten kun menevät kouluun ja voi oikeasti tulla jotain uutta tietoa niin menen. 

Vierailija
7/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten näitä vanhempieniltoja alkaa olemaan monia vuodessa. Plus muut vaatimukset tulla koululle esim. terveystarkastuksiin. On mennyt kyllä totaalisesti överiksi ja sen muuta mielenkiinto. On neljä lasta eikä kellään ole mitään ns. vaikeuksia ollut. Silti oletetaan että on aikaa rampata koululla vähän väliä. Ihan vaan siksi että osallistutaan. No hemmetti että on yhtä saatanan hyysäämistä nykyään tämä vanhemmuus.

Mulla on ollut koko syksyn joka viikko yksi kokonainen ilta vanhempainiltaa. Ja ensi viikolla on taas.

Vierailija
8/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime keväänä lähdin vauhdilla töistä että ehtisin nuoremman lapseni koululle vanhempainiltaan. Perillä selvisi että mitään varsinaista asiaa ei ollut. Esiteltiin lapsille sopivia kirjoja ja sitten laitettiin vanhemmat leikkimään s***na samoja ryhmäytymisleikkejä kun ekaluokkalaiset itse. Mistä tämä nykyinen touhu kumpuaa? Se että meillä on lapsia koulussa, ei tarkoita sitä, että perheellämme olisi tarve olla luokan muiden vanhempien kanssa jotain yhtä suurta perhettä. Tulen vanhempainiltaan kuulemaan mitä asiaa rehtorilla tai opettajalla on, mutta en leikkimään lasten leikkejä. Tutustun muiden lasten vanhempiin tilanteissa missä se on luontevaa, en väkisin vääntämällä opettajan ohjauksessa luokassa. Ja ei, emme ole syrjäytyneitä introverttejä vaan hyvät työurat tehneitä vanhempia, jotka haluavat viettää kaiken vapaa-aikansa lastensa kanssa.

Vierailija
9/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin, siis ehdottomasti pahin, äitityyppi on se yhden lapsen valveutunut äiti, joka into piukeena leikkii noita leikkejä ja käy syvällisiä kasvatuskeskusteluja ja on kaikin puolin niin täydellinen äiti. En jaksa. En kertakaikkiaan. Minulla on pari tuttua, jotka yrittää vapaa-ajallakin koota "teinien äitien tukipiiriä" , jossa loputtomiin analysoidaan kaavatusoppaita ja märehditään ja jauhetaan.

Apua!

Vierailija
10/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime keväänä lähdin vauhdilla töistä että ehtisin nuoremman lapseni koululle vanhempainiltaan. Perillä selvisi että mitään varsinaista asiaa ei ollut. Esiteltiin lapsille sopivia kirjoja ja sitten laitettiin vanhemmat leikkimään s***na samoja ryhmäytymisleikkejä kun ekaluokkalaiset itse. Mistä tämä nykyinen touhu kumpuaa? Se että meillä on lapsia koulussa, ei tarkoita sitä, että perheellämme olisi tarve olla luokan muiden vanhempien kanssa jotain yhtä suurta perhettä. Tulen vanhempainiltaan kuulemaan mitä asiaa rehtorilla tai opettajalla on, mutta en leikkimään lasten leikkejä. Tutustun muiden lasten vanhempiin tilanteissa missä se on luontevaa, en väkisin vääntämällä opettajan ohjauksessa luokassa. Ja ei, emme ole syrjäytyneitä introverttejä vaan hyvät työurat tehneitä vanhempia, jotka haluavat viettää kaiken vapaa-aikansa lastensa kanssa.

Minä olen istunut yli neljän tunnin sessioita kouluverkkotarkasteluissa, joissa vanhemmat pannaan täysin ventovieraiden eli naapurikoulunnvanhempien kanssa tekemään askarteluryhmätöitä kaupungin kustantamien konsulttien johdolla.

Vierailija
11/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu opetusministerin aivopierusta, ei koulusta. Koulun on noudatettava opetussuunnitelmaa, ja se velvoittaa koulua osallistamaan vanhempia. Valitan. Opettajatkin inhoavat koko hommaa.

Aiempien (huoltajille vapaaehtoisten) vanhempainiltojen ja (huoltajille vapaaehtoisten) vanhempainvarttien lisäksi nyt on vuosittain 1-2 (huoltajille pakollista) arviointikeskustelua. Opetusministeriön aivopierun mukaan huoltajilla on oikeus (=velvollisuus) saada opettajalta naamatusten tietoa lapsensa koulumenestyksestä, ja tätä tietoja ei siis ilmeisesti enää voi saada oppilaan kotiinsa kiikuttamasta paperisesta numerotodistuksesta kuten menneinä vuosikymmeninä ja -satoina.

Sanomattakin on selvää, että kaikki vanhempainillat, vanhempainvartit ja arviointikeskustelut ovat aina pakollisia opettajille. Haittaako, jos otan joskus lapseni mukaan, kun illalla ei ole enää päiväkoti auki ja lapsen isä on iltavuorossa?

Vierailija
12/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin, siis ehdottomasti pahin, äitityyppi on se yhden lapsen valveutunut äiti, joka into piukeena leikkii noita leikkejä ja käy syvällisiä kasvatuskeskusteluja ja on kaikin puolin niin täydellinen äiti. En jaksa. En kertakaikkiaan. Minulla on pari tuttua, jotka yrittää vapaa-ajallakin koota "teinien äitien tukipiiriä" , jossa loputtomiin analysoidaan kaavatusoppaita ja märehditään ja jauhetaan.

Apua!

On ärsyttävätyyppi kyllä, mutta pahin on väkivaltainen lastaan kiduttava sekakäyttäjä.

Vierailija
13/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua!

On ärsyttävätyyppi kyllä, mutta pahin on väkivaltainen lastaan kiduttava sekakäyttäjä.

Heitä ei näy vanhempainilloissa, sen sijaan tätä into piukeeta ei voi koskaan välttää yhdessäkään koulun tilaisuudessa.

Vierailija
14/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ai kauhee, onko nykyään oikeasti vanhempainillat jotain toiminnallisia? :D:D:D Kaikkea sitä. Silloin kun itse oli peruskoulussa -97-2006 ne oli enemmänkin vain sellasia infotilaisuuksia, joissa kuuneltiin opettajaa. Ei mun vanhemmat niissäkään kyllä edes ikinä käynyt, varmaan ekan luokan ensimmäisessä kävivät. Kaikesta tuli kuitenkin tiedotteet kotiin niin ei se mitään olis hyödyttänyt niissä iltoja tuhlata. Nykyään tuosta tehtäis varmaan suunnilleen lasu :D Mites nykyään jos jättää vaan menemättä, tuleeko siitä jotain seuraamuksia?

Vierailija
15/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin vanhempainillassa en käy. Kaikki tieto tulee myöhemmin koostettuna ja jos itsellä jotain sanottavaa/kysyttävää niin hoitajia näkee aina lasta viedessä/hakiessa.

Vierailija
16/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ai kauhee, onko nykyään oikeasti vanhempainillat jotain toiminnallisia? :D:D:D Kaikkea sitä. Silloin kun itse oli peruskoulussa -97-2006 ne oli enemmänkin vain sellasia infotilaisuuksia, joissa kuuneltiin opettajaa. Ei mun vanhemmat niissäkään kyllä edes ikinä käynyt, varmaan ekan luokan ensimmäisessä kävivät. Kaikesta tuli kuitenkin tiedotteet kotiin niin ei se mitään olis hyödyttänyt niissä iltoja tuhlata. Nykyään tuosta tehtäis varmaan suunnilleen lasu :D Mites nykyään jos jättää vaan menemättä, tuleeko siitä jotain seuraamuksia?

:D Vanhempainillat ovat täysin vapaaehtoisia.

Vierailija
17/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D Vanhempainillat ovat täysin vapaaehtoisia.

Toisaalta kun siellä kaiken sen hötön seassa saattaa olla jokin tiedonmurunenkin. Siksi yrittää niissä nuokkua.

Vierailija
18/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittakaa hyvät ihmiset opetusministeriöön tästä! Koulujen on PAKKO toteuttaa tätä kamalaa vanhempien ja opettajien kiusaamista (ei, opettaja ei saa senttiäkään ylimääräistä palkkaa noista illoista eikä taatusti halua olla siellä yhtään enempää kuin vanhemmatkaan).

Tämä toiminta on määrätty uudessa opetussuunnitelmassa. Kukaan ei pidä tästä eikä kukaan hyödy tästä mitään. Asiat eivät kuitenkaan muutu, vaikka opettajat ja rehtorit kuinka valittaisivat. Vanhempien valituksilla sen sijaan voisi olla jotain vaikutustakin.

Vierailija
19/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat pliis älkää kertoko kaikkien kuullen asioita omasta lapsestanne. Voitte avautua niistä sitten kahden kesken hoitajalle tai opettajalle.

Itse tuijottaa kelloa, että vanhempainilta loppuisi ja pääsisi laittamaan lapset nukkumaan,jottei seuraava aamu olisi ihan katastrofi. Siinä tilanteessa en voi kun vihata sinua ja niin hassua ja nokkelaa lastasi, josta kerrot ja varastat muiden aikaa:(

Vierailija
20/21 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Conan O'Brien just päivitteli ohjelmassaan miten hänen aikanaan lapset kävi koulua mutta nykyään vanhempienkin pitäis istua tunti tolkulla koulussa lähes joka viikko kaikenmaailman teehetkissä ja askartelutuokioissa ym. Eikä kuulemma kehtaa nakittaa tätä yksin vaimonsa hartioille.