Sinä joka pidät itseäsi ylipainoisena?
Kerro tämän päivän ruokavaliosi tai ruokarytmisi. Tai keskimääräinen. Niin rehellisesti kuin haluat. Ja vertaillaan vähän eri tottumuksia ja uskomuksia.
Kommentit (31)
Olen pari päivää syönyt ihan hemmetin epäterveellisesti, koska kurkku kipeä ja kuumetta! Eli eilen iltapalaksi salmiakkijäätelöä ja kokista, tänään aamupalaksi kirsikkateetä rasvattomalla maidolla ja vaniljavanukas :D
Mutta normaalit syömiset ovat siis tätä luokkaa:
Aamulla mustaa kahvia ja rahka mehukeitolla tai maustamaton jugurtti hunajalla
töissä mikrossa joku valmisateria ellen ole ottanut kotoa mukaan eilisen ruuan tähteitä, lasi vettä ja hedelmä
Kotona päivälliseksi mitä milloinkin, ihan normi kotiruokaa
Ja iltapalaksi täysjyväpaahtoleipää, teetä ja pieni purkki jugurttia/lasi mehukeittoa
Pari kertaa viikossa syön tummaa suklaata ja juon lasten nukahdettua pari lasillista punkkua, viikonloppuisin koko perhe syö sipsejä ja dippiä.
t. 166cm ja 70kg
Aamulla ei maistu ruoka, mutta lapsien takia pitää yrittää syödä jotain eli yleensä jugurttia litran purkista ja paahtis. Lasten mentyä kouluun/tarhaan ja miehen töihin napostelenkin sitten leipää ja muroja, mutten välttämättä syä lämmintä ruokaa ollenkaan. Juon myös 2-3 energiajuomaa päivässä.
Kyllä tämä tutulta kuulostaa. Kun tuskastelin vielä painonpudotuksen kanssa, tuollaisia päiviä tuli helposti. Mutta naposteluita ei tullut laskettua kokonaisuuteen; niitä kertoja kun kaapii kattilasta ruuanpohjat "koska muuten menisi roskiin", syö vanhentuvat jogurtit jääkaapista samasta syystä, leipoessa maistaa taikinaa, ja syö piirakasta reunat "koska ei niitä voi kahvipöytään laittaa", tekee valmiiksi voileipiä ja kun eivät tulekaan muiden syömiksi niin "uhrautuu" taas syömään ne...
Kun lopetin nuo tavat, ja syön aivan oikeasti vain "tarkoituksella", ei illallakaan jää kummittelemaan outo naposteluhalu. -13 kg tähän mennessä ja yhdestäkään ateriasta en ole joutunut tinkimään!
Olen painoindeksini ylärajoilla ja tiedän kyllä miksi. Tiedostan, miten pitäisi vähentää syömisiäni ja mitä muuta pitäisi asian eteen tehdä, mutta jotenkin en vain saa sitä ajattelun asteelta käytäntöön. Esimerkkinä eiliset syömiset:
1. aamupala: 3 palaa kauraleipää, päällä sinistä keijua, jokaiseen 3 viipaletta juustoa 17%, kurkkua ja tomaattia. 3 mukillista kahvia maiton kanssa, ei rasvatonta.
2. välipalaksi kulhollinen mysliä maidon ja mansikkahillon kanssa. Sekä 2 suklaapatukkaa.
3. spagettia ja wokkivihanneksia päiväruuaksi. 2 isoa annosta.
4. iltapalaksi 2 mukillista teetä ja kaksi tuoretta vehnäsämpylää, jälleen paljon juustoa ja 2 paistettua kalapuikkoa päälle sekä muutaman kurkkuviipale.
En harrasta liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen painoindeksini ylärajoilla ja tiedän kyllä miksi. Tiedostan, miten pitäisi vähentää syömisiäni ja mitä muuta pitäisi asian eteen tehdä, mutta jotenkin en vain saa sitä ajattelun asteelta käytäntöön. Esimerkkinä eiliset syömiset:
1. aamupala: 3 palaa kauraleipää, päällä sinistä keijua, jokaiseen 3 viipaletta juustoa 17%, kurkkua ja tomaattia. 3 mukillista kahvia maiton kanssa, ei rasvatonta.
2. välipalaksi kulhollinen mysliä maidon ja mansikkahillon kanssa. Sekä 2 suklaapatukkaa.
3. spagettia ja wokkivihanneksia päiväruuaksi. 2 isoa annosta.
4. iltapalaksi 2 mukillista teetä ja kaksi tuoretta vehnäsämpylää, jälleen paljon juustoa ja 2 paistettua kalapuikkoa päälle sekä muutaman kurkkuviipale.
En harrasta liikuntaa.
Ihan järjetöntä.
Aamiainen: 2 palaa ruisleipää, päällä Violifea ja tuorekurkkua. Juomaksi vihreää teetä ja vettä.
Lounas: Jostain työpaikan lähellä olevasta ravintolasta vegaaninen annos. Juomaksi vettä.
Päivällinen: wok-vihanneksia ja tofua, soijamakkaroita, falafeleja tms. Juomaksi vettä.
"Iltapala": kolme keskiolutta, 3-4 annosta konjakkia
Vaatiiko paljonkin päättelyä, mistä ylipainoni johtuu?
Olen huomannut, että samaa ruokaa ylipainoiset syö, mutta määrät on vain eri. On enemmän perunaa, isompi kakunpala etc
Aamupala ja lounas:
Täysjyväpastaa kinkku kastiketta ja ruisleipä
Välipala:
Omena
Illallinen:
10 pientä pinaattilettua ja proteiinipirtelö
Iltapala:
3 nakkia, 2 ruisleipää juustolla ja oivallus
166cm ja 95kg
Eilen:
klo 7:45 aamiaiseksi kaksi ruispalaa, päällä margariinia, 4 viipaletta juustoa ja 3 siivua kevytgotleria. Muki teetä, sokerilla tietenkin (2 tl).
Klo 12:15 Lounaaksi kanankoipi ja uunijuureksia.
klo 17:30 Päivälliseksi 3 tortillalettua, joissa kasviksia, gouda-juustoa, salsaa ja 10 % creme fraichea
klo 19:00 hiivin takaisin keittiöön ja napsin tortilloista ylijääneitä kasviksia ja n. kuusi siivua chorizo-makkaraa.
klo 20:00 kävelin kauppaan ostamaan herkkuja ja söin yhden jäätelön.
Ongelmani ovat ennen kaikkea isot annoskoot, liian pitkät ruokailuvälit alkupäivästä (iltasyöminen) ja jokapäiväinen herkuttelu. Tällä hetkellä myös liikkumattomuus, mutta se korjaantuu kyllä kohta, kunhan pääsen nykyisestä energiasyöppötyöpaikastani eroon.
BMI ~39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lievästi ylipainoinen, bmi taitaa olla tyyliin 25,5. Mun ongelma on jokapäiväinen herkkujen syönti, vaikka muuten ruokavalio onkin todella hyvällä mallilla ja liikunkin paljon. Eilisen ruuat:
Aamiainen: jugurttia, cashewpähkinöitä kourallinen, pieni omena (kotimainen semmonen lapsen nyrkin kokoinen)
1. Kahvitauko: ruisleipä leikkeleellä, kasviksilla ja levitteellä, teetä
Lounas: muikkuja, perunaa, kermaviilikastiketta ja salaattia, leipäpala levitteellä
Välipala: pensasmustikoita ja banaani
Päivällinen: kananuudeliwok
Iltapala: kaksi riisikakkua kananmunalla, avokadolla ja salaatilla. Ja sitten napsin neljä kaurakeksiä...
Liikun paljon, kaikki työmatkat pyörällä (eilenkin 12 km) ja siihen päälle sali/ryhmäliikunta, esim. eilen kävin bodypumpissa. Mutta sitten tuon jokapäiväisen napsimisen lisäksi usein tulee perjantaisin haettua "perjantaipussi" eli karkkia ja viikonloppuna usein tulee myös syötyä pizzaa tms. Ihan puhdasta itsekurin puutetta mulla.Sä olet ylipainoinen, koska syöt ihan liikaa hiilareita. Nuo ruisleivät, perunat ja nuudelit ym. aiheuttaa verensokerin heittelyn ja myös sen herkkujen napsimisen. Jätä ne pois, niin herkkuhimo häipyy eikä mitään itsekuria tarvita. Mulla oli nimittäin sama tilanne ja herkkuhimo hävisi täysin, kun karsin kaiken pois. runsaasti hiilaria sisältävän pois.
On tuo proteiinipuolikin aika runsas. Saman päivän aikana muikkua, kanaa ja 2 kananmunaa.
Joo, hiilaria tulee varmasti liikaa, sen kyllä tiedän itsekin. Mutta toisaalta ruisleipä ja peruna ja täysjyväviljatuotteet yleensäkin ovat hyviä hiilarin lähteitä ja nimenomaan pitävät sen verensokerin tasaisena. Enkä todellakaan ole karsimassa kaikkia niitä pois, koska pitää tässä jaksaa tehdäkin asioita, karppaus ei ole mun juttu. Ihan kuollut ja nuutunut olo koko ajan ja päätä särkee.
Ja millä tavalla proteiinipuoli on runsas? Kananmunia oli yksi puolitettuna ja se + kala ja kana laskettuna proteiinia tuli n. 42 grammaa. Lisäksi tietysti muusta ruuasta tuleva proteiini, mutta mun painoinen ihminen tarvitsee laskureista riippuen 80-100 grammaa proteiinia päivässä...
Äkkiä joku aamupala, mitä kaapista löytyy, ja menoksi. Mitä tahansa käsiin osuvaa ruokaa päivän mittaan, jos ehtii. Illalla hirveä nälkä, johon sinänsä terveellistä ruokaa, mutta liian paljon.
Alan laihtua ihan itsestään joka kerta, kun työtahtini hellittää pidemmäksi aikaa. Viikon lomalla lähtee helposti kaksi kiloa. Olen erittäin tietoinen siitä, että mun pitää lähivuosina hiljentaa tahtia ja keskittyä enempi omaan hyvinvointiin. (Teen paljon töitä kummallisilla aikatauluilla siksi, että työ on kiinnostavaa. En siksi, että siitä saisi kasoittain rahaa. Ei nimittäin saa.)