Mä haluaisin syödä terveellisesti ja liikkua mutta ei vain ole kuria.
Syödä siis terveellistä ruokaa vain. Ja ruveta lenkkeilemään. En vain saa itsestäni irti ja en tiedä mitä hyötyä on muuta kuin laihtuminen. Muutenkin jos teen terveellistä ruokaa niin teinit jättää syömättä, ei vain ole varaa tehdä eri ruokia. Muutenkin tuntuu että terveellinen ruoka smoothiet, granolat, kasvikset ja lihat kalliita. Varsinkin talvella mikä kohta tulossa. Onko vinkkejä?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat muttet kuitenkaan halua?
Ps. Granolat ja smoothiet ei ole terveellisiä (ellet sitten tee jotain superfoodvihersmootjieta lehtikaalista jne.) hedelmät kannaattaa syödä ihan hedelminä, juotuna se menee nopeasti mahasta läpi ja sitten on taas nälkä. Lisäksi hedelmissä on paljon sokeria. Ja mitä syöt tällä hetkellä jos et lihaa ja kasviksia? Suosittelen valitsemaan kasvikset kauden mukaan. Kotimaiset kasvikset kuten kesäkurpitsa ja parsakaali ym ovat tähän aikaan vuodesta edullisia kun taas avocadot ym. Ulkomaalaiset vihannekset kalliita. Vertaile kaupassa kasvisten kilohintoja ja tee ostopäätökset sen mukaan, ei ole kallista! T.opiskelijaMiten niin hedelmä/marjasmoothiet ei ole terveellisiä? Voivat todellakin olla,riippuen miten ne tekee. Raaka kitkerän makuinen lehtikaaliko sitten on? Joidenkin näkökulmien mukaan se ei edes ole raakana terveellistä mm kilpirauhaselle.
Hedelmissä voi olla sokeria, mutta niissä on myös kuitua ja ravinteita. Suurin osa lihavista tuskin on hedelmillä itsensä turvottanut ellei ne ole prossoitu raskaasti.
Ja pitää myös miettiä että jos joku elää syöden täydellisen epäterveellisesti, sokerimurojen vaihtaminen vaikka granolaan tai jäätelön syönnin vaihtaminen smoothieseen on ihan hyvä askel. Tai karkkipussin sijaan omenalohkojen syönti. Hedelmät ovat terveellisiä ellei sitten joltain karppaajalta kysytä.
En itsekään ymmärrä hedelmien ja vastaavien tuomitsemista. Itse syön aika surutta hedelmiä kun mieli tekee, eikä kiloja kyllä aikanaan tullut kerrytettyä hedelmien syönnillä. :)
Liittyisikö smoothieiden terveellisyyden kriittinen tarkastelu samaan kuin tuoremehujen? Että mehujen/smoothieiden muodossa hedelmäsokeria saattaa mennä reippaasti enemmän elimistöön kuin ihan vain hedelmänä. Plus tietenkin se kaikki muu, mitä smoothieihin uppoaa.
Ihan normaalilla kotiruualla pärjää. Ei tarvita rahkoja, gojeja, chiaa ja ties mitä. Esim minä eilen: Aamulla maitoon tehtyä kaurapuuroa, voinokare, raejuustoa ja keitetty muna. Lounaalla tonnikalalla ja tomaatilla täytettyä kesäkurpitsaa ja päällä juustokuorrutus. Välipala nektariini. Päivän aikana napostelin kourallisen maapähkinöitä ja kaksi karkkia töissä. Illalla kolme viipaletta leipää. Illan syömiset jäi aika vähiin kun en ollut kotona mutta jumppailtoina lisäksi smoothieta tai jogurttia ja ehkä vielä banaani ennen jumppaa.
Tee kaikille samaa ruokaa, mutta itsellesi sivuun kasvislisä, kuten vaikka parsaa tai kukkakaalia keitettynä/höyrytettynä, tai mistä nyt sitten tykkäät. Sillä saat vatsan täyteen ja kuitenkin syötyä sitä mitä lapset syö. Tosin oletko ajatellut, että totuttuaan syömään väärin ne lapsetkin kasvun loputtua ehkä lihovat? Saattaa tehdä heille ihan hyvää joutua totuttelemaan uusiin makuihin.
Itse söin nyt hieman pastaa tomaattikookoskastikkeella, pari mustapapupyörykkää ja yhden parsakaalin kukinnon, joka täytti niin puolet lautasesta. Päällä pähkinöitä tuomaan rousketta ja hyviä rasvoja. Tuossa kallista on vain ne pähkinät, tiukkoina aikoina nipistän niissä terveellisyydestä ja ostan suolapähkinöitä, kun ovat halvempia, ja käytön vain sitten vähemmän.
Tsemppiä!
Ruokaohjeita voi tuunata. Kannattaa vaikka syödä keittoja, vuokia, paistaa kalaa/kanaa.
Kasviksia vaan tarvitsee ostaa. Jokaisella ruokailulla nyrkki kasviksia. Niitä voi hyöryttää, keittää, paistaa ja kypsentää uunissa. Milloin olet viimeksi ruoskuttanut porkkanan sellaisenaan? Taparuokailua!
Se että tekee ruuan muulle perheelle on outoa asian kiertämistä. Ei kuulu olla "laihdutusruokaa" vaan järkevää ruokaa ja muutkin sitä syö. Sinä et syö herkkuja, eikä niitä kuulu kotona säilyttää määrään enempää, ettet sorru.
Laita jääkaappiin valmiiksi salaatteja jne. Rahkan voi pyöräyttää myös. Mutta omalla kohdalla on ollut laiskuus suurin syy miksi olin pullea. Raskaudet toki alkujaan syynä, mutta niistä on aikaa ja jäljelle jäi helppo elämä ja herkuttelu.
Vielä vajaa 10 vuotta sitten, miehen kanssa kävelin pitkiä matkoja, nyt olen harvakseltaan käynyt niillä nurkilla lenkillä. Eli päivä rakentuu jo eri asioista ja siitä että "autolla pääsee ovelta ovelle" ja liian helppoa vetää naamaan nopeita hiilareita.
Pitää mennä itseensä, ei nyt tarvitse solvata vaan tunnistaa ne tosiasiat mitä muutoksia on ollut. Ja mistä on oikeasti valmis luopumaan, miksi?
Olet saanut jotain herkuilta, mikä muuttuu? Kannattaa opetella eri muotoja herkutella! Kun tulet töistä väsyneenä kotiin, vettä sataa, muut syö jotain "omaa ruokaa" jota sinä et saa niin miten sinun käy silloin? Tarvitset yhä HERKULLISIA ruokia, jotka on nopeita tehdä ja saat niillä vatsan täyteen ja sen jälkeen voit mennä kotoa harrastamaan jotain liikuntaa.
Minusta perhe on se, joka tsemppaa parhaiten. Jokaisen perheenjäsenen kanssa voi lähteä harrastamaan jotain, siitä voi tehdä mukavan, erityisen hetken hänen kanssaan.
On väärin perheessä syödä jotain muiden yhdessä mättöä jos sinä kituutat, on parempi että se yhteinen ruoka olisi järkevästi rakennettua: leipää vaikka hiivattomana, rahkoja maustettujen jugurttien tilalle, ei karkkia vaan marjoja/hedelmiä, jos ostat jäätelöt muille niin syö itse sorbetti?
Laihtumisen ei tarvitse olla laihduttamista vaan elämäntapaa ohjaamalla laihdut. Mutta sitä varten tarvitsee tutkia millainen on ollut, mitä on nyt ja mitä tahtoo olla. Jos ajattelet että vuoden päästä sinun pitäisi laihtua x- määrä kiloja niin jo talvella saattaa tulla pettymys jos urakka ei lähde käyntiin. Mutta muuttamalla toimintaasi, laihdut. Vähemmän kaloreita, niitä saat muutettua vaan niitä ruokia joita muutenkin söisit ja alkamalla liikkua eli ihan vaan lopeta löhöys, ole aktiivisempi! Poistu kotoa. Menkää vaikka patikoimaan? Nyt, mieti montako tuntia olet jo ollut paikallasi ja miten kauan ajattelit olla siinä? Lenkkarit jalkaan ja ulos kävelylle, rasituksen ei tarvitse olla kova mutta et ainakaan pysty istumaan -> syömään.
Ja tästä taas hyppy uuteen, eli syö jossain rytmissä. Mieti etukäteen mitä syöt ja sen mukaan toimit. Täytä ne ruokailujen väliset ajat jollain puuhaamisella. Jos makaa sohvalla/sängyllä tai istuu koneella (varsinkin huonossa ryhdissä) niin siinä on ihan kaikki katastrofin aiheet menossa. Kroppa tahtoo niitä kaloreita joita vaille se on ja sinulla on TYYYYYYYYLSÄÄÄÄÄÄÄ -> syöt. Sinä voisit tässä olla se itsekäs ja ottaa laihtumisen sinun oikeutenasi ja nauttia ruokailuista. Mutta tuskin teet niin, säälit, kyllästyt ja kohta mässäät samaa mättöä mitä muukin perhe. Jos se on mikä lihotti sinut, miten muut pysyy hoikkina? Joku sun pitää löytää itsestäsi.
Tuntuu että monella ylipainoisella jotka haluavat laihtua on ihan vääristynyt kuva terveellisestä ruoasta, pidetään terveellisiäkin asioita epäterveellisinä ja paljonko saa syödä laihduttaessa. Luullaan että laihdutus on ihan kamalaa kidutusta.
Kiinnostaisi eniten tietää kun joku valittelee että hankala laihduttaa niin mitä he syövät oikein sitten normaalisti?
Silloin kun itse olin lihava useita vuosia sitten, ruokavalioni oli todella huono. Kiskoin light kokista paljon väsymykseen, rakastin isoja kebabannoksia, Big Mac aterioita ja karkkisäkkejä. Ne oli minulle aivan todella herkkuruokia. Nykyään ajatus noista ruoista yököttää. Kaupassa ostin kaikkea valmisruokaa paljon, tykkäsin paljon rasvaisista leikkeleistä kuten meetwursti ja hyvin vähän asioin heviosastolla ja ainoa hedelmä minkä tunsin oli suunnilleen banaani ja vihanneksista kurkku. Sokerin syönnin ja makeutusainekoukun takia hedelmät ja marjat ei maistuneet oikein millekään. Söin aivan liikaa leipää voidellen sitä margariinilla, jolla korvasin muuta ruokaa ja tykkäsin sokerijugurteista. Hiilaria hiilarin perään. Ostelin usein jos menossa johonkin olin suklaapatukoita. Toki söin kotiruokaakin, mutta aivan liian isoja annoskokoja. Heittelin arominvahventeita sisältäviä liemikuutioita ruoan sekaan ja en oikein osannut syödä luonnollisen makuisia ruokia. Tykkäsin viikonloppuisin juoda siideriä ja seuraavana päivänä usein hain jotain pikaruokaa. Vuosien varrella opin nauttimaan vihannespitoisemmistakin ruoista, joita en usein kyllä itse jaksanut paljoa laittaa, mutta silti ruokavalioni oli huono. En ikinä suunnitellut yhtään etukäteen mitä syön ja kaupassa käynti oli yhtä heräteostosta. Kaikki värikkäisiin paketteihin käärityt prosessoidut ruoat oli todella houkuttavan näköisiä.
Liikkuminen ei innistanut yhtään tuolla ruokavaliolla. Sillä oli paha olla.
Ahdisti oma turvonnut olemus mutta en jaksanut tehdä sille mitään. Kenties siinä oli masennustakin.
Ravitsemuksesta kirjoittava Patrik Borg on kirjoittanut, että monen syömiset korjaantuu sillä, että opettelee säännöllisen rytmin ja voi syödä aika tavallista ruokaa. Ja ettei tarvitsekaan mitään ihmeellisiä poppakonsteja. Eikä mikään smoothie mitään pelastakaan, jos kokonaisuus on pielessä.
Smoothieita voi tehdä myös edullisista aineksista. Kaupan valmiissa smoothieissa taas voi olla turhaa sokeria.
Mutta siis vaikka näin:
purkki rahkaa
vettä
makeutusainetta
banaani
pakastemarjoja, edullisimmat puolukoita tai mustia viinimarjoja. Jos ei tarvitse olla
edullisimpia, niin mansikoita, mustikoita, mangopaloja..
Itse olen syönyt terveellisesti ja puhtaasti noin 3 vuotta. Makuaisti on jotenkin muuttunut, valkoinen sokeri ja karkki aiheuttaa pahaa oloa
ja turvotusta, jos niitä nykyään syön. Terveellisestä ruuasta saa hyvää maustamalla sitä, ja tekemällä mieluisia lisukkeita. En koe enää mitään vetoa esim. pizzaan tai heseruokaan, kun saan tilalle hyvää wokkia tai paistettua lohta salaatteineen. Usein syön jopa
ihan leipää, jossa on välissä esim. hyvä tonnikalatäyte. Ruokani on mielestäni todella hyvää.
Ja mä en ole koskaan ollut niin täynnä, kuin puhdasta ruokaa syömällä. Tuntuu, että oikeasti energiaa riittää. Ei tule himoja suuntaan eikä toiseen, vaikka ennen vedin valehtelematta karkkiakin päivittäin.
Mua motivoi jatkuva hyvä olo, en ole turvonnut, en pahoinvoiva, mieliala ei heittele ja hormonitoiminta on parempi. Kärsin näistä jutuista ennen koko ajan, ja luulin niitä normaaliksi. En kiellä kuitenkaan sitä, että ruuanlaittoon menee järkyttävän paljon aikaa päivittäin, sillä syön tuoreita ja helposti pilaantuvia ruokia itse. Se on silti sen arvoista.
Lisäksi kroppa alkaa näyttää hyvältä jonkun ajan kuluessa, ja kun tämän huomaa itse, motivaatio vain vahvistuu. Alkuun on erittäin hankala päästä, mutta kannattaa yrittää.
Siis ap sun lapset ei syö pataruokia, laatikoita, kasvisruokia, keittoja, kalaa, kanaa, lihaa, salaatteja jne?? Mitä he sitten syövät?? Eikö kelpaa hedelmät, marjat, rahkat tai luonnonjugurtit (rasvattomat tai täysrasvaiset) itsetehdyllä hillolla tai tuoreilla marjoilla höystettynä tai smoothieina? Ihanat itsetehdyt sämpylät ja leivät?? Granolan voi tehdä itse kaurahiutaleista, pähkinöistä ja hunajasta. Lisää siihen sitten "mausteita" rahatilanteen mukaan (kaupan granoloissa ja mysleissä on ihan hirveästi sokeria ja turhia kaloreja). Suosi kausijuureksia ja kasviksia (esim nyt kukkakaali ja kohta ihana myskikurpitsa)
Terveellinen kotiruoka ei ole mitään hifistelyä vaan ihan normaalia ruokaa joka on tasapainoiseksi suunniteltu ja tehty.
Enpä ole koskaan ajatellut että näiden meidän herkullisten ruokien syömiseen tarvitaan "kuria" :D Meillä on lapset syöneet samaa ruokaa 10kk lähtien joten ei tarvitse erikseen totuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Smoothieita voi tehdä myös edullisista aineksista. Kaupan valmiissa smoothieissa taas voi olla turhaa sokeria.
Mutta siis vaikka näin:
purkki rahkaa
vettä
makeutusainetta
banaani
pakastemarjoja, edullisimmat puolukoita tai mustia viinimarjoja. Jos ei tarvitse olla
Tai näin: gefiluspiimää tai ukkojuggea, sokeritonta marjakeittoa (sis vähän makeutusainetta) ja marjoja/hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis vaikka näin:
purkki rahkaa
vettä
makeutusainetta
banaani
Muuten hyvä, mutta itse en käyttäisi makeutusaineita. Monet hedelmä ja marjasmoothiet maistuu ihan hyvältä ilman keinotekoisia makeutusaineita tai lisättyä sokeria. Tein kiivi-mustikka-banaanismoothieta luonnonjogurttipohjalla eikä se makeutusta tarvinnut. Ruokaisamman smoothiesta saa kun pistää joukkoon vaikka leseitä tai pellavansiemeniä.
Halpa terveellinen ruoka = katso mitkä vihannekset, hedelmät ja marjat on sesongissa ja etsi niillä höystettyjä reseptejä. Aina voit tuunata niitä terveellisemmäksi.
Yksi juttu on, ettet päästä itseäsi sudennälkäiseksi. Suunnittele mitä aiot syödä päivän aikana ja syö esimerkiksi kolmen tunnin välein. Itselleni oli aluksi vaikeaa syödä noin usein, tuntui ettei jaksaisi, mutta sitten se helpottui. Oikeastaan on kiva kun tietää saavansa ruokaa tiettynä aikana, ei tee mieli mutustaa mitään siinä välissä eikä sen liialliseksi kasvaneen nälän takia mätä suuhun mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
En vain osaa, sanokaa sivusto netissä missä terveellisiä ja kevyitä mutta täyttäviä ruokia/reseptejä. Valion reseptit on aika kalliita.
ap
Puutteenperän reseptit.
Miksi ihmeessä tästä on minun edellinen kommenttini poistettu?! En sanonut edes mitään pahaa siinä,kerroin vain että kuinka itse tein! Uskomatonta touhua.
En ole ikinä onnistunut ymmärtämään, miksi kasviksia sanotaan kalliiksi. Etenkin näin loppukesällä kaupasta löytyy suorastaan naurettavan halpoja kasviksia. Kilohinnat alle euron. Ja 2-3 euron kilohintakaan ei ole paljoa.
Pitää vain valita vähän muutakin kuin lehtisalaattia, joka on tosiaan kallista, etenkin talvella. Eikä edes oikeasti ole mitenkään ravitsevaa, suurimmaksi osaksi vettä.
Jos ei osaa käyttää kaalia, kesäkurpitsaa, lanttua, punajuurta jne, niin sitten ongelma on se, eikä se että "kasvikset ovat kalliita".
Uusiin makuihin voi näppärästi totutella maistelemalla pienen määrän uutta makua vanhan tutun ohessa. Ja vähitellen lisäämällä.
Ja kaikki maistuu paljon paremmin (niille teineillekin), kun maustaa kunnolla, lisää vähän kermaa ja juustoa... Ei, ei se lihota, kun määrät ovat kohtuullisia. Kasvispitoinen ateria kohtuullisella rasvalla täyttää vain paremmin, jolloin ei tule syötyä liikaa eikä aterioiden välilläkään tarvitse kärvistellä mieliteoissa.
Ja paljon parempihan on syödä juusto-kerma-kukkakaaligratiinia kuin olla syömättä kasviksia lainkaan, kun ei jaksa innostua mauttomasta pupelluksesta.
Luulisi että kaikki liikunta on aina parempi kuin ei mitään. :) Itse painin saman ongelman kanssa, kun usein laihduttajille suositellaan kuntosaliliikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua. Itse suoraan sanottuna ikävystyn painonnosteluissa ja vastaavissa, kun taas juoksumatolla ja crosstrainerilla voisin olla vaikka viikon hyvän musiikin tahdissa. Senkin uhalla että harrastamani liikunta ei ole tarpeeksi monipuolista, jatkan tällä: tykkään tästä, joten tämä riittää.
Mietin, kuinka monella laihduttajalla toimii herkuttelu kerta viikkoon, saati totaalikielto. Minulla ei toiminut sitten mitenkään, koska sitä viikon ainoaa herkkupäivää odotti kuin kuuta nousevaa, ja kun koko muun viikon suoraan sanottuna kitsasteli, sillä jo ruokki sitä, että herkuttelee ihan yli tarpeen ja ihan vain herkuttelun "pakosta", eikä oikeasta nautinnosta. Kun siirryin herkuttelemaan useammin, herkuttelin itse asiassa huomattavasti vähemmän ja pienemmissä määrin kuin tällä karkkipäivätyylillä.