Postin korvausvastuu hävitetystä paketista
Tilasin englannista tavaraa n 150 eurolla. Postista tuli noutoilmoitus mutta paketti on kadonnut kuin tuhka tuuleen. Posti totesi kyselyyni että harmi kun se on kadonnut, ota yhteyttä myyjään. Pakettihan on ollut postin hallussa, joten peseekö luottokorttiyhtiö kätensä sen perusteella? Entä myyjä? Kyse on maksikirjeestä, onko kenelläkään kokemusta korvataanko ulkomailta tulleesta maksikirjeen katoamisesta jotakin? Ihan järkyttävä summa rahaa jos lähetys ei ikinä saavu.
Kommentit (49)
Korvaavat vain painon mukaan. Ihan sama mitä paketissa on. Esim 1kg on jonkin arvoinen korvattava.
Vierailija kirjoitti:
Kysy sieltä miten on mahdollista, että olet saanut saapumisilmoituksenkin, eikä pakettia olekaan olemassa ja että mihin se on hävinnyt sillä välin. Onko joku pieni asiamiesposti vai isompi paikka?
Sitä minäkin olen tässä ihmetellyt... On asiamiesposti K-supermarketissa. Onhan mahdollista, että paketti on varastettukin. En yhtään tiedä kuinka myyjä suhtautuu tilanteeseen, ei välttämättä hyvin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Korvaavat vain painon mukaan. Ihan sama mitä paketissa on. Esim 1kg on jonkin arvoinen korvattava.
Tämä on maksikirje, en löytänyt sen korvausperusteita mistään. Eli onko kirje vai paketti postin mielestä. Kaiketi kirje. Ap
Laita se seurantakoodi posti.fi, mitä siellä sanotaan? Jos lukee että noudettavissa, niin siellä on.
Netkö netistä delivery statuksen seurantanumerolla, onko siellä jotain outoa? Noutoilmoitus lähetetään kun kirje on rekattu noutotoimipaikkaan, eli siellä postissa sen pitäisi olla jossain piilossa. Uskoisin että vastuu on siten postin.
Jos ei ole niin se on kai lajiteltu väärin tai mennyt hukkaan.. Mitäs tilasit?
Jos olet saanut saapumisilmoituksen, niin silloinhan paketti on todistettavasti ollut Suomen Postin hallussa, joten kyllä Postin pitäisi ottaa vastuu hukkaamisesta, eikä sälyttää sitä myyjälle.
Postilla nyt ei ole mitään vastuuta mistään. Ne pahoittelee tilannetta ja siinä se.
Aina voi tietysti myyjälle vaan ilmoittaa, ettei paketti ole tullut perille ja fiksu myyjä lähettää uuden paketin, mutta väärinhän se on myyjä kohtaan, jos ei Postilla ole mitään vastuuta tekemisistään.
Vierailija kirjoitti:
Netkö netistä delivery statuksen seurantanumerolla, onko siellä jotain outoa? Noutoilmoitus lähetetään kun kirje on rekattu noutotoimipaikkaan, eli siellä postissa sen pitäisi olla jossain piilossa. Uskoisin että vastuu on siten postin.
Maksikirjeelle ei ole seurantaa, kun paketti saapuu lajittelukeskukseen siitä on lähetetty saapumisilmoitus että kirje (=pieni paketti) on noudettavissa lähipostista. Vaan se ei ole koskaan kuulemma sinne saapunut ja on kadonnut.
Mulle tulee paljon lähetyksiä ja ongelmia on ollut noin viisi kertaa: syyllinen on joka kerta ollut lähiposti. Nyt vaan aika kallis lähetys kateissa.. :( Ap
Meillä n useakin paketti mennyt naapurikuntaan kun postinumerossa on yhden numeron ero.
Oletko katsonut postin sivuilta seurantakoodilla paketin tietoja? Sieltä näkee missä on mennyt ja milloin.
Minulla oli kadoksissa monen sadan euron tilaus postilla. Järjestelmä väitti noudetuksi vieraalla nimellä, vaikka pakettia ei saanut luovuttaa muille. Paketti oli kuitenkin yritetty toimittaa kotiini ja minulla oli siitä jätetty lappu. Tällöin ainakin asiakspalvelu rupesi postin antaman koodin, alkuperäisen koodin (ulkomaantilaus) ja painon perusteella etsimään. Ongelmaksi ilmeni, että minun ja neljälle muulle paketille oli annettu sama seurantakoodi.
Löytyi lopulta lähipostista.
Ja lähetin nyt myyjälle viestin että paketti ei ole tullut perille ja vaikuttaisi kadonneen kun lähettämisestä lähes kolme viikkoa. Ennen ei ole ollut kadonnutta pakettia tämän lähettäjän kanssa joten saan nähdä suostuvatko korvaavaan lähetykseen. En heille kertonut postin tunaroinnista tässä vaiheessa vielä mitään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netkö netistä delivery statuksen seurantanumerolla, onko siellä jotain outoa? Noutoilmoitus lähetetään kun kirje on rekattu noutotoimipaikkaan, eli siellä postissa sen pitäisi olla jossain piilossa. Uskoisin että vastuu on siten postin.
Maksikirjeelle ei ole seurantaa, kun paketti saapuu lajittelukeskukseen siitä on lähetetty saapumisilmoitus että kirje (=pieni paketti) on noudettavissa lähipostista. Vaan se ei ole koskaan kuulemma sinne saapunut ja on kadonnut.
Mulle tulee paljon lähetyksiä ja ongelmia on ollut noin viisi kertaa: syyllinen on joka kerta ollut lähiposti. Nyt vaan aika kallis lähetys kateissa.. :( Ap
Onko näin, että saapumisilmoitus lähetetään lajittelukeskuksesta, eikä silloin kun se saapuu lähipostiin?
Posti on kyllä loistava, minun kohdallani ovat onnistuneet hukkaamaan monta kirjattuna kirjeenä tullutta pakettia ihan sinne omaan hyllyynsä luultavasti. Näistäkin osasta on tullut noutoilmoitus, ja asiamiespostissa vaan pyöritellään päätä että se on varmaan vielä tullissa:O Sieltäkö ne saapumisilmoitukset postittelee ennen kuin vapauttavat paketin...
Ei viimeksikään ruvettu hyllystä tarkistamaan, otin yhteyttä postin asiakaspalveluun ja yritin sinnekin sanoa että eikös se hylly kannattaisi tutkia ennen kuin muualta haetaan kissojen ja koirien kanssa, kun ennenkin ovat kirjanneet väärin samanlaisia paketteja.
Seuraavana päivänä sitten löytyi, eli nähtävästi ei sitä hyllyä kauempana ollut.
Siis sait sen sinulle on saapunut suurikokoinen kirje -lappusen?
Saapumisilmoituksessa lukee aina seurantakoodi joka on postin oma yleensä mx aikuinen. Pitäähän sillä olla sellainen että tietää missä hyllyssä pakettisi on. Ei sitä nimen perusteella etsitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netkö netistä delivery statuksen seurantanumerolla, onko siellä jotain outoa? Noutoilmoitus lähetetään kun kirje on rekattu noutotoimipaikkaan, eli siellä postissa sen pitäisi olla jossain piilossa. Uskoisin että vastuu on siten postin.
Maksikirjeelle ei ole seurantaa, kun paketti saapuu lajittelukeskukseen siitä on lähetetty saapumisilmoitus että kirje (=pieni paketti) on noudettavissa lähipostista. Vaan se ei ole koskaan kuulemma sinne saapunut ja on kadonnut.
Mulle tulee paljon lähetyksiä ja ongelmia on ollut noin viisi kertaa: syyllinen on joka kerta ollut lähiposti. Nyt vaan aika kallis lähetys kateissa.. :( Ap
Onko näin, että saapumisilmoitus lähetetään lajittelukeskuksesta, eikä silloin kun se saapuu lähipostiin?
Postin selitys: "Olin yhteydessä alueesi postinjakeluun, josta saamasi saapumisilmoitus on lähetetty. Pakettia ei löytynyt heiltä, eli se on lähtenyt eteenpäin. Paketin olisi kuulunut mennä lähipostiisi noudettavaksi, mutta sieltäkään sitä ei löytynyt. ". Asiamiespostin selittelyt olivat vielä sekavampia, hourivat että se on varmaan jossakin ulkomaanterminaalissa odottelemassa. Eli nuo leimat kaiketi laitetaan jakelukeskuksessa josta ne siirretään lähipostiin, näin tuon ymmärtäisin. Ap
Kysy sieltä miten on mahdollista, että olet saanut saapumisilmoituksenkin, eikä pakettia olekaan olemassa ja että mihin se on hävinnyt sillä välin. Onko joku pieni asiamiesposti vai isompi paikka?