Miksi velkaantuminen ei huoleta suomalaisia?
Valtio velkaantuu ja kansa sen perässä. Tulot eivät nouse, mutta elintasoa nostetaan velalla. Miten ihmiset ovat meinanneet maksaa velat pois?
Kommentit (50)
https://infogram.com/sosiaalietuudet-2007-ja-2015-1ggk2663rejk2n0
Hyshys, ei saa häiritä nettosaajien päiväunia l. ettosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka puhuu huolissaan valtionvelasta, heillä ei ole yleensä mitään käsitystä siitä mistä he puhuvat.
Mielestäni minulla on asiasta käsitys, ja olen jossain määrin huolestunut valtion korkomenoista sitten kun korkotaso nousee nykyisistä pohjalukemista. Tänä vuonna korkoihin menee 1,3 miljardia euroa. Kun korot nousevat älyttömän matalista mataliksi, tuo summa äkkiä tuplaantuu. Mitä veroja kiristetään tai mitä palveluita leikataan?
Eivät nykyisten velkojen korot tietenkään muutu mitenkään, vaan ainoastaan uusien markkinoille myytävien velkakirjojen. Olet täysin pihalla koko asiasta.
Meinaatteko oikeasti velan puolustajat, että nämä velat eivät oikeasti ole velkaa, vaan että meille vain annetaan rahaa ilman velvotteita? Miksi kukaan niin tekisi? Kyllä velat pitää maksaa.
Ymmärrän nyt miksi ihmiset menevät näihin Wincapitoihin ja Onecoineihin jos näin yksinkertaisessa asiassakin voidaan vedättää ihmisiä näin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut niin, että voin muuttaa pois Suomesta milloin tahansa.
Aiotko johonkin sellaiseen maahan, jossa valtiolla ja kansalaisilla ei ole velkaa?
Sellaisia maita ei vain ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka puhuu huolissaan valtionvelasta, heillä ei ole yleensä mitään käsitystä siitä mistä he puhuvat.
Mielestäni minulla on asiasta käsitys, ja olen jossain määrin huolestunut valtion korkomenoista sitten kun korkotaso nousee nykyisistä pohjalukemista. Tänä vuonna korkoihin menee 1,3 miljardia euroa. Kun korot nousevat älyttömän matalista mataliksi, tuo summa äkkiä tuplaantuu. Mitä veroja kiristetään tai mitä palveluita leikataan?
Eivät nykyisten velkojen korot tietenkään muutu mitenkään, vaan ainoastaan uusien markkinoille myytävien velkakirjojen. Olet täysin pihalla koko asiasta.
Kuka ne roskalainat ostaa? Suomi?
Vierailija kirjoitti:
Meinaatteko oikeasti velan puolustajat, että nämä velat eivät oikeasti ole velkaa, vaan että meille vain annetaan rahaa ilman velvotteita? Miksi kukaan niin tekisi? Kyllä velat pitää maksaa.
Ymmärrän nyt miksi ihmiset menevät näihin Wincapitoihin ja Onecoineihin jos näin yksinkertaisessa asiassakin voidaan vedättää ihmisiä näin helposti.
Niinpä.
Mutta odotellaan, josko ketjun velkaosaajat avaisivat meille yksinkertaisemmille miten velanotossa ei ole mitään erikoista tai uhkaavaa ja siitä ovat huolissaan vain tyhmät tai ainakin ihan vääristä syistä. Ei velanotto tavallisen ihmisen arjessa kuitenkaan näy. Vai miten on?
Miksi edes turhaan maksaa veroja, jos valtiontalous pyörii kuin itsestään ja velkaa saa tarvittaessa aina lisää?
Kyllä Kreikassa meni aika levottomaksi, kun ihmiset eivät enää saaneet rahojaan pankista ym., mutta tämähän oli täysin erillinen tapahtuma. Ei valtio voi romahtaa ja siellähän se keikkuu vieläkin valtioiden listalla.
Eli pistetään painokoneet painamaan lisää seteleitä tai lisätään lukuihin digittejä, sähköistähän melkein kaikki jo onkin, ja YOLO. Outoa, että niin paljon edes kohkataan valtiontalouksista, kun nehän rullaavat kuten ennenkin. Vai miten tämä meneekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nomutta. Tämähän muuttaakin asian. Velkaantumisessa ei ole mitään pelättävää ja markkinoille tulee vain ainoastaan uusia myytäviä velkakirjoja. Hienoa. Elämä jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Velka kuuluu osana markkinatalouden toimintaan. Valtio on entiteetti, joka ei yleisesti ottaen voi mennä konkurssiin ja valtion ei tarvitse maksaa ottamiaan lainoja pois koskaan. Voimme rullata eteenpäin ja uudistaa lainoja kun ne erääntyvät ja niinhän tässä kokoajan tehtykin.
Aivan mainio ketju, jossa velatkin muuttuvat saataviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne roskalainat ostaa? Suomi?
Suomen velkakirjat eivät koskaan tule olemaan roskaluokkaa. Tietämättömien junttien mielikuvissa Suomi on tietenkin jo konkurssin partaalla (vaikka jopa Saksa on velkaantuneempi kuin Suomi) mutta todellisuudessa tästä olöaan äärimmäisen kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tuon täällä pihalla oikein hyvin. Mutta kun niillä uusilla kalliimmilla veloilla Suomen pitää maksaa vanhoja pois, niin koko velkasalkun keskikorkotaso lähtee ripeästi nousuun.
Kreikka on hyvä esimerkki siitä, että velkaa voi ottaa loputtomasti, eikä se vaikuta ihmisten elintasoon muuta kuin parantavasti...eiku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nomutta. Tämähän muuttaakin asian. Velkaantumisessa ei ole mitään pelättävää ja markkinoille tulee vain ainoastaan uusia myytäviä velkakirjoja. Hienoa. Elämä jatkuu.
Mitäköhän yrität sanoa? Jo olemassa olevien velkakirjojen korot eivät muutu sen mukaan, mitä Suomen velkakirjoista maksetaan velkamarkkinoilla. Jos et tätä pysty ymmärtämään, ole hiljaa.
Ei velkaa ole liikaa. Valtiolla on huomattavasti enemmän saatavia ja varallisuutta kuin velkaa. Vain 4 maalla koko maailmassa menee paremmin nettovelan suhteen kuin Suomella, ja ne on kaikki öljyvaltioita ne.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_debt
Loppuu se vikinä siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voisiko valtio maksaa pelkkiä korkoja eikä varsinaista velkaa?
Koska raha on velkaa. Paperifantasiaa. Sitä ei ole oikeasti olemassa.
Siksi että Suomi on kenties viimeisiä maita maailmassa, jossa vielä ajatellaan niin, että velat olisi maksettava.
Jokainen vähäänkään maailmantaloudesta oivaltava tajuaa, että seuraava kuplan puhkeaminen on jo nurkan takana ja se on niin iso, että markinatalous nykymuodossaan lakkaa olemasta. Pidetään nyt vaan huoli, että oma maatalous ei sakkaa lopullisesti, niin on edes jotain syötävää. Muiden armoilla ollaan helisemässä.
Vielä tulee päivä jolloin ns. rikas ja köyhä on samalla viivalla, eikä raha pelasta, vaan vahvin vie..
Vierailija kirjoitti:
Kreikka on hyvä esimerkki siitä, että velkaa voi ottaa loputtomasti, eikä se vaikuta ihmisten elintasoon muuta kuin parantavasti...eiku.
Oi, puhumattakaan Argentiinasta ja vaikkapa Zimbabwesta!
Siinä vaiheessa kun valtio ei pysty maksamaan esim. eläkkeitä tai välillisesti pankit eivät anna ihmisten nostaa rahaa tileiltään ylivelkaantumisesta/luottoluokitusten romahduksesta johtuen, saattaa valtion ylivelkaantuminen alkaa kiinnostaa montaakin nyt välinpitämätöntä ja niistä "oikeista" ja hyvin kouriintuntuvista syistä.
Verotus saattaa myös koventua, mutta verojahan maksetaan innolla ja ylpeinä muutenkin. Se ei siis ole fiksummille ongelma, heitä ei huoleta mikään velkaantuminen ja heillä on oikeat syyt olla olematta huolissaan valtiontaloudesta. Toisin tietysti kuin valistumattomalla kansanosalla.
Vierailija kirjoitti:
Koska raha on velkaa. Paperifantasiaa. Sitä ei ole oikeasti olemassa.
:D Täytyypä mainita tämä kassatädille kun seuraavaksi teen ostoksia.
Velanotolle ei ole mitään vaihtoehtoja niin kauan kuin Suomella ei ole omaa valuuttaa. Velkaa on kyllä varaa ottaa vielä pitkään, koska velkaantuneisuusaste on nytkin koko läntisen euroalueen pienin. Lisäksi EKP ostelee velkaa pois markkinoilta koko ajan, kuten joku jo ketjun alussa sanoi.