Kumpi menee aiemmin nukkumaan iltaisin: sinä, vai 16-18 -vuotias teinisi?
Kommentit (32)
Olen 50 eikä minulla ollut tietokonetta tai omaa telkkaa teininä, ja silti vanhemmilla ei ollut keinoa pakottaa minua nukkumaan. Mistä luulette että jutut peiton alla taskulampun valossa lukemisesta ovat tulleet? Olihan kirjoja, lehtiä, sarjakuvia, päiväkirja. Jos oli koukuttava kirja, saatoin lukea aamuyöhön. Kaverini teki kaikki läksynsä ja joululahjapaketit aamuöisin radiota kuunnellen, koska hänellä on aina ollut univaikeuksia.
Aina on osattu.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi kaikkien tietävän, että älylaitteista lähtevä sininen valo häiritsee nukahtamista, jos niitä käyttää myöhään. Vanhempi ei voi nuijanukuttaa lastaan, mutta voi järjestää sellaiset olosuhteet, jotka edistävät nukahtamista.
Eli asentaa älylaitteeseen näytön värilämpötilaa automaattisesti muuttavan ohjelman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eivät valvoneet nukkumaan menemistäni yläkouluikäisenä. Masennuin, koska kärsin jatkuvasta univajeesta. Ei teinit aina osaa toimia omaksi parhaakseen. Mielestäni se on välinpitämättömyyttä ja jopa heitteille jättämistä, jos ei omia teinejä valvo.
Ketään ei tietenkään voi pakottaa nukahtamaan, mutta vanhemmat kontrolloivat esim. television ja tietokoneen käyttöä. Ikävää varmaan, mutta aikuisen velvollisuus.
No jos on ongelma niin sitten siihen tulee puuttua mutta useimmat yläkouluikäiset oppivat jo itsekin, vaikka sitten kantapään kautta, että umpiväsyneensä ei ole kivaa koulussa.
Meillä puhelimet on yön latauksessa keittiössä, joten sen suhteen ei tule kellään kiusausta.
Olen kyllä eri mieltä siitä, opettaako siperia tätä asiaa riittävän nopeasti ja tehokkaasti. Jos näin olisi, Suomessa ei nuoret varmaankaan nukkuisi niin vähän kuin täällä nukutaan. Tutkimusten mukaan siis selkeästi keskivertoa vähemmän kuin nuoret toisissa maissa.
Hyvä systeemi tuo yölatauspiste!
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 eikä minulla ollut tietokonetta tai omaa telkkaa teininä, ja silti vanhemmilla ei ollut keinoa pakottaa minua nukkumaan. Mistä luulette että jutut peiton alla taskulampun valossa lukemisesta ovat tulleet? Olihan kirjoja, lehtiä, sarjakuvia, päiväkirja. Jos oli koukuttava kirja, saatoin lukea aamuyöhön. Kaverini teki kaikki läksynsä ja joululahjapaketit aamuöisin radiota kuunnellen, koska hänellä on aina ollut univaikeuksia.
Aina on osattu.
Väitätkö vakavissasi, että teini valvoo yhtä herkästi kirja kuin kännykkä kädessä? Buahhahhaa!
Teini. Menee kello 21 ihan itse nukkumaan, koska herätys on yleensä 6:30. Minä menen yleensä kello 22.
Toinen teini menee yleensä jotain 22, nuorempi 23 jälkeen ja minä puolenyön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eivät valvoneet nukkumaan menemistäni yläkouluikäisenä. Masennuin, koska kärsin jatkuvasta univajeesta. Ei teinit aina osaa toimia omaksi parhaakseen. Mielestäni se on välinpitämättömyyttä ja jopa heitteille jättämistä, jos ei omia teinejä valvo.
Ketään ei tietenkään voi pakottaa nukahtamaan, mutta vanhemmat kontrolloivat esim. television ja tietokoneen käyttöä. Ikävää varmaan, mutta aikuisen velvollisuus.
No jos on ongelma niin sitten siihen tulee puuttua mutta useimmat yläkouluikäiset oppivat jo itsekin, vaikka sitten kantapään kautta, että umpiväsyneensä ei ole kivaa koulussa.
Meillä puhelimet on yön latauksessa keittiössä, joten sen suhteen ei tule kellään kiusausta.
Olen kyllä eri mieltä siitä, opettaako siperia tätä asiaa riittävän nopeasti ja tehokkaasti. Jos näin olisi, Suomessa ei nuoret varmaankaan nukkuisi niin vähän kuin täällä nukutaan. Tutkimusten mukaan siis selkeästi keskivertoa vähemmän kuin nuoret toisissa maissa.
Hyvä systeemi tuo yölatauspiste!
Minulla on kasiluokkalainen poika, jonka tietokonepelaamisesta on tullut ongelma. Siis minun mielestäni on ongelma, jos hän pelaa öisin, poika sanoo, että kaikki kaverit pelaa. Näitä av:n juttuja lukiessa uskon, että pelaavatkin, koska tokihan jokaisen av-mamman lapsi kasvaa aikuiseksi sinä kesänä, kun siirtyy alakoulusta yläkouluun. Nykyisin pojan tietokoneessa on aikalukko, joka rajaa pelaamisen öisin pois, pe- ja la-iltana saa pelata pidempään. Ilmeisesti tällainen kauhea rajoitus on jäänne jostain kivikaudelta ja lapseni kasvaa nyt vikaan, kun ei saa toteuttaa itseään. Käsittääkseni yläkouluikäisellä ei tarvitsekaan olla vielä niin kehittynyt etuotsalohko aivoissa kuin aikuisella ja silloin vanhemman ikävä tehtävä on vaan tuoda vähän järjen ja kohtuuden valoa nuoren elämään. Kehitystä tapahtuu ja sitä myötä vapauksia annetaan lisää, mutta minusta on ihan naiivi ajatus, että teini pystyisi järkevästi päättämään ihan kaikesta. Toki elämä on helpompaa ja hauskempaa, jos ei aseta rajoja - vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi kaikkien tietävän, että älylaitteista lähtevä sininen valo häiritsee nukahtamista, jos niitä käyttää myöhään. Vanhempi ei voi nuijanukuttaa lastaan, mutta voi järjestää sellaiset olosuhteet, jotka edistävät nukahtamista.
Luulis kaikkien tietävän, että tuo mystisen sinisen valon luoma nukahtamattomuusongelma on myös hyvin yksittäistä. Juuri oli ketju, jossa joku kehui sen päinvastaista vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on osattu.Väitätkö vakavissasi, että teini valvoo yhtä herkästi kirja kuin kännykkä kädessä? Buahhahhaa!
Kunminä olin teini, siis esihistoriassa, ei ollut kännyköitä, eikä telkkaristakaan tullut mitään keskiyön jälkeen. Mutta niin sitä vaan valvoin kirja kädessä helposti kahteen-kolmeen. Ei mitään ongelmaa. Koulusta tullessa päikkärit ja taas jaksoi valvoa seuraavana iltana.
Vierailija kirjoitti:
Teini tai aikuinen, joka menee kymmeneltä nukkumaan EI OMAA ELÄMÄÄ!
Kyllä mulla on elämää vaikka en öitä valvokaan! Tein vuosia työtä joka alkoi 4.30, eli heräsin 3.45 niin ei siinä oikein myöhään viittinyt valvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on osattu.Väitätkö vakavissasi, että teini valvoo yhtä herkästi kirja kuin kännykkä kädessä? Buahhahhaa!
Kunminä olin teini, siis esihistoriassa, ei ollut kännyköitä, eikä telkkaristakaan tullut mitään keskiyön jälkeen. Mutta niin sitä vaan valvoin kirja kädessä helposti kahteen-kolmeen. Ei mitään ongelmaa. Koulusta tullessa päikkärit ja taas jaksoi valvoa seuraavana iltana.
Ne jotka eivät lukeneet kirjoja lukivat sarjakuvia ja lehtiä, kiellettyjäkin.