Miksi ihmiset ei vieta aikaa parvekkeilla?
Kommentit (63)
Mulla on pikkuparveke, joten eipä siellä oo oikein innostusta turhan panttina istuskella, ja sit kun tosiaan kaikki puhe kuuluu naapureille, niin ärsyttävää, kun pitäis varoa sanojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa. Kävelen usein omakotialueen läpi. Toine toistaan hienompia terasseja ja parvekkeita. Ketään ei niillä ikinä näy istumasssa. Itse olen usein omalla kapisella vuokraluukun terassilla.
Ihmisiä ei kato hirveesti kiinnosta olla estraadilla kaikkien nähtävillä. Jos parveke on jossain 12 kerroksessa, niin se on ihan eri juttu. Sitä paitsi aurinko paistaa vain hetkenaikaa siihen parvekkeelle, joten parempi ihan lähteä rannalle, jonne aurinko paistaa joka puolelta. Ja siellä on myöskin vähemmän niitä runkkarikyttääjiä ja videokameralla kuvaajia.
No mitä ihmettä niitä terasseja ja parvekkeita niihin omakotitaloihin sitten rakennetaan?
Liian kuuma. Aurinko paistaa puolesta päivästä iltaan asti ja kesäisin parveke on kuin sauna.
Pasilassa somalit on oikeastaan tehnyt ihan fiksun innovaation. He käyttävät lasitettuja parvekkeita varastotilana/vaatekaappina. Talvellahan vaatteita on hyvä tuulettaa pakkasessa, niin kaikki täitä ja muut mahdolliset pieneliöt kuolevat. Suomalaisilla parvekkeilla lojuu vain muutama hylätty romu, mutta somalit on suunnitelleet ja sisustaneet ne varastotiloiksi.
Kaikki tuijottaa kuin ufoa Helsingissä, missä kerran 2 kuukaudessa näkee jonkun parvekkeella. Alka ahdistamaan olla siinä estradilla.
Vierailija kirjoitti:
Pasilassa somalit on oikeastaan tehnyt ihan fiksun innovaation. He käyttävät lasitettuja parvekkeita varastotilana/vaatekaappina. Talvellahan vaatteita on hyvä tuulettaa pakkasessa, niin kaikki täitä ja muut mahdolliset pieneliöt kuolevat. Suomalaisilla parvekkeilla lojuu vain muutama hylätty romu, mutta somalit on suunnitelleet ja sisustaneet ne varastotiloiksi.
Toihan on kiva idea. Vaattet kuivumaan ja romua säilömään.
koska keskustelut kuuluu naapuriin, enkä halua että minua kuunnellaan.
Sopivan lämpimällä kelillä makaan lasitetulla parvekkeella puutarhakeinussa lehtiä lukemassa, joskus torkahdan päivänokosille :) Lapset leikkivät, pelailevat ja piirtelevät joskus parvekkeella. Kun exäni asui vielä täällä, parvekkeella ei juuri käyttöä ollut, tuntui että kaikki aika meni kotitöihin ja muuhun ankeaan sisätiloissa.
Mulla on parveke ja etupiha pihatielle päin ja takapiha taas metsään päin. Vietän aikaani takapihalla, hyvin harvoin etupihalla tai parvekkeella. Vastapäisessä talossa on etupiha pihatielle päin ja parveke ja takapiha taas kadulle päin. Naapurini viettävät yleensä aikaansa enemmän etupihoillaan eli siellä, missä kuitenkin on vähemmän liikennettä kuin toisella puolella rakennusta. Mulla takapihan puolella ainoan liikenteen aiheuttavat linnut, siilit, oravat ja jänikset.
Mä lopetin parvekkeella naatiskelun siihen, kun seinänaapuriin muutti nelikymppinen joutopoika. Se viihtyy omalla partsillaan 24/7. Jos ihmisiä näköpiirissä sen on aivan pakko kommentoida ja selittää jotain.
Sain onneksi takapihalle tehtyä pienen sopen mihin sen katse ei yllä. Siellä vaan pitää nautiskella elämästä hiljaa, ettei se pirulainen kuule.
Parvekkeeni on pieni ja pitemmän oleskelun kannalta yleensä joko liian tuulinen tai paahteinen. Tähän ei saa lasejakaan. Jää aika vähälle käytölle, lähinnä tuulettamiseen, kun en edes tupakoi. Olen silti tyytyväinen että minulla on parveke, sillä ylimääräinen poistumistie antaa turvallisuuden tunnetta.
Minä käytän parveketta, ja paljon käytänkin. Siellä on helppohoitoiset pari tuolia ja pöytä, kynttilöitä, ulos tarkoitettu matto sekä runsaasti kukkia. Parvekkeen aktiivikäyttö alkaa aikaisin keväällä ja päättyy joskus talven tultua. Parveke on lasitettu mutta ei kovinkaan lumitiivis. Voisin luonnehtia ylimääräiseksi huoneeksi, mutta onhan tuo aika koppi, ainakin edeltäjäänsä verrattuna. Kesällä kuuma ja aurinkoinen, niin hyvässä kuin pahassa. Vastapäisillä naapureilla on melkein aina kaihtimet kiinni, joten melko rauhassa saa olla. Alakertalaisen neiti-ihmisen möykkäys on ainoa epämiellyttävyystekijä, mutta onneksi sekin käy välillä töissä tai kotiseudullaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Ne ihmiset, joiden olen nähnyt viettävän aikaa parvekkeella, ovat melkein poikkeuksetta olleet mölyäviä juopporemmejä.
Itse kuivatan pyykit partsilla ja käyn röökillä.
Sinä olet pahempi röökeinesi, kuin mikään möykkäävä juopporemmi, joille saa sentään poliisit soitettua, sinulle ei!!
Meidän parvekkeen alla on vilkasliikenteinen tie, ei ole parvekelaseja ja täällä tuulee AINA (meri lähellä). Lisäksi aurinko paahtaa parvekkeelle iltapäivästä alkaen. Parveke on myös niin kapea, ettei sinne edes mahdu mitään mukavia tuoleja tms. paitsi ehkä tyyliin sivuttain, niin että tuolille pitää kiivetä selkänojan yli tai istua peräkkäin, jos on useampi kuin 1 tuoli :D En ole varmaan ikinä nähnyt tässä talossa ketään hengaamassa parvekkeella eikä kellään taida olla kasvejakaan kesällä, kun tuuli veisi ne kuitenkin mennessään. Vanha talo, niin ei ole kaikkein järkevimmin suunnitellut parvekkeet täällä...
Täällähän mä nytkin makoilen aurinkotuolissa parhaillaan, meidän partsille ei tosin näe kukaan.
Koska olen kotona yleensä jatkuvasti alasti ja parvekkeella ei voi olla alasti, tai no voi mutta päätyy iltalehtiin tai ties minne.
En ole vielä jaksanut siivota parveketta. Sinne tulee talven aikana pölyä ja likaa ja nyt keväällä paksut kerrokset siitepölyä. Eli ensin pitää siivota se kunnolla, huomenna ajattelin sen tehdä.
Vietän paljon kesällä aikaa parvekkeella ja naapurit samoin. Monella on tosi hienosti laitettuja. Meilläkin on kukkia ja kalusteet ym. Aamukahvit juon siellä ja monesti istuskelen koko päivän lueskelemassa, joskus teen töitäkin. Aurinko paistaa siihen suoraan klo 15 alkaen, tosi kuumana kesänä on vähän tukalaa. Yritetään tänä kesänä keksiä joku hyvä aurinkosuoja siihen.