Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sienestys/marjastus muiden omistamilla mailla on kielletttävä!

Vierailija
02.09.2017 |

Kertakaikkiaan sapettaa, että omasta metsästäkään ei ehdi kerätä marjoja tai sieniä, etteikö joku toinen olisi niitä jo ehtinyt viedä, vaikka kuinka olisi katsonut paikat valmiiksi.
Eräs mökkinaapuri oli riipimässä viimeisiä ja melkein nurkalta, kun itse olin menossa. Huusin hänelle naama punaisena ja haukuin maailman suurimmaksi sontakasaksi, lopulta potkaisten hänen ämpärinsä kumolleen. Tämä yritti piipittää jokamiehen oikeuskista, mutta eipä kiinnostanut kuunnella muista sontaa. On todella törkeää tulla melkein toisten pihalle keräilemään yhtään mitään, edes käpyjä.
Nyt kuulemma tämä henkilö on erittäin loukkaantunut ja huutelee kaikille, kuinka törkeä ihminen minä olen.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistapa, että lakiin on kirjattu jokaimiehenoikeidet, joissa marjastus ja sienestys on sallittua tarpeeksi etäällä asumuksista. Omankädenoikeudesta ja kunnianloukkauksesta voi oikeus tuomita sakkoihin, kuten tässäkin tapauksessa mahdollista, jos asianomainen nostaa syytteen.

Vierailija
2/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

käpyjä ei saakaan kerätä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvillä apajilla on aina nähty vihainen karhu

Vierailija
4/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistapa, että lakiin on kirjattu jokaimiehenoikeidet, joissa marjastus ja sienestys on sallittua tarpeeksi etäällä asumuksista. Omankädenoikeudesta ja kunnianloukkauksesta voi oikeus tuomita sakkoihin, kuten tässäkin tapauksessa mahdollista, jos asianomainen nostaa syytteen.

Jokamiehenoikeutta ei ole Suomessa laissa määritelty, vaan jokamiehen oikeuksiin kuuluu se, mitä perinteisesti on pidetty kohtuullisena ja mitä ei ole laissa kielletty. Usein jokamiehenoikeus on tulkinnanvaraista, kuten se, mikä on tilapäistä käyttöä tai kotirauhan piiriin kuuluvaa piha-aluetta. Tässä jokaisen on käytettävä omaa harkintaansa, eikä luvan pyytäminen yleensä ole haitaksi.

Vierailija
5/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs kiellät?

Vierailija
6/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veiskin vaan marjat ja sienet mutta helvetti ku haetaan joulukuusetkin.

Mä oon lyönyt kylttejä meidän takapihan metsään että yksityisalue kun innokkaammat tuli sinne keräileen mun marjat ja sienet

Vierailija
7/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokamiehenoikeuksiin kuuluu marjastus ja sienestys. I'm sorry! Joulukuusen kaatamiseen toisen metsästä tarvitaan lupa.

-Ihminen, joka ei sienestä eikä marjasta

Vierailija
8/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon lyönyt kylttejä meidän takapihan metsään että yksityisalue kun innokkaammat tuli sinne keräileen mun marjat ja sienet

Meillä sama!! Hyvä kanttarelli ja suppilovahveropaikka takapihan metsässä niin eiköhän siellä käy jos jonkinmoista sienestäjää! Käsken miehen aina karjua näille urpoilua että lähtekää helvettiin, vain kerran olen joutunut sienestäjän ämpärin tyhjäämään!

Ärsyttävää

9/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kehtaisi pihapiirin ympäristöstä keräillä marjoja, muualta metsästä kylläkin.

Vierailija
10/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa vähän enemmän sitä metsää kuin pelkkä mökin takapiha, ni johan riittää kerättävää itselle ja naapureille.

Vierailija
11/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitettiin metsäautotielle portti. Sen jälkeen loppui marjastaminen mökin vieressä ja teidenvarsien roskaaminen. Aluksi tuli valitusta siitä, että estetään jokamiestä liikkumasta, mutta kun muistutti, että jalan sopii kulkea, niin natina hiljeni. Hyvä puoli oli sekin, että paikallinen hevosyrittäjä joutui lopettamaan tien käyttämisen, koska ratsuilla ei päässyt portin ohi.

Vierailija
12/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kyllä pätevä konsti pitää marjamaani omassa käytössäni, mutten kuitenkaan paljasta sitä tässä.

Oveluus toimii aina.

Jokamihenoikeus on muuten nykyään tajuttu hiukan väärin, sillä perinteisestihän se on toiminut niin, että kunkin poimintapaikka on ollut muiden tiedossa, eikä sinne toisen paikkaan ole menty.

Siis ikäänkuin marjastajalla on ollut toisen maalla kaivosvaltausta vastaava tilanne ja vaikka maa on ollut toisen omistuksessa, on sen marjoihin kuitenkin muodostunut ympäristön tunnustama erioikeus.

Nykyisin sitten aiheuttaa ristiriitoja se että perinteistä kulttuuria noudattamattomat poimivat ihan mistä sattuu ja se alkuperäisen ja jopa perityn oikeuden haltija kärsii.

Meillä hyvänä lakkavuonna eräs mökkiläinen toi tänne firmansa asiakkaat kahdella linja-autolla, eikä sinne suolle sitten juuri mitään jäänytkään. Raakoina poimivat kaiken pois.

Kalastuksessa perinteinen tapa on paremmin käytössä ja kalapaikat ovat yhä aika hyvin tiettyjen henkilöiden omassa käytössä, eikä toisen paikaan laiteta katiskaakaan.

Vierailija
13/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä laitettiin metsäautotielle portti. Sen jälkeen loppui marjastaminen mökin vieressä ja teidenvarsien roskaaminen. Aluksi tuli valitusta siitä, että estetään jokamiestä liikkumasta, mutta kun muistutti, että jalan sopii kulkea, niin natina hiljeni. Hyvä puoli oli sekin, että paikallinen hevosyrittäjä joutui lopettamaan tien käyttämisen, koska ratsuilla ei päässyt portin ohi.

Hevosissa on myös se nelivetoisuuskytkin, mutta kaikki eivät löydä sitä.

Vierailija
14/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama!! Hyvä kanttarelli ja suppilovahveropaikka takapihan metsässä niin eiköhän siellä käy jos jonkinmoista sienestäjää! Käsken miehen aina karjua näille urpoilua että lähtekää helvettiin, vain kerran olen joutunut sienestäjän ämpärin tyhjäämään!

Ärsyttävää

Kantarelli kirjoitetaan yhdellä t-kirjaimella. Kun ostat metsää, et osta sinne nousevia sieniä etkä marjoja. Turha mennä karjumaan, että ovat sinun.

Vierailija
15/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistöverolle sitten vaan teidän metsät ja mannut, jokamiehenoikeuksillahan sitä verovapautta on perusteltu.

Vierailija
16/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Galaktinen Sankari kirjoitti:

Minulla on kyllä pätevä konsti pitää marjamaani omassa käytössäni, mutten kuitenkaan paljasta sitä tässä.

Oveluus toimii aina.

Jokamihenoikeus on muuten nykyään tajuttu hiukan väärin, sillä perinteisestihän se on toiminut niin, että kunkin poimintapaikka on ollut muiden tiedossa, eikä sinne toisen paikkaan ole menty.

Siis ikäänkuin marjastajalla on ollut toisen maalla kaivosvaltausta vastaava tilanne ja vaikka maa on ollut toisen omistuksessa, on sen marjoihin kuitenkin muodostunut ympäristön tunnustama erioikeus.

Nykyisin sitten aiheuttaa ristiriitoja se että perinteistä kulttuuria noudattamattomat poimivat ihan mistä sattuu ja se alkuperäisen ja jopa perityn oikeuden haltija kärsii.

Meillä hyvänä lakkavuonna eräs mökkiläinen toi tänne firmansa asiakkaat kahdella linja-autolla, eikä sinne suolle sitten juuri mitään jäänytkään. Raakoina poimivat kaiken pois.

Kalastuksessa perinteinen tapa on paremmin käytössä ja kalapaikat ovat yhä aika hyvin tiettyjen henkilöiden omassa käytössä, eikä toisen paikaan laiteta katiskaakaan.

Missä näin? Mä olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni maalla, nykyään mökkeilen paljon. Pienestä asti on marjassa jne. käyty enkä ole tällaiseen "nimikkopaikkasysteemiin" törmännyt. Muistini yltää aina 70-luvun alkuvuosiin, eli kyse ei ihan viime vuosista lapsuudesta puhuttaessa. Toki kenenkään tuvannurkalle ei mennä, tarkoitan niitä syvemmällä metsässä olevia marjamaita.

Vierailija
17/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistöverolle sitten vaan teidän metsät ja mannut, jokamiehenoikeuksillahan sitä verovapautta on perusteltu.

Metsän verotuksessa on outoa tempoilua.

Aika äskettäin kaikki metsät olivat pinta-alaverotettuja, mutta se oli kuulemma jotenkin väärin ja sitten piti siirtyä verottamaan puun myyntiä ja nyt sekin on kuulemma jotenkin väärin ja pitäisi taas muka verottaa myös sitä pinta-alaa.

Huviveroa ei sentään ole keksitty ehdottaa, vaikka metsässä kävely on mukavaa.

Vierailija
18/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Galaktinen Sankari kirjoitti:

Oveluus toimii aina.

Missä näin? Mä olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni maalla, nykyään mökkeilen paljon. Pienestä asti on marjassa jne. käyty enkä ole tällaiseen "nimikkopaikkasysteemiin" törmännyt. Muistini yltää aina 70-luvun alkuvuosiin, eli kyse ei ihan viime vuosista lapsuudesta puhuttaessa. Toki kenenkään tuvannurkalle ei mennä, tarkoitan niitä syvemmällä metsässä olevia marjamaita.

Muistat juuri siitä ajasta lähtien kun perinnäistapa oli jo häviämässä.

Maaltamuutto ja autoistuminen vaikuttivat tilanteeseen, sillä ihmisten suurempi liikkuvuus ei mahdollistnut paikallisten metsien käyttöoikeuksien tuntemista.

Täällä perinne kuitenkin toimi selvästi pidempään ja vielä nykyisinkin on osin tiedossa missä kukin marjastaa (tai marjasti, sillä vaikka marjastaja on elossa, niin hän ei silti välttämättä ole marjastuskunnossa ja muutenkin täällä on nyt thaimaalaispartioita tyhjentämässä kaikki mahdolliset ja mahdottomat poimintapaikat).

Vierailija
19/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä tässä täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkistön? Huvittavaa kun jengin mielestä melkein mikä tahansa on kunnianloukkaus, vaikka todellisuudesta kunnianloukkauksesta tuomitaan todella harvoin ja pitää olla todella raskaat perusteet. Esimerkki oikeasta kunnianloukkauksesta: Henkilö levittelee laajasti perusteetonta tarinaa että eräs lastentarhanopettaja on pedofiili, minkä johdosta lastentarhanopettajan maine on iäksi tahraantunut eikä hän siksi saa enää töitä mistään, menettää sosiaalisen elämänsä ja sairastuu masennukseen.

Vierailija
20/27 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä tässä täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkistön? Huvittavaa kun jengin mielestä melkein mikä tahansa on kunnianloukkaus, vaikka todellisuudesta kunnianloukkauksesta tuomitaan todella harvoin ja pitää olla todella raskaat perusteet. Esimerkki oikeasta kunnianloukkauksesta: Henkilö levittelee laajasti perusteetonta tarinaa että eräs lastentarhanopettaja on pedofiili, minkä johdosta lastentarhanopettajan maine on iäksi tahraantunut eikä hän siksi saa enää töitä mistään, menettää sosiaalisen elämänsä ja sairastuu masennukseen.

Jos metsässä kunnianloukkaa toista, eikä loukatun lisäksi kukaan muu ole kuulemassa, niin onko kyseessä kunnianloukkaus.

Eipä muuten taida tulla tuosta tuomiota.