3-viikkoinen poika syö 1-2 tunnin välein ympäri vuorokauden, apua!
Näin ollut siis nyt koko 3 viikkoa. Nukahtaa aina rinnalle ja sitten kohta herää vielä selvästi nälkäisenä. Välillä olen jo epäillyt rintamaidon määrää, mutta ainakin vaikuttaa siltä, että maitoa tulee paljon. Välillä koitan antaa myös Nania jos pitäis nälän loitolla kauemmin, mutta ei sanottavaa vaikutusta.
Vatsavaivojakin pojalla on ja senkään puolesta ei tahtoisi antaa jatkuvalla syötöllä ruokaa, että maha saisi välillä myös levätä. Mietityttää myös, voiko vauva syödä liikaa. (Tiedän, että kaikki imetyssivustot kertoo, että ei ja aina vaan tissiä, kun vähänkin inahtaa.) Joskus tosin pulauttaa kauhean määrän, kun on ensin syönyt tunnin välein monta kertaa putkeen, eli ilmeisesti vauvan elimistö osaa näin vähän säännöstelläkin sitä ruoan määrää?
Rasittavaa! Kertokaahan kokemuksianne, tasaantuuko joskus, tai miten teillä on mennyt. Tahtoisin lähteä joskus vaikka kauppaan niin, ettei heti tarvis kaivaa tissiä esiin...
Esikoinen meillä söi alusta asti n. 3 tunnin välein ja antoi suht pienenä jo nukkua yöllä jopa 4 tuntiakin putkeen. Tosin hän oli pieni tyttö, tämä uusi tulokas siis iso poika...
Kommentit (10)
Näitä siis suosittelen. Voisko lapsosella olla niin kova imemisen tarve? Tutista on myös se hyöty että sillä ainakin minä sain esikoisen syöttöväliä pidennettyä 2 tuntiin ja samalla hän alkoi syömään kerralla enemmä. Korvikkeita en itse menisi antamaan. Luulen että tuo imeminen alkaa pikkuhiljaa tasaantumaan. Niin ainakin tapahtui meillä ja ystävälläni.
Itse olen ollut tosi tyytyväinen imetystukipuhelimeen, joten suosittelen sinne soittoa tässä olisi numero 041-5285 582 .
Ei muuta kuin tsemppiä ja jaksamista. Sitä tissittelyähän nämä ensimmäiset tärkeät viikot ovat! :)
Äiti ja 7kk ikäinen tissimaakari
Meillä kuopus halusi kanssa syödä jatkuvasti. Muutenkin oli paljon itkuisempi kuin esikoinen. Nyt olen huomannut että osa itkuista on jäänyt pois kun karsin omaa ruokavalioani. Meillä mausteiset ruuat, pähkinät, fetajuusto jne aiheuttaa kitinöitä. Eli seuraappa myös omien syömisiesi vaikutusta vauvaan ja karsi tarvittaessa omaa ruokavalioasi.
Oma poikani ihan pikkuisena (nyt 4kk) söi päivisin kans tunnin kahden välein. Ja tuntui, että oli koko ajan tissillä. Öisin ei ihan niin tiuhaan, mutta usein kyllä. Ja meillä kyllä tutista oli apua, siis syöttöväli piteni, kun vihdoin löysin pojalle mieluisan tutin. Meillä käytössä nukin luonnonkumi tutti. Muissa niin iso tutti osa, että yökki. Voimia sinulle!!!
Olin itsekkin tuskissani aluksi noiden syöttöjen kanssa.
Poika on nyt kaks ja puoli kuukautta ja päivällä syödään poikkeuksia likuun ottamastta tunnin välein.
Aluksi toivoin apua tutista. Sitä opittiin syömään kuukausi sitten,
mutta ei ole ollut apua. Pikemminkin haittaa. Nyt päivällä rattaissa kitisee, jollei saa tuttia.
Tutkin senkin syökö poika tarpeeksi kerralla. Lypsin maitoa ja kerrallaan poikaan uppos 120 ml ja tunnin päästä oli taas nälkä.
Nyt kun on asennoitunut siihen, että meillä vaan syödään noin usein ei ole enää niin harmittanut. Sitä ei vaan tehdä vähään aikaan pitempiä reissuja. Muutaman kerran isi on syöttänyt pullosta illalla, muttei oikein lypsääkään pysty missään välissä, kun poika syö niin tiheään.
Yöllä ensimmäinen uni pätkä on max kolme tuntia. Toinen pätkä voi olla kaks tuntia ja sitten ollaan taas syömässä tunnin välein.
Joskus mennään tunnin syöttöväleillä koko yön.
Pojalla on hyvin paino noussut suntyessä 3365g ja kahden kuukauden neuvolassa 6,1 kg.
Rupeamme varmaan nelikuisena kokeilemaan kiinteitä, jollei ihmettä tapahdu pojan unien suhteen. Neuvola lääkäri sanoi tosin, että voi aloittaa jo kolmi kuisena, jos siltä tuntuu.
Mutta tämä kaikkihan on vain väliaikaista!!
Voimia sinulle!!
meillä poika (joka on kylläkin nyt 2 v+)oli pikkuvauvana varsinainen tissitakiainen eli esimerkiksi illalla oli imuttelusessio (siis jo vastasyntyneenä) kauhean pitkä..eli oli tississä kiinni hyvinkin yli 2 h putkeen (tosin sitten nukkuikin 5 tuntia perään)..
muutenkin söi ekat 2 kk päivisin aika lailla 2-4 tunnin välein..ja kakkasi varmaan 10 kertaa päivässä..pulautteli myös isoja satseja takaisin päin kun maitoa tuli tulvimalla ja vauva hotki minkä kerkesi..
mun mielestä yksi tärkeä juttu on ettei vaihda rintaa liian usein (mulla tuli kauheesti liikaa maitoa ja houkutus tyhjentää päällimmäiset molemmista oli suuri) vaan antaa vauvan imeä ne todella rasvaiset maidot, jotka irtoaa siis vasta ihan viimeisenä kun tissi tuntuu jo tyhjältä..hyvä keino (jos maitoa tulee paljon liikaa) onkin pumpata etumaidot pois ja antaa vauvan syödä enimmäkseen takamaitoa, joka pitää paljon paremmin nälkää..ne takamaidot on juurikin sitä mikä saa vauvan kylläiseksi..ja meillä ainakin nukkumaan hyvin..
mä muistelen et heti kun rupesin ottamaan hiukan etumaitoa pois ennen imetystä venyi syöttöjen välikin ajallisesti..
tuttia tai korviketta itse en antaisi ollenkaan, en halua kuitenkaan ketään tuomitakaan jos haluaa noita antaa..
t.anni 38+
myös tunnin-kahden välein ympäri vuorokauden. Itse ajattelin asian niin, että on parempi kaikille jos jossakin välissä nukutaan pidempiäkin pätkiä. En itse olis sitä kauaa jaksanut yötä päivää mitenkään ja kyllähän sen vauvassakin huomasi kun nukuttua ei saanut.
Annoin yötä vasten varsinkin korviketta tissin jälkeen ja välillä muulloinkin, jos ei tissiin millään tyytynyt. Jonkin aikaa jatkoin ja korvikkeen sai sitten jättää pois. Tosin aina ennen nukkumaan menoa tuli korvike annettua myöhemminkin, kun takasi rauhallisemman ekan nukkumispätkän. Vauva kun reagoi kaikkeen mitä söin ja eka 6kk ainoa mauste, jota pystyin käyttämään oli suola.
Meilläkin vauva (nyt 10 kk) on harrastanut tuota 1-2 tunnin välein syöntiä ympäri vuorokauden. Nyt on ehkä kuukauden verran mennyt niin, että syö enää n. 4 krt/yö, joten jopa parin, kolmen tunnin välejäkin ollut. Eli tiedän miten rasittavaa tuo on! Meillä vauvalle ei ole kelvannut sen paremmin tutti kuin pullokaan, joten isästä ei ole ollut apua vauvan syöttämisessä. Nykyään juo sentään jo nokkamukista.
Kiinteä meillä aloitettiin neuvolatädin suosituksesta 4 kk iässä, jotta imetysvälit (varsinkin öisin) pitenisivät, mutta eipä siitä ollut apua. Iltaisin yritän tankata pojan niin täyteen kuin vaan syö (siis kiinteitä ja Nania) ja nyt nukkuukin alkuyöstä jopa 4 tuntia.
Voimia ja jaksamista! Vauva-aika menee kuitenkin nopeasti ohi vaikkei se siltä aina tunnu!
Ensimmäinen 3-4 kk menimme max 2 tunnin syöttövälillä. Toki kokeilin tankata korviketta, niin kuin itsekin olet tehnyt, mutta kun siitä ei sen kummemmin apua ollut niin sitten sitä imetettiin tiuhaan.
Nyt 6 kk iässä syöttävälit on 3 h, kiinteitä huolimatta.
Aikansa kutakin. Niin ainakin itse ajattelen. Välistä tietty väsyttää kun ei ole saanut piiiitkään aikaan nuukkua esim 4 h unia, mutta " lohduttadun" sillä , että pienen vauvan /lapsen äitinä saankin olla välistä väsynyt.
Meilläkin tämä pikkukakkonen söi alussa tosi tiheästi, yleensä ½-2 tunnin välein. Mutta itse en osannut olla siitä yhtään huolissani, kun keltaisuuden takia se oli vain hyvästä. Bilirubiiniarvo laskikin hyvin, kun pienokainen söi ja kakki paljon :) Öisinkin muistaakseni ainakin ekan kuukauden ajan kolmen tunnin pätkä oli ennemminkin poikkeus kuin sääntö. Väsymystä helpotti kuitenkin se, että annoimme tytön nukkua välissämme ja syötin häntä puoliunessa.
Nyt tyttönen on 3,5 kuukautta ja on jo pitkään ;) syönyt paljon harvemmin. Öisin hän heräilee ehkä 2-4 kertaa laskutavasta riippuen, päivisinkin pisimmillään on ollut n. 4-5 tunnin syöntitauko. Yleensä ensimmäinen unipätkä on yöllä pidempi, kun tyttönen ensin tankkaa maitoa illalla tiheämmin. Aikoja en osaa sanoa, kun en nyt tällä kertaa ole juurikaan kelloa vilkuillut vaan annan imetyksen mennä omalla painollaan niin kauan kuin tyttönen kasvaa hyvin. Se auttaa pitämään pääkopan kasassa ja nauttimaan vauva-ajasta enempi =)
Muistan esikoisen ajalta, kuinka rasittavaa oli istua kaiket illat sohvan nurkassa imettämässä. Nyt olisi ihanaa vain olla möllöttää ja ihastella pientä ihmettä kaikessa rauhassa! Vauva-aika menee oikeasti hirveän nopeasti ohi, vaikka se ei väsymyksen keskellä paljon lohdutakaan. Tutti auttoi meillä imutarpeeseen, kun täysinäinen rinta ei masu täynnä pienokaiselle iltaisin jatkuvasti kelvannut. Jos taas kyse on nälästä, kannattaa kokeilla syöttää useamman kerran peräkkäin samasta rinnasta tai tosiaan pumpata alta etumaitoa (10-20 ml) ensin pois. Myös aika tekee usein tehtävänsä; 3 viikkoa tuntuu nyt pitkältä mutta jälkikäteen ajateltuna jopa kokonainen vuosi on aikuisen elämässä yksi hujahdus (lapselle taas ikuisuus). Korviketta ei ole tullut edes mieleenkään kokeilla, siitä ennemminkin voisi tulla lisää masukipruja ja heräilyä. Mutta toki jokainen perhe luo omat periaatteensa myös täysimetykseen oman kokonaistilanteensa pohjalta.
Tsemppiä ja luottavaista mieltä toivottaen,
MC Koppa
noin pienelle. Tiheän imun kausi on juuri tuollaista ja minusta niitä tulee useita ennen kuin vauva täyttää 3kk. Tilailee sitä ruokaa itselleen.
Jos nukahtaa rinnalle, niin voisit tietysti yrittää vähän herätellä, että tankkaisi kerralla kunnolla. Illalla meillä oli poika tuntikaupalla tissillä ja sitten annoin vielä pullosta täytettä päälle (tämä ei tietysti käy, jos haluat täysimettää), niin nukkui yleensä yön 4 tunnin pätkissä.
Jos voit/haluat, niin pumppaa pulloon maitoa ja pistä isä hoitamaan yksi syöttö, niin pääset kauppaan.
Pojat on käsittääkseni kovempia syömään ja muutenkin " hankalampia" , siis sillai hyvässä mielessä :-) Tosin minulla ei ole kokemusta kuin pojista, onhan se hyvin lapsikohtaista.
Koita jaksaa!