Escitalopram-annoksen pienennys 3 kk sitten, nyt ahdistaa ja on usein itkuinen olo
Söin aiemmin escitalopramia annoksella 15 mg. Yöhikoilun ym. takia pienensin annosta 10 milligrammaan. Annoksen pienentämisestä on nyt 3 kk, ja n. kuukauden ajan oloni on ollut hieman huono. Voikohan tämä olla jotakin "vähennysoiretta" vai onko annos nyt vain liian pieni? Kysyn täältä, enkä lääkäriltä, koska tapaamani lääkärit eivät ole olleet perillä lääkkeiden lopettamiseen/vähentämiseen liittyvistä asioista.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Mihin sairauteen edes syöt sitä?!
Ihme kysymys, eikä auta asiaani nyt yhtään.
Ap
Kannattaa palata siihen alkuperäiseen annostukseen vain ellei ne sivuoireet ole tosi pahoja. Ssri-lääkkeen vähentäminen / lopettaminen aiheuttaa helposti ahdistuksen lisääntymistä. Kyse ei ole välttämättä vierotusoireista vaan yksinkertaisesti siitä, että lääkkeen vaikutus vähenee / lakkaa.
Minulla on ihan sama! Lääkäri määräsi joskus aikoinaan minulle koviin pms oireisiin ja univaikeuksiin escitalopramin. Jossain vaiheessa tajusin, etten halua syödä sellaista, ja yritin lopettaa, mutta ei se sitten onnistunutkaan! Nyt olen yrittänyt noin puoli vuotta lopettaa lääkettä, mutta aina tulee hirveät ranteet auki - fiilikset, vaikken koskaan ikinä milloinkaan ole tuntenut elämässäni aikaisemmin tuollaisia fiiliksiä. Miten se muka on mahdollista, kun en ennen aloittamista edes ollut ahdistunut, ellei sitten kyse olisi nimenomaan juuri lääkkeestä! Lääkäriltä en saa mitään apua tähän vaivaan. Pelottaa.
Lisää kokemuksia? Itsellä lääkitys oli pakko-oireisiin ja ahdistukseen, mutta nyt vähennettyäni vaivaakin yllätttäen masennus, jota ei pahemmin ennen mitään mielialalääkkeitä ollut. Lopetin aiemmin Sertralinin kokonaan, ja siitä seurasi vaikea masennus. Siitä syystä tuo Escitalopram aloitettiinkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kysymys, eikä auta asiaani nyt yhtään.
Ap
Jos olet syönyt sitä oudon olon parantamiseksi, voi outo olosi johtua yksinkertaisesti pienemmästä annoksesta. Jos olet syönyt sitä masennukseen, voi outo olosi olla vieroitusoire.
Nyt ollaan oikein av-mamma-tietouden ytimessä! "Itkuinen olo" ja lääkkeen nimi mainittu.
(Näen jo silmissäni pöhöttyneen, silmöt umpeen turvonneen, valvoneen naaman, joka ilmoittautuu työterveyteen...)
Söitkö pitkään sitä isompaa annostusta? Mietin vaan sitä, että jos se yöhikoilukin olisi helpottanut pitempään käytettynä.
Itsellä venlafaxini käytössä ja alussa oli kaikkia oireita mm. hikoilua, suun kuivumista. Näitä ei ei ole enää pitkään aikaan ollut.
Nyt olisi ajankohtaista lääkkeen lopetus, kun elämäntilanne rauhoittunut. Nettikeskustelujen mukaan ihan yhtä helvettiä tiedossa.😝
Olet riippuvainen lääkkeestä, ja tuo mitä kuvailet on vieroitusoire. Kannattaa miettiä tosi tarkkaan, pystytkö vai etkö pysty elämään ilman lääkettä? Liian moni suomalainen on koukussa noihin lääkkeisiin, ja pitkän ajan käytön seuraukset ovat vakavia. Esim seksuaalisuuden menettäminen jne. Kannattaa googlailla ihmisten kokemuksia. Nää lääkkeet on vaarallisia. Nimimerkki tiedän mistä puhun.
En usko että 5 mg pudotus on sinuun noin paljon vaikuttanut. Todennäköisesti joku käänteinen placebo-vaikutus: tiedät että voit saada vieroitusoireita, joten saat vieroitusoireita. Ajattelet, että annostuksen pienentäminen aiheuttaa ahdistusta, joten saat ahdistusta.
Ainakaan noin pitkän ajan jälkeen nuo eivät ole enää sellaisia oireita, jotka johtuisivat nimenomaan annostuksen pienentämisestä.
Kannattaa lopettaa ssri-lääkkeet (ne ovat kemiallista lobotomiaa) ja yrittää löytäää muut tavat ahdistuksen lievittämiseen. Jopa bentsot ovat ahdistuksen lievittämiseen ssri-lääkkeitä parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
En usko että 5 mg pudotus on sinuun noin paljon vaikuttanut. Todennäköisesti joku käänteinen placebo-vaikutus: tiedät että voit saada vieroitusoireita, joten saat vieroitusoireita. Ajattelet, että annostuksen pienentäminen aiheuttaa ahdistusta, joten saat ahdistusta.
Ainakaan noin pitkän ajan jälkeen nuo eivät ole enää sellaisia oireita, jotka johtuisivat nimenomaan annostuksen pienentämisestä.
Höpö höpö! Tiedätkö oikeasti asiasta, vai keksitkö ihan omasta päästäsi? Lääkärit jotka tietävät jotain, nimenomaan kehottavat että lopettaminen pitää tehdä tosi varovaisesti. Itse lopetin aikoinaan 2,5 mg pudotuksella kerrallaan, pikkuhiljaa, ja silti vieroitusoireet oli karmaisevia. En ihmettele jos jotkut eivät koskaan pysty lopettamaan näitä paskalääkkeitä, koska vieroitusoireet ovat niin pelottavia! Sun kaltaiset höpöhöpötyypit voisivat itse napata pari vuotta ssri-lääkkeitä vaikka "huvikseen" ja pohdi sitten lisää placebo-vaikutuksia. Ja katso miten käy seksuaalisuudelle, aivokemialle, aineenvaihdunnalle jne. Onko se placebo-efekti että olet lääkkeiden jälkeen pahemmassa kunnossa henkisesti JA fyysisesti, kuin silloin kun aloitit????
Vierailija kirjoitti:
Söin aiemmin escitalopramia annoksella 15 mg. Yöhikoilun ym. takia pienensin annosta 10 milligrammaan. Annoksen pienentämisestä on nyt 3 kk, ja n. kuukauden ajan oloni on ollut hieman huono. Voikohan tämä olla jotakin "vähennysoiretta" vai onko annos nyt vain liian pieni? Kysyn täältä, enkä lääkäriltä, koska tapaamani lääkärit eivät ole olleet perillä lääkkeiden lopettamiseen/vähentämiseen liittyvistä asioista.
Oletko tosissasi? Ja tuollaisten lääkäreiden kehoituksia sä uskot, esim lääkkeen määrän suhteen? Just. Vaihda äkkiä lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö! Tiedätkö oikeasti asiasta, vai keksitkö ihan omasta päästäsi? Lääkärit jotka tietävät jotain, nimenomaan kehottavat että lopettaminen pitää tehdä tosi varovaisesti. Itse lopetin aikoinaan 2,5 mg pudotuksella kerrallaan, pikkuhiljaa, ja silti vieroitusoireet oli karmaisevia. En ihmettele jos jotkut eivät koskaan pysty lopettamaan näitä paskalääkkeitä, koska vieroitusoireet ovat niin pelottavia! Sun kaltaiset höpöhöpötyypit voisivat itse napata pari vuotta ssri-lääkkeitä vaikka "huvikseen" ja pohdi sitten lisää placebo-vaikutuksia. Ja katso miten käy seksuaalisuudelle, aivokemialle, aineenvaihdunnalle jne. Onko se placebo-efekti että olet lääkkeiden jälkeen pahemmassa kunnossa henkisesti JA fyysisesti, kuin silloin kun aloitit????
Mitä ihmettä sinä vauhkoat!111!!?
Miten sinä olet murennellut niitä nappuloita noin pieneksi murennellut? Jauhonako sinä ne nielaisit? Todellakin mielialalääke lopetetaan hiljalleen, ja viisi milligrammaa kerrallaan on ihan normaali.
Äläkä tule minulle aukomaan, että minun pitäisi kokeilla SSRI-lääkkeitä "pari vuotta", olen syönyt niitä KOLMETOISTA VUOTTA. En ole tyrkyttänyt lääkettä yhtään kenellekään, puhe oli minulle tutuista vieroitusoireista minulle tutusta lääkkeestä.
Puhut ihan läpiä päähäsi, EN ole puhunut, että lääkkeen vaikutus olisi kuvitelmaa. Sanoin, että viiden milligramman pudotuksen oireet kolme kuukautta myöhemmin todennäköisesti sitä ovat. Pudotus on niin pieni.
!!!!!!11
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetin kyseisen lääkkeen syömisen lähes kymmenen vuoden käytön jälkeen käytännössä ilman vieroitusoireita kolmessa viikossa.
Päiväannos oli 15mg, jota laskettiin ensin 10 ja sitten 5mg:n. Kolmannella viikolla aloitettiin uuden lääkkeen sisäänajo vanhan kanssa.
Yksilöllistä siis näiden vieroitusoireiden kanssa.
En tiedä vaikuttaako asiaan se, ettei vanha lääke tuntunut enää juurikaan tehoavan.
On ikävää, että moni lääkäri käsittelee SSRI-lääkkeitä vähän liian kevyesti, koska niitä ei pidetä riippuvuutta aiheuttavina. Kun niiden kanssa osataan olla tarkkana, niistä on apua. Vähentämiseen ei kuitenkaan anneta Suomessa kunnon ohjeita.
SSRI-lääkkeet muuttavat aivokemiaa ja aiheuttavat oireita, jos vähentämistä ei tehdä yksilöllisesti. Olisiko apua siitä, että hankit tabletinpuolittajan, jolla pilkot annoksen. Muualla maailmassa vähennetään esim. neljännes annoksesta kerrallaan ja odotellaan useampi viikko ennen seuraavaa vähennystä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lopettaa ssri-lääkkeet (ne ovat kemiallista lobotomiaa) ja yrittää löytäää muut tavat ahdistuksen lievittämiseen. Jopa bentsot ovat ahdistuksen lievittämiseen ssri-lääkkeitä parempi vaihtoehto.
Yksilöllisistä on. Olen addikti, ja minulle ssri-lääkkeet ovat ainut, erittäin hyvin toimiva vaihtoehto.
Olen syönyt ssri-pillereitä 15 vuotta. Elämänlaatu on parantunut huomattavasti. Seksihaluja on, välillä liikaakin. Ok, onhan noissa huonojakin puolia, mutta kaikkee ei voi saada.
Toiseen vaakakuppiin lääkkeettömän masennuksen huonot puolet, toiseen kuppiin jatkuvan lääkityksen huonot puolet. Kumpi kuppi pysyy korkeemmalla, se valitaan. Ja valitsemisen jälkeen lopetetaan valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sinä vauhkoat!111!!?
Miten sinä olet murennellut niitä nappuloita noin pieneksi murennellut? Jauhonako sinä ne nielaisit? Todellakin mielialalääke lopetetaan hiljalleen, ja viisi milligrammaa kerrallaan on ihan normaali.
Äläkä tule minulle aukomaan, että minun pitäisi kokeilla SSRI-lääkkeitä "pari vuotta", olen syönyt niitä KOLMETOISTA VUOTTA. En ole tyrkyttänyt lääkettä yhtään kenellekään, puhe oli minulle tutuista vieroitusoireista minulle tutusta lääkkeestä.
Puhut ihan läpiä päähäsi, EN ole puhunut, että lääkkeen vaikutus olisi kuvitelmaa. Sanoin, että viiden milligramman pudotuksen oireet kolme kuukautta myöhemmin todennäköisesti sitä ovat. Pudotus on niin pieni.
!!!!!!11
5 gm pudotus ei ole mikään pieni, sinä et tiedä mistä puhut, ja kyllä se voi aiheuttaa oireita pidemmäksikin aikaa. Neljänneksellä pudottaminen on normaalia, eli yksinkertaisesti puolitat puolikkaan tabletin, ei kovin vaikeaa. Puhuit placebo vaikutuksista, ja vihjasit että oireet ovat aloittajan pään sisällä, koska todellisuudessa vieroitusoireita ei sinun mielestäsi voi tulla 5 mg pudotuksella. Puhut paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllisistä on. Olen addikti, ja minulle ssri-lääkkeet ovat ainut, erittäin hyvin toimiva vaihtoehto.
Olen syönyt ssri-pillereitä 15 vuotta. Elämänlaatu on parantunut huomattavasti. Seksihaluja on, välillä liikaakin. Ok, onhan noissa huonojakin puolia, mutta kaikkee ei voi saada.
Toiseen vaakakuppiin lääkkeettömän masennuksen huonot puolet, toiseen kuppiin jatkuvan lääkityksen huonot puolet. Kumpi kuppi pysyy korkeemmalla, se valitaan. Ja valitsemisen jälkeen lopetetaan valitus.
Oletko huomionut että lääkkeet muuttavat myös persoonaa? Tästä on paljon kertomuksia netissä. Monet valitsevat mielummin masennuksen, kuin ikuisesti lääkkeissä koukussa olon koko elämän.