En pääse kotoa mihinkään koska ihmiset yskii päälle ja saan heti flunssan, kierre jatkunut jo pitkään, apuja?
Mulla on 2 autoimmuunisairautta (toinen mahassa ja toinen keuhkoissa) eli vastustuskyky heikko.Syön terveellisesti ja liikun, mutta silti koko kesän ajan ku oon vähänkään enemmän ollu ihmisten ilmoilla, ja ihmiset yskii/aivastelee mitenkään suojaamatta niin oon parin päivän sisään itekin kipeä. Tää oikeesti ottaa niin päähän 😢 toivoisin että ihmiset vois suojata jotenkin sen yskimisensä, esim yskimällä kyynärpäähän/nenäliinaan tms. Ei mielellään käsiin koska siitäkin ne pöpöt leviää eteenpäin. Anteeksi tälläinen vuodatus, en ollut huolissani asiasta ennenkuin sairastuin näihin kahteen sairauteen. Voi niitä aikoja kun omakin immuniteetti oli normaali : ( nyt oon kotona ollu monta päivää enkä halua lähteä edes ruokakauppaan koska ensi viikolla pari tärkeää menoa ja pitäs saada tämä nyt päällä oleva kurkkukipu pois. Nyt on käyny niin että kun jonkun viruksen saa ja se paranee ja jossain kaupungilla käyn niin menee pari pv niin taas kipeä.
Mitä oikeesti voin enää tehdä? Työttömänä oon tällä hetkellä mut jos saan työpaikan niin millä ihmeellä saisin itteni pidettyä terveenä? Vitamiineja syön jne. Kaikki vinkit kehiin?😊 älkää pliis laittako vinoilukommenttia, tätä postausta ei olisi jos flunssa tulisi vaikka 6kertaa vuodessa mutta pisin aika vuoden alusta kun mulla ei oo koskenu kurkkuun on ehkä 2viikkoa...
Kommentit (23)
Tuo olis tietysti yks vaihtoehto mut vähän mietityttää että mitenhän ihmiset suhtautuu siihen että oonko ihan kummajainen 😃 en oo koskaa nähny sellasta kellää paitsi sars- epidemian aikaan tvssä näin et joku käytti.
-ap-
Olet varmastikin puhunut asiasta lääkärille, mitä neuvoja hän on kertonut? Käytännön neuvoja voin tottakai sanoa, jos ne nyt edes auttavat. Älä käytä julkista liikennettä, kanna aina mukanasi käsidesiä, koske mahdollisimman vähän mitään paikkoja kotisi ulkopuolella, vältä kasvojesi koskettelua, käy kaupungeilla hiljaisina aikoina, pidä kaulan ympärillä isoa huivia johon voit ihmisiä kohdatessasi huomaamattomasti piilottaa kasvojesi alaosan, käytä hanskoja, älä käytä julkisia vessoja. Desinfioi säännöllisesti, jopa päivittäin, puhelimesi, avaimesi, pankkikorttisi yms. mitä joudut koskettelemaan usein, ulkoa tullessasi kotiin pese aina välittömästi kädet (koita siis olla koskettelematta mitään) sekä vaihda vaatteet ja heitä edelliset pesukoriin. Tiivistettynä kuvittele aina olevasi kirurgi leikkaussalissa.
Oletko kokeillut maitohappobakteereja (kunnollisia) käyttää?
Ikävä tilanne.
Olisiko suurista C-vitamiinikuureista apua?
Minun syöpäni on parannettu allogeenisella kantasolusiirrolla, mutta olen käänteishyljintälääkityksen vuoksi edelleen infektioherkkä.
Istu aina reunapaikalla, viimeisellä rivillä. Pyydä, että kiltti seuralaisesi istuu sinun ja yskijöiden välissä.
Istu bussissa kuljettajan takana eli näkövammaisten paikalla. Harvoin kukaan istuu viereesi.
Käy kaupoissa aamupäivisin, jolloin on liikkeellä vähiten ihmisiä.
Käytä käsidesiä. Monilla syöpäpotilailla käsidesi auttaa.
Pese aina kädet, kun tulet kotiin eli älä siirrä pöpöjä.
Älä koske busseissa tai junissa likaantuneilla käsillä kasvoihisi tai silmiisi.
Älä käy uimassa. Monet ihmiset menevät likaisina uima-altaaseen.
Hanskat ja suusuojus päälle kun lähdet ulos. Ei kai siinä paljon muuta ole tehtävissä. Tai juttele asiasta lääkärille, ainakin syöpäpotilaat saa usein vastustuskykyä nostavaa lääkitystä.
Yllä mainittujen lisäksi - jos pystyt niin nappaa Bafucinia heti jos olet kohdannut jonkun pärskijän, desinfioivat kurkkua ainakin vähän.
Nenäkannu, onko tuttu? Suolavettä kannuun ja hulautat nenän läpi, sekin puhdistaa ja on hyväksi limakalvoille, itsellä lähtenyt pienet flunssan alut pois kun olen ahkerasti tuota käyttänyt.
Sitten painottaisin niitä vitamiineja. D-vitamiinilla varsinkin tiedetään olevan vaikutusta vastustuskykyyn, eli otat vaikka lisäravinteina niitä vitamiineja ja muita. Jos sinulla on mahassa autoimmuunisairautta, niin voi olla että kaikki ravintoaineet eivät imeydy kuten pitäisi. Maha- ja suoliongelmat yleensäkin yhteydessä huonoon vastustuskykyyn, eli probiootit lisäksi kehiin jos ei ole jo.
Lääkäri ei osannut sanoa mitään muuta kuin että sairauksien takia immuniteetti vaan on huonompi ja että käsihygienia pitää muistaa (pesen kyllä käsiä).
Mut eikös käsidesin sanota huonontavan immuniteettia?tappaa hyviä bakteereja?
Hyviä vinkkejä, otan käyttöön, kiitos😊 ehkä sitten kun kierteen saa katkeamaan, voi olla taas vapaammin koska immuniteetti saa "levätä" kun kiinnittää huomiota siihen ettei altistuisi niin paljon viruksille.
Milloinkohan kaupoissa on hiljaisinta? Iltaisin?
Mitä sillä on väliä mitä muut ajattelee. Kyse on sinun terveydestäsi. Olen ihan äsken nähnyt julkisella paikalla naisella kertakäyttökäsineet kädessä. Ajattelin vain, että hänellä on varmaankin vastustuskyky heikentynyt. Ja lähinnä vaivauduin asiaa edes miettimään siksi, koska mukanani oli melko estoton kuusivuotiaani, joten mietin valmiiksi mitä vastaan, jos hän kysyy ääneen miksi naisella on ne kertiskäsineet.
D-vitamiininia syön 125mikrog/vrk.verikokeen mukaan arvo on nyt hyvä
Muista se D. Ainakin 125 mikrogrammaa päivässä, tuplaat, kun tuntuu, että tauti iskee. Lisäksi kalanmaksaöljy. Näillä mä oon nyt selvinny jo toista vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei osannut sanoa mitään muuta kuin että sairauksien takia immuniteetti vaan on huonompi ja että käsihygienia pitää muistaa (pesen kyllä käsiä).
Mut eikös käsidesin sanota huonontavan immuniteettia?tappaa hyviä bakteereja?
Hyviä vinkkejä, otan käyttöön, kiitos😊 ehkä sitten kun kierteen saa katkeamaan, voi olla taas vapaammin koska immuniteetti saa "levätä" kun kiinnittää huomiota siihen ettei altistuisi niin paljon viruksille.
Milloinkohan kaupoissa on hiljaisinta? Iltaisin?
Hematologinen poliklinikka eil verisyöpäpoliklinikka neuvoi käymään kaupassa aamupäivällä.
Muovinen läpinäkyvä suojavisiiri kasvojesi eteen ja hyvä käsihygienia?
Itselläni ja lapsillakin on hyvä vastustuskyky. Silti olen pöyristynyt siitä kuinka vapautuneesti aikuiset ihmiset yskivät ja aivastelevat toisia kohti. Pidän sitä äärettömän itsekkäänä käytöksenä. Joten sympatiat ovat todellakin sinun puolellasi.
Mutta minä ja sinä ei pystytä muuttamaan koko muuta maailmaa. Omaan toimintaamme pystymme vaikuttamaan. Joten eikun suojaimia käyttöön!
Kauppojen hiljaisimmista ajoista olikin maininta, eli aamupäivisin.
Hyviä vinkkejä, voisin ostaa ne kertakäyttökumihanskat😊
Välillä unohtuu laittaa perään "ap"
-ap-
Eipä se kait muitten ihmisten vika ole, että sulla on tuollainen sairaus. Ja työelämäänhän tuollaisella sairaudella ei ole mitään asiaa. Ellei joku pelkkä etätyö kotoa bunkkerista onnistu.
Harmillista :/
Vitamiineja jos löytyy pureskeltavassa/nestemäisessä muodossa niin kannattaa ostaa mieluummin niitä. Jos sinulla on tosiaan mahaongelmia niin tavalliset vitamiininapit ei välttämättä toimi ja liukene niinkuin niiden pitäisi. Esim. joitain vitamiineja saa suihkeina, niin imeytyvät jo suussa. Sillä ainakin turvaat vitamiinien saannin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se kait muitten ihmisten vika ole, että sulla on tuollainen sairaus. Ja työelämäänhän tuollaisella sairaudella ei ole mitään asiaa. Ellei joku pelkkä etätyö kotoa bunkkerista onnistu.
Harmillista :/
Vain juntti pärskii muiden päälle ja pahimmillaan tappaa heikkokuntoisia syöpäpotilaita, vanhuksia jne.
ohis
En saa jostain syystä vastattua suoraan kommenttien alle tällä puhelimella, mutta:
Ei se toisten vika olekaan että mulla on sairaus mut ite pyrin ottakaa toiset huomioon nii etten aivastele/yski päälle mut ei varmaan kaikki ajattele samalla tavalla, ehkä eivät vain ymmärrä ettei oo hyvä yskiä "vapaasti". Tai sitten oma immuniteetti ja lähipiirin on niin hyvä ettei asia vaan ole tullut omakohtaiseksi, niin ei välitetä. Minä en "oikeassa elämässä" ole koskaan uskaltanu sanoo kellekään että "älä yski päin". Mutta täytyy nyt vaa koittaa ite tehä parhaansa ettei sairastas nii paljon😊
Hengityssuojan käyttö kodin ulkopuolella?