Millainen 17-vuotias menee aikuislukioon eikä tavalliseen päivälukioon??
Miksihän...? Ei käy töissä eli se ei voi olla syynä ainakaan.
Kommentit (21)
Sellainen, joka haluaa vain opiskella eikä kaipaa sosiaalista kanssakäymistä muiden teinien kanssa.
Tunnen yhden, joka meni aikuislukioon aikaa vievän harrastuksensa takia - jotenkin sen aikataulut sopi hänelle paremmin. Minusta vähän sääli, koska samanikäiselle pojalleni lukio on tärkeä paitsi opiskelun myös sosiaalisen elämän takia.
Sellanen joka halua opiskella vaan kunnon aineita eikä musiikki, liikunta, kuvis jne kiinnosta.
Kaksoistutkintolaiset tietty ainakin. Ovat amiksessa ja aikuislukiossa.
No aikuislukiossa paljon vapaampaa ja tyyliin 45 kurssia pitää suorittaa. Lukio on toisinaan ku joku pakollinen peruskoulu ja 75 kurssia pitää suorittaa. Molemmilla sama lopputulos, mutta aikuislukiossa pääsee todella paljon helpommalla. Aikuislukio kestää 1,5v kun normilukio vähintään 3v.
Yksi huippuviulisti meidän koulusta lähti aikuislukioon, koska viulunsoittoon meni kaikki aika ja halusi suorittaa lukion niin vähällä kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
No eivätkä ole ainakaan täällä. Amiksessa ja osan jaksoista normaalissa päivälukiossa.
Mutta itse aiheeseen, esimerkiksi sellainen, jota on vaikkapa kiusattu pahasti tai on ahdistushäiriötä tmv. Voi olla helpompi kuin viettää päivät ikätovereidensa seurassa koulun käytävillä.
Itse aloitin päivälukiossa, mutta pahin murrosikä osui juuri siihen vaiheeseen, joten koko homma meni kiukutteluksi/opettajien kanssa riitelyksi. Onneksi opo oli fiksu ja ymmärtäväinen ja ehdotti iltalukiota. Itsenäinen opiskelutyyli sopi itselleni juuri siinä vaiheessa, kun oli suurin tarve kapinoida auktoriteettejä vastaan.
Jos hän vaikka kokee, että ei jaksa normaalia lukiota terveytensä takia. Kaverini kävi aikuislukion, koska halusi käydä koulua muttei olisi millään jaksanut kaikkia 75+ kurssi mielenterveyssairauden takia.
Mitenkä tätäkin joku voi ihmetellä? Suomessa kaikki pitää tehdä samalla tavalla kuten muut.
On olemassa myös nettilukio.
Ihmetellään, että "millainen ihminen käy nettilukio" tai "millainen ihminen syö banaaneja".
Siinä meneekin elämä ihmetellessä.
Mä kävin iltalukion siksi, että sai työttömyyskorvaukset 16 vuotiaanakin, vaikka asuin vanhempien kanssa.
Ei taida olla enää mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän...? Ei käy töissä eli se ei voi olla syynä ainakaan.
Mene kysymään suoraan kun noin kiinnostaa.
Tosin asia ei kuulu sulle yhtään.
Millainen ihminen ihmettelee sitä kun joku17 v käy aikuislukiosta?
Ensimmäiseksi tulee utelias urkkija, joka haluaisi jonkun negatiivisen syyn aikuislukion siirtymiseen.
Jospa häntä vaikka kiusataan tai on sosiaalista jännitystä. Tai sitten haluaa nopeasti lukion alta pois...
Mä kävin iltalukion ja olin päivät töissä. 80-luvun lopussa.
Aikuislukiossa pääsee helpommalla.
Itse jouduin menemään iltalukioon, koska äitini oli vakavasti mt-ongelmainen, väkivaltainen alkoholisti, joka on yrittänyt mm. tappaa minut.
Muutin omilleni, kävin töissä ja sen takia iltalukiossa.
Ei kaikilla ole kotia, jossa asua tuon ikäisenä, tai vanhempia, jotka välittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivätkä ole ainakaan täällä. Amiksessa ja osan jaksoista normaalissa päivälukiossa.
Mutta itse aiheeseen, esimerkiksi sellainen, jota on vaikkapa kiusattu pahasti tai on ahdistushäiriötä tmv. Voi olla helpompi kuin viettää päivät ikätovereidensa seurassa koulun käytävillä.
Riippuu kai alasta ja missä suorittaa lukiota. Esim Eiran aikuislukio tekee yhteistyötä ammattilaisuuteen tähtäävien urheilijoiden kanssa, joiden harjoitusaikataulu vaatii enemmän joustavuutta. Urheilijoiden lisäksi myös Oopperan Balettioppilaitokselta ja Konservatoriolta käy nuoria suorittamassa lukiota Eirassa.
Sellanen, jolla on vaikeuksia herätä aamulla.