Hammashoidosta - saakohan julkisella puolella yhtä hyvää hoitoa kuin yksityisellä?
Kommentit (13)
Jos ajan saa, niin yleensä saa. Viime aikoina on vain yleistynyt se, että juurihoidon sijaan mieluummin poistettaisin hammas kokonaan tai reiän paikkaamiseen kehotetaan käyttämään itse apteekin ainetta. Mutta jos hoitoa saa, niin hoito on ihan hyvää. Ja julkisella voi olla varma, että mitään lisämyyntiä ei tehdä väkisin kun olet siinä tuolissa peloissasi istumassa.
Yksityisellä kannattaa olla tarkkana etteivät tee tarpeettomia toimenpiteitä jos et halua niitä. Minulta meinattiin vaihtaa paikka hampaaseen jossa ei ollut reikää.
Julkisen puolen päivystys Helsingissä pyörii pääasiassa hammaslääkriopiskelijoiden voimin. Päätelkää siitä.
Kyllä saa, jos jaksaa jonottaa 6 - 12kk.
Saa. Ne ovat ihan samat hammaslääkärit, jotka hoitavat vuoropäivinä yksityisellä ja julkisella. Ainoa ero taitaa olla jonoissa ja siinä, että yksityinen voi yrittää myydä sellaisia toimenpiteitä, joita et välttämättä tarvitse.
Olen saanut vain hyvää palvelua. Täytyy myös kehua -harmi etten muista nimeä- täällä Vantaalla erästä naishammaslääkäriä, joka osasi puuduttaa niin etten tuntenut niitä pistoja lainkaan. Kerroin kiitokseni sentään kasvotusten.
Riippuu ihan hammaslääkäristä. Parasta olen saanut kunnallisella, toiseksi parasta YTHS:lla ja yksityisten laatu on ollut erittäin vaihteleva.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä kannattaa olla tarkkana etteivät tee tarpeettomia toimenpiteitä jos et halua niitä. Minulta meinattiin vaihtaa paikka hampaaseen jossa ei ollut reikää.
Mä kävin Oralissa tarkastuksessa ja "löytyi" kahden tonnin edestä hoidettavaa. Menin sen jälkeen kunnalliseen, siellä löydöksenä terveet hampaat. Tuon jälkeen mietin, oliko kunnallinen hl niin huono, ettei löytänyt korjattavaa. Nyt ihan vasta kävin taas yksityisellä tarkastuksessa, ei mitään vikaa hampaissa. Onneksi epäilin sitä Oralin hl:n tarkastustulosta. Melkoinen summa ois mennyt kankkulan kaivoon. Oiskohan ne terveitä hampaita poraillut ja paikkaillut 😟.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin Oralissa tarkastuksessa ja "löytyi" kahden tonnin edestä hoidettavaa. Menin sen jälkeen kunnalliseen, siellä löydöksenä terveet hampaat. Tuon jälkeen mietin, oliko kunnallinen hl niin huono, ettei löytänyt korjattavaa. Nyt ihan vasta kävin taas yksityisellä tarkastuksessa, ei mitään vikaa hampaissa. Onneksi epäilin sitä Oralin hl:n tarkastustulosta. Melkoinen summa ois mennyt kankkulan kaivoon. Oiskohan ne terveitä hampaita poraillut ja paikkaillut 😟.
Mulla sama kokemus, mutta jo firman sisällä toinen hl ei löytänyt samaa vaivaa, mitä toinen oli kirjannut. Toiseen hammaslääkäriin pystyi luottamaan, mutta toiseen ei.
Te mamma-parat ette vieläkään tiedä että hampaiden terveys on niitä tärkeimpiä asioita ihmisen elämässä nykytiedon valossa.
Voi olla piilossa olevaa ienrulehdusta ym joka koko ajan vie tulehdusaineita verenkiertoon, sydäntä ja aivoja myöten.
Joidenkin tutkijoiden mielestä esim Alzheimerin syy löytyy yksin hampaista, että päätelkää siitä!
Siellä joku mamma uskoo aina sitä lääkäriä joka ei koskaan löydä mitään vikaa, ei hyvää päivää!
julkisella saattaa saada jopa parempaa hoitoa, kun siellä kaikkea valotaan tarkemmin, eikä asioita tehdä vaan sen perusteella miten saataisiin (tai säästettäisiin) eniten rahaa...
t. hammashoitsu
Vierailija kirjoitti:
julkisella saattaa saada jopa parempaa hoitoa, kun siellä kaikkea valotaan tarkemmin, eikä asioita tehdä vaan sen perusteella miten saataisiin (tai säästettäisiin) eniten rahaa...
t. hammashoitsu
Tämä. Julkisella pyritään tekemään kerralla hyvin ja näkemään suunterveyden iso kokonaisuus. Yksityisellä voidaan esimerkiksi oikoa hampaita asiakkaan mielihalujen mukaan niin, että jälki näyttää hyvältä, mutta pikkuhiljaa uuteen asentoon käännetyt hampaat alkavat kuluttaa ja rikkoa muuta hampaistoa. Julkista puolta ei kiinnosta rikkoa asiakkaan hampaita päästäkseen käyttämään lisää resursseja niiden korjaamiseen myöhemmin, mutta yksityisellä asiakkaan ei-välttämättä-niin-fiksutkin mielihalut ovat ok, kun julkinen puolihan ne vauriot sitten lopulta korjaa, jos jokin menee pahasti pieleen. Näin kärjistäen.
Mulla ei ole IKINÄ ollut mitään pahaa sanottavaa julkisesta hammashoidosta. Vaikka on ollut erikoisiakin juttuja hoidettavana, niin homma on toiminut erinomaisesti.