Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keltarauhashormoni ja veritulppariski

Vierailija
31.08.2017 |

Vuotohäiriöitten takia sain 3 keltarauhashormonikuurin. Olen joskus 15 v. sitten kokeillu yhdistelmäpillereitä, mutta olo oli karmea, ja kaiken lisäksi jalkaa alkoi särkeä. Julkinen puoli ei ottanu tuota oiretta kovinkaan vakavasti, eli ei tarkempaa tutkimusta. Mulla oli jo sillon aika pahat suonikohjut, jotka sitten paheni säryn seurauksena, eli ehkä se sit ei ollu veritulppa. No, en ainakaan kuollu, ja lopetinkin pillerit sitten siihen paikkaan. Tästä kerroin gynelle nyt, mutta ei pitäny tätä vaarallisena "kun ei ollu veritulppa". Aiheuttaakohan tää keltarauhashormoni tulppariskiä, vai vaan yhdistelmäpillerit?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yhdistelmäehkäisy. Nukuitko terveystiedon tunnilla?

Vierailija
2/4 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tainnu olla meikäläusen terveystiedossa tämän detaljitason juttuja. Tosin onhan tuosta jo aikaakin. Mutta syy miksi kysyn on se, että olin just noin sen ymmärtänyt, että liittyisi vaan yhdistelmävalmisteisiin. Saamani kuurin (Primolut) lääkeohjeessa on kuitenkin pitkät litaniat veritulppariskistä. Siinä tosin koko ajan puhutaan yhdistelmäehkäisyyn liittyvästä riskistä, mutta miksi ihmeessä pelkkää keltarauhashormonia sisältävän pillerin ohjeessa höyrytään yhdistelmävalmisteesta ja veritulpasta??? Samat ohjeetko on laitettu joka pilleriin, sisällöstä riippumatta? Ja sit kehotetaan tarkasti lukemaan ohjeet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sillä tavalla monipiippuinen juttu, että on tapana sanoa, että pelkkä keltarauhashormoni ainakaan minipillereinä ei lisää veritulppariskiä. Kuitenkn sen, kuinka paljon yhdistelmäehkäisypillerit kasvattavat veritulppariskiä,   on todettu riippuvan siitä, millaista ja miten paljon keltarauhashormonia kyseisissä pillereissä on.  Eli ei voida sanoa, että pelkkä keltarauhashormoni ei vaikuttaisi - mutta vaikutus ei ole samalla tasolla kuin estrogeenine ja keltarauhashormonin yhdistelmä.

Kokonaan toinen asia on , että jos ap ei tarvinnut siihen nuorena iskeneeseen säärikipuunsa mitään hoitoa ja silti selvisi hengissä ja isommitta jälkiongelmitta (pelkkää suonikohjujen lisääntymistä ei lasketa) kyse ei tosiaan ollut veritulpasta. Siellä on voinut olla joku pieni laskimotulehdus, ehkä jopa pinnallinen tukos, mutta ei  oikeaa veritulppaa. Lääkärin on siksi laskenut mielessään, että ylimääräisistä vuodoista on sulle enemmän haittaa kuin keltarauhashormonista. Tietenkin hormonista VOI silti olla haittaakin. Pidä silmäsi auki, vältä pitkiä paikallaanistumisia, ja mene lääkäriin jos tulpan oloisia kipuja tulee.

Vierailija
4/4 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt itse varannut lääkäriin ajan juuri tuon keltarauhashormonin puutteen vuoksi. Tiputtelua ja luteaalivaihe todella lyhyt.

Muistelen lukeneeni, että pitkään jatkumut tiputtelu, eli juuri tuon hormonin vähäisyys voi aiheuttaa myös syöpää munasarjoissa. Vai muistanko nyt täysin väärin?