Miksi pohjois-savolaiset on niin sairaita?
Suomen sairaimmat ihmiset löytyy sieltä. Itse olisin veikannut lappia tai kainuuta "sairaimmaksi" mutta se olikin savo. Mikä siellä on että ihmiset sairastuu? www.terveytemme.fi/sairastavuusindeksi/
Kommentit (134)
Savolaisuus on sukupuoliteitse tarttuva synnynnäinen, rappeuttava sairaus, joka pahenee iän myötä johtaen lopulta kuolemaan. Taudin kulkua voi hidastaa ja oireita lievittää siirtämällä savolainen riittävän varhaisessa iässä pois Itä-Suomesta kulttuurin, tieteiden ja taiteiden altistuma-alueille muualle Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä syyvvään tönkkösuolattuva muikuva kuin leipää.
Et ole savosta. Savolainen ei käytä "täällä" sanaa vaan "tiälä"
Eikä käytä sanaa mie vaan minä.
Eepäs ku ite!
Savolainen välttelee minä-muotoa ja pakon edessä kuvailee itseään ensisijaisesti iteksi. Jos ite ei sovi juoneen, niin sitten voi toki sanoa minä.
Ovat varmaan myös sisäsiittoisia, eli voi johtua siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kts. itäsuomalainen tautiperintö.
Sisäsiittoisin alue Suomessa.
"Itäsuomalainen tautiperintö" viittaa osaan suomalaista tautiperintöä (STP), joka on ryhmä harvinaisia, perinnöllisiä sairauksia. Näitä sairauksia esiintyy suomalaisilla, erityisesti Itä-, Pohjois- ja Keski-Suomessa, huomattavasti muuta maailmaa enemmän.
Tautien taustalla on perustajavaikutus (founder effect), mikä tarkoittaa, että muinoin asutus levisi näille alueille pienten uudisasukasryhmien mukana, joiden perimässä sattui olemaan tiettyjä geenivirheitä.
Liian
...
Suomalaisilla on ihan sama DNA
Ylellä oli juttu että suomalaisten DNA on ihan samanlainen Virossa, Lounais - Suomesss ja Kainuussa.
Joten lopeta jo tuon paskapuheen jauhaminen
Helsinki oli kaikkein punaisin alue
Mistä johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Savo on niin eristyksissä muusta maailmasta. Ihmisten sivistys siellä on sitä luokkaa, että mitä loukkaavammin toiselle ihmiselle pääsee letkauttamaan, sitä makeammin nukkuu. Hyi helvetti mitä sakkia.
Näin savolaisena poismuuttaneena olen samaa mieltä. Nyt ei ole tarvinnut kuunnella moista moskaa vuosikymmeniin. Mutta löytyyhän sieltä myös sellaisia, jotka keskittyvät hulvattomiin vitseihin ympäristöstä, tavaroista jne., jotka eivät vitsaile toisista ihmisistä. Se on todella surullista, että moni on kääntynyt veetuilun puolelle. Kyllä asia voi olla myös kauniisti hauska.
Pohjois-Savon väestörakenne on ikääntyvää ja huoltosuhde on keskimääräistä korkeampi. Vuonna 2021 maakunnan väestöstä 014-vuotiaita oli 14,2 %, 1564-vuotiaita 59,4 % ja yli 65-vuotiaita 26,4 %. Väestöllinen huoltosuhde oli 68,3, mikä on korkeampi kuin koko maan keskiarvo. Väestönkasvu keskittyy Kuopion seudulle.
Vierailija kirjoitti:
Sairastavuus noudattaa Pähinäsaaren rauhan rajaa. Ruotsin kuningas halusi keinotekoisesti asuttaa Savoa ja Kainuuta, mutta lopputuloksena oli pitkään nälänhätää ja kurjuutta vaikeissa olosuhteissa. Heikko ravitsemus on tekijä, joka johtaa tulevienkin sukupolvien metabolisiin sairauksiin. Tähän pä
...
Voi voi mikä katkera purkaus I i g o r i l t a!!!
10 vuotta sitten tehty aloitus.
Minä rakastan savolaista paikkakuntaa(ni) mummolanostalgian takia; rakkaiden isovanhempieni talo rehevine
kukkaistutuksineen/hoidettuine pihoineen oli todella kuin satumaa minulle kaupunkilaismupelolle. 🤗
Asuimme omistuskodissa, emme vuokralla, mutta kerrostalossa. Mummon luona koin omakotitaloelämää nurmikolla serkkuni kanssa (Marimekon raita-asusetti ylläni🧐) köllötellen..
Meillä äidinäideistä käytetään sanaa mummo, Savossa tämä on normaalia. Muualla maassa mummo-sana on loukkaava.
E
Näissä halventavissa savolaisketjuissa mainitaan usein Pähkinäsaaren rauha.
Siitä voitte päätellä, että asialla on Pietarin trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole paljasjalkainen savolainen, mutta asunut täällä pari vuotta.
Täällä ainakin painoindeksi on korkeammalla kuin muualla. Oikeesti :D
otan osaa että sinne olet päätynyt
Kiitos osanotoista. Kun täältä lähden, en takaisin tule :-)
samat sanat, mutta Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastavuus noudattaa Pähinäsaaren rauhan rajaa. Ruotsin kuningas halusi keinotekoisesti asuttaa Savoa ja Kainuuta, mutta lopputuloksena oli pitkään nälänhätää ja kurjuutta vaikeissa olosuhteissa. Heikko ravitsemus on tekijä, joka johtaa tulevienkin sukupolvien metabolisiin sairauksiin. Tähän pä
...
Voi voi mikä katkera purkaus I i g o r i l t a!!!
Kuka ihme tämä iigor-hullu on? Tottahan tuo on! Suomessa oli todella paha nälkäongelma. Myös Irlannissa on nähtävissä epigeneettisiä sairauksia perunaruton aiheuttaman nälänhädän jälkeen.
ehkä julkiselta terveydenhuollolta saatu ainoa hoito, eli burana ja jonotus, ei parannakaan kaikkia sairauksia.
Ihailen savolaisten nopeaälyisyyttä.
En ikinä osaisi laskea leikkiä yhtä nopeaälyisesti kuin savolaiset.
Me muut suomalaiset olemme hidasälyistä puuroa savolaisiin verrattuna.
Takuulla tylsää elää näin harmaassa ja persoonattomassa maassa. Täynnä hitaita ihmisiä.
Monet Pohjois-Savolaiset miehet ovat ihan saman näköisiä keskenään. Likinäköisiä, hieman kierosilmäisiä. Naama oudolla tavalla ikäänkuin vääntyneen näköinen. Vähän sen oloisia ja näköisiä, että ovat kärsineet happivajeesta. En tiedä, ovatko sukua keskenään, vai mistä tämä samankaltaisuus johtuu. Luultavasti sisäsiittoisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
ehkä julkiselta terveydenhuollolta saatu ainoa hoito, eli burana ja jonotus, ei parannakaan kaikkia sairauksia.
Häh? Tolla logiikalla burana ja jonotus ilmeisesti toimii muissa maakunnissa? Katsos kun jutun juju on siinä, että idässä ihmiset ovat lähtökohtaisesti sairaampia joko elintasosairauksien kautta tai geneettisten sairauksien kautta.
Vanha aloitus. Mutta on kolme maakuntaa joissa sairastetaan eniten tai paljon. Ne on Pohjois- Pohjanmaa, Pohjois- Savo ja Kainuu. Olen asunut oulussa ja sitten Pohjois- Savossa ja muutin tänne n 25v sitten. Aivan mahtava asuinpaikka on Kuopio.
Helsinki oli kaikkein punaisin alue
Mistä johtuu?
Helsinki ei ole kartalla lähimainkaan punainen. Tutustu kotimaasi maantietoon vähän tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä syyvvään tönkkösuolattuva muikuva kuin leipää.
Et ole savosta. Savolainen ei käytä "täällä" sanaa vaan "tiälä"
Eikä käytä sanaa mie vaan minä.
Kyllä täällä Kuavilla sanotaan ahkerasti "mie".
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen rupeaa halventamaan muita? Sellainen jonka on paha olla itsensä kanssa.
Eli savolaiset.
Mitä jo katsoisit mikä ikärakenne, nuoret muuttavat pois ja vanhat jäävät sinne. Vanhat sairastavat
Näin kotipaikkakunnallakin