Suosittele kirjaa! Tässä speksit:
1. Yksittäinen kirja, ei osa sarjaa
2. Ei fantasia tai scifi
3. Hyvin kirjoitettu, aikakaudella ei väliä.
4. Ei klassikko
5. Saa olla suomeksi tai englanniksi
Kiitos jo etukäteen t: lukutoukka
Kommentit (70)
Ulla-Lena Lundberg: Jää - Finlandia-voittaja, parasta kirjassa on minusta tunnelma
Kader-Abdolah: Talo moskeijan vieressä - samanlainen lempeän(?) rauhallinen tunnelma kuin Jäässä, äänestettiin ilmeisesti Hollannin kaikkien aikojen toiseksi parhaaksi kiejaksi jossakin vaiheessa
Kaikki se valo jota emme näe, Anthony Doerr
Siis täällä porukka oikeesti suosittelee jotain suomikirjallisuutta XD Lukekaa välillä oikeita kirjoja
^^
Suosittele ihmeessä lempikirjojasi. Ap.
Mooses Mentulan Jääkausi! Ajankohtainen kirja koulukiusaamisesta, hyvin kirjoitettu ja ei liian yksioikoinen.
Anni Kytömäki - Kultarinta
Lionel Shiver - Jonnekin pois
Joyce Carol Oates: Kosto-Rakkaustarina. Rankka mutta teki vaikutuksen!
Kymmenen unelmaani, Lori S (en saa mobiililla googlattua samalla tekijää)
Kate Mortonin kirjat. Salaisuuksia, kartanoita, suuria tarinoita hyvin kirjoitettuna. Lukuromaaneja sanan parhaassa merkityksessä!
Catherine Pancol : Central Parkin oravat ovat surullisia maanantaisin. Kirja on itseasiassa sarjaa, mutta täysin itsenäinen tarina kuitenkin. Itse luin vain tämän ja sain niin paljon elämäniloa siitä että aion lukea kaikki hänen kirjansa!
Mikä tahansa Sebaldin kirja. Omaperäisiä, erinomaisia. Tai Robert Walser.
John Williams, Stoner. Todella kaunis ja vähäeleinen.
Ottessa Moshfegh: Eileen
Jennifer Egan: A Visit from the Goon Squad
Jonathan Franzen: Freedom ja The Corrections
J.M. Coetzee: koko tuotanto erityisesti Disgrace, Summertime, The Life and Times of Michael K
Paul Auster: Mr Vertigo
Umberto Econ kirjoista löytyy hienoja historiallisia teoksia enemmän tunnetun Ruusun Nimenkin lisäksi:
Prahan Kalmisto
Baudolino
Foucalt'n Heiluri
Ken Follett: Taivaan pilarit
Hyvä kirja eikä lopu heti kesken :)
Äskettäin lukemistani kirjoista olen erityisesti pitänyt seuraavista:
Paul Beatty: The Sellout
George Saunders: Lincoln in the Bardo
Yuri Herrera: kaikki kolme herran pienoisromaania.
Kaikki vähän erikoisia ja etenkin Sandersiin pitää keskittyä tosissaan. Beatty pitää ehdottomasti lukea englanniksi, en usko että sen poliittinen epäkorrektius kääntyy hyvin. Sammakko on kääntänyt Herreraa suomeksi mutta Lisa Dillmanin englanninnokset ovat upeita.
Tällä hetkellä työn alla Amor Towlesin Rules of Civility alkusoittona kirjalle A Gentleman in Moscow mutta en ole vakuuttunut. Alku vaikuttaa vähän maneeriselta ja liian sievältä. Eli en suosittele mutta molempia on kehuttu eli saattaa olla että kirja lähtee vielä lentoon.
Itse luin juuri kirjan Rosamund Lupton -Hiljaisuuteen hävinneet
En kestä kuinka hyviä ehdotuksia täällä on. Tuon The Selloutin olen pannut jo aikaisemmin merkille, uskon että pidän.
Lisää saa laittaa. Ap.
Bird Box oli jännämja viihdyttävä. Muita tältä listalta en ole lukenut joten kiitos! Ap.