Työpaikalla sisäilmaongelmia. Kokemuksia?
Mitkä olivat oireesi tai miten muut oireilivat? Miten asiaan puuttuttiin? Meillä moni oireilee, mutta ei tarpeeksi moni. Työterveyslääkäri ei ota tosissaan, akkojen höpötystä. Naisvaltainen ala. Sain muista terveyssyistä luvan tehdä osan viikosta etänä ja olo on kotona todella erilainen. Töissä jos olen ollut niin aamulla herään pirteänä, mutta uuvun jo 10 aikaa täysin. Päätä särkee, silmät punottaa vähäsen ja kotona olen todella uupunut. On ihottumaa. Muilla on samankaltaista oireilua, mutta lievempänä. Työterveyslääkärin mielestä tämä nyt vaan pitää kestää ja oireilu on ihmisillä niin lievää, että ei ole aiheuttanut sairaslomia. Vielä. Ei tutkita tarkemmin, muutama vuosi sitten todettu että ei ole hometta eikä sädesientä. Jotain paskaa ilmassa on, oli se sitten huono ilmanvaihto tai mitä vaan. Vituttaa kun asiaa ei selvitetä, vaikka monet oireilee. Omat oireeni ovat pahemmat kuin muilla ja alan olla tämän väsymyksen kanssa siinä pisteessä, että en kerta kaikkiaan jaksa olla työpäivää töissä. Olo on kuin tuhannen kännissä ja pää ihan höttöä. Kotona en saa lisätä työskentelyä eli muutama päivä viikossa pitää kestää toimistolla.
Millä oloa voisi helpottaa ja mitä tälle voisi tehdä? Inhottaa kun olen ainut (muiden kannalta toki hyvä asia), joka oireilee ns.vakavasti ja on jo vaikuttanut työkykyyn. Koska muiden oireet ovat lieviä, asiaa ei selvitetä. Onko ainut keino vaihtaa työpaikkaa? Itse olen jo lapsena altistunut homeelle yms niin olen tosi herkkä kaikille sisäilmaongelmille, valitettavasti. Missäpä niitä ei ois, että enpä tiedä auttaisiko työpaikan vaihtokaan.
Mielelläni kuulisin muiden kokemuksia.
Kommentit (5)
Suosittelelen vaihtamaan työpaikkaa ennen kuin terveys menee lopullisesti. Minä sinnittelin vuosia hometyöpaikalla, nyt saankin sitten oireita todella herkästi ja uutta työpaikkaa jossa olisi tarpeeksi hyvä sisäilma on todella vaikea löytää. Uskomatonta miten lääkärit vielä suhtautuu, näistä asioista kun ei parane vaan oireilu vaan ajan myötä pahenee.
Mun oireet on olleet lamaava väsymys, jatkuva nuha ja kurkkukipu, nivel- ja lihaskivut, vatsanturvotus (näyttää että olis viimeisillään raskaana), vatsakivut, äkillinen ripuli niin että on pakko juosta vessaan, lämpöily...
Mulla silmien kirvelyä, verenvuotoa nenästä, yskää, äänen menetystä, hengenahdistusta, iltapäivälämpöilyä, järkyttävää väsymystä. Loppuivat kun vaihdoin työpaikkaa. Älä sinäkään uhraa terveyttäsi työlle.
Täysin samoja oireita. Meillä onneksi työterveys suhtautuu vakavasti. Ja myös työnantaja yrittää parhaansa etsiä väistötiloja. Ihan kamalaa joutua olemaan siinä paskassa! Meilläkään ei virallisesti ole mitään vikaa vaikka 90% väestä oireilee. Useita on pitkillä saikuilla ja osa taloa käyttökiellossa. Joku on meilläkin joutunut olemaan se tienraivaaja ketä pidettiin hulluna ja mullekin sanottiin vielä 4 vuotta sitten että sä ehkä kuvittelet kun muillakin on oireita..
Löytyykö joltain niitä onnellisia loppuja eli ollaanko jollain työpaikalla onnistuttu paikantamaan oireilun syy ja korjaamaan tilanne jotenkin?
Tuntuu siltä, että näitä sairaita työpaikkoja on yhä enemmän eikä kukaan osaa selittää mistä johtuu ja mitä pitäisi tehdä. Muuta kuin vaihtaa työpaikkaa ja toivoa parasta.
Työterveyshuollolla ei muuten ole valtuuksia tehdä mitään muuta kuin seurata tilannetta. Eikä sieltä saa muita neuvoja kuin kirjata oireita ylös.
Juuri tuo kuvailemasi uupumus ja sellainen "kuumottava" raskas olo päässä. Korvien kutinaa, silmien kirvelyä ja kutinaa, toistuvia hengitystie oireita, ihottumia... Meillä oireili lähes kaikki, varsinkin pitkään olleet työntekijät. Kyseessä oli nyt jo suljettu sairaala osasto.