Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauvaa kutsutaan "hän" ja muita ihmisiä "se"?

Vierailija
31.08.2017 |

Tiedostan kyllä, että kirjakielessä kaikkia ihmisiä kuuluisi kutsua "hän" eikä "se".. Mutta mietin vaan että miksi ihmeessä porukka kutsuu vauvoja häneksi ja esim vauvan vanhempaa "se". Onko vauva jotenkin arvokkaampi? Kun lapsi kasvaa vanhemmat alkaa kutsua häntä siksi.. No tajusitte varmaan pointin.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole vielä mitään. Tiedän ihmisen, joka viittaa koiriin (ja ehkä muihinkin lemmikkieläimiin, en tiedä) hän-pronominilla, mutta ihmisiin se-pronominilla.

Vierailija
2/7 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva (hän) on viaton ja suloinen lapsi. Ehdottomasti arvokkaampi kaikista.

Suurin osa aikuisista ihmisistä on saastaisia elukoita, siksi voidaan oikeutetusti käyttää "se" ja "ne" sanontaa.

Keissi selvä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle ainakin vauvatkin on "se", hän kuulostaa niin typerältä puhekielessä.

Vierailija
4/7 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puhekielessä normi on sanoa ihmisestä se, mutta vauvasta sanottuna se kuulostaa jotenkin ikävältä, ainakin jos puhuu vähän tuntemattomille (toki miehelle puhuessa sanon "se"). Luulen, että taustalla on se, että vauvat ovat niin avuttomia ja muista riippuvaisia, että ihmisten täytyy "muistuttaa" itseään ja muita, että vauvat ovat ihmisiä, joilla on ihmisoikeudet kuten muillakin.

Vierailija
5/7 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman: koirat on "hän" ja ihmiset "se" : ) Se, mikä on tärkeintä, kuten vauva, koira tai kissakin, korotetaan arvokkaampaan hän-asemaan.

Vierailija
6/7 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Ei tuo ole vielä mitään. Tiedän ihmisen, joka viittaa koiriin (ja ehkä muihinkin lemmikkieläimiin, en tiedä) hän-pronominilla, mutta ihmisiin se-pronominilla.

Ainakin Suomipopin Jaajo kuuluu näihin vajokeihin.

Vierailija
7/7 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman: koirat on "hän" ja ihmiset "se" : ) Se, mikä on tärkeintä, kuten vauva, koira tai kissakin, korotetaan arvokkaampaan hän-asemaan.

Arvokkaampaan?

Tämä on varmaan jotain wt-logiikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan