Lyhentynyt kuukautiskierto?
Kiertoni on ollut kymmenen vuoden ajan keskimäärin 29 päivää. Nyt viimeisen puolen vuoden aikana se on lyhentynyt 23-25 päivään ja vuotoa on 1-2 päivää pidempään. Todella kovat kivut ja PMS-oireet ovat myös kadonneet lähes kokonaan. Sinänsä se on ihan mukava asia, mutta jotenkin huolettaa näin suuri muutos.
Puoli vuotta sitten minulla oli yhdet poikkeuksellisen kivuliaat kuukautiset. Siis aivan hirvittävän kivuliaat. Mietin kaikkea puhjenneesta kystasta endometrioosiin, mutta kärvistelin sen viikon ja sen jälkeen ei tosiaan ole ollut mitään vastaavaa, niin en ole käynyt tutkimuksissa. En tiedä onko tällä mitään merkitystä.
Olen 24-vuotias, en ole synnyttänyt eikä minulle ole koskaan ollut hormonaalista ehkäisyä käytössä. Mistähän tämä kierron lyheneminen voisi johtua? Stressi, sukupuolitauti, hormonihäiriö?
Kommentit (6)
Kenelläkään muulla ollut vastaavaa?
Mulla kävi sun iässä noin ja muutos on pysynyt siitä saakka samana. Kierto lyheni kolme päivää. Nyt 38 vuotiaana menkat kestää kolme päivää ja neljäs päivä on jotain olematonta vuotoa. Ei siinä mitään epäilyttävää ole. Tosiaan nuorena menkat saattoi kestää viikon, luojan kiitos ei enää. Menkkakivut hävisi joku pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi sun iässä noin ja muutos on pysynyt siitä saakka samana. Kierto lyheni kolme päivää. Nyt 38 vuotiaana menkat kestää kolme päivää ja neljäs päivä on jotain olematonta vuotoa. Ei siinä mitään epäilyttävää ole. Tosiaan nuorena menkat saattoi kestää viikon, luojan kiitos ei enää. Menkkakivut hävisi joku pari vuotta sitten.
Lisään vielä, ettei minullakaan ole koskaan ollut mitään hormonaalista ehkäisyä vaan ihan luomu olen tässä suhteessa ollut aina.
Kannattaa käydä tsekkaamassa hemoglobiiniarvot.. Mulla oli jossain vaiheessa pudonnut rajusti ja silloin kierto lyheni ja samalla menkkojen kesto piteni pahimmillaan jopa 10pv ja tietenkin lähes jatkuva vuoto sai anemian pahenemaan ennestään. Rautakuuri palautti lopulta normaalikierron.
Premenopaussi?