Miten autokaupassa tingitään?
Oon ostamassa pari vuotta vanhaa, vähän ajettua autoa ja kauppoja meen tekemään perjantaina. Miten mä tingin hinnasta? Tinkivaraa on varmasti, mutta en oikein tiedä miten lähtisin tinkimään.
Kommentit (8)
Sanot vaan härskisti mitä tarjoat. Siitä se sopuhinnan etsiminen alkaa.
Alkuun luonnollisesti tarjoat aivan liian vähän. Jos keksit perusteluja paskalla tarjoukselle, niin se jeesaa hieman tinkimisessä,
Tee rohkea tarjous ja rahat heti myyjälle jos hyväksyy kaupan.
Sanot hinnan "xxx tai sitten.." ja ilmalyöt nyrkillä ilmapöytään.
Ostajana ollessa hintaa yleensä tingitään alaspäin...
Menetkö siis liikkeeseen vai ostatko yksityiseltä?
Itse kävin pari viikkoa sitten autoliikkeessä, pyysin päästä koeajolle ja sieltä palatessa vain totesin: hyvältä vaikutti, voitaisiin sopia vielä hinnasta. Myyjä näpytteli hetken konetta ja sain 500 euroa alennusta. Olin tyytyväinen, luulin ettei hinnasta olisi ollut kuin pari sataa tinkivaraa.
Yksityisellä puolella en tiedä miten menee.
Vierailija kirjoitti:
Menetkö siis liikkeeseen vai ostatko yksityiseltä?
Itse kävin pari viikkoa sitten autoliikkeessä, pyysin päästä koeajolle ja sieltä palatessa vain totesin: hyvältä vaikutti, voitaisiin sopia vielä hinnasta. Myyjä näpytteli hetken konetta ja sain 500 euroa alennusta. Olin tyytyväinen, luulin ettei hinnasta olisi ollut kuin pari sataa tinkivaraa.
Yksityisellä puolella en tiedä miten menee.
Jos sait ihan heittämällä 500 alennusta, niin vielä olisi ollut varaa jokunen satanen tinkiäkin.
Itse yleensä katson esim. Nettiautosta, millä hinnalla on kyseistä autoa edullisimmillaan myyty. Hieman sen alle voit tehdä ensimmäisen tarjouksen, ja siitä tarjousta nostaen voit edetä.
Liikkestä suoraan käteisellä ostettaessa olen n. 20k€ käytetystä autosta saanut 2,5k€ alennusta. Tein tarjouksen, ja 30min jankattiin myyjän kanssa, kunnes se hyväksyi tarjoukseni. Hämmästyin itsekkin, koska siihen ilmaantui toinenkin ko. autosta kiinnostunut kyselemään.
Olet ilmeisesti jo treffit sopinut, eli et puhelimessa pääse alustamaan kaupantekoa. Kun menet sinne ja katsot onko auto sellainen, kuin sen pitää olla ja sellainen, kuin se kuvauksen ja kertoman mukaan olisi pitänyt olla. Sanot myyjälle, että hinnasta pitäisi päästä yhteisymmärrykseen. Sanot, että asiakasystävällsempi hinta saattaisi olla vähän mukavamman tuntuinen. Tai sanot, että hinnassa pitäisi vähän tulla lähemmäs sun lukujasi. Tai kerrot että olit pyöritellyt mielessäsi vähän erilaisia lukuja. Jos autossa on joku juttu eli vika, siitä voit sanoa ja miettiä minkä verran sen korjaus maksaa tai minkä verran joku kosmeettinen vika haittaa. Voit sanoa että auto pitää saada alle ja nyt katsotaan mihin hintaan sellainen alle saadaan. Keinoja ja sanoja on monia. Lykkyä tykö! Mieti, että kun avaat suusi tuntipalkka lähtee juoksemaan - aseta itse sille rajat. Ja vielä viimeisenä: älä ole yli-innokas - se vähentää mahdollisuuksiasi päästä niihin numeroihin, joita päässäsi pyörittelet.