Olen ns. paskaduunissa ja pesen astioita viidenkymmenen asiakkaan jäljiltä pienkoneessa. Kysymys siitä
Ylempänä olevat kollegat laittavat aina koneeseen eväsrasiansa.
Tämä tarkoittaa vähintään yhtä ylimääräistä koneellista päivässä. Lisäksi jättävät rasiansa vain tiskipyödälle, josta olettavat minun ne ottavan koneeseen. Pesun jälkeen joudun keksimään luovasti paikan näille.
Minusta muiden työntekijöiden henkilökohtaisten esineiden huolto ei kuulu työnkuvani piiriin.
Mitä mieltä?
Kommentit (22)
Tuo ei ole mielipidekysymys vaan sopimuskysymys. Jos on sovittu, että sinä vastaat tiskikoneesta, niin muut ei saa siihen koskea. Katsos kun valta tuo vastuuta ja nyt se osui sinulle.
Jos tuollaista ei ole tilattu, esimiehesi kuuluu hoitaa homma ja tiedottaa, että heidän pitää pestä itse rasiansa. Mulla on töissä sama juttu (en siis ole se tiskaaja) enkä ymmärrä, miksi henkilökunta ei vie astioitaan kotiin pesuun. Meillä on myös pienessä keittiössä kauheat läjät ihmisten kippoja.
Minä pesisin reittikoneessa, hah hah hah hah haa. Ei, vaan kyllähän tuommoinen nyt kismittää!
Eiköhän se tiskikone ole kaikkien tiskeille. Voithan kysyä esimieheltäsi kuuluuko nuo tiskit sinun hoitaa.
Miksi teillä ei ole laitoskonetta? Pesee muutamassa minuutissa koneellisen, helppoa ja nopeaa. Ai niin sullahan jäisi liikaa joutoaikaa jos työ tehostuisi.
Jos et joudu asian vuoksi ylitöihin jäämään, älä ole pikkumainen. Konehan ne astiat pesee. Vaikka olisit valittaessasi oikeassa noin periaatteessa, tilanteesi töissä tuskin kohenisi. Kannattaa valita taistelunsa huolellisesti.
Älä vaan sano, että työhösi ei muuta kuulu kuin täyttää ja tyhjentää kone sekä käynnistää ja sammuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos et joudu asian vuoksi ylitöihin jäämään, älä ole pikkumainen. Konehan ne astiat pesee. Vaikka olisit valittaessasi oikeassa noin periaatteessa, tilanteesi töissä tuskin kohenisi. Kannattaa valita taistelunsa huolellisesti.
Ei kannata ehkä arvostella toisen töitä, jos ei tiedä siitä mitään. Tuolla aloittajalla voi olla muutakin tekemistä, kuin vahtia apk:ta, joka on tarkoitettu ruokailuvälineiden, lautasten ja kahvikuppien pesuun.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kone pesee kyllä.
Se vaatii kuitenkin rasioiden laiton sisään ja ottamisen ulos ja asettelun jollekin paikalle, jota ei oikein ole.
Kyse ei ole laiskuudesta tai edes ajanpuutteesta. En joudu tämän takia ylitöihin jäämään.
Kyse on periaatteesta. Kuuluvatko henkilökohtaiset tavarat minulle?
Itse pesisin lavuaarissa tai veisin kotiin ja pesisin siellä.
Ymmärrän, että nipottamisena kokevat, jos otan asian esiin. Kuitenkin ajattelen ihan periattellisesti. Eiväthän he voi työvaatteittaaankaan laittaa pesuun minulle. Hoidan nimittäin paikassa myös pyykinpesun.
Itsehän monesti toimin niin, että menen yhteisiin tiloihin ja jätän kahvikupin siihen astianpesukoneen lähelle ja jään seuraamaan, että tämä kahvihuonetta siivoamaan nakitettu alempiarvoinen laittaa sen koneeseen ja sanon sitten, että "no hyvä homma, että jotakin edes tulee tehtyä". Sitten naurahdan ja lyön kättä yhteen ja tuumaan ääneen, että "mahtaako yritys edes pystyssä pysyä ilman näin reipasta tekijää". Odotan vähän aikaa vaivaantunutta reaktiota tältä pienipalkkaiselta naikkoliinilta ja pihahtavan äännähdyksen jälkeen vielä lausahdan viekoittelevasti, jotta "eihän ne itsestään sinne sisään pane, vai mitä meidän neiti sanoo *kjeh kjeh*" "On noi panohommat sellasia, että voisi itsekin kokeilla... niin niitä kuppeja" "Ompa niin sopivan kokoisetkin kouraan, voehan veikkoset sentään".
Onko sillä väliä mitä tekee jos siitä saa palkkaa.
Joku kori tai laatikko niille eväsrasioille. Nakkelet ne koneesta sinne ja kukin huolehtikoon siitä laatikosta sitten omansa.
Meillä siivooja nipotti samankaltaisesta asiasta ja päätettiin, että hoidetaan itse astiat koneeseen ja lyhennetään siivoojan työpäivää samalla 1.5 tunnilla. Näin saatiin hänelle alle 6 tunnin työpäivä ja muistetaan aina muistuttaa, että siihen ei sitten TESsin tai lain mukaan kuulu kahvitaukoa, vaikka meillä muilla sellainen on. Joten enää ei siivooja istuskele meidän kanssa aamukahvilla ja samalla palaverissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kone pesee kyllä.
Se vaatii kuitenkin rasioiden laiton sisään ja ottamisen ulos ja asettelun jollekin paikalle, jota ei oikein ole.
Kyse ei ole laiskuudesta tai edes ajanpuutteesta. En joudu tämän takia ylitöihin jäämään.
Kyse on periaatteesta. Kuuluvatko henkilökohtaiset tavarat minulle?
Itse pesisin lavuaarissa tai veisin kotiin ja pesisin siellä.
Ymmärrän, että nipottamisena kokevat, jos otan asian esiin. Kuitenkin ajattelen ihan periattellisesti. Eiväthän he voi työvaatteittaaankaan laittaa pesuun minulle. Hoidan nimittäin paikassa myös pyykinpesun.
Kuten sanoin, vaikka olisit periaatteessa oikeassa, tilanne ei välttämättä käänny pitkällä tähtäimellä eduksesi, jos alat nipottaa. Jos on noin helppo työ ja työaika riittää, niin mitä ihmettä valitat?
Itse olen opettaja ja pyöritän opehuoneen tiskikonetta harva se päivä. Välillä  pyyhin pölyjä luokastani ja  korjailen roskia
käytäviltä. Kollega ompeli juuri luokkaansa verhot. Mikään näistä hommista ei työhön kuulu eikä niistä palkkaa makseta. Muitakin esimerkkejä voisi mainita.
Kysy esimieheltäsi. Jos sinulle maksetaan palkkaa henkilökunnan eväsrasioitten tiskaamisesta, niin sitten vaan tiskaat ja sillä selvä. Eikö se ole ihan sama, mistä sinulle maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
Meillä siivooja nipotti samankaltaisesta asiasta ja päätettiin, että hoidetaan itse astiat koneeseen ja lyhennetään siivoojan työpäivää samalla 1.5 tunnilla. Näin saatiin hänelle alle 6 tunnin työpäivä ja muistetaan aina muistuttaa, että siihen ei sitten TESsin tai lain mukaan kuulu kahvitaukoa, vaikka meillä muilla sellainen on. Joten enää ei siivooja istuskele meidän kanssa aamukahvilla ja samalla palaverissa.
On sulla luulot itsestäsi ;D
Itse olin aikoinaan tiskarina samaa hommaa tekemässä ja samalla lailla henkilökunta viskoi likaiset omat astiansa ihan eteeni, olettaen että pesisin ne käsin.
No enpä pessyt. Sanoin että tehtäviini kuuluu ASIAKKAIDEN ja ravintolan omien astioiden pesu, jos haluavat minun pesevän heidän omat astiansa, saavat maksaa siitä erikseen.
Teidän pitäisi sopia työpaikalla yhteiset pelisäännöt. Kuuluuko tiskaaminen työnkuvaasi vai miksi kukaan muu ei tiskaa? Toisaalta, jos eväsrasiat menevät samaan koneelliseen, niin ehkä siitä ei kannata valittaa. Ei kai niitä niin paljon ole?
Niin, mutta miksi se on just ap jonka ne rasiat pitää tiskata, jos ei kerran kuulu työn kuvaan? Eiköhän ne rasioiden sotkijat voisi vuoro päivinä huolehtia rasioistaan tai viekööt kotiin pesuun, jos ei kuulu kenenkään töihin.
Pienkone tarkoittaa siis ihan tavallista kotitalouksissa olevaa astianpesukonetta.
ap