Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kokemuksia kolonoskopia ja colonsteril aineen vaikutuksesta?

totallyloser
29.08.2017 |

Eli olisi ollut tänään kolonoskopia puolilta päivin ja sain siihen tyhjennykseen colonsteril ainetta.
(en mennyt tutkimukseen)

Ohjeen mukaisesti aloin juomaan sitä viiden aikaan alkuillalla.
Ja ei todellakaan pystynyt juomaan litra tunnissa vauhtia koska siitä litkusta tuli jäätävän huono olo.

Olin juonut 1,5 litraa kunnes yhdeksän jälkeen illalla ei tarvinnut vessasta poistua.
Puoli yhden aikaan yöllä ja vajaan kolmen litran jälkeen pistin pelin poikki.
Ei vaan kyennyt pahoinvoinnin takia ja alkoi iskemään paniikkikohtauksia.
Koko yön torkuin jakkaralla vessassa ja tämä päivän iltaan asti on saanut juosta vessassa.. hyvä kun kerkiää vessaan.

Eli oikea oppisesti otettuna litra ja tunti, niin kuinka kauan Colonsteril vaikuttaa?
Jos alkaa alkuillalla juomaan ja on viiden tunnin aikana juonut sen viisi litraa.

Koska milläköhän hitolla olis pitänyt ajella tutkimukseen miltei sata kilsaa kun tavaraa tulee täydestä tuutista koko ajan??
Siinä sitten paskat housussa tutkimukseen? Siinä olis kaupunkilaiset saaneet ihmetellä..

Eli onko oikeasti tarkoitus, että vielä tutkimuspäivänä paska lentää ja balalaikka soi?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuspäivänä olet tyhjä. En muista kuinka kauan aiemmin itse aloin juomaan sitä. Ja sen takia sitä juuri juodaan litratolkulla, että lopulta "paskannat" pelkkää sitä vettä. Itse jouduin loppuillasta konttaamaan vessaan. Ei enää ikinä kiitos.

Vierailija
2/25 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitapa vatsapolin sairaanhoitajalle ja kysy, voitko tyhjentää Picoprepillä tai edes Phosphoralilla. Niissä sitä itse litkua tarvitsee juoda noin about lasillinen ja loput saat juoda mehua, limsaa, lihalientä, mistä tykkäätkään. Mullakin oli aivan kauheita pari ekaa tähystystä, kun sairaalasta sai vain näitä pahanmakuisia tyhjennysaineita, joita piti juoda hirveä määrä ja joiden maku jo sai oksentamaan. Esim. tuo Picoprep melkein hyvänmakuinen ja on muutenkin jotenkin hellemmän tuntoinen, ja tyhjentyminen loppuu ajoissa, kun tyhjentää ohjeiden mukaan aikataulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuspäivänä olet tyhjä. En muista kuinka kauan aiemmin itse aloin juomaan sitä. Ja sen takia sitä juuri juodaan litratolkulla, että lopulta "paskannat" pelkkää sitä vettä. Itse jouduin loppuillasta konttaamaan vessaan. Ei enää ikinä kiitos.

Jep, kiitos.

Moka oli todellakin oma ja vaikka ohjeessa luki, että se litkun juominen pitää aloittaa klo 15-17, niin se aloittaminen meni siihen viiteen.

Muuten olisin varmaan aloittanut jo kahden pintaan..

Katsotaan, että haluaako ne uudestaan. (toivottavasti ei)

Jos niin sitten paastoan viikon etukäteen ja aloitan sen litkun juomisen puolen päivän jälkeen.

Vierailija
4/25 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös citrafleetiä tarvitsee juoda vain lasillinen. Mä oksennan nuo colonsterilit, en suostunut kuin eka tähyssä niihin, kun en vielä tiennyt vaihtoehdoista :/

Vierailija
5/25 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitapa vatsapolin sairaanhoitajalle ja kysy, voitko tyhjentää Picoprepillä tai edes Phosphoralilla. Niissä sitä itse litkua tarvitsee juoda noin about lasillinen ja loput saat juoda mehua, limsaa, lihalientä, mistä tykkäätkään. Mullakin oli aivan kauheita pari ekaa tähystystä, kun sairaalasta sai vain näitä pahanmakuisia tyhjennysaineita, joita piti juoda hirveä määrä ja joiden maku jo sai oksentamaan. Esim. tuo Picoprep melkein hyvänmakuinen ja on muutenkin jotenkin hellemmän tuntoinen, ja tyhjentyminen loppuu ajoissa, kun tyhjentää ohjeiden mukaan aikataulussa.

Vierailija kirjoitti:

Myös citrafleetiä tarvitsee juoda vain lasillinen. Mä oksennan nuo colonsterilit, en suostunut kuin eka tähyssä niihin, kun en vielä tiennyt vaihtoehdoista :/

KIITOS infosta.

Täällä susirajalla noi kunnallisen puolen tähystykset hoitaa Terveystalo.

Pitääpä lysellä noista mainituista ja käydä ostamassa ne jos/kun on tarvis

Vierailija
6/25 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi toimimaan vasta 14h juomisesta....

Vierailija
7/25 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja oma aikatauluni Picoprepin kanssa: Jos tutkimus vaikka puolenpäivän aikaan huomenna, niin olen aloittanut juomisen klo 18-19 pintaan tänään. Joskus olen aloittanut myöhemminkin, mutta silloin joutuu valvomaan pitkään. Aamiaisen olen syönyt normaalisti, lounaallakin olen voinut vielä jogurttia tai jotain keittoa syödä ja vaaleaa leipää. Pari tuntia itse lääkejuomasta vatsa alkaa toimia, olen hörppinyt vaikka Netflixiä katsellessa  juomista vähän väliä: teetä, limsaa, mehuja.

Aamulla herään klo 6-7 ja juon taas lasillisen "lääkejuomaa", omia juomisia sitten aamun mittaan. Nyt lähtee vatsa toimimaan jo nopeammin, koska jo illalla ulostulo on ollut lähinnä nestettä ja laihaa "porkkanasosekeittoa", nyt valuu jo pelkkää kellertävää vettä. Lopetan juomisen pari-kolme tuntia ennen kotoa poistumista, jolloin vessakiirettä ei enää pitäisi tulla, koska tulemista ei ole. Olen joskus ihan kävellyt sairaalalle, jos en ole ollut syömättömyydestä liian voimaton.

Vierailija
8/25 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Picoprepiä tai Citrafleetiä kannattaa kysyä, ihan apteekista saa, maistuvat vähän kuin vitamiiniporejuomalta. Jotkut tykkää Phosphoralista enemmän kun sitä juotavaa on vähemmän, mutta se on t-o-d-e-l-l-a voimakkaan makuista, enkä itse saa sitä juotua, oksennan heti.

Vierailija
9/25 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Colonsteril. 3 litran jälkeen tuli oksennus. Sitten vaan yökkäilystä huolimatta lisää ja ripulia tuli n 15 min välein 4 tunnin ajan. 4 litran jälkeen uusi pieni oksennus, eiku 5 litra mahaan. Aamuyöstä viimeiset "vedet" ulos suolesta ja valmista tuli. Palelin ja olin tosi kipeänä huopiin kääriytyneenä vessan lattialla 3 litran jälkeen. Kesähelteellä! Miten joku vanha/sairaampi kestää tätä??

Vierailija
10/25 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla sairaalaan ja aloin juoda litkua, maku ei tunnu kun naukkaa jotain puolukkamehua päälle.  Myöhään illalla alkoi yökötyttää mutta sitten ei tarvinnut enää ottaa.  Tutkimus seuraavana pvnä.

Myös joku movicol -ulostuslääke, sama juttu hiukan appelsiinimehua ei maistu pahalta.

Vierailija
11/25 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä muuten vessankäytön kanssa on mennyt jos jonkun täytyy juoda colonsterilia?

Mietin vaan että jos ei ole kuin yksi vessa ja perhettä (lapsi/lapsia ja puoliso), niin miten vessakäynnit saa järkättyä?

Vierailija
12/25 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä muuten vessankäytön kanssa on mennyt jos jonkun täytyy juoda colonsterilia?

Mietin vaan että jos ei ole kuin yksi vessa ja perhettä (lapsi/lapsia ja puoliso), niin miten vessakäynnit saa järkättyä?

Se hätä tulee niin vauhdilla, että siinä ei paljoa kannata yrittää steppailla oven takana. Jos on perhettä, niin silloin pitänee vain sopia kaikkien kanssa, että tyhjentäjällä on etuajo-oikeus ja muut hoitavat vessahommansa salamana. Jonkinlaisen ämpärin tai vara-wc:n laittaisin kyllä, koska muuten tulee housupyykkiä, kun joku "viivyttelee" minuutin vessassa silloin kun pitäisi mennä. Siellä wc:ssä voi joutua myös oleskelemaan välillä pidempään, niin lapsille pottaa ja miehelle tai isommille perheenjäsenille sankoa valmiiksi. Ja pari tuntiahan se pahin ravi vain kestää.

Vierailija
13/25 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se hätä tulee niin vauhdilla, että siinä ei paljoa kannata yrittää steppailla oven takana. Jos on perhettä, niin silloin pitänee vain sopia kaikkien kanssa, että tyhjentäjällä on etuajo-oikeus ja muut hoitavat vessahommansa salamana. Jonkinlaisen ämpärin tai vara-wc:n laittaisin kyllä, koska muuten tulee housupyykkiä, kun joku "viivyttelee" minuutin vessassa silloin kun pitäisi mennä. Siellä wc:ssä voi joutua myös oleskelemaan välillä pidempään, niin lapsille pottaa ja miehelle tai isommille perheenjäsenille sankoa valmiiksi. Ja pari tuntiahan se pahin ravi vain kestää.

Meillä oli onneksi kaksi vessaa käytössä mutta onneksi lapset on yläluokilla, että tajuavat asioita.

Aloituksesta tuli mieleen, että pari päivää oli rauhallista mutta sama vessarumba alkoi uudelleen vaikka mitään "puhdistus"litkuja ei ole nautittu ja ruokavalio ollut todella kevyttä.

Että pikkaisen meni suolisto sekaisin..

Vierailija
14/25 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistossa on joillakin valtavia infektiopesäkkeitä, jotka tietystikin reagoivat tyhjennysnesteeseen. Ei tarvitse olla mitään tulehduksellisia suolistosairauksia että näitä olisi.

Vierailija
15/25 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luottanut colonsteriiliin yksin vaan ostin apteekista kk peräruiskepussin ( vesi) tyhjensin sillä monta kertaa suoleni päivä ennen tutkimusta. Niinpä tutkimuksessa sain kiitosta että on erikoisen hyvin tyhjennetty suoli! Ei ollut haittana yhtään kakan jäännöksiä.

Muutaman kerran vuodessa puhdistan suolen samalla keinolla eli vesiperäruiskeella. Olo kevenee ja samalla voi olla nestedieetillä ja nauttia vain liemiä teetä ym. Suosittelen.

Vierailija
16/25 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Ei ne muutkaan aineet siitä paskanlentämisestä pienempää tai mukavampaa tee. Sitä tavaraa tulee niin paljon kuin suolistossa on massaa ja vähän ylimääräistäkin, se on ihan se ja sama vaikka homman voisi hoitaa yhdellä pillerillä. Paska lentää ja se on sen tyhjennyksen tarkoitus, tähystys ei onnistu jo paksusuolessa on tavaraa. Ja olo on kehno ihan kuten mahataudissa, se on ikävä sivuvaikutus täystyhjentymisellä. Sitä ei oikein voi välttää.

Sen takia ne suosittelevat colon steriliä, että elimistössä (eli tässä tapauksessa jo valmiiksi suolistossa) on varmasti tarpeeksi nestettä tyhjennykseen. Ihmiset kun eivät tykkää siitä vesiripulista (kukapa tykkäis) eivätkä aina ymmärrä sen yhteyttä täydelliseen tyhjentymiseen, valkkaavat sitten mieluusti sen "tehokkaimman" aineen jota ei tsrtte juoda kuin yksi lasillinen eivätkä sitten sen lisäksi juo tarpeeksi muita nesteitä. Käyvät kerran tai kahdesti pöntöllä ja ovat niin tyytyväisiä kuin helppo tyhjennys oli ja niin paljon parempi aine kuin litrakaupalla juotava colon steril. Paitsi että lääkäri sitten vain toistuvasti toteaa, ettei tähy onnistu... Wonder why 😒🤣

Vierailija
17/25 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juon isoja kulauksia nopeasti, ettei siinä kerkeis maistaa ja heitän heti tikkarin suuhun tai juon jotain mehua :D siinä jotenkin oppii sietämään sitä järkyttävää oloa. Mäki oon kyllä oksentanut ja viettänyt öitä pöntöllä ja vasta nyt viimeisimmälla kerralla sain juotua aivan kaiken + useita litroja muita kirkkaita nesteitä. Oon siis ollut 6 kertaa :)

Vierailija
18/25 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä juon isoja kulauksia nopeasti, ettei siinä kerkeis maistaa ja heitän heti tikkarin suuhun tai juon jotain mehua :D siinä jotenkin oppii sietämään sitä järkyttävää oloa. Mäki oon kyllä oksentanut ja viettänyt öitä pöntöllä ja vasta nyt viimeisimmälla kerralla sain juotua aivan kaiken + useita litroja muita kirkkaita nesteitä. Oon siis ollut 6 kertaa :)

saaks kysyy että miksi noin monta kertaa?

Onko siis IBD vai IBS ja onko vaikuttanut elämään millä lailla?

Vierailija
19/25 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Ei ne muutkaan aineet siitä paskanlentämisestä pienempää tai mukavampaa tee.

On se mukavampaa lennättää kakkaa niin, ettei samaan aikaan tarvitse yökkien ja pahoinvoiden juoda pahanmakuista litkua, joka ei tunnu loppuvan koskaan. Paljon isompi riski tyhjennyksellä on mielestäni jollakin Colonsterilillä jäädä vaillinaiseksi, kun jossakin vaiheessa vain tulee stoppi eikä juomaa enää saa lainkaan alas. Kun laskee juomat ja juo vähintään suosituksen verran niitä mehuja ja limppareita, niin tyhjennys onnistuu.

Vierailija
20/25 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teette tästä niinvaikeaaa juomalla monta litraa pahanmakuista paskaa? Picoprep ja pari lasillista, helppoa. Lääkäri kehui että suoli tyhjentyny todella hyvin