Lukion ekaluokkalaisen tämä päivä.
Herätys klo06, kouluun lähtö klo7.30 ja koulupäivä klo8.15-16.15.
Kotiin klo17, kävi suihkussa ja yhteinen ateria klo17.45.
Sen jälk palasi vkonloppuna aloittamansa terveystiedon kirjoitelman pariin jonka palautuksen deadline on tuleva keskiyö. Sai sen valmiiksi klo20.45. Sivumäärää en muista, mutta sanoja kertyi kuulema n.1700.
Sitten pesikin hampaansa ja oli aika käydä yöpuulle.
Vaikka poika on todella pedantti luonteeltaan ja vastaavaa paneutumista on nähty aiemminkin mm työpaikkahakemusta tehdessä niin silti hieman mietityttää ettei hän aja itseään piippuun näiden lukiovuosien aikana. Itse sanoi ettei stressaa yhtään, minun hönkimiseni kuulema stressasi, kun yritin hoputtaa häntä jotta pääsisi rentoutumaankin.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Ootappa muutaman vuoden päästä kun poika lukee pääsykokeisiin 10-12 tuntia päivässä monen kuukauden ajan
Kannattaa pyrkiä DI-opintoihin, niin ei tarvitse lukea pääsykokeisiin järjettömästi. Käytin itse matematiikan ja fysiikan kertaamiseen tunnin päivässä kirjoitusten jälkeen. Pääsin TKK:n fyssalle parhaiden joukossa, ja pisteet olisivat riittäneet hyvin myös tutalle, jos se olisi kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Kuule tuo on vielä ihan kevyttä menoa.
Sitten kun se lapsi kirjoituksiin lukee, pääsykokeisiin ja menee yliopistoon/amk:n niin homma vaan lisääntyy, kun on töissäkin välillä käytävä kaiken sen muun ohessa.
Hyvää tekee tottua jo nuorena tekemään hommia, kun ei ne tosta vähenemäänkään tule. Älä kuitenkaan hoputa, anna tehä omassa rauhassa omaan tahtiinsa. Joillekin on mielekkäämpää tehä niitä läksyjä ns. koko ilta, välillä taukoja pitäen, kuin putkeen pari tuntia hirveällä höökillä...
No ei kyllä lisäänny :D Itse AMKssa kolmatta vuotta opiskelen ja koulua keskimäärin 4 päivää viikossa (joskus 5 päivää, joskus 2-3 päivää vain) ja ei todellakaan mitään 8-16, välillä voi olla vain pari tuntia päivässä, joskus tietysti melkein täyden päivän mittaisiakin. Aina ei jaksa aamutunneille välttämättä mennäkään jos ei ole tärkeää ja edellisenä iltana ollut ohjelmaa.
Kotitehtäviä ei ole tosiaan joka päivälle vaikka ne kaikki tekisikin ja monilla kursseilla suurin osa ei tee sellaisia, joita ei palauteta arvosteltavaksi. Eikä kaikkia niitäkään. Harvoin teen kotona yhtään mitään, ennen tenttejä jos vaikeampia aiheita niin niihin harjoittelen muutaman tunnin maksimissaan edellisenä iltana.
Nelosia ja vitosia kursseista tulee :) Ja ihan sama vaikka tulisi vain ykkösiä, kukaan ei ole ainakaan vielä todistuksia kysellyt kun töihin olen hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun se lapsi kirjoituksiin lukee, pääsykokeisiin ja menee yliopistoon/amk:n niin homma vaan lisääntyy, kun on töissäkin välillä käytävä kaiken sen muun ohessa.
Hyvää tekee tottua jo nuorena tekemään hommia, kun ei ne tosta vähenemäänkään tule. Älä kuitenkaan hoputa, anna tehä omassa rauhassa omaan tahtiinsa. Joillekin on mielekkäämpää tehä niitä läksyjä ns. koko ilta, välillä taukoja pitäen, kuin putkeen pari tuntia hirveällä höökillä...
No ei kyllä lisäänny :D Itse AMKssa kolmatta vuotta opiskelen ja koulua keskimäärin 4 päivää viikossa (joskus 5 päivää, joskus 2-3 päivää vain) ja ei todellakaan mitään 8-16, välillä voi olla vain pari tuntia päivässä, joskus tietysti melkein täyden päivän mittaisiakin. Aina ei jaksa aamutunneille välttämättä mennäkään jos ei ole tärkeää ja edellisenä iltana ollut ohjelmaa.
Kotitehtäviä ei ole tosiaan joka päivälle vaikka ne kaikki tekisikin ja monilla kursseilla suurin osa ei tee sellaisia, joita ei palauteta arvosteltavaksi. Eikä kaikkia niitäkään. Harvoin teen kotona yhtään mitään, ennen tenttejä jos vaikeampia aiheita niin niihin harjoittelen muutaman tunnin maksimissaan edellisenä iltana.
Nelosia ja vitosia kursseista tulee :) Ja ihan sama vaikka tulisi vain ykkösiä, kukaan ei ole ainakaan vielä todistuksia kysellyt kun töihin olen hakenut.
Ja sitten amk:sta valmistuneet protestoivat, kun joku ei pidä heidän tutkintoaan yhtä vaativana kuin yliopiston kandidaatin tutkintoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään paljon koulusta ja tutkinnosta kiinni. Meillä ainakin 5 pv/vk AMK:ta, päivät yleensä 8-15 tms. Kotitehtäviä ei välttämättä joka päivälle, mutta kyllä eri projekteihin, tenttilukemisiin ja muuhun alan kirjallisuuteen kuluu helposti vähintään 2 tuntia päivässä koulussa käynnin päälle. Tenteistäkään ei helpolla nelosia ja vitosia saa, ellei oikeasti ole päntännyt päähänsä tenttikirjallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja täynnä. Jos et olisi sitä Ressua poikasi päähän työntänyt niin hän saattaisi olla lähilukiossa. Ainiin sehän oli lukio johon jopa vain seiskan keskiarvolla pääsee.
Hyvin ne pojat Ressussa menestyy
Miksi joku herää kuudelta ja lähtee kouluun vasta 1,5h päästä. Mulla sama lähtöaika ja herään seiskalta
Vierailija kirjoitti:
Jätä poika rauhaan. Hyvin tuntuu hommansa hoitavan ja menee tosi aikaisin nukkumaan. Ei harrastuksia?? Ei kavereita?? Tosi kevyt päiväohjelma. Oman lukion ekalla olevan nuoren yksi päivä : herätys 5.30. Vanhemman työmatka kyydillä koululle (asumme syrjässä ) lähtö 6.15. Koulu alkaa 8 loppuu 16. Eväät ja läksyjä koululla tai kaverin luona keskustassa. Harrastus 19-21.30. Kotona pikasuihku, iltapala, läksyjen viimeistelyä. Nukkumaan n 23-23.30. Raskasta? Rakas harrastus ja reipas nuori niin jaksaa.
Wtf miksi asutte noin kuusessa? Hankkikaa lapselle asunto lähempää koulua, jos ette halua muuttaa. Sillä hajoaa pää tohon ennen lukion loppua
Jaa, kyse siis oli siis siitä, kenen mamman pojalla/tytöllä on pisimmät päivät? Jolla on eniten harrastuksia ja esseitä, on paras (ja jonka mamma siis myös on paras)?
En ole kyllä ikinä opiskeluaikana joutunut pitämään mitään 8-16-päiviä. Enkä lukenut tuntikaupalla. Töissä olen käynyt töiden ohella, mutta mitään ympäripyöreitä päiviä.....ei ikinä.
FL lokoisassa mainotoimistohommassa
Meillä sama juttu, paitsi että tulee lukiosta klo 17, syö lämmintä ateriaa ja kerää jääkiekkokamat kassiin. klo 18.00 lähtö hallille. Hallilta tulee klo 21 - 21.30, jonka jälkeen suihkuun, iltapala ja kotitehtävät yöhön asti. Elämä on.,,
Kyllä meidän lukiolainen herää tuntia ennen, kuin lähtee kouluun.
On hidas aamutoimissaan ja haluaa syödä kunnon aamupalan ja lukea lehdestä urheilusivut.
Vaati myös vähintään 8 h unet. Itse Tarvin myös paljon unta, muuten ei hommista tule mitään eli mamman unigeenit on saanut.
Nämä lapset masentuu ja jää syrjään. Liika on liikaa. Tarvitaan myös harrastuksia, kavereita ja hauskanpitoa. Jos tarvitsee jo lukiossa vihkiytyä kokonaan opiskeluun, ennuste on huono
Kakkosluokkalaisen äitinä voin sanoa, että tuo on vielä tosi kevyttä. Pahempaakin on luvassa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä lapset masentuu ja jää syrjään. Liika on liikaa. Tarvitaan myös harrastuksia, kavereita ja hauskanpitoa. Jos tarvitsee jo lukiossa vihkiytyä kokonaan opiskeluun, ennuste on huono
Ne mitään masennu. Lomilla ehtii nähdä kavereita. Sitäpaitsi meillä ainakin lukiolainen tykkää opiskelusta ja luokkakaverit ovat kivoja.
Jos menee noin monta tuntia JOKA PÄIVÄ kouluhommiin niin kursseja on likaa. Sama yliopistossa. Ja pääsykokeiisin on sulaa hulluutta lukea 11h päivässä. Montahan tuntia tuostakin tehokasta opiskelua? Itse luin töiden ohella pääsykokeisiin n.2-4 h päivässä kevään ajan, pääsin Aaltoon teknilliselle lukemaan bioinformaatioteknologiaa huippupistein. Myös ystäväni jotka pitivät kiinni myös vapaa-ajasta menestyivät kokeessa. Sitten nämä jotka lukivat 12h päivässä 7 päivää viikossa eivät edelleenkään ole sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne mitään masennu. Lomilla ehtii nähdä kavereita. Sitäpaitsi meillä ainakin lukiolainen tykkää opiskelusta ja luokkakaverit ovat kivoja.
Nämä sairastuu myös perfektionismiin. Mikään ei riitä.
Monen opiskelu päättyy lukioon.
Fiksu osaa elää tasapainoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kakkosluokkalaisen äitinä voin sanoa, että tuo on vielä tosi kevyttä. Pahempaakin on luvassa.
Meidän tokaluokkalainen. 10 tyttö: Herää puoli 8. Kouluun puoli 9. Kotiin puoli kolme. Harrastuksia. Kavereita. Läksyjä n. Puoli tuntia päivässä
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän oikein tekee aamuisin, kun pitää herätä 1,5 h ennen lähtöä? 45 min riittää ihan hyvin.
Meillä riittää 10 minuuttia. :p
mä herään töihin 10min aiemmin ku pitää lähteä, mihin tarvii 1,5h???