Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uskonnollinen aamunavaus koulussa on niin vahingollinen?

Vierailija
28.08.2017 |

Jälleen luin kantelusta, joka oli tehty koska koulun aamunavauksessa oli uskonnollista sisältöä. Eräs tuttu opettaja taas on joutunut yhden perheen hampaisiin, jotta kaikki kristillisiin juhlapyhiin liittyvät askartelut yms. lopetettaisiin.

Te, joille tämä on tärkeä asia vastustaa, voitteko perustella miten uskonnollinen sisältö vahingoittaa ei-uskonnollista lastanne. Mitä pahaa hänelle tapahtuu jos hän kuulee vahingossa Jeesuksesta tai esim. askartelee muiden mukana pääsiäiskoristeita?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että siinä opetetaan totena asiaa, joka minun mielestäni on satua. En halua että lapselleni kerrotaan satuja totena. Jos joku uskoo niihin satuihin, saa omalle lapselleen niin opettaa, mutta yksityisajalla. Koulussa pitäisi pitäytyä tieteeseen, ei uskomuksiin.

Vierailija
2/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ymmärrä myöskään

- ateisti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten, että siinä opetetaan totena asiaa, joka minun mielestäni on satua. En halua että lapselleni kerrotaan satuja totena. Jos joku uskoo niihin satuihin, saa omalle lapselleen niin opettaa, mutta yksityisajalla. Koulussa pitäisi pitäytyä tieteeseen, ei uskomuksiin.

Eihän tiedekään ole jatkuvasti totta. Jatkuvasti löytyy uutta, joka muuttaa vanhaa.

Vierailija
4/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kakkosta. Koulussa pitäisi keskittyä faktaan ja faktatietoon. Fiktiota luetaan muutenkin novellien ja romaanien muodossa äidinkielentunnilla.

Vierailija
5/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson, että se sotii koulun yleissivistävää ajatusta vastaan pahasti. Uskontoihin tutustuminen on sivistävää, tunnustuksellinen uskonnollisuus ei.

Vierailija
6/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ei voi vahingossa kuulla Jessestä aamunavauksessa tai oppitunneilla opetajalta, kyllä se silloin on ihan tarkoituksenmukaista.

Mielestäni tunnuksellinen uskonnonpetus pitäisi poistaa kouluista kokonaan ja korvata nykyisellä ET-opetuksella kaikille oppilaille.

En tosin ymmärrä minäkään miten pahvisten pääsiäismunien tai joulutonttujen askartelu vahingoittaa lasta.

Vierailija
7/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut tasapuolisuuden nimissä myös islamilaisia aamunavauksia - koraanin juttuja ja ramadaniin liittyvää koko jengille.

Hindut ja shintolaiset kanssa, jos koulussa heitä on. Myös heidän perinteensä mukaan. Miten juutalaisten perinteet on otettu huomioon?

Harvoin kai kukaan noista askarteluista valittaa, vaan siitä uskonnollisesta sisällöstä mitä tuputetaan.

Minua henk.koht. ei ole häirinnyt, olen ihan tapakristitty, mutta ymmärrän että jotain muita voi häiritä.

Vierailija
8/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5. Oikeestiko pitäisi peräti keskustella siitä, onko lapsille vahingollista joutua taikauskoisen aivopesun kohteeksi. Eiköhän meillä ole uskonnon uhreja jo ihan tarpeeksi.

Vierailija
9/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Jos ne vedetään tyylillä "tämä on totuus ja muut ovat väärässä" niin minusta se on epärehellistä, koska kyse on uskon asioista, ei todistetuista faktoista. Ja tietysti voi kysyä miksi se uskonnollisuus aamunavauksessa olisi edes tärkeää? Entä olisiko ok jos vastaavaia aamunavauksia pitäisivät vaikka muslimit, juutalaiset tai suomipakanat? Kirkkoon kuuluminenkaan ei välttämättä kerro siitä kuinka moni oikeasti uskoo, joten pelkkä enemmistöön vetoaminenkaan ei minusta ole tässä ihan pätevä vastaus. Ja mitä sitten jos kirkkoon kuuluu alle puolet kyseisessä kaupunginosassa asuvista, niin kuin meillä? Tarkoittaako se että kaikki uskonnollisuus automaattisesti poistuu kun se kerran on vähemmistön hommaa?

En vastusta kaikkea uskonnollisuutta, ja esim. joulukirkkon on lapsi mennyt koulun kanssa koska on itse halunnut ja toki askarrellut pääsisäistipuja ja -noitia. Olennaista on miten asiat esitetään, ja vaikka puhutaankin siitä että uskonnon pitäisi koulussa olla ei-tunnustuksellista niin ei se kaikkialla toteudu. Sinänsä pidän tärkeänä että uskontoja käsitellään koulussa, koska niiden vaikutus on ollut ja on edelleen suuri esim. politiikassa.

Vierailija
10/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnollinen sisältö sinänsä ei ole lapselle vahingollinen, hän saa minun puolestani tutustua kaikenlaisiin katsomuksiin ja valita itse, mihin uskoo, jos mihinkään. Haitallista on se, että uskontoa tuodaan päivänanavauksiin ennalta ilmoittamatta, vaikka toisin on sovittu. Sama pätee askarteluun: otetaan liimat ja pahvit esille, koska Jeesus kuoli juuri sinun syntiesi tähden. Ei näin.

Vierailija
11/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No selitä sitten tämä...

Vierailija
12/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut tasapuolisuuden nimissä myös islamilaisia aamunavauksia - koraanin juttuja ja ramadaniin liittyvää koko jengille.

Hindut ja shintolaiset kanssa, jos koulussa heitä on. Myös heidän perinteensä mukaan. Miten juutalaisten perinteet on otettu huomioon?

Harvoin kai kukaan noista askarteluista valittaa, vaan siitä uskonnollisesta sisällöstä mitä tuputetaan.

Minua henk.koht. ei ole häirinnyt, olen ihan tapakristitty, mutta ymmärrän että jotain muita voi häiritä.

Tämä on suomi ja suomessa eletään suomalaisen perinteen mukaan. Jos ei kiinnosta, niin ulos.

Ukko ylijumalaa kunnioittaen ja saunatonttuja arvostaen?

Vierailija
13/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin jotain aamunavauksia edes tarvitaan? Olin itse Steiner-koulussa ja meillä oli ihan tarpeeksi hömppää, mutta yllätyin aamunavauksista silti kun menin tavalliseen lukioon.

Kristillinen askartelu alaluokilla, jouluenkulit ym. eivät minua häiritse sen enempää kuin pääsiäispuputkaan.

Vierailija
14/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että periaatteessa ap:lle kävisi, jos hänen lapselleen kerrottaisiin profeetta Muhammedista tai vaikka Buddhasta ja vietettäisiin näihin liittyviä juhlapäiviä?

Vierailija
15/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5. Oikeestiko pitäisi peräti keskustella siitä, onko lapsille vahingollista joutua taikauskoisen aivopesun kohteeksi. Eiköhän meillä ole uskonnon uhreja jo ihan tarpeeksi.

Samoin uskonnossa edelleen kiinni olevia radikalisoituneita ja radikalisoituvia.

Vierailija
16/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko länsimainen kulttuuri perustuu kristinuskoon. Miten voi saada laaja-alaista käsitystä mistään ilman tietoa kristinuskon perusteista? Kirjallisuus, muu taide... moni on niin vahvasti intertekstuaalista ettei sitä voi edes oikein ymmärtää jos ei tunne kristinuskoa.

Mitä pahaa lapselle tapahtuu jos hän saa tietoa uskomuksista, jotka ovat kulttuurimme perusta? Meneekö pää sekaisin vai onko jokin suurempi huoli taustalla?

Vierailija
17/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tiedekään ole jatkuvasti totta. Jatkuvasti löytyy uutta, joka muuttaa vanhaa.

Se ero tieteellä verrattuna uskontoon on, että tieteessä uuden paremman tiedon löytyessä vanhat teoriat voidaan kumota kunhan tarpeeksi paljon vakuuttavaa evidenssiä on löytynyt, avoimen kansainvälisen keskustelun myötä (ns tieteenteon perusperiaatteita, väittämät pitää olla avoimesti tiedeyhteisön arvioitavissa kuten myöskin väittämien taustalla oleva "pohjadata"...)

Uskonnossa sanotaan hyvin nopeasti "harhaoppinen" jos vanhaa kaavaa yrittää muuttaa eikä todellakaan neuvotella kuoliko joku heppu ristillä vai ei...

Vierailija
18/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä lauseessa ole mitään järkeä. Ei tiede pyri olemaan totta tai ole uskonasia. Tieteen avulla selitetään ilmiöitä ja havaintoja loogisimmalla tavalla, mihin sisäänrakennettuna mekanismina kuuluu kehittyminen ja itsensä korjaaminen uusien havaintojen myötä. Se on perusteltu tapa jäsentää maailmaa Samaa ei ehkä voi sanoa yhdestäkään uskonnosta

Vierailija
19/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kuvitella, että sinun työpaikallasi aloitettaisiin päivä aina jonkin tietyn uskonnon hartaudella, käytäisiin jossain pyhätössä välillä ja muutenkin harrastettaisiin tämän yhden uskonnon tapoja työn lomassa? Koulu on työpaikka, eivätkä työpaikalle kuuluu mitkään palvontamenot, vaikka ne eivät sinänsä ketään vahingoittaisi.

Suomessa 20% ei kuulu ev.lut. kirkkoon. Pääkaupunkiseudulla on kouluja, joissa jopa 50% ei kuulu. On aika outo tilanne, että yksi uskonto nostetaan yli muiden, kun oppilaat koostuvat monesta uskontokunnasta.

Ja ennen kuin aletaan vaahdota suomalaisesta kulttuurista, mainitsen, että kaikkein hankalinta näiden asioiden kanssa on ihan supisuomalaisilla lahkoilla.

Kaikkein yksinkertaisinta on lopettaa uskonnon ja koulun sekoittaminen.

Vierailija
20/49 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako aamunavauksessa puhua myös Spagettihirviöstä ja Allahista? Siis samaan tyyliin kuin Jeesuksesta, esim. "spagettihirviö pelastaa" ja "allah tulee". Voidaanko askarrella Id-al-Fitriä tai Ukonvaajoja varten? Haittaako, jos kertoo, että Ukko on ylijumala?

Pääsiäinen ei ole kristillinen juhla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi