Kukkakaalin repijät, köyhääkin köyhemmät...
Pakko avautua... Olin tänään Lidlissä. Kukkakaalia oli siellä hintaan 0,99 ekee/kilo. No, tiskillä näin erään rouvan repivän vähäisiä lehtiä kaalista. Ei voi mitään; lipsahti kysymys: "kuoritko herneetkin ennen punnitusta?" Julkisuudessa on ollut se, että tuottajat jättävät peltoon kaalit, polkuhinnan vuoksi. Jos näin on, niin pitäisi olla varaa maksaa tuo polkuhinta, vaikka vähän vihreää tulisikin mukaan (syötävää).
Mansikan maistelijat ovat toinen ryhmä; ohimennen napsaistaan suu makeaksi. Kuka on antanut luvan; ei ainakaan kauppias, jonka kukkarosta raha menee. Ja huom. ei ole kyse vain siitä SINUN syömästäsi, vaan alkanut näemmä tulla tavaksi.
Tiedoksi: En ole kauppias, enkä aiokaan. Ajatelkaapa vastaavaa omaan työhönne...
http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005309526.html
Kommentit (72)
Juu, en poista niitä kaupassa ja tiedän että ne on syötävää.
Mun mielestä kuitenkin HeVi -osastoilla on menty esillepanossa alaspäin (tai ehkä just halutaan maksimoida tuotto?).
Työskentelin itse lukion jälkeen vuoden eräässä Helsingin kantakaupungin ruokamarketissa ja kauppiaalle oli kunnia-asia, että HeVi -osasto pidettiin aina houkuttelevana ja siistinä.
Kukkakaaleista mm. poistettiin ne selkeästi nahistuneet lehdet, mutta tietenkin jätettiin siihen siisti ja hyvä kerros lehtiä suojaksi. Myös jäävuorisalaattien tiski oli sellainen, josta sai heti huomautuksen, jos ei salaattikerät näyttäneet tuoreilta ja raikkailta, eli päällimmäisiä huonoja lehtiä karsittiin pois.
Tomaattimassa oli erityisen tarkkailun kohteena, siellä ei saanut olla huonoja kappaleita. Periaatteena oli, että jos et itse ostaisi, älä jätä muiden ostettavaksi. Hieman pehmenneittä ja kolhuisia tomaatteja vietiin mm. paistopisteelle, jossa ne käytettiin esim. pizzojen päällä. Siis täysin kunnollisia tomaatteja, mutta ei sellaisia, jonka asiakas valitsee pussiinsa.
Tuntuu, että nykyään kaikki vaan kumotaan laareihin ja joukossa saa ihan rauhassa olla tyyliin mätiä ja puolikuolleita vihanneksia ja hedelmiä. Osastolla henkilökunta on vaan sitä varten, että kippaavat sinne lisää tavaraa, eivät ehdi siistiä ja huolehtia esillepanosta. En mä siksi ihmettele, että asiakkaat eivät viitsi sitten ihan suoraa roskaa kantaa kotiin.
Ne roskikset on laitettu kauppoihin siksi, että lattiat oli täynnä törkeiden repijöiden jälkeensä jättämiä lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Valaiskaa, mikä helskutti tää kukkakaalijuttu on. Miksi siitä tehdään aloituksia koko ajan ja ennenkaikkea MIKSI se kuumentaa tunteita?
Itse olin Lidlissä tänään, en ole seurannut muiden aloituksia. Itseäni ainakin riepoo tuollainen, jos edes olisi ollut 10 ekee/kilo, niin olisin jotenkin ymmärtänyt.
Olen nähnyt myös mansikanmyyjän ilmeen, kun "maistelija" on napsaissut mansikan. Eri asia on, kun annetaan lupa maistaa kun harkitaan ostosta.
Muutenkin kannatan suomalaista ruoan tuotantoa. Maksaisin ilolla tuottajalle enemmän, jos se menisi hänelle. Kukkakaali, kananmunat, possunliha; jääkö mitään tuottajalle käteen? Ostaisin suoraan tuottajalta, jos mahdollista. Helsingissä vain ei ole, tai ainakaan en sitä tiedä. Sitä odotellessa.
Niin, ja en saanut mitään vastausta herneiden kuorimiseen. Pitkiä katseita vain.
t: aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Just täältä aaveeltä oppinut että että ne kuuluu poistaa ;D
Sitävarten siinä on laatikko ihan niitä kuoria varten.
Se laatikko on siinä siksi, ettei meidän työntekijöiden tarvitse kaivella niitä piilotettuja kukkakaalinlehtiä mitä ihmeellisimmistä paikoista (kaikki mahdolliset väliköt ja hyllyjen takaosat ympäri kauppaa ja lattioita). Ei niitä ole tarkoitus repiä, mutta kun asiakkaat tekee sitä joka tapauksessa).
Lehtien repijät pitäisi pistää vastuuseen teostaan niin kuin muutkin näpistäjät. Ihan sama ilmiö kuin karkkien lisääminen pussiin punnitsemisen jälkeen, eikä yhtään sen vähemmän tuomittavaa. Hintoja nostavaa hävikkiä syntyy molemmista.
Vartijat lähemmäksi heviosastoa niin eiköhän hommalle tuu stoppi.
Otan aina sen kukkakaalin, jossa on isoimmat lehdet, koska haluan että sitä on lääpitty mahdollisimman vähän. Kuoret on olleet suojana.
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti en ole repinyt, mutta nyt oli Prismassa oikein erikseen laatikko revityille lehdille, joten revin kuten muutkin asiakkaat olivat tehneet.
Niin, sen kauppiaan on pakko laittaa se laatikko, koska ennen noita laatikoita nämä repijät heitti ne lehdet lattialle.
Sanokaa että tämä on provo, ei kukaan voi olla noin stnan nipo että ulisee siitä, kun joku ei halua maksaa roskasta (=ne pskaiset lehdet, harva niitä OIKEASTI syö vaikka täällä trollaakin niiden olevan ah herkkua). Varmaan valitsette pussiin muutkin vihannekset sen perusteella, että on mahdollisimman lommoinen, pskainen ja valmiiksi puolihomeisia, kun yhyy nyyh hävikki. Mieluummin olen "köyhääkin köyhempi" kuin idiootti joka haluaa maksaa myös puolesta kilosta nahistuneita lehtiä ostaessaan 400g kukkakaalin. Kunnon sääntö-Suomi-meininki.
Miksi kauppias ei ota niitä lehtiä pois ennen hyllyttämistä. Ja myy niitä erikseen vaikka puolihintaan kukkakaalin hintaan nähden. Kaalin lehtiä pussiin 200- 500 gr niitä varten, jotka haluaa niitä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti en ole repinyt, mutta nyt oli Prismassa oikein erikseen laatikko revityille lehdille, joten revin kuten muutkin asiakkaat olivat tehneet.
Niin, sen kauppiaan on pakko laittaa se laatikko, koska ennen noita laatikoita nämä repijät heitti ne lehdet lattialle.
Voisihan ne laittaa lapun "lehtien repiminen on näpistys" ja kieltää k.o toiminnan. Työntekijätkin pyörivät osastolla eivätkä sano mitään. Mutta laatikko on laitettu asiakkaiden käyttöön.
Olen HeVi-osastolla töissä, ja revin isoimmat lehdet pois aina ennen myyntiin laittamista, sillä asiakkaat repivät ne kuitenkin ja hylly on nopeasti epäsiistin näköinen. Ihan paljaaksi sitä ei voi kuitenkaan valmiiksi kyniä, sillä kukkakaali alkaa nopeasti tummenemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatikko on sitä varten, että kun pihit idiootit joka tapauksessa repivät lehdet pois, niin on ainakin helpompi siivota.
Noh, ne pihit idiootit kuitenkin maksaa myyjän palkan, joten suuta vähän soukemmalle. :)
Kyllä minun palkkani ainakin maksaa ihan työnantajafirma 😊
En tajua miksi ne pitää repiä. Kuka sen on oikein keksinyt? Ei mulle tulis mieleen alkaa niitä repimään. Ei ne niin paljon paina.
Joskus revin seuran vuoksi kun kaikki muutkin muijat repii niitä sormet verillä mutta en ihan ymmärrä miksi. =DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatikko on sitä varten, että kun pihit idiootit joka tapauksessa repivät lehdet pois, niin on ainakin helpompi siivota.
Noh, ne pihit idiootit kuitenkin maksaa myyjän palkan, joten suuta vähän soukemmalle. :)
Kyllä minun palkkani ainakin maksaa ihan työnantajafirma 😊
Ja mistähän se työnantajafirma saa rahat sinun palkakasi? Olisko piheiltä idioottiasiakkailta?
Asun Suomen ulkopuolella ja kukkakaalit, kyssäkaalit jne on usein kappalehinnoin. Silti revin pois lehtiä, ei ole kyse pihiydestä vaan ettei kotona tarvitse täyttää biojäteastiaa niillä. Kyssäkaalistakin irrotan ne lehdet pois. Siihen on kaupassa annettu mahdollisuus. Hinta pysyy tietty samana :)
Every little helps :)
Minä kuorin enkä aio yrittääkään syödä, ehkä joku päivä.
Tuo lehtijuttu on lähtenyt siitä, että joissain kaupoissa ahneet kauppiaat jättivät kaaleihin niin isot naatit että koko komeus oli lähes puolimetrinen ja ne painoivat enemmän kuin se kerä keskellä. Kyllä minäkin sellaiset revin, mutta en muutamaa lehteä.
Te, jotka ette ehdottomasti ikinä koskaan ota edes niitä pahimpia, ruskettuneita lehtiä siitä ympäriltä pois (joita - käsi sydämelle nyt - KUKAAN ei käytä ruoanlaittoon), niin jos ostatte vaikka terttutomaatteja. Ostatteko aina sen kokonaisen tertun, vaikka siinä olis selkeästi yksi huono tomaatti?
Tai olette ostamassa banaaneja ja tarjolla on enää yksi hyvä terttu, mutta siinä on yksi ihan paska banaani. Ostatteko sen, vai poistatteko tertusta?
Ei noissa kahdessa jälkimmäisessäkään kukaan sitä teidän hylkäämää yksittäistä huonoa kappaletta enää osta, vaan ihan kaupalle se menee roskikseen hävikkinä.
Ei tää minusta ole kauheasti eri asia. vaikka nyt en itse tuota riipimistä harrastakaan. Huonoimmat lehdet saatan poistaa päältä jos kaupassa on sitä varten roskis.
Kun AV:n perusteella a) nämä lehdet ovat paras osa kukkakaalia ja kaikki niitä into piukeana wokkaa ja b) kauppa on ahdingossa kun koko osaston lattia täytyyy kukkakaalin lehdistä, niin miksi kukaan kauppias ei näe tässä markkinarakoa ja siisti niitä kukkakaaleja siihen tiskiin ja myy sitten näitä mahtavia kukkakaalinlehtiä pussitettuna vaikka 0,50 €/kg näille wokkaajille? Keskustelujen perusteella kuvittelis menevän kuumille kiville.
Koska ylipainoinen ja katkera av-mamma haluaa vetää hiekat sinne kaikesta mahdollisesta.