Taajama-alueella toisen tontilla liikkuminen. Kysymys alla.
Asutaan taajama-alueella. Toisissaan kiinni olevat tontit. Meillä ja naapurilla jätetty kaitale metsämaata noin 10 m leveydeltään. Sitä on nyt alettu käyttää yleisenä läpikulkupaikkana. Olen useita kertoja käynyt sanomassa: Tämä on meidän pihaa. Ei läpikulkua kiitos. Äsken juuri kaksi poikaa siitä pyöräili. Kerran yks poika seisoi meidän keittiönikkunan alla kusella. Menin laittaa kenkiä jalkaan ja olisin sanonut: Missä teidän piha? Tulen sinne kuselle. Oli poika kadonnut. Onko tosiaan niin, jos jätät taajama-alueella pätkän metsämaata omalle pihalle, niin siitä saa kulkea kuka vaan? Saa tehdä yleisen kulkuväylän?
Kommentit (31)
Kuulostaa siltä, että moni mieltää sen jonkinlaiseksi kunnan maisema/puistoalueeksi.
Vierailija kirjoitti:
Puuilosta saa kyllästettyjä, pyöreitä hevosenaitauskeppejä 150 cm, 10 kpl maksaa 25 euroa. Ja hevosen aitanauha 200 m maksaa Puuilossa 19,90 euroa. Tunnissa on alle 50 eurolla aitaus pystyssä kriittisessä paikassa odottelemassa, että teette kalliin kunnon aidan muutamalla tonnilla. Saa noita hevostarvikkeita myyvistä liikkeistä ehkä kaikista, mutta tuskin tuohon hintaan.
Tuhannen neliön tontin ulkomitta on noin 120-140 metriä, joten koko tontin aitaaminen siistillä puuaidalla maksaa tuhansia euroja maalauksineen. Se onkin enemmän näkösuoja. Hevosaitaus on sekin siisti ja sen voi purkaa, kun ihmiset oppivat tavoille.
Ja jos ei tämä auta, niin aina voi vetää siihen aitaan myös sähkön :D Tehoaa hevosiin, luulisi tehoavan ihmisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap: lla on vaikka 200 neliön talo 1000 neliön tontilla, jää siihen vielä 800 neliötä tilas metsälle. Tuskin ap: n parkkipaikkakaan kovin suurta tilaa vie.
Meillä 1600 neliön tontti josta talo vie 200 neliötä ja parkkipaikka+nurmikko toiset 200. Loput 1200 neliötä on kangasmetsää
Ei kyllä 800m2 voi vielä metsäksi sanoa, kun se sijoittuu vielä talon ympärille.
Jos tontti on neliön muotoinen, niin se on n. 32 x 32 m ja jos on 200m2 talo se vie tuosta 32m jo n. 15m eli vapaata tilaa jää n. 17m jää "metsälle"
jolloin isot puut kasvavat jo seinässä.
Ok, eli jos ei voi sanoa metsäksi niin silloinhan sinne ei pitäisi olla kenelläkään mitään asiaa jokamiehenoikeuksien perusteella?
Jos et huomannut, et keskustele ap: n kanssa, mutta voisin kuvitella että ap: n tontti ei ole neliön muotoinen. Talokin voi ap: lla olla vaikka 80m2...
Talon pohja on 90 neliötä. 1,5 kerroksinen oktalo. Metsäkaistaleesta puolet on naapurin ja puolet meidän. Siinä ei ole mitään polkua vaan kohta taitaa olla jos annamme läpikulun jatkua. Männyt kasvavat noin 2,5 metrin päässä keittiön ikkunasta. Niissä useampi linnunlauta joilta tosiaan häädimme lapsia pois syömästä. Kerran meidän poika huudahti: Mitä nuo tekee? Mitä ihmettä nuo lapset tekee? Neljä poikaa oli syömässä pähkinöitä. Käytiin sanomassa, saattaa salmonellan saada tuosta hommasta.
Lapissa mökkimme piha on oltava luonnontilassa. Mökin ympärillä on kunttaa ja heti sen jälkeen alkaa metsäinen maa. Eli sielläkin joku voi pystyttää teltan nurkkapieleen? No katsos kun jokamiehenoikeudet. Tässähän kasvaa metsäpuita.
Jokamiehenoikeus on voimassa myös taajamassa! Jos alue ei ole selkeästi pihamaata (ei ole nurmea leikattu jne.) niin siellä saa oleskella.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/38797/SY30_2012_Jokami…
Siinä varsin täsmällistä tietoa.
Pihapiirille ei ole määritelty metrimääräistä rajaa tai ulkoasua. Olennaista on, että alue on otettu tiettyyn käyttöön. Lintulaudat metsäkaistaleella voisivat viitata juuri tuohon.
Minä pidän jokamiehenoikeuksien rajana näkö/kuuloyhteyttä. Jos näen jonkun ja hän kuulee minun poistumishuutoni, sitä pitää totella. Jos eivät tottele, otan kameran ja käyn kuvaamassa heidät. Harva antaa kuvata vaan häipyvät. Omassa pihassa saa kuvata ja yleisellä paikalla myös.
Vierailija kirjoitti:
Useinhan tonttien välillä on kapea metsäkaistale, joka on "eikenenkäänmaata". Ei ihme, jos sinun metsäsi tulkitaan tällaiseksi. Aitaa tonttisi, niin ongelma ratkeaa.
Olen asunut kahdessa eteläsuomalaisessa kaupungissa omakotialueella, eikä siellä missään ole ollut mitään metsäkaistaleita. Pelastusteitäkään ei yleensä ole ko. alueilla.
tontit on erotettu pensas/lauta-aidoilla toisistaan ja vain jossain haja-asutusalueilla on tuollaisia kaistoja, jotka voi kyllä käsittää yleisikis alueiksi
Ainoat metsäkaistaleet tonttien välissä joihin olen törmännyt ovat olleet kaupungin virkistyskäyttöön olevaa maata jossa usein menee polku metsän uumeniin.. Kartoitan siis harrastuksekseni maastoa ja kaavankin osaan melkein ulkoa...
Miksette siis aitaa tonttianne niin ei tule ulkopuolisia?
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän jokamiehenoikeuksien rajana näkö/kuuloyhteyttä. Jos näen jonkun ja hän kuulee minun poistumishuutoni, sitä pitää totella. Jos eivät tottele, otan kameran ja käyn kuvaamassa heidät. Harva antaa kuvata vaan häipyvät. Omassa pihassa saa kuvata ja yleisellä paikalla myös.
meillä näkyy kilometrin päähän ja huutokin kantaa pitkälle, en tosiaan ajattele että tuo on meidän pihapiiria vaikka meillä omaa metsää tässä paljon onkin :D
Ei kyllä 800m2 voi vielä metsäksi sanoa, kun se sijoittuu vielä talon ympärille.
Jos tontti on neliön muotoinen, niin se on n. 32 x 32 m ja jos on 200m2 talo se vie tuosta 32m jo n. 15m eli vapaata tilaa jää n. 17m jää "metsälle"
jolloin isot puut kasvavat jo seinässä.