Onko 1h työmatka junalla liian pitkä?
Sain hyvän työpaikan mutta työmatka mietityttää. Matkaan menisi junalla n. Tunti ja lisäksi muutaman kilometrin bussimatka toisessa päässä. Junia kulkee säännöllisesti, joten se ei olisi ongelma. Onko 1,5h matkustamista yhteen suuntaan jo liian pitkä matka?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et harrasta mitään ja olet lyhytuninen, niin se on ok.
Sinulla on 3 tuntia vähemmän vapaa-aikaa kuin muilla.
Mites kun mulla työpäivä voi helposti venyä 10 tuntiseksi ja työmatkat päälle. Ap:n ei tarvitse junassa tehdä töitä, voi vaikka lukea ja kirjoitella kommentteja tänne työmatkojen ajan.
voihan ap:llakin työpäivä venyä
Vierailija kirjoitti:
Aika normi. Junassahan pystyy hyvin tekemään töitä, joten ajallisesti ei kauheasti päivä pidenny.
Hassua miten jotkut elävät niin omassa kuplassaan, että kuvittelevat kaikilla olevan mahdollisuus etätyöhön :D
Miten autoasentaja, tai ompelija tms. tekee junassa töitä?
On. Siis vastaus alkuperäiseen kysymykseen.
Tämä oli aika hyvä; "Voihan sen tunnin olla Vauva-palstallakin."
Onhan se aivan liian pitkä. Itselleni maksimi olisi n. 30 min.
Mielestäni on. Kaksi vuotta kuljin tuota matkaa (1,5-2h/suunta) ja ihan hullujen hommaa. Jos ei olisi lasta/lapsia niin ehkä menettelisi, mutta jos sulla aloittaja on pieniä lapsia niin en suosittele.
Jos ei olisi esim. kerran pari viikossa mahdollisuus etätöihin niin en lähtisi. Enkä jos minulla olisi kotona asuvia lapsia.
Mun mielestä tuo kuulostaa aika normityömatka-ajalta näin Espoon perämetsäläiselle, eli ei ole pitkä aika. Lisäksi junassa ajan voi hyödyntää.
Tottakai otat työn vastaan. Suurella osalla ihmisillä on reilusti yli tunnin työmatkat.
Ei vaan onnistu, että työpaikat tulevat lähelle kotia.
T. Työn perässä toiselle paikkakunnalle muuttanut
On mielestäni liian pitkä, jos on 1,5 h suuntaansa. Tietty jos ei arvosta vapaa-aikaansa ollenkaan eikä kotona odota ketään, niin sitten se saattaa menetellä. Aika moni on sellaisessa työssä, ettei sitä voi tehdä junassa. Esim. kaikki duunarihommat ja moni asiakaspalvelutyö. Siksi kokisin, että junassa istuminen on pois vapaa-ajastani, vaikka voisinkin junassa lukea, kuunnella musiikkia tai surffailla netissä.
Ota vaan vastaan, jos haluat että susta tulee väsynyt ja onneton.
Mun pisin työmatkani on ollut 2,5h/sivu. Junaa piti vaihtaa kesken matkan, niin ei saanut olla täysin rauhassa. Olin perheellinen. Reilu 5h päivässä oli kyllä liikaa. Tuon 1,5 h menisi ihan helposti. Junassa voi tehdä vaikka mitä, vaikka nukkua. Voi lukea kirjaa, tehdä ristisanoja, neuloa, virkata, opiskella jotakin kieltä, olla vaan netissä lukien mitä mieleen tulee, katsella jotain ohjelmaa, syödä eväitä, suunnitella jotakin kivaa valmiiksi esim. Viikonlopun ruokalistat ym.
Elämää on myös työmatkalla, jos kulkee sen junalla. Ei se ole mitään ylimääräistä elämää. Ja tosiaan, aika harvan työ on heti kotiovella, jollei työskentele kotona.
Tunnin työmatka olisi minulla ehdottomasti liikaa, saati sitten vielä bussilla siellä toisessa päässä. Jos juna on myöhässä ja bussit sekoilee, niin et saavu työpaikalle ikinä ajoissa. Minulle 30 min työmatka, oli väline mikä hyvänsä, on maksimi. 8h työpäivä + tunti suuntaansa epävarmoilla kulkuvälineillä olisi jo melkoinen haukkaus vuorokaudesta.
Vuokraa joku halpa kämppä työpaikan läheltä, niin ei ihan joka päivä tarvi matkustaa. Jos siis oikeasti hyvä työpaikka.
Hyvinkäältä on 48 minuuttia Helsinkiin. Tuhannet ihmiset pendlaavat joka päivä. Ne, jotka eivät räplää älypuhelinta, tekevät työasioita, opiskelevat (esim. kieliä) tai opiskelevat ammattiin lisäopintoja. Jotkut nukkuvat lisää yöunta tai torkkuvat, harva lukee lehtiä, ihme kumma.
Itse kuljin muutaman vuoden eikä se tuntunut miltään. Johan Vuosaaresta Espooseen saa varata tunnin suuntaansa omassa autossa istumista eikä silloin voi tehdä muuta kuin kuunnella autoradiota.
Jos se on unelmatyöpaikkasi, ainoa harrastuksesi on työ, olet sinkku ja sinulla ei ole lapsia. Jos olet perheellinen tai harrastava, niin ehdot olisivat vain, että se on unelmatyöpaikkasi ja töitä on enintään kolme päivää viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo kuulostaa aika normityömatka-ajalta näin Espoon perämetsäläiselle, eli ei ole pitkä aika. Lisäksi junassa ajan voi hyödyntää.
Älä sure, Länsimetro helpottaa kohta!
Vierailija kirjoitti:
Jos se on unelmatyöpaikkasi, ainoa harrastuksesi on työ, olet sinkku ja sinulla ei ole lapsia. Jos olet perheellinen tai harrastava, niin ehdot olisivat vain, että se on unelmatyöpaikkasi ja töitä on enintään kolme päivää viikossa.
On unelmatyöpaikkani, ei ole harrastuksia mutta en ole myöskään sinkku. Vähän pelottaa parisuhteen puolesta kyllä. Lapsia ei ole.
Tuota junailua jaksaisin muutamia kuukausia, tämän jälkeen loppuisi voimat. Aikoinaan työmatkani oli autollen yksi suunta 120km eli päivittäin 240km joka oli ehdottomasti liikaa.
Nykyisin työmatka on 10km, mutta paikallisjunalla + Pasilasta kävely työpaikalle vie sen 45min.
Se on niin henkilöstä, motivaatiosta ja työstä kiinni. Työkaverini ajaa itse joka päivä 153 km/sivu, yli 300 km päivässä siis töihin. Säässä kuin säästä, myös pimeinä vuodenaikoina. Hän on tehnyt tuota jo noin parikymmentä vuotta. Ei koskaan valita. Uskon, etä juna olisi kevyempi, jos voisi. Tuolla työkaverilla on kotonaan vielä toinen työ, jota tekee satunnaisesti iltaisin ja viikonloppuisin. Ei ole hömppäaikaa, ei!
Mites kun mulla työpäivä voi helposti venyä 10 tuntiseksi ja työmatkat päälle. Ap:n ei tarvitse junassa tehdä töitä, voi vaikka lukea ja kirjoitella kommentteja tänne työmatkojen ajan.