Mies ei tiennyt mikä on kaulin
Minulta hajosi vanha kaulimeni, jota jo mummu oli käyttänyt. Soitin miehelle töihin ja pyysin tätä ostamaan kaulimen kun tulee töistä kotiin. Miehellä ei ollut mitään käsitystä siitä, mikä oli kaulin. Kyseli, että onko se joku vaate tai lemmikin juttu. Onko ihan normaalia ettei joku tiedä kaulinta?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnetään etten tienyt. Sillä ei ole ikinä ollut tarvetta tuollaisella esineelle :D
Et siis koskaan lue lehtiä, kirjoja, nettiä tai telkkaria, et saa mistään tietää esineiden nimiä, vaikket niitä itse käytäkään? Mä tiedän varmaan tuhansia tavaroita, joita en itse käytä.
Kuvakirjoja eri esineistä taitaa kuulua lastenkirja osastolle, jossa en ole tainut vierailla sitten ala-asteen. Telkkaria meillä ei ole ja netin käyttökin rajoittuu työhön ja välillä harrastan aihe vapaata. Vapaa-aikakin keskityy lähinnä liikuntaan, ja kavereiden kanssa oleiluun kun älylaitteisiin tai ruuanlaittoon.
Et lue siis mitään kirjallisuutta, et lehtiä? Kaverisi eivät puhu mistään muusta kuin liikunnasta? Et käy kaupassa, et matkusta, et ylipäänsä huomioi mitään oman napasi ulkopuolelta? Onko sulla autismidiagnoosi?
Työ vie niin paljon ulkomaille, ettei tässä paljon ehdi sivistämään itseään kotiliesillä ja kotirouvan kotitalouskirjoilla.
Kaulin on yhtä tarpeellinen kuin ompelukone eli ei tärkeä lainkaan. Samaa sarjaa on mehumaija tai tuhkaämpäri. Ilmankin pärjää suurin osa suomalaisista.
Onhan kapusta, lävikkö ja salaattilinko kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ovatko ihmiset tosissaan, kun sanovat täällä etteivät tiedä mikä on kaulin?? En minäkään ole ikinä tarvinnut esimerkiksi kirvestä tai kangaspuita, mutta tiedän silti mitä ne ovat.
Meillä ei koskaan ole leivottu minun lapsuudessa, mutta kirvestä on kyllä käytetty mökillä . Jotenkin kyseinen sana on vaan mennyt ohi. Se on varmaan syynä, että tuo väitöskirja vähän tökkii tällä hetkellä.
No varmasti tökkii, jos oman äidinkielen sanavarasto on noin suppea, eikä tiedä mitään mistään oman pienen alueensa ulkopuolelta.
Mitä sinäkin sitten käyttäisit oman egosi jatkeena, jos kaikki tietäisi kaikesta kaiken kuten sinä? Äidinkielen sanavarastosi tuskin on yhtään sen laajempi kuin minunkaan. Sinä tiedät sanan kaulin ja minä vastaavasti jonkun muun sanan, jota sinä et auttamatta tiedäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ovatko ihmiset tosissaan, kun sanovat täällä etteivät tiedä mikä on kaulin?? En minäkään ole ikinä tarvinnut esimerkiksi kirvestä tai kangaspuita, mutta tiedän silti mitä ne ovat.
Meillä ei koskaan ole leivottu minun lapsuudessa, mutta kirvestä on kyllä käytetty mökillä . Jotenkin kyseinen sana on vaan mennyt ohi. Se on varmaan syynä, että tuo väitöskirja vähän tökkii tällä hetkellä.
Meillä osaa 3-vuotiaskin käyttää näppärästi kaulinta juuri siihen mihin se on tarkoitettukin. Kirveet ja kangaspuut tottelevat omia kätösiäni, eli johtopäättelisin, ettei väikkärin tökkiminen ainakaan näistä kolmesta voi johtua.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se salaattilinko tehdä sukkahousuista?
Mies ei siis ole edennyt vielä opiskeluissaan yläasteen tasolle?
Eipä sitä välttämättä tiedä/muista jos ei ole vastaan tullut, tai vaikka olisikin joskus lapsuudessa kerran kaulimen nähnyt niin ei se tarkoita että sitä sitten myöhemmin muistaisi mikä se on.
Ihmiset unohtaa asioita joita ei tarvita, ei kaikki säily muistissa hautaan asti mitä joskus on muistanut. Varmasti tuttu tilanne jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Miten kapusta eli kaali liittyy ruuanlaitto välineisiin?
Vierailija kirjoitti:
Lävikkö ja salaattilinko ovat minulle ihan tuttuja asioita, mutten ole ikinä kuullutkaan kapustasta. Oletko nyt ihan varma, ettei kyseessä ole murresana? Käsitin sinun listanneen keittiövälineitä, ja olen kuvitellut tietäväni kaikki vähänkin yleisesti käytettävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti pinnasit myös kotitaloustunnit?
Ihminen, joka ei tiedä mikä on kaulin, ei takuulla lue mitään muuta kuin Seiskaa.
Herää kysymys, mitä muuta ei tiedä. Ei voi olla ihan normi ihminen. Pakko olla jotain erityisyyttä. Ei tuollaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kapusta eli kaali liittyy ruuanlaitto välineisiin?
Kapusta on kauha.
Vierailija kirjoitti:
Kaulin on yhtä tarpeellinen kuin ompelukone eli ei tärkeä lainkaan. Samaa sarjaa on mehumaija tai tuhkaämpäri. Ilmankin pärjää suurin osa suomalaisista.
Tätäkö kysyttiin? Ois kiva lukea keskustelunaloitus ennen kuin alkaa vastaamaan mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnetään etten tienyt. Sillä ei ole ikinä ollut tarvetta tuollaisella esineelle :D
Et siis koskaan lue lehtiä, kirjoja, nettiä tai telkkaria, et saa mistään tietää esineiden nimiä, vaikket niitä itse käytäkään? Mä tiedän varmaan tuhansia tavaroita, joita en itse käytä.
Kuvakirjoja eri esineistä taitaa kuulua lastenkirja osastolle, jossa en ole tainut vierailla sitten ala-asteen. Telkkaria meillä ei ole ja netin käyttökin rajoittuu työhön ja välillä harrastan aihe vapaata. Vapaa-aikakin keskityy lähinnä liikuntaan, ja kavereiden kanssa oleiluun kun älylaitteisiin tai ruuanlaittoon.
Et lue siis mitään kirjallisuutta, et lehtiä? Kaverisi eivät puhu mistään muusta kuin liikunnasta? Et käy kaupassa, et matkusta, et ylipäänsä huomioi mitään oman napasi ulkopuolelta? Onko sulla autismidiagnoosi?
Työ vie niin paljon ulkomaille, ettei tässä paljon ehdi sivistämään itseään kotiliesillä ja kotirouvan kotitalouskirjoilla.
Ja sen huomaa, ettei sivistystä ole paljon ehditty hankkia. Tai viitsitty. Normaaliin yleissivistykseen kuuluu oman äidinkielensä osaaminen.
Ohis, mutta se on muuten 'rolling-pin' enkuks...
Kaikella sitä ihmiset ylpeilevätkin, esim. tietämyksellä mikä on kaulin. Maailmankuva saattaa olla niinkin laaja, että siitä putoo tälläiset asiat joiden avulla päteä.