Miten päästä eroon LUTIKOISTA? Tarttuvatko luteet myös lemmikkeihin?
Kotirapussani on tehty ludehavainto. Tuo asunto myös myrkytettiin yhden kerran kaksi viikkoa sitten. Oma asuntoni on kaikista lähin, suoraan vastapäätä tätä ludeasuntoa. Itselläni on koira sekä kani. Uskoisin, että luteet ovat siirtyneet myös minun asuntooni.
Luin, että luteet imevät verta myös elämistä. Eli MITEN nuo lutikat saa irti vaikkapa juuri kanista? Täishampoolla...?
Kellään kokemusta asiasta? Olen todella ahdistunut tilanteesta. Olen muuttamassa kuun viimeinen päivä, ja taloyhtiö ei ota vastuuta asiasta. En saa asuntooni myrkytystä heidän valitsemaltaan firmalta ennen muuttoa. Vuokranantajani on yksityinen, ja hän vastailee minulle todella törkeästi ja lyhyesti, odottaa vain että saa minut ulos asunnosta. Kenelle vastuu kuuluu, mikäli vien luteet mukanani uuteen asuntooni?
Kommentit (5)
Soita johonkin lakifirmaan ja kysy neuvoa. Ilmoita tylysti vuoranantajalle näin "tilanne on nyt sen verran epäselvä ja epämääräinen, että olen päättänyt kiireesti ottaa yhteyttä lakimieheeni... en siirrä tavaroitani, ennen kuin myrkytys on hoidettu... olen valmis riitauttamaan asian oikeusteitse...". Laadi laadi. Ilmaiset tiukasti, ettet näe mahdollisuutta siirtää tarvaroitasi ennen myrkytystä ja vetoat siihen, ettet voi ottaa riskiä jne. Toteat vaan, että sun lakimies hoitaa loput yhteydenpidot sitten...
Vie siis uuteen kämppään vaan eläimet ja itsesi. Vanhan jätät odottamaan sitä, että se on ainakin kertaalleen myrkytetty. Ja laitat lakimiehen soittamaan vuokranantajalle.
Vuokralaisten keskusliittoon yhteyttä, sieltä saat neuvoja. Jos viet tietoisesti ongelman seuraavaan asuntoon niin olet itse vastuussa, se pitää hoitaa ko. asunnossa.
Vuokralaisten keskusliitossa vastaa lakimies, olen itsekin soittanut. Vuokranantaja tilaa ja maksaa häädön, jos ei pystytä osoittamaan, että vuokralainen on luteet asuntoon tuonut.
Ap:n tapauksessa vuokranantajakin saa korvaukset sitten taloyhtiöltä eli taloyhtiö maksaa, vaikka vuokranantaja maksaisi ensin sen laskun, tod. näk. yhtiö maksaa heti.
Lutikat eivät tartu kohteeseensa, ne käy imemässä verta ja sitten päiväksi mönkivät koloihinsa piiloon. Eli asunto pitää myrkyttää jos siellä on lutikoita. Vaikea niistä on kokonaan päästä eroon.