Miten saada hyvä suolistofloora?
Hapankaalia? Misoa? Kasviksia? Miten hoidatte suolistobakteerikantaa?
Kommentit (55)
Monipuolisesti ja runsaasti kasviksia, marjoja ja kohtuudella hedelmiä.
Hapatetut kasvikset ovat terveellisiä :) Vihreät kasvikset terapeuttisia :)
Paljon tuoreruokaa. Mahdollisesti kevyesti kypsennettynä.
Hyviä ja mahdollisimman luonnollisessa muodossa olevia rasvoja, margariinien ja teollisesti prosessoitujen rasvojen sijaan.
Suosi manteleita, pähkinöitä, siemeniä, avokadoa, voita, kylmäpuristettuja öljyjä ja kylmäpuristettua kookosöljyä.
Hyvälaatuista proteiinia tarvitset myös.
Sokeri ei ole suoliston ystävä. Kohtuudella mahdollisesti luonnollista makeutta.
Osalle viljat sopivat huonosti, varsinkin gluteenia sisältävät. On hyvä muistaa, että vijoja ei tarvitse käyttää saadakseen riittävästi kuitua.
Samoin maito ei tee kaikille hyvää. Punaista lihaa vähän, jos ollenkaan.
Ruoka, joka sisältää paljon vitamiineja, vitamiineja, antioksidantteja, flavonoideja, kuitua, fytoravinteita, välttämättömiä rasvahappoja...
on myös hyväksi suolistolle.
On hyvä suosia luomua ja kotimaista ruokaa :)
Riittävä veden juonti on tärkeää. Samoin tarpeeksi liikuntaa ja unta.
Liiallinen stressi kuormittaa suoliston rauhaa. Suolistokin nauttii rentoutumisesta.
💚
Paleoruokavaliossa on aika hyvät ohjeet. Idea on syödä "oikeata" ruokaa ja välttää prosessoitua ruokaa ja ruoka-aineita, jotka aiheuttavat suolisto-ongelmia. Palkokasvit ovat yksi pahimpia suolen vihollisia, joten valitettavasti kasvisyöjänä on vaikeaa syödä terveellisesti ja niin että suoli paranee.
Paleossa vältetään näitä: viljat, palkokasvit, maitotuotteet, sokeri, teolliset öljyt, alkoholi, kofeiini, liialliset hiilihydraatit.
Jos on autoimmuunioireita, vältetään myös koisokasveja, pähkinöitä ja siemeniä sekä kananmunia.
Suolen paranemista edesauttavat prebiootit kuten hapankaali, kimchi, kombucha. Lisäksi suositellaan itsetehtyä lihalientä, omega-3:a sisältävää kalaa (lohi, yms.), luomulihaa, avokadoja, oliiviöljyä, bataattia ja banaaneja, yms.
Vierailija kirjoitti:
Fecal transplant eli terveen kakan siirto suolistosta toiseen kirurgin avulla. Leikkaus on nopea ja halpa, eikä toipumisaikakaan ole paha.
Vaihtoehtoisesti syö lakritsaa ja paljon hapankaalia.
Ei sentään kirurgia tarvita. Mutta tärkeää on että luovuttaja on mahdollisimman terve, eikä monia ab-kuureja nauttinut.
Lakua, vehnää ja sokeria??
Todella hyviä juttuja täällä! Tasapainoilen itse vatsa-ja suolisto-ongelmien kanssa.
Epäilen vatsan ja suoliston menneen sekaisin, kun söin krapulassa Buranan... =( Alkoholi ja ibuprofeeni siis kiellettyjä nyt.
Onkohan noista ekokauppojen savijuomista apua mihinkään? Skeptinen olen. Näin kyllä luontodokumentissa, miten linnut söivät savea, jotta niiden vatsa kestäisi joidenkin marjojen syönnin...
Syön päivittäin maustamattomia viilejä, koska ne maistuvat ilman lisättyä sokeria. Jogurtit eivät oikein sellaisenaan maistu.
Lakritsan on sanottu auttavan ainakin närästykseen sen sisältämän lakritsihapon takia, mutten tiedä onko siinä perää. Ja auttaako se makeismuodossa, sillä on olemassa muitakin lakritsijuurituotteita, kuten teetä.
Vierailija kirjoitti:
Todella hyviä juttuja täällä! Tasapainoilen itse vatsa-ja suolisto-ongelmien kanssa.
Epäilen vatsan ja suoliston menneen sekaisin, kun söin krapulassa Buranan... =( Alkoholi ja ibuprofeeni siis kiellettyjä nyt.
Onkohan noista ekokauppojen savijuomista apua mihinkään? Skeptinen olen. Näin kyllä luontodokumentissa, miten linnut söivät savea, jotta niiden vatsa kestäisi joidenkin marjojen syönnin...
Syön päivittäin maustamattomia viilejä, koska ne maistuvat ilman lisättyä sokeria. Jogurtit eivät oikein sellaisenaan maistu.
Joo ibuprofeeni ja alkoholi voivat yhdessä aiheuttaa maha-suolikanavan ärtymistä. Yleensä kyllä tarvitaan pidempiaikainen käyttö.
Mutta kumpikin, sekä alkoholi että Burana, erikseenkin on myrkkyä suolistolle. Toisaalta mitä söit vaikkapa kun joit, voihan se olla joku pöpökin.
Savi vie elimistöstä myrkkyjä ja tuo hivenaineita, mutta ei kai sentään luo bakteerikantaa? Samaten boulardii tappaa pahuuksia, mutta ei tuo hyvää kantaa tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ibuprofeeni ja alkoholi voivat yhdessä aiheuttaa maha-suolikanavan ärtymistä. Yleensä kyllä tarvitaan pidempiaikainen käyttö.
Mutta kumpikin, sekä alkoholi että Burana, erikseenkin on myrkkyä suolistolle. Toisaalta mitä söit vaikkapa kun joit, voihan se olla joku pöpökin.
Jouduin tuon krapulaburanan jälkeen käymään pari kertaa päivystyksessä, kun vatsa kramppasi ja oli kuin tulessa. Lopulta ultrattiin ja tähystettiinkin, eikä mitään löytynyt. Kuukauden ajan kesti kipuja, enkä pystynyt syömään oikein mitään. Laihduin melkein kymmenen kiloa.
Nyt on kivut helpottanut, mutta tuollaisen kokemuksen jälkeen olen tosissani miettinyt, miten kohtelen suolisto-ja vatsaparkaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin tuon krapulaburanan jälkeen käymään pari kertaa päivystyksessä, kun vatsa kramppasi ja oli kuin tulessa. Lopulta ultrattiin ja tähystettiinkin, eikä mitään löytynyt. Kuukauden ajan kesti kipuja, enkä pystynyt syömään oikein mitään. Laihduin melkein kymmenen kiloa.
Nyt on kivut helpottanut, mutta tuollaisen kokemuksen jälkeen olen tosissani miettinyt, miten kohtelen suolisto-ja vatsaparkaani.
Varmaan aiheellista. Mulle syötettiin aikoinaan nivelvaivojen takia ibuprofeenia ja se kyllä tuhosi vatsaa ja suolistoa. On kestänyt vuosia saada masu kuntoon. Mulla yksi pahimpia oireita oli polttava kipu rinta-alassa. Ei siihen saanut apua kuin tilapäisesti närästyslääkkeistä.
Kahvi voi olla myös tuollaisia oireita ylläpitävä aine, joten kun lopetin sen 8 kk sitten en ole joutunut kertaakaan käyttämään mahalääkkeitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa välttää matkailua tropiikissa. Sain suolistoflooran lisäksi suolistofaunan
Haha, mä taas kävin subtropiikissa. Sain suolistoflooran lisäksi HUONOA suolistoflooraa. Näillä sitten mennään. Tsemppiä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Savi vie elimistöstä myrkkyjä ja tuo hivenaineita, mutta ei kai sentään luo bakteerikantaa? Samaten boulardii tappaa pahuuksia, mutta ei tuo hyvää kantaa tyhjästä.
Mutta voi kuitenkin olla, että ne hyvät bakteerit jäävät paremmin viihtymään, kun niille luo hyvät oltavat. Tähän voi kenties joillain konsteilla vaikuttaa. En kyllä ole mitenkään tutkinut asiaa...
Vierailija kirjoitti:
Paleoruokavaliossa on aika hyvät ohjeet. Idea on syödä "oikeata" ruokaa ja välttää prosessoitua ruokaa ja ruoka-aineita, jotka aiheuttavat suolisto-ongelmia. Palkokasvit ovat yksi pahimpia suolen vihollisia, joten valitettavasti kasvisyöjänä on vaikeaa syödä terveellisesti ja niin että suoli paranee.
Paleossa vältetään näitä: viljat, palkokasvit, maitotuotteet, sokeri, teolliset öljyt, alkoholi, kofeiini, liialliset hiilihydraatit.
Jos on autoimmuunioireita, vältetään myös koisokasveja, pähkinöitä ja siemeniä sekä kananmunia.
Suolen paranemista edesauttavat prebiootit kuten hapankaali, kimchi, kombucha. Lisäksi suositellaan itsetehtyä lihalientä, omega-3:a sisältävää kalaa (lohi, yms.), luomulihaa, avokadoja, oliiviöljyä, bataattia ja banaaneja, yms.
Lääkäri määräsi minulle paleoruokavalion lisäksi pitkän kuurin Vivomixx -merkkistä maitohappobakteerivalmistetta. Suolistofloorani oli todettu vääränlaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri määräsi minulle paleoruokavalion lisäksi pitkän kuurin Vivomixx -merkkistä maitohappobakteerivalmistetta. Suolistofloorani oli todettu vääränlaiseksi.
Missä oli noin edistyksellinen lääkäri?
En muista kaikkia kohtaamiani vinkkejä vaan olen painanut mieleen ne joita voisin edes teoriassa toteuttaa.
* kasvisvoittoinen, paljon kasvikuitua sisältävä ruokavalio, jossain dokkarissa purjo sai erityispisteitä
* pehmeät juustot, mitä haisevampi sen parempi
* pavut ja erityisesti kikherneet
* hapanmaitotuotteet, erityisesti ab-tuotteet
* kaura
Ja vältettävien listalla yllättäen sokeri, pitkälle prosessoidut elintarvikkeet ja runsaat määrät punaista lihaa, jotka ruokkivat puolestaan niitä huonoja bakteereja.
Itse söin koko lapsuuteni antibiootteja (joko vähän väliä kuureja tai välillä ihan estolääkityksenä) ja omat lapseni ovat syntyneet sektiolla ja joutuneet syömään jonkin verran antibiootteja (mm. borrelioosiin). Teen minkä voin. Paitsi hapankaalia en syö :)