Miten saada hyvä suolistofloora?
Hapankaalia? Misoa? Kasviksia? Miten hoidatte suolistobakteerikantaa?
Kommentit (55)
Mulla oli ongelmia suoliston kanssa ja luulen sen saaneeni kuntoon maitohappobakteereilla. Olen jo toista kymmentä vuotta nauttinut päivittäin gefilus-tuotteita ja vatsa kiittää ja flunssat pysyvät loitolla.
Ulosteensiirto. Itse synnyin alateitse, minua imetettiin, möyrysin lapsuuteni metsissä, ojissa, talleilla. Lapsena kynnenaluseni olivat kroonisesti mustat, vaikka miten pesin. En kammoa bakteereja, harrasta ylihygieniaa. Lemmikkejä on ollut aina. Ei ole allergioita, flunssia ym. En esimerkiksi saa noroa, vaikka kaikki muut tässä huushollissa saa. Kertoo aika paljon se, että oksennustaudit kiertää minut kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi olen kasvissyöjä, joten en halua syödä maitotuotteita (eettiset syyt). Eli mitkä kasvikset erityisesti olisivat hyviä?
Vesipaasto oli loistava idea, mutta itse en varmaan kykene tähän, sillä se todennäköisesti laukaisisi ahmimishäiriön itselläni :/
Ap
Sitten juu ne jo täälläkin mainitut hapankaali ja miso. Sekä Yosa, hapatettu kauravalmiste, jota saa kaupasta. En ole kasvissyöjä mutta syön sitä, sillä se on hyvää! Ja muut fermentoidut kasvikset, netissä on ohjeita miten niitä voi itse valmistaa. Myös se kombutsatee, jonka mainitsin aiemmassa postauksessani. Siihen tosin täytyy löytää se ällön näköinen viljelmä jostain :)
Jotkut ovat kyllä todella onnekkaita!
Jouduin parikymppisenä syömään ihon takia useita antibioottikuureja, jotka auttoivat hetkeksi, mutta vaikutus on ollut todella huono suoliston kannalta. En todellakaan suosittele ottamaan vastaan antibiootteja vaikka lääkäri määräisikin.
Ap
Suuri kiitos vinkeistä!
Kombutsa kiinnostaisi muutenkin
Ap
Mulla sokeriton ja kasvispainoinen (ei punaista lihaa) auttoi. Ei enää vatsaa väännä. Vasta testasin syömällä jsuhenlihaa ja heti meni maha sekaisin.
Ja sokeria kannattaa valttaa ja myos makeutusaineita, niista tykkaa vain haitalliset bakteerit.
Aloin syömään vahvoja maitohappobakteereita, pari viikkoa oli huono olo mutta sittemmin en ole sairastellut koko ajan kuten ennen.
Anteeksi sivistymättömyyteni, mutta mistä on kyse ulosteensiirrossa (joku mainitsi tämän)?
Siis ihan Suomessa tehdään näitä? Mistä on kyse?
Ap
Mä syön tuohon tarkoitukseen silloin tällöin sinihomejuustoa salaatin joukossa. Tuoreet kasvikset ja hedelmät on hyviä.
Olen myös ymmärtänyt, että samassa huushollissa asuvien suolistofloorat alkavat ajan myötä muistuttaa toisiaan.
Biolatten Havitall, Lifen probiootti, hapankaalimehu, hummusta. Sokeri minimiin, ei vehnää.
Fecal transplant eli terveen kakan siirto suolistosta toiseen kirurgin avulla. Leikkaus on nopea ja halpa, eikä toipumisaikakaan ole paha.
Vaihtoehtoisesti syö lakritsaa ja paljon hapankaalia.
Mä suosittelen kans tuota hapankaalia! Aiemmin keräsin yleensä kaikki mahdolliset flunssat ja flunssa oli useamman kerran vuodessa. No aloitin alkuvuodessa hapankaalin syönnin päivittäin ja en ole vielä sairastanut yhtäkään flunssaa, joka on mulle oikeasti suoranainen ihme. Syön myös muuten tosi paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä, mikä varmaan osaltaan myös auttaa. Mutta selvin muutos tullut tuon hapankaalin myötä. Suosittelen kokeilemaan, ei siitä ainakaan haittaa ole. Aluksi sen maku oli mun mielestä aika paha, mutta nyt olen jo tottunut ja se on jo ihan mun päivittäisrutiineja, että sen annoksen sitä syön :)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi sivistymättömyyteni, mutta mistä on kyse ulosteensiirrossa (joku mainitsi tämän)?
Siis ihan Suomessa tehdään näitä? Mistä on kyse?Ap
Noh. Suolistoa kutsutaan toisiksi aivoiksi, koska kaikki välittäjäaineet muodostuvat ensin suolessa. Jotkut sairaudet ja mm. stressi aikaan saavat sen, että suolen läpäisevyys heikkenee. Tämä on yksi tekijä mm. slkitsofrenian synnyssä. On huomattu, että siirto voi jopa tehdä täysin oireettomaksi. Isoin hyöty on kai erilaisten suolistosairauksien kuten keliakian hoidossa, mutta myös mt-häiriöissä. Autismiink7n liittyy poikkeava suoliston bakteerikanta. Itse olen käsittänyt, että homma hoidetaan kapseleita syömällä. Joku puhui kirurgisesta toimenpiteestä, mene ja tiedä. En tiedä?tehdäänkö Suomessa, mutta tutkimusta tehdään, koska jotain suomalaista tutkijaa haastateltiin radiossa.
Mitä mieltä olette Valion kefiiristä? Entä mitkä probiootit (merkit) ovat parhaita?
Vierailija kirjoitti:
Mä suosittelen kans tuota hapankaalia! Aiemmin keräsin yleensä kaikki mahdolliset flunssat ja flunssa oli useamman kerran vuodessa. No aloitin alkuvuodessa hapankaalin syönnin päivittäin ja en ole vielä sairastanut yhtäkään flunssaa, joka on mulle oikeasti suoranainen ihme. Syön myös muuten tosi paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä, mikä varmaan osaltaan myös auttaa. Mutta selvin muutos tullut tuon hapankaalin myötä. Suosittelen kokeilemaan, ei siitä ainakaan haittaa ole. Aluksi sen maku oli mun mielestä aika paha, mutta nyt olen jo tottunut ja se on jo ihan mun päivittäisrutiineja, että sen annoksen sitä syön :)
Hapankaali on kaikkein eniten maitohappoja sisältävä elintarvike.
Vältä lisäaineita ja kaikkea luonnotonta ruokamateriaalia (irtokarkit, limsat, sipsit, energiajuomat, huippuunsa teollisesti prosessoidut tuotteet...).
Tästä aiheesta on yksi todella hyvä kirja: Terveysmeedio auttaa, Anthony William. Puhuu laajasti suoliston hyvinvoinnista, osa tuttua ja täälläkin vastaantullutta, osa uutta tietoa. Lyhyesti sanottuna tuoreissa, kypsentämättömissä ja pesemättömissä hedelmissä paras anti.
Vierailija kirjoitti:
Fecal transplant eli terveen kakan siirto suolistosta toiseen kirurgin avulla. Leikkaus on nopea ja halpa, eikä toipumisaikakaan ole paha.
Vaihtoehtoisesti syö lakritsaa ja paljon hapankaalia.
Perustelisitko hieman tuota lakritsia?
Jumankekka, olen onnekas, kun vanhemmat lahjoitti mulle kaikki nämä! :D Yhtäkään antibioottikuuria en ole 34 ikävuoteen mennessä syönyt.
Suolistofloora pysyy hyvässä kunnossa, kun vetää maitohappokäymisen avulla hapatettuja tuotteita. Esim. piimää, hapankaalia (kylmänä, ei kuumennettuna) ja jugurttia (suosin maustamatonta kreikkalaista). Kaikissa näissä on probiootteja. Näiden kaveriksi täysjyväviljaa, ja vatsa kiittää.
Jos on seikkailuhenkeä, voi itse hapattaa tuotteita. Hapankaalia, kimchiä, myös kefiiriä ja kombutsateetä voi valmistaa itse helposti. Sain hiljattain kaverilta kombutsaviljelmän ja nyt on ekat teet käymässä. Saa nähdä kuolenko siihen. 😅
Jos joutuu syömään antibioottikuurin, kannattaa sen aikana syödä jotain probioottivalmistetta. Toki muutenkin, jos vatsa on huonossa kunnossa. Mieheni söi lääkärin suosituksesta Precosa-nimistä ripulilääkettä, jonka probiootit auttoivat vatsaa pysymään kunnossa antibioottikuurin aikana.