20 vuotta Dianan kuolemasta. Muistan täsmälleen mitä tein sinä yönä.
Yritin oikoa Fiat Unoni peltejä 24h itsepalvelukorjaamolla.
Kommentit (39)
olin kotona vauvan kanssa. Mies oli Jyväskylän suurajoissa. Soitti mulle ja sano et laits telkkari auki, Diana on kuollut. CCN: tä tuli suoraa lähetystä. Mä taas soitin heti mun kaverille.. et ikinä usko, mut laita telkkari auki.. näin se lähti meillä eteenpäin
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää niin paljon tuon Dianan palvonta. Lehtien muodostama kuva jostakin muka hyväntekijästä. Kyseessä heikkohermoinen tai laskelmoiva nainen, jolle raha ja muoti olivat aina tärkeitä. Yhden vaateräsyn hinnalla olisi voinut moni elää vuoden.
Diana teki paljon hyväntekeväisyys-työtä ihan lattiatasolla. Siitä tuli ihmisten kunnioitus.
Dianan ongelma oli nimenomaan, ettei osannut laskelmoida. Ja olis siinä mullakin hermot menny, jos hevosen näkönen muija olis hääränny herkeämättä mun aviomiehen kanssa.
Diana oli aika noviisi muodin suhteen ennen avioliittoa, mutta onnistui silti tekemään itsestään muoti-ikonin. Aikamoinen saavutus. Tehnyt varmasti hyvää Englannin muotibusinekselle.
Minä olin ollut luokkakaverini luona yötä, kun tämän vanhemmat olivat mökillä. Aamulla kaverini oli lähtenyt ratsastuskilpailuihin, ja minä tyhjensin (luvan kanssa) heidän jääkaappiaan. Syödessäni avasin teksti-tv:n, jossa näin uutisotsikon Dianan kuolemasta. Järkytyin siitä kyllä. Kotiin palattuani soitin vanhemmilleni, jotka myös olivat mökillä. He kuulivat uutisen minulta ja myös pitivät sitä järkyttävänä.
Nyt vasta, kun olen itse vanhempi, tajuan miten nuori Diana oli kuollessaan, vain 36-vuotias.
Kun Diana kuoli olin itse parikymppinen ja 36-vuotias Lady Di tuntui silloin aika iäkkäältä, omasta näkövinkkelistä käsin. Nyt tietenkin tajuaa miten nuori hän tosissaan oli, kun poistui tästä maailmasta. Olin kyläilemässä vanhempieni luona ja luin uutisen MTV3-nettisivuilta heti herättyäni, muistan vieläkin elävästi miten en ollut uskoa silmiäni kun otsikko kertoi prinsessan kuolemasta.
Olin mummolassa (olin tuolloin ehkä 12 tai 13v.). Telkkari oli auki (tai teksti-tv). Sieltä sain tiedon. Olikohan se siis lauantai vai sunnuntaiaamua?
Sammutin television ja sitten kun pappa tuli metsähommista, sanoin että Prinsessa Diana on kuollut viime yönä. Olimme molemmat vähän järkyttyneitä. Tai ei järkyttyneitä, mutta tapaus kosketti kyllä.
Katsoin Diana -dokumentin pari viikkoa sitten. Jos edes puolet dokumentin asioista pitää paikkaansa, niin aika kovilla tämä nainen oli. Miettikää nyt.
Olet 20 vuotias ja yhtäkkiä koko maailman keskipiste. Kuka 20 -vuotias sellaista kestää? Eikä vain hetken, vaan koko ajan, vuosia, 24/7. Aviomiehesi, ensirakkautesi, on yli 30 vuotias eikä edes täytä kriteerejä "mukavannäköinen". Lisäksi se jahtaa ja vehtaa eksänsä kanssa, silmiesi edessä, täysin pokkana. Itse yrität pitää kulisseja yllä. Et ole koskaan aikaisemmin seurustellut, liekö asunut hetken aikaa omillasi. Et ole henkisesti kypsä siihen touhuun. Sinulta odotetaan vähintäänkin tervettä poikaa, mieluusti kahta. Sinulle sanellaan, mihin menet, miten pukeudut, miten käyttäydyt, mitä saat sanoa. Jokainen erheesi, virheesi, mokasi on seuraavat kolme viikkoa otsikoissa.
Avioeron jälkeen, kun Diana "pääsi pois", tapahtui selkeä henkinen kasvu. Hän ei ollut enää naiivi 20 vuotias tyttönen, vaan 30 vuotias aikuinen nainen. Hän saattoi päättää itse asioistaan. Hän käytti laskelmoidusti suosiotaan hyväksi ja osallistui hyväntekeväisyysprojekteihin ym.
Luulen ma, että Prinssi William on "kouluttanut" silloisen tyttöystävänsä (tulevan ja nykyisen vaimonsa), herttuattaren rooliin. Eli tehnyt vähän eri tavalla, kuin isänsä silloin Dianalle. Veikkaukseni on, että Kate on saanut vuosia erilaisia koulutuksia ja valmennuksia.
Ja hyvä niin.
Baarissa kaverin kanssa edellisenä iltana ja sunnuntaina hän soitti ja kertoi asiasta. Surullisia oltiin molemmat.
Prinsessa Ryysysen kuolema ei paljoa koskettanut.
Sama juttu.. oltiin kaverin luona rapukesteillä ja mentiin yöllä makoilemaan takapihalle katsomaan tähtiä. Oli ihan älyttömän lämmin yö, nukuttiin ulkona (muutama tunti). Tulin kotiin, rojahdin sohvaan ja ajattelin ottaa pikku torkut. Napsautin telkkarin päälle (CNN) ja siitähän se sitten alkoi, loppupäivän istuin sohvassa ja nieleskelin kyyneleitä. Oon vm 71- eli olin 10v kun oli maailman ihanimmat prinsessahäät: fanitin Dianaa ihan täysillä ne varhaisteinivuodet, mulla oli jopa se kampaus pari vuotta (vaikka mulla on paksummat ja kihartuvammagt hiukset kuin hänellä oli) ja vihkot täynnä lehtileikkeleitä... ja seuraavan kerran itkin sitten hautajaiset. Opiskelin tuohon aikaan ja kyllä se päivä oli ihan lorvipäivä opiskeluista.
Olin töissä Viking Mariellassa. Tulin aamiasvuoroon alas töihin hytistäni ja työkaverit oli vastassa aivan naamat pitkinä ja järkyttyneinä että prinsessa on kuollut.
Olin järkyttynyt kyllä itsekin. Seurasin lehtiä ja heidän tarinaa paljonkin.
Joskus vieläkin, ollessani surumielisellä tuulella katselen youtubesta ensin niitä hääuutisfilmejä ja sitten uutisia hänen kuolemastaan.
Ja se, että aikaa on kulunut tuosta kaksi vuosikymmentä, tekee mut taas haikeaksi!
Yövyin hotellissa Tukholmassa. Aamiaisella luin lööpin "Diana dog i morse".
Mitä? Dianan koira on kuollut? Vai Diana itse kuollut? Ei voi olla.
Niin se vaan oli.
Olin mökillä ja äiti sanoi että englannin prinsessa on kuollut, johon minä että kuningataräiti vai. Oli jo tuolloin vanha. No, olikin Diana
Mä olin tuolloin yläasteella ja olin Nurmeksessa tukioppilaiden koulutuksessa, tai mikä lie leiri olikaan.
Aamupalalla saatiin tietää leirintäalueen henkilökunnalta mitä oli tapahtunut.
Muistan myös todella hyvin! Petin poikaystävääni ja jäin kiinni myös seuraavana aamuna. 👍 terkut vaan Kimmo R
Olin just palannu briteistä ja oltiin ex- anoppilass yötä luonnollisesti ex miehen kanssa .
Olin kotona. En muista, oliko se ukki vai serkkuni, joka soitti aamulla ja kertoi Dianan kuolleen. Muistan aika hyvin sen puhelun. En oikein uskonut sitä todeksi. Muistan myös, miten katsoin Dianan hautajaiset TV:stä ja itkin kovasti.
Olin 8-vuotias, olin yksin kotona, istuin sohvalla ja katoin ostos-tv:tä. Ruudun yläreunaan tuli teksti "Prinsessa Diana on kuollut" ja mietin vaan että ai jaa, en tunne, minkähän maan prinsessa toi on. Liekö ollut ensimmäinen kerta kun edes kuulin koko ihmisestä.
Kunnioitin Dianan hautajaisia pidättäytymällä masturboimasta sinä päivänä...
Asuin kotona ja nukuin myöhään. Vanhempani soittivat oven takana radiota suht kovaa, Erkki Toivasen puhetyylistä arvasin että nyt jotain isoa on tapahtunut.